Förarstolen var inställd för frun i högre position, då uppstår en glipa mellan stolen och golvfästet i baksätet, se foto.
Det var lätt att stoppa in foten i glipan, om en annan förarprofil(mobil) stiger in i bilen så sänks stolen ner (om föraren är lång)
Risk då att passagerare i baksätet får klämd fot.
Testade med sko utan fot i, det sattes fast som i ett skruvstäd. Provade sedan att hålla emot ryggstödet manuellt när stolen sänktes men det hjälte inte. Känns som ett par tår nästan kan klippas av.
Klämrisk fot baksäte model 3
Moderator: Redaktion
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Klämrisk fot baksäte model 3
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: Klämrisk fot baksäte model 3
Bra info och varning!

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Bra tips.
Liknande grej hända mig på semestern. Packade bilen till bristningsgränsen bland annat benutrymmet bakom föraren var full med mat.... några minuter senare när vi ska åka och jag hoppar in i bilen så visar det sig att sambon profil var aktiverad när bilen packades. Vilket betyder att stolen åker bak till min lägre och mer bakåtflyttade position.
Det slutade med mosad mat och buckliga ölburkar. Tur var så gick det inte hål på någon burk.
Liknande grej hända mig på semestern. Packade bilen till bristningsgränsen bland annat benutrymmet bakom föraren var full med mat.... några minuter senare när vi ska åka och jag hoppar in i bilen så visar det sig att sambon profil var aktiverad när bilen packades. Vilket betyder att stolen åker bak till min lägre och mer bakåtflyttade position.
Det slutade med mosad mat och buckliga ölburkar. Tur var så gick det inte hål på någon burk.
Konstigt på ett sätt att bilar inte ska följa maskindirektivet. Men det är klart konceptet 90 km/h front mot front med några cm glapp och manuell kontroll kanske inte skulle bli någon hit direkt… eller ja kanske precis det.