Model X 2019 Raven startar inte

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Sycklas
Teslaägare

Model X 2019 Raven startar inte

Inlägg av Sycklas »

Hej, jag har en Model X LR Raven tillverkad 2019-11 och tagen i trafik 2020-06. Igår började problemet med att bilen inte går att starta. Första gången var båda skärmarna svarta i några minuter, sen hoppade dom igång och bilen gick att starta. Efter det har det hänt tre gånger att bilen inte gått att starta. Allt annat har fungerat (skärmar, ventilation, dörrar mm). Men, det står ”Bil avstängd” och jag kan inte lägga i växel. De två föregående gångerna har bilen hoppat igång efter några minuter men nu vill den inte. Jag har gjort soft restart utan framgång. Har någon varit med om detta?

Mvh Niklas
M3P - 24
MXP - 21
MYP - 22
MXLR - 19
M3LR - 19
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare

Re: Model X 2019 Raven startar inte

Inlägg av erbo73 »

Dåligt batteri i nyckeln? Håller enl mig Max ett år.
NinjaNiklas

Inlägg av NinjaNiklas »

Sycklas skrev:
Hej, jag har en Model X LR Raven tillverkad 2019-11 och tagen i trafik 2020-06. Igår började problemet med att bilen inte går att starta. Första gången var båda skärmarna svarta i några minuter, sen hoppade dom igång och bilen gick att starta. Efter det har det hänt tre gånger att bilen inte gått att starta. Allt annat har fungerat (skärmar, ventilation, dörrar mm). Men, det står ”Bil avstängd” och jag kan inte lägga i växel. De två föregående gångerna har bilen hoppat igång efter några minuter men nu vill den inte. Jag har gjort soft restart utan framgång. Har någon varit med om detta?

Mvh Niklas
Hej, hade samma problem för två somrar sedan. Det visade sig vara 12V batteriet som var kasst och behövde bytas ut. Det var dock sjukt knepigt att byta det på X så det blev besök till sc. Ring roadside så löser dom en bil till dig under tiden.
Exxentric

Inlägg av Exxentric »

Hej! Hittade du problemet?
Användarvisningsbild
Sycklas
Teslaägare

Inlägg av Sycklas »

Hej!
Tesla felsökte på distans och såg att minnet var korrupt. En ranger kom ut och bytte minnet och sedan dess har bilen fungerat utan problem. Tacksam för Teslas service, fick först en tid veckan efter vi bokat färja till Gotland men när jag sms:ade och förklarat att vi bokat färja så kom dom ut innan vi åkte!

Mvh Niklas
M3P - 24
MXP - 21
MYP - 22
MXLR - 19
M3LR - 19
Exxentric

Inlägg av Exxentric »

Tack för svar! Köptes bilen av Tesla direkt eller någon Åf? Undrar om man får samma service oavsett var bilen köps ifrån?
Användarvisningsbild
Sycklas
Teslaägare

Inlägg av Sycklas »

Jag köpte den direkt från Tesla (demobil) och den är under nybilsgaranti men tror inte det påverkar vilken service man får. Det är inget som kommit upp när jag pratat med teknikern i varje fall.
M3P - 24
MXP - 21
MYP - 22
MXLR - 19
M3LR - 19
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Exxentric skrev:
Tack för svar! Köptes bilen av Tesla direkt eller någon Åf? Undrar om man får samma service oavsett var bilen köps ifrån?
Är bilen inom nybilsgarantin spelar det ingen roll om man är ägare nr1 eller nr50 eller köpt den som demobil. Alla får samma hjälp kostnadsfritt om det är fel på bilen inom 4år/8000mil.

Köper du bil utanför 4år/8000mil kan du förbereda dig på att smsalåna när bilen går sönder :lol:
Användarvisningsbild
BjornM
Teslaägare

Inlägg av BjornM »

Min Model X Raven uttagen september 2020 har krånglat lite med klimatsystemet i sommar och jag har stängt av och satt på igen och då har det fungerat, i helgen testade jag att köra resett på skärmarna men de tändes inte upp igen utan jag var tvungen att köra hem med skärmarna helt släckta. Väl hemma så startade bilen inte, dvs det gick inte att tända skärmarna och växeln gick inte att lägga i. Dock var klimatanläggningen igång hela natten och drog ut 16kW ur batteriet. Döm om min förvåning när den på morgonen fungerade igen. Väntar på besked från Tesla vad som har hänt. Känns nu sådär att köra land o rike runt i nåt som kan sluta fungera.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Allt kan paja och allt kan sluta fungera. Förhoppningsvis är risken väldigt liten, och alla tidigare Teslaägare kan nog gå i god för att det händer väldigt sällan att man blir stående. Inte oftare än med en annan bil.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Skriv svar