Varför så dyr?
Moderator: Redaktion
Varför så dyr?
I Tyskland kostar Model Y 57 t EUR. Tyskland har ”endast” 19 proc. moms, så det förklarar 6 procent av prisskillnaden. Tydligen har de ännu högre klimatbonus som de återfår (7,5 t EUR). Är det för att intresset är så högt som vi betalar ca 115 tkr (hänsyn tagen till momsskillnaden) till i Sverige? Nu har jag ju beställt, men gör ju att man funderar lite i kommande värdetapp om Tesla inte ser samma efterfrågan i Sverige och sänker priset framöver.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Varför så dyr?
Är väl inte Sverige som är dyrt utan Tyskland som är billigt jämfört med övriga EU, vet inte hur det fungerar med deras klimatbonus, finns det något maxtak som Tesla försöker hålla sig under?TeslaG skrev:I Tyskland kostar Model Y 57 t EUR. Tyskland har ”endast” 19 proc. moms, så det förklarar 6 procent av prisskillnaden. Tydligen har de ännu högre klimatbonus som de återfår (7,5 t EUR). Är det för att intresset är så högt som vi betalar ca 115 tkr (hänsyn tagen till momsskillnaden) till i Sverige? Nu har jag ju beställt, men gör ju att man funderar lite i kommande värdetapp om Tesla inte ser samma efterfrågan i Sverige och sänker priset framöver.
Re: Varför så dyr?
Förklarar definitivt inte hela skillnaden men vagnskadegarantin som är unik i Sverige ökar ju priset lite här.
Re: Varför så dyr?
Klimatbonusen på 70k tar väl tillverkarna höjd för. Fanns ingen bonus så skulle priserna sjunka
Re: Varför så dyr?
Tyskland får alltså ytterligare 7,5 t EUR i klimatbonus, så det förklarar ingenting i detta fallet.Thed75 skrev:Klimatbonusen på 70k tar väl tillverkarna höjd för. Fanns ingen bonus så skulle priserna sjunka
Re: Varför så dyr?
Kollat lite mer på detta och det verkar som att ca halva klimatbonusen är avdraget på priset (3500 EUR), men ändå, vilken skillnad i pris. Tror hypen är större i Sverige och därför lättare att få ut bilarna. Som jag förstått det är inte Tesla jättepoppis på samma sätt i Tyskland som här.
Re: Varför så dyr?
Det är massot av skillnader i skatter, sociala avgifter, marknadsvolym, etc. mellan Sverige och Tyskland. Glöm inte att vi lever i ett av de länder med högst skatter i världen.TeslaG skrev:I Tyskland kostar Model Y 57 t EUR. Tyskland har ”endast” 19 proc. moms, så det förklarar 6 procent av prisskillnaden. Tydligen har de ännu högre klimatbonus som de återfår (7,5 t EUR). Är det för att intresset är så högt som vi betalar ca 115 tkr (hänsyn tagen till momsskillnaden) till i Sverige? Nu har jag ju beställt, men gör ju att man funderar lite i kommande värdetapp om Tesla inte ser samma efterfrågan i Sverige och sänker priset framöver.
Benchmarka mot andra bilmärkens procentuella prisdifferenser. Först då kan du få en vettig jämförelse hur Tesla ligger till jämfört med övriga bilbranschen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Varför så dyr?
Jag tror du har rätt i att tyskar normalt föredrar tyska bilar, och att gemene på kontinenten oftast köper normalt lite mindre småbilar än oss här i Norden (som gillar stora kombi och stora SUV:ar).TeslaG skrev:Som jag förstått det är inte Tesla jättepoppis på samma sätt i Tyskland som här.
Tesla har ju fn. inga småbilar i sitt sortiment. M3 är liten, men lite mer åt liten mellanklassbil, än en stor småbil.
Med det i bakhuvudet så säljer ju inte M3 direkt dåligt i Tyskland, även om inte nummer #1 som här i våra Nordiska länder (och med Sverige i ledning).
