I väntans tider - frågor

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslamannen
Teslaägare

I väntans tider - frågor

Inlägg av Teslamannen »

Har funderat på hur det funkar när man laddar, låses själva kontakten fast i bilen på ngt sätt?
Annars får man väl inte ha vare sig laddkabel eller Chademoadapter á 5000:- ifred, inte många andra än andra Teslaägare som har
nytta av dem iofs, men ändå?

Sen en helt annan sak, ser i Teslashoppen att man kan köpa hatthylla? Får man ingen med till bilen vid leverans? Eller sitter det en så där
rullgardinsvariant? Man vill ju inte ha full insyn i bagaget när man står parkerad. Någon som kan bringa rätsida på detta?

Tacksam för svar!

P.S Hoppas på leverans innan nyår som många andra D.S
Senast redigerad av Teslamannen, redigerad totalt 1 gånger.
85D Titanium sen 30/12-2015
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: I väntans tider - frågor

Inlägg av bylund »

Laddkabeln låses fast när laddning pågår eller bilen är låst (och många laddboxar låser fast kabeln i sin ände också när laddning pågår).

Till en början ingick inte hatthylla, utan var ett extra tillval, så jag antar att det är främst till de som inte fick den med bilen man vänder sig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

På min förra bil gick det inte låsa fast laddkabeln. Jag var lite nervig för att lämna kablar för ~6000 kr styck bara hängandes, men blev aldrig av med någon, och jag har aldrig hört att det skulle vara ett problem. Tjuvarna kanske bara inte fått upp ögonen för det. Eller så finns det för dålig marknad att häla vidare dem på. Det kommer ju inte direkt ut många laddkablar på Blocket, så att få sålt en utan att åka dit kanske är svårt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

danni skrev:
På min förra bil gick det inte låsa fast laddkabeln. Jag var lite nervig för att lämna kablar för ~6000 kr styck bara hängandes, men blev aldrig av med någon, och jag har aldrig hört att det skulle vara ett problem. Tjuvarna kanske bara inte fått upp ögonen för det. Eller så finns det för dålig marknad att häla vidare dem på. Det kommer ju inte direkt ut många laddkablar på Blocket, så att få sålt en utan att åka dit kanske är svårt.
En Zoeägare blev av med en kabel för ett tag sedan och de bröt ju då också sönder nåt i bilens kontakt. Inte kul! Det är ju nåt som man oroar sig för! Men om grejerna blir obrukbara så behöver man bara oroa sig för vandaler, men det är illa nog. Man kanske ska ha en objektsförsäkring på den portabla laddaren...
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Tyvärr att sladden låses fast får vissa att bara ta i mer :x

En Leaf-ägare fick sin CHAdeMO kontakt förstörd av nån idiot som bände loss kabeln medan han laddade. Och laddkontakten gick också sönder så ingen kunde ladda där i flera veckor :roll:
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:
danni skrev:
En Zoeägare blev av med en kabel för ett tag sedan och de bröt ju då också sönder nåt i bilens kontakt. Inte kul! Det är ju nåt som man oroar sig för! Men om grejerna blir obrukbara så behöver man bara oroa sig för vandaler, men det är illa nog. Man kanske ska ha en objektsförsäkring på den portabla laddaren...
Har för mig att min bilförsäkring även har nån slags paragraf om lös utrustning upp till 15000kr (eller nåt i den slängen). Då borde försäkringen gälla även om nån stjäl laddkabeln även om det blir svårt när den är just fastlåst.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

HelectriC skrev:
Jerker skrev:
danni skrev:
Har för mig att min bilförsäkring även har nån slags paragraf om lös utrustning upp till 15000kr (eller nåt i den slängen). Då borde försäkringen gälla även om nån stjäl laddkabeln även om det blir svårt när den är just fastlåst.
Jag leasar min bil, så även typ 2-sladden och den portabla laddaren. Måste kolla hur det funkar vid stöld/skadegörelse.
Skriv svar