Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 82kW
Moderator: Redaktion
Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 82kW
Verkar som om Björn Nyland nu kan bekräfta att det är 77kW batteripaket i de MY som skeppats från Kina.
De innehåller antagligen LG Chem batterier (ja samma LG som numera är mest kända för Chevy Bolt bränderna).
I de nyare Model 3 och Y bilarna från Fremont har det sedan en tid skeppats 82kW batteripaket (Panasonic).
Detta var vad jag befarade då den rapporterade räckvidden var 507km (315 miles) men Fremont Model Y rapporterar 326 miles (525km)
Även inberäknat att WLTP inte är lika rättvisande som EPA (US) så gör det att dessa Model Y inte har de senaste batteripaketen med samma räckvidd som i USA.
En av anledningarna för mig att vänta på Berlin (även om det nu verkar som om de kommer starta produktionen med 2170 celler).
Referens Tesla Björns ODB check:
Referens för 82kW batteripaket i USA
De innehåller antagligen LG Chem batterier (ja samma LG som numera är mest kända för Chevy Bolt bränderna).
I de nyare Model 3 och Y bilarna från Fremont har det sedan en tid skeppats 82kW batteripaket (Panasonic).
Detta var vad jag befarade då den rapporterade räckvidden var 507km (315 miles) men Fremont Model Y rapporterar 326 miles (525km)
Även inberäknat att WLTP inte är lika rättvisande som EPA (US) så gör det att dessa Model Y inte har de senaste batteripaketen med samma räckvidd som i USA.
En av anledningarna för mig att vänta på Berlin (även om det nu verkar som om de kommer starta produktionen med 2170 celler).
Referens Tesla Björns ODB check:
Referens för 82kW batteripaket i USA
Model Y LR AWD Midnattssilver metallic/svart 19" FSD hämtad 27:e Juni 2022.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Hur får du det till att det skulle vara något helt nytt 77 kWh LG batteri som varken förekommit tidigare eller är registrerat hos myndigheter i EU? Det verkar ju vara samma 75 kWh som Model 3 LR från Kina har.
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Det finns redan en tråd där detta diskuteras, som dessutom innehåller bilder med rätt information(nej det är inte 77kwh…)
viewtopic.php?f=53&t=26327
viewtopic.php?f=53&t=26327
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Batterierna i Bolt är lådor och Tesla har cylindriska batterier så det kan omöjligen vara samma batterier i dessa bägge bilarna. Sedan kommer de från samma tillverkare men det har förmodligen väldigt liten betydelse. 1. LG Chem har rättat till problemen och har inte kvar det på senare modeller av Bolt. 2. Tesla beställer efter vad jag förstår en egen kemi av batterier från både Panasonic och LG chem, så inte heller det har något med Bolt att göra.Waymoot skrev:De innehåller antagligen LG Chem batterier (ja samma LG som numera är mest kända för Chevy Bolt bränderna).
I de nyare Model 3 och Y bilarna från Fremont har det sedan en tid skeppats 82kW batteripaket (Panasonic).
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Som jag skrev i en annan tråd så kan man i stort sett bara köpa Tesla(som är tillverkade i USA) om man INTE vill ha LGs celler.LarsL skrev:Batterierna i Bolt är lådor och Tesla har cylindriska batterier så det kan omöjligen vara samma batterier i dessa bägge bilarna. Sedan kommer de från samma tillverkare men det har förmodligen väldigt liten betydelse. 1. LG Chem har rättat till problemen och har inte kvar det på senare modeller av Bolt. 2. Tesla beställer efter vad jag förstår en egen kemi av batterier från både Panasonic och LG chem, så inte heller det har något med Bolt att göra.Waymoot skrev:De innehåller antagligen LG Chem batterier (ja samma LG som numera är mest kända för Chevy Bolt bränderna).
I de nyare Model 3 och Y bilarna från Fremont har det sedan en tid skeppats 82kW batteripaket (Panasonic).
Elbilar med LG-celler: Samtliga VW/Audi/Skoda/Seat, Porsche, Renault, Peugeot, Citroën, Volvo/Polestar, Jaguar, Hyundai/Kia…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Men det betyder ju inte att du får de pack som brunnit i Bolt.
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Nej, det var liksom det som var poängen.LarsL skrev:Men det betyder ju inte att du får de pack som brunnit i Bolt.
När så gott som ALLA elbilar kör med deras celler så borde det vara betydligt fler bilar som brinner än just Bolt. Om det nu var ett generellt problem med LG dvs.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Först inlägget i den här tråden som jag citerade antyder ju lite att det skulle vara samma batterier och därmed brandfarliga, vilket det alltså inte alls är.
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Nej, de har ju redan brunnit upp.LarsL skrev:Men det betyder ju inte att du får de pack som brunnit i Bolt.

Sorry, kunde inte stoppa mig.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Det är solklart att det är LG’s 74.5kWh pack. Det syns i SMT som Full Pack When New, 74.5kWh.