Best-Selling Electric Car Models in Germany in 2021 (Half Year)
The top 25 best-selling electric car models in Germany during the first half of 2021 according to the KBA were:
Model Sales 2021 (HY) Sales 2020 (HY)
1 VW Up 15,471 3,043
2 Tesla Model 3 13,719 4,367
3 VW ID.3 12,915 New
4 Hyundai Kona 9,959 1,999
5 Renault Zoe 9,322 7,066
6 Smart Fortwo 8,819 1,870
7 VW ID.4 5,878 New
8 BMW i3 5,696 2,526
9 Opel Corsa 5,597 793
10 Fiat 500 4,610 NA
11 Mini Mini 4,590 873
12 Audi E-Tron 4,137 3,233
13 Skoda Enyaq 4,120 NA
14 Peugeot 208 3,869 174
15 Smart Forfour 3,433 789
16 Kia Niro 2,852 655
17 Renault Twingo 2,835 New
18 Seat Mii 2,551 462
19 Skoda Citigo 2,463 1,357
20 Opel Mokka 2,019 New
21 Nissan Leaf 1,998 936
22 Porsche Taycan 1,982 1,080
23 Mercedes GLQ 1,976 480
24 Peugeot 2008 1,835 New
25 VW Golf 1,539 7,320
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Varför så dyr?
Priserna har ju sänkts på Model 3 av en anledning, bör sänkas ännu mer närmaste året i takt med att Y tar över.
Att Sverige är dyrt har många anledningar. Just att det är så billigt med el och dyrt med bensin/diesel gör ju mkt för efterfrågan. I Tyskland är ju el dyrt och bensin/diesel billigare, dessutom har man ju en riktigt stark inhemsk fordonsindustri som många vill stödja. Svårare för Tesla att slå sig in alltså.
Tror vi kommer se samma utveckling för Y som vi såg med 3an. I början hade man svårt att möta efterfrågan och därmed kunde man hålla uppe priserna. I takt med att produktionen steg var man sedan tvungen att införa billigare modeller(SR+) och sänka priserna överlag.
Nästa år kommer garanterat SR+ av Y och priser under 600k.
Att Sverige är dyrt har många anledningar. Just att det är så billigt med el och dyrt med bensin/diesel gör ju mkt för efterfrågan. I Tyskland är ju el dyrt och bensin/diesel billigare, dessutom har man ju en riktigt stark inhemsk fordonsindustri som många vill stödja. Svårare för Tesla att slå sig in alltså.
Tror vi kommer se samma utveckling för Y som vi såg med 3an. I början hade man svårt att möta efterfrågan och därmed kunde man hålla uppe priserna. I takt med att produktionen steg var man sedan tvungen att införa billigare modeller(SR+) och sänka priserna överlag.
Nästa år kommer garanterat SR+ av Y och priser under 600k.
Ehh va? Model 3 är definitivt ingen "småbil" eller "liten mellanklassbil". Den är 4,7m lång(2dm längre än min ID4) och rätt bred. Bredvid en Saab 9-5(som väl räknades som rätt stor på sin tid) ser den gigantisk ut.martinot skrev:Tesla har ju fn. inga småbilar i sitt sortiment. M3 är liten, men lite mer åt liten mellanklassbil, än en stor småbil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Varför så dyr?
[quote="taliz"]Priserna har ju sänkts på Model 3 av en anledning, bör sänkas ännu mer närmaste året i takt med att Y tar över.
Att Sverige är dyrt har många anledningar. Just att det är så billigt med el och dyrt med bensin/diesel gör ju mkt för efterfrågan. I Tyskland är ju el dyrt och bensin/diesel billigare, dessutom har man ju en riktigt stark inhemsk fordonsindustri som många vill stödja. Svårare för Tesla att slå sig in alltså.
Det är ju faktiskt billigare att ladda på Tyska SuC än svenska, samt att alla fanboys anser ju inte att det är dyrt att ladda.
Tyskarna tjänar dessutom mer och köper oftare dyrare och nyare bilar än svenskar. Bara att åka på autoban där man knappast bryr sig om bränsleekonomi... Sveriges priser på Tesla sticker ut jämfört med alla andra länder även om en del försöker att hitta bortförklaringar.
Att Sverige är dyrt har många anledningar. Just att det är så billigt med el och dyrt med bensin/diesel gör ju mkt för efterfrågan. I Tyskland är ju el dyrt och bensin/diesel billigare, dessutom har man ju en riktigt stark inhemsk fordonsindustri som många vill stödja. Svårare för Tesla att slå sig in alltså.
