Förmånsvärden 2016

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Förmånsvärden 2016

Inlägg av e5m1r »

Det finns gott om bmw audi mercedes i övre prissegmentet där det inte går att välja tyg enbart dyrare läder med massage ventilation osv
Finns t.o.m. bilar där det inte går att välja manuell växellåda
Alltså mer regel än undantag i övre prisklassen förutom tesla då
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Re: Förmånsvärden 2016

Inlägg av Pontus »

e5m1r skrev:
Det finns gott om bmw audi mercedes i övre prissegmentet där det inte går att välja tyg enbart dyrare läder med massage ventilation osv
Manuell växellåda hade man ju önskat till Teslan...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

e5m1r skrev:
Klart det går, om du är beredd att betala för det.
Min förra chef beställde och fick en BMW M5 med tygklädsel fast det inte gick att välja. :shock:
Oavsett hur BMW Audi och Mercedes gör i sina övre prissegment, så undrar jag hur Tesla kommer att göra framöver.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Pontus skrev:
e5m1r skrev:
Manuell växellåda hade man ju önskat till Teslan...
Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Vill man slippa läder går det oftast lösa. Många premiumtillverkare har även ett "veganalternativ" som aldrig syns i konfiguratorer, broschyrer etc, där man kan få lov att slippa läder på andra delar som annars är läderklädda såsom ratt, växelspak, etc. Jag har för mig jag sett användare på de amerikanska forumen som lyckats beställa detta från Tesla.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

danni skrev:
Vill man slippa läder går det oftast lösa. Många premiumtillverkare har även ett "veganalternativ" som aldrig syns i konfiguratorer, broschyrer etc, där man kan få lov att slippa läder på andra delar som annars är läderklädda såsom ratt, växelspak, etc. Jag har för mig jag sett användare på de amerikanska forumen som lyckats beställa detta från Tesla.
Ja, för plats är ju sååå mycket bättre att använda än en restprodukt från köttindustrin. :roll: :)
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

bylund skrev:
Blandar ni ihop förmånsvärdet med hur mycket skatt ni betalar på förmånsvärdet? Eller är bilarna så lite utrustade just för att få ner förmånsvärdet?
Just 2014 S85 med lite lagom utrustning landar faktiskt väldigt lågt. Basutrustad börjar den på 2583 per månad i förmånsvärde...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Leo: Jag har lite mer utrustning än vad förmånsvärdet säger. Men eftersom jag köpte beg var det inte specat på fakturan vilken utrustning den har. Så leasingbolaget "råkade" glömma det i underlaget.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

bullen skrev:
Leo: Jag har lite mer utrustning än vad förmånsvärdet säger. Men eftersom jag köpte beg var det inte specat på fakturan vilken utrustning den har. Så leasingbolaget "råkade" glömma det i underlaget.
+1 :)
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Då förstår jag hur det kan vara så lågt förmånsvärde. Dock är det skatteverkets syn på det hela som gäller vid en revision. Dvs de kanske inte "nöjer" sig med att se på fakturan. Utan vill att du ska styrka det på annat sätt då du är den ansvarar för att ange korrekt värde och du som ansvarar för att kunna påvisa hur det är om de TROR något annat.

Men risken är antagligen väldigt liten även om säkert fler än jag skulle reagera på att en Tesla har precis noll utrustning förutom lösa vintergummin. Vilket ditt och flera andras uppgivna förmånsvärden ganska enkelt går att utläsa av.

Som jag skrev i en annan tråd. Mat, kläder, resor/bil är det som Skatteverket gärna kollar extra noga eftersom nästan alla behöver detta "privat" och därmed inbjuder till att utnyttja gråzonerna. Obs! Ingen moralpredikan alla är fria att göra som de själv vill.

Jag har fått revision och frågor från Skatteverket 3 olika år senaste 8 åren och inget roligt att lägga tid på att förklara/reda ut saker ens då allt är solklart korrekt som det varit i mitt fall.

Får numera lite "ont i magen" varje gång det kommer brev från Skatteverket då jag vet hur kinkiga eller noggranna de är om man t ex ska föra en körjournal till punkt och pricka för att de ska vara helt nöjda. Eller konstigt nog hur många handläggare på Skatteverket som har svårt att förstå hur man kan "Betala in motsvarande förmånsvärdet" för att det inte ska uppstå någon förmån och hur det sen ska anges på endast den årliga kontrolluppgiften.

Har fått "varningsbrev" där man ser att mitt AB har personbil registrerat på sig men jag inte redovisat någon bilförmån månadsvis osv. Där man då noggrant förklarar hur jag måste bevisa det och konsekvenserna osv. Där jag tack och lov alltid gör en helt separat inbetalning av "förmånsvärdesbeloppet" som ger en separat bokföring varje månad som då styrker att allt gjorts på rätt sätt, vid rätt tidpunkt för just detta osv. Tillsammans med korrekt gjorde kontrolluppgift osv.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Vi har ca 10 bilar i företaget och alla har nollat förmånsvärdet med nettolöneavdrag. Har aldrig fått någon fråga på detta. Men eftersom vi har operationell leasing kommer väl dessa frågor till leasingbolaget?
Ang extrautrustningen vet jag att det är en chansning men jag är född gambler :-)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

bullen skrev:
Vi har ca 10 bilar i företaget och alla har nollat förmånsvärdet med nettolöneavdrag. Har aldrig fått någon fråga på detta. Men eftersom vi har operationell leasing kommer väl dessa frågor till leasingbolaget?
Ang extrautrustningen vet jag att det är en chansning men jag är född gambler :-)
Nej, den frågan kommer till er även med operationell leasing. Ni står fortfarande registrerade som brukare av fordonet, och måste dessutom fortfarande ange koden för förmånsbilen i den anställdes kontrolluppgift.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare

Inlägg av Ghia64 »

Pontus skrev:
Ghia64 skrev:
Min 2014 S85 ligger på 2800:-/mån i förmånsvärde. Om någon är sugen på en tjänstebil med lågt förmånsvärde så är det bara att PM:a.... :D
Konstigt bara din stereo borde ha ett förmånsvärde på 5000-6000 kr ;) Ingår den i köpet?
:lol:
Skriv svar