Funderar man finns det inte speciellt många versioner och LGs packar heter E5D och E5LD, vilket syns på registreringsdata på transportstyrelsen, eller CoC för fordon i tex tyskland. Egentligen står D:et för dual motor.
E5D är LG Chem 74.5kWh
E5LD är LG’s nya större pack på 82kWh som eventuellt inte synts till än i Sverige/EU.
Funderar man finns det inte speciellt många versioner och LGs packar heter E5D och E5LD, vilket syns på registreringsdata på transportstyrelsen, eller CoC för fordon i tex tyskland. Egentligen står D:et för dual motor.
E5D är LG Chem 74.5kWh
E5LD är LG’s nya större pack på 82kWh som eventuellt inte synts till än i Sverige/EU.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Om jag trodde jag skulle få 82 kWh och istället har drygt 70 kWh tillgängligt. Jag skulle bli lite besviken.
Är detta samma som ioniq5 att vi får lite sämre än usa (och norge?) Då borde det synts i prissättningen. (nu känns det som vi betalar mer och får mindre).
Jag skulle väntat på berlinbilarna (när de kommit igång och rensat bort barnsjukdomarna) (främsta anledningen är lacken och tysk perfektion)
Är detta samma som ioniq5 att vi får lite sämre än usa (och norge?) Då borde det synts i prissättningen. (nu känns det som vi betalar mer och får mindre).
Jag skulle väntat på berlinbilarna (när de kommit igång och rensat bort barnsjukdomarna) (främsta anledningen är lacken och tysk perfektion)
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Skulle gissa att 82 kWh batteriet kan trilla in under Q4 iaf för Model 3, antingen hakar Model Y på då eller så dröjer det till Q1 men långt efter lär det inte vara.Mickep skrev:Om jag trodde jag skulle få 82 kWh och istället har drygt 70 kWh tillgängligt. Jag skulle bli lite besviken.
Är detta samma som ioniq5 att vi får lite sämre än usa (och norge?) Då borde det synts i prissättningen. (nu känns det som vi betalar mer och får mindre).
Jag skulle väntat på berlinbilarna (när de kommit igång och rensat bort barnsjukdomarna) (främsta anledningen är lacken och tysk perfektion)
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Det man får är ju en WLTP-räckvidd i beställningen. Det är den man får förhålla sig till och utifrån det göra bedömningen vilket batteri det är frågan om. Det torde vara lika enkelt som med model 3 att rota fram vilken WLTP-räckvidd som resp batteri ger.Mickep skrev:Om jag trodde jag skulle få 82 kWh och istället har drygt 70 kWh tillgängligt. Jag skulle bli lite besviken.
Är detta samma som ioniq5 att vi får lite sämre än usa (och norge?) Då borde det synts i prissättningen. (nu känns det som vi betalar mer och får mindre).
Jag skulle väntat på berlinbilarna (när de kommit igång och rensat bort barnsjukdomarna) (främsta anledningen är lacken och tysk perfektion)
Det är nog ingen större risk att Tesla lovar WLTP för 82-kWh-batteriet och sedan levererar en med det mindre. I vart fall inte utan att meddela det.
Jag har inte alls bottnat i WLTP eller batterier för M Y då jag inte är sugen på en Y alls i dagsläget.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
De har blivit svårare att veta vad man får, tesla har haft många olika batteri paket nu på senare år tycket jag.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Inte svårt alls. Det är många år sedan Tesla slutade sälja bilar med en specifik batteristorlek.
Nuförtiden säljer man bilar med en specifik WLTP, och det är precis vad man får.
Nuförtiden säljer man bilar med en specifik WLTP, och det är precis vad man får.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Det som möjligen är lite tveksamt är att Tesla inte differentierar priset som på M3. Nu erbjuds visserligen bara Y med denna räckvidd, men i kv4 kanske räckvidden helt plötsligt ökar ett par mil till samma pris. En del av tjusningen med Tesla, absolut. Men hade jag köpt en Y nu hade jag blivit ganska sur.
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Bilder nedan lånade av eivissa på teslamotorsclub:
Bilderna är från Teslas certifieringsdata i EU på model 3 och Y.
Model Y LR / LG Chem 75kWh: Model Y LR / LG Chem 82kWh:
Här framgår batterytyp och WLTP och även den kod som Tesla använder sig av vid certifieringen i EU( och som man kan se på transportstyrelsen på en Svenskreggad bil)
5C och 5L är de enda som Tesla EU-certifierat model Y med.
5C heter Y5CD( D = Dual motor).
5 är LG chem så de enda batterier som är aktuella är LG’s. Det betyder samma 74.5kWh-batteri som Model 3 LR har/har haft samt det kommande större batteriet från LG på 82kWh.
Vi ser att alla M Y Performance skall ha 82kWh-batteriet.
Bilderna är från Teslas certifieringsdata i EU på model 3 och Y.