Det är ju faktiskt billigare att ladda på Tyska SuC än svenska, samt att alla fanboys anser ju inte att det är dyrt att ladda.
Tyskarna tjänar dessutom mer och köper oftare dyrare och nyare bilar än svenskar. Bara att åka på autoban där man knappast bryr sig om bränsleekonomi... Sveriges priser på Tesla sticker ut jämfört med alla andra länder även om en del försöker att hitta bortförklaringar.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Varför så dyr?
Black skrev:Det är ju faktiskt billigare att ladda på Tyska SuC än svenska, samt att alla fanboys anser ju inte att det är dyrt att ladda.
Tyskarna tjänar dessutom mer och köper oftare dyrare och nyare bilar än svenskar. Bara att åka på autoban där man knappast bryr sig om bränsleekonomi... Sveriges priser på Tesla sticker ut jämfört med alla andra länder även om en del försöker att hitta bortförklaringar.
Förutom just Tyskland, vilka andra länder tycker du har mycket lägre priser än oss? För länder som Danmark, Frankrike, Nederländerna, Belgien och Spanien ligger på typ samma nivå. Visst finns det små differenser men inte några gigantiska skillnader direkt.
Re: Varför så dyr?
Det kanske är riktigt. Är nog lite färgad av oss som tidigare bara haft stora kombi i familjen. Så vi betraktar den som vår "lilla" bil internt i familjen. Kanske skulle kallat det "Golf-klass" (också en bil som jag betraktar som småbil när vi hyr på semester). Så du har ju absolut rätt i sak. Men annars menar jag egentligen exakt samma sak som du; Tesla har ingen äkta småbil som konkurrerar med Zoe, E-up, Golf, etc.taliz skrev:Ehh va? Model 3 är definitivt ingen "småbil" eller "liten mellanklassbil". Den är 4,7m lång(2dm längre än min ID4) och rätt bred. Bredvid en Saab 9-5(som väl räknades som rätt stor på sin tid) ser den gigantisk ut.martinot skrev:Tesla har ju fn. inga småbilar i sitt sortiment. M3 är liten, men lite mer åt liten mellanklassbil, än en stor småbil.
För att konkurrera i detta volymsegmentet (som äkta småbilar är på den europeiska kontinenten) så skulle Tesla behöva en M2 eller liknande riktig småbil som det ryktats om. Med tanke på det, och som du riktigt påpekar att M3 inte är en äkta småbil, så tycker jag att M3 sålt helt fantastiskt bra i Tyskland. Ett land som dessutom ofta ha en preferens för deras egna tyska märken.
Är faktiskt imponerad över hur grymt väl Tesla lyckats sälja i detta starka billand med stenhård konkurrens från inhemska (i jämförelse väldigt billiga) småbilar!
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Varför så dyr?
En Model 3 är MYCKET större än en Golf och inte alls i närheten av samma storleksklass. En eventuell M2 som det ryktas om är ju den som kommer hamna i just Golfklassen.martinot skrev:
Det kanske är riktigt. Är nog lite färgad av oss som tidigare bara haft stora kombi i familjen. Så vi betraktar den som vår "lilla" bil internt i familjen. Kanske skulle kallat det "Golf-klass" (också en bil som jag betraktar som småbil när vi hyr på semester). Så du har ju absolut rätt i sak.
Men annars menar jag egentligen samma sak som du; Tesla har ingen äkta småbil som konkurrerar med Zoe, E-up, Golf, etc.
För att konkurrera i detta volymsegmentet (som äkta småbilar är på den europeiska kontinenten) så skulle Tesla behöva en M2 eller liknande riktig småbil som det ryktats om.
Med tanke på det, och som du riktigt påpekar att M3 inte är en äkta småbil, så tycker jag att M3 sålt helt fantastiskt bra i Tyskland. Ett land som dessutom ofta ha en preferens för deras egna tyska märken. Är faktiskt imponerad över hur väl Tesla lyckats sälja i detta starka billand.
Re: Varför så dyr?