Model Y LR / LG Chem 75kWh: Model Y LR / LG Chem 82kWh:
Här framgår batterytyp och WLTP och även den kod som Tesla använder sig av vid certifieringen i EU( och som man kan se på transportstyrelsen på en Svenskreggad bil)
5C och 5L är de enda som Tesla EU-certifierat model Y med.
5C heter Y5CD( D = Dual motor).
5 är LG chem så de enda batterier som är aktuella är LG’s. Det betyder samma 74.5kWh-batteri som Model 3 LR har/har haft samt det kommande större batteriet från LG på 82kWh.
Vi ser att alla M Y Performance skall ha 82kWh-batteriet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Det gick inte bifoga alla filer så här kommer
Model y P.
Model Y P / LG Chem 82kWh:
Model y P.
Model Y P / LG Chem 82kWh:
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Den slutsats man kan dra mot teslas hemsida är att den Y LR som de säljer nu är med LG’s 75kWh-batteri( 74.5kWh) eftersom WLTP anges till 507km och då är det det batteriet vi talar om.
Det kommer säkerligen synas på Teslas hemsida när WLTP blir 542km, vilket innebär LG’s större batteri.
Enligt tesla.com blir WLTP ”cirka 480km” med model Y Performance, men den varianten har inte certifierats, och kanske inte kommer finnas( likt model 3P som inte sålts med något 75kWh LG-batteri).
Säkraste sättet att få ett stort batteri torde vara att beställa en P, eller vänta tills det står rätt WLTP-värde på hemsidan på LR.
Det kommer säkerligen synas på Teslas hemsida när WLTP blir 542km, vilket innebär LG’s större batteri.
Enligt tesla.com blir WLTP ”cirka 480km” med model Y Performance, men den varianten har inte certifierats, och kanske inte kommer finnas( likt model 3P som inte sålts med något 75kWh LG-batteri).
Säkraste sättet att få ett stort batteri torde vara att beställa en P, eller vänta tills det står rätt WLTP-värde på hemsidan på LR.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Jag har pausat min beställning till nästa kvartal, hoppas de kommer med 82kWh batteri då...
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Jag gör en liten gissning efter att ha konfererat med ’eivissa’ på det andra forumet, att man släpper det större batteriet iom ”årsmodell 2022”.mikebike skrev:Jag har pausat min beställning till nästa kvartal, hoppas de kommer med 82kWh batteri då...
Det är kanske inte så långt bort till det går beställa…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Visst kommer bättre saker. Det är givet. Oavsett om det är elbilar, telefoner och datorer.Skabb1 skrev:Det som möjligen är lite tveksamt är att Tesla inte differentierar priset som på M3. Nu erbjuds visserligen bara Y med denna räckvidd, men i kv4 kanske räckvidden helt plötsligt ökar ett par mil till samma pris. En del av tjusningen med Tesla, absolut. Men hade jag köpt en Y nu hade jag blivit ganska sur.

Tål men inte det så skall man nog inte köpa bilar (eller andra prylar). Kanske hyra/korttidsleasing är bättre för hjärtat och välbefinnandet då?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Du menar som när jag köpte min Model 3?Skabb1 skrev:Det som möjligen är lite tveksamt är att Tesla inte differentierar priset som på M3. Nu erbjuds visserligen bara Y med denna räckvidd, men i kv4 kanske räckvidden helt plötsligt ökar ett par mil till samma pris. En del av tjusningen med Tesla, absolut. Men hade jag köpt en Y nu hade jag blivit ganska sur.
Strax efter sänktes priset och räckvidden ökades.....
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Är det inte lite missvisande att MY P ligger på 480 km i bedömd range, när de vet att den är längre? De kommer ju behålla samma batteri i den hela tiden om jag förstått korrekt. Sen när 82kwh batteriet kommer in i LR höjer de rangen på P till det du angett ovan. Förstår att det är svårt med batterier, att efterfrågan är hög, men för mig som går från en M3 känns det så surt att få sämre batteri när man ska byta till en större bil. Räckvidden blir faktiskt ganska mycket sämre men till ett betydligt högre pris. Kan man ligga kvar med beställningen men invänta nya batteriet? Någon som vet? Det är ju inte bara räckvidden som är sämre, V3 laddningen är väl också sämre med 74,5 kWh batteriet som jag förstått det.AAKEE skrev:Det gick inte bifoga alla filer så här kommer
Model y P.
Model Y P / LG Chem 82kWh:
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Eftersom de bara har certifierat P med det stora batteriet är det fel. P kommer antagligen bara med det stora batteriet.TeslaG skrev:Är det inte lite missvisande att MY P ligger på 480 km i bedömd range, när de vet att den är längre?
Model 3 P har nyligen fått LG’s 82kWh listat som möjlig kombination men model 3 P kan(får) inte förses med LG’s lilla batteri.
Att det står 480km bedömt är med största sannolikhet att det nog skulle få folk att vilja köpa P istället. Det är 10% kapacitet mer i panasonics 82kWh jämfört med LG 74.5kWh.
Man har nog skrivit 480km av marknadsmässiga skäl. P skulle få runt 480km med LGs lilla batteri.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5