Såg en artikel för något år sedan, och Sverige är världens dyraste land att köpa Tesla i. Det kan skilja rätt mycket mellan olika länder.OfarligTesla skrev:Är väl inte Sverige som är dyrt utan Tyskland som är billigt jämfört med övriga EU, vet inte hur det fungerar med deras klimatbonus, finns det något maxtak som Tesla försöker hålla sig under?TeslaG skrev:I Tyskland kostar Model Y 57 t EUR. Tyskland har ”endast” 19 proc. moms, så det förklarar 6 procent av prisskillnaden. Tydligen har de ännu högre klimatbonus som de återfår (7,5 t EUR). Är det för att intresset är så högt som vi betalar ca 115 tkr (hänsyn tagen till momsskillnaden) till i Sverige? Nu har jag ju beställt, men gör ju att man funderar lite i kommande värdetapp om Tesla inte ser samma efterfrågan i Sverige och sänker priset framöver.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Varför så dyr?
Tesla kan ju inte styra vad folk betalar hemma för sin el, men supercharger-priset kan de anpassa, liksom bilpriset. På större marknader där de har hårdare konkurrens/vill slå sig in så är priserna lägre. Svårare än så är det inte.Black skrev:Det är ju faktiskt billigare att ladda på Tyska SuC än svenska, samt att alla fanboys anser ju inte att det är dyrt att ladda.
Tyskarna tjänar dessutom mer och köper oftare dyrare och nyare bilar än svenskar. Bara att åka på autoban där man knappast bryr sig om bränsleekonomi... Sveriges priser på Tesla sticker ut jämfört med alla andra länder även om en del försöker att hitta bortförklaringar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Varför så dyr?
Kom med exempel då, för de flesta i EU skiljer inte alls speciellt mycket när man justerar för momsskillnader och vagnskadegarantin.LasseTM skrev:Såg en artikel för något år sedan, och Sverige är världens dyraste land att köpa Tesla i. Det kan skilja rätt mycket mellan olika länder.
Re: Varför så dyr?
Förutom just Tyskland, vilka andra länder tycker du har mycket lägre priser än oss? För länder som Danmark, Frankrike, Nederländerna, Belgien och Spanien ligger på typ samma nivå. Visst finns det små differenser men inte några gigantiska skillnader direkt.[/quote]
Danmark ligger på ca 500000 dkr och belgien på 63000eur vilket också är under svenska priser trots att det tex i Danmark finns en historia och nutid med svindyra bilpriser och högre löner och dyrare mat mm än Sverige. Vagnskadegarantin är ju knappast värd mer än 15kkr.
Dessutom är det större skillnad mellan 3 och Y i Sverige och det är ju svårt att snacka bort...
Danmark ligger på ca 500000 dkr och belgien på 63000eur vilket också är under svenska priser trots att det tex i Danmark finns en historia och nutid med svindyra bilpriser och högre löner och dyrare mat mm än Sverige. Vagnskadegarantin är ju knappast värd mer än 15kkr.
Dessutom är det större skillnad mellan 3 och Y i Sverige och det är ju svårt att snacka bort...
Senast redigerad av Black, redigerad totalt 3 gång.
Re: Varför så dyr?
Håller med 100%.OfarligTesla skrev:Kom med exempel då, för de flesta i EU skiljer inte alls speciellt mycket när man justerar för momsskillnader och vagnskadegarantin.LasseTM skrev:Såg en artikel för något år sedan, och Sverige är världens dyraste land att köpa Tesla i. Det kan skilja rätt mycket mellan olika länder.
Dessutom måste man jämföra med skillnader för andra bilmärken bilar mellan tyska och svenska marknaden. Även den Mercedes E-klass som vi kör är mycket billigare i Tyskland än i Sverige.
Sverige är generellt ett väldigt dyrt land att leva och bo i. Gäller både mat, varor/produkter och tjänster. Man måste ta hänsyn till högre skatter, sociala avgifter, löner och andra saker som driver kostnader.
Sedan skall man komma ihåg att Tyskland är en mycket större marknad än den svenska. Precis som USA och Kina är enormt stora marknader jämfört med de flesta. Det brukar innebära större volymer, lägre kostnader, mer konkurrens, och bättre priser till konsument.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Varför så dyr?
Ja, det är strax under men det kan ju ha att göra med när man senast valutasäkrade osv, Belgien har dessutom 21% moms kontra 25%. Skulle bli förvånad om vagnskadegarantin på en Model Y LR kostade Tesla mindre än 15k utan 20k är nog mer rimligt, så differensen är inte speciellt stor (15-30k) när man justerar för det och man har som sagt valutaaspekten kvar.Black skrev:
Danmark ligger på ca 500000 dkr och belgien på 63000eur vilket också är under svenska priser trots att det tex i Danmark finns en historia och nutid med svindyra bilpriser och högre löner än Sverige. Vagnskadegarantin är ju knappast värd mer än 15kkr.
Re: Varför så dyr?
Har inte gjort någon djupare dykning i om det skiljer i utrustning men en Volvo XC60 inscription B6 kostar 585’ i Sverige och 67’ euro i Tyskland.martinot skrev:Håller med 100%.OfarligTesla skrev:Kom med exempel då, för de flesta i EU skiljer inte alls speciellt mycket när man justerar för momsskillnader och vagnskadegarantin.LasseTM skrev:Såg en artikel för något år sedan, och Sverige är världens dyraste land att köpa Tesla i. Det kan skilja rätt mycket mellan olika länder.
Dessutom måste man jämföra med skillnader för andra bilmärken bilar mellan tyska och svenska marknaden. Även den Mercedes E-klass som vi kör är mycket billigare i Tyskland än i Sverige.
Sverige är generellt ett väldigt dyrt land att leva och bo i. Gäller både mat, varor/produkter och tjänster. Man måste ta hänsyn till högre skatter, sociala avgifter, löner och andra saker som driver kostnader.
Sedan skall man komma ihåg att Tyskland är en mycket större marknad än den svenska. Precis som USA och Kina är enormt stora marknader jämfört med de flesta. Det brukar innebära större volymer, lägre kostnader, mer konkurrens, och bättre priser till konsument.
Re: Varför så dyr?
Model 3 är mycket LÄNGRE än en Golf, men betydligt LÄGRE och totala volymen är nog inte jättemycket större men annorlunda fördelad.OfarligTesla skrev:En Model 3 är MYCKET större än en Golf och inte alls i närheten av samma storleksklass. En eventuell M2 som det ryktas om är ju den som kommer hamna i just Golfklassen.
Re: Varför så dyr?
En Golf (2020) är 13 millimeter högre än en Model 3...Crius skrev:Model 3 är mycket LÄNGRE än en Golf, men betydligt LÄGRE och totala volymen är nog inte jättemycket större men annorlunda fördelad.OfarligTesla skrev:En Model 3 är MYCKET större än en Golf och inte alls i närheten av samma storleksklass. En eventuell M2 som det ryktas om är ju den som kommer hamna i just Golfklassen.
Re: Varför så dyr?
Ja, det jämnar nog ut sig rätt mycket. Tycker de känns ungefär lika stora/små (men som du påpekar kanske med något olika form).Crius skrev:Model 3 är mycket LÄNGRE än en Golf, men betydligt LÄGRE och totala volymen är nog inte jättemycket större men annorlunda fördelad.OfarligTesla skrev:En Model 3 är MYCKET större än en Golf och inte alls i närheten av samma storleksklass. En eventuell M2 som det ryktas om är ju den som kommer hamna i just Golfklassen.
Längd M3: 4 694 mm
Längd Golf: 4 284 till 4 663 mm (beroende på version)
Men nu kom vi nog lite OT för priser. Kanske någon som vet hur många % dyrare exakt samma Golf är i Sverige vs Tyskland?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Varför så dyr?
Det verkar inte vara samma utrustningsmodeller och motorer på Den billigaste Golf i Tyskland och Sverige, men som jag läser det kostar billigaste i Tyskland 27.110 Euro och 234.900 SEK vilket är strax över 23.000 Euro. Även Passat verkar vara billigare i Sverige.
Motsatt verkar ID.4 vara dyrare i Sverige.
Motsatt verkar ID.4 vara dyrare i Sverige.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Varför så dyr?
Vad är skillnaden mellan Tyskland och Sverige i priser på ID4 (innan miljöbonusar)?Credde skrev:
Motsatt verkar ID.4 vara dyrare i Sverige.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik