Värdeminskning per år M3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare

Värdeminskning per år M3

Inlägg av Martin E-tron »

Håller på att räkna fram vilken kostnad man åker på vid köp av en ny M3 LR.

När ja kollar på blocket så har jag i snitt fått fram att 2019 LR med cirka 2000 mil per år har tappat 8% för varje år , cirka 50.000 kr.

Är detta en realistisk uträkning tror ni?

Cirka 4.500 kr i månaden 2 första åren i bara värdeminskning
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Re: Värdeminskning per år M3

Inlägg av pejvic »

Ja precis - så är det just nu.

Dock så var värdeminskningen minimal efter 1-1,5 år och det såldes på riktigt flera dyrare än inköpspriset. Min bla gick nästan gratis. Sen kom prissänkning och refresh som drog ner 2019:orna och 2020orna.

Det är inte säkert det blir så just nu med nya lägre priset och numer 70.000 i premie.

Det är ett lotteri - ser man tex nu i modelY-gruppen i usa så erbjuds de betydligt mer än inköpspriset av firmorna.

Å andra sidan - skulle det nu vara 4500 tex så är det ju i övrigt obefintligt med driftskostnader utöver det. 500 i försäkring men annars inget direkt. En del laddar billigt tex.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Inlägg av loftux »

Tesla hör av sig och vill få kunder att byta till Model Y.
Min bil är en 2019, nu ca 24 månader och ca 2200 mil, FSD och Acceleration boost. Totalt ca 710tkr inkl moms (efter miljöbonus om 60 tkr).
Tesla erbjöd 498 tkr inkl. moms. Så värdeminskning på ca 8300 kr månad, 96 kr milen.

Nu har jag ju kört betydligt mindre än beräknat pga pandemin, men ändå. Tesla inbytespris tar inte hänsyn till FSD och Acceleration Boost. Gissar att man inte får så mycket mer privat för den delen heller, blir nog endast mer lättsåld.
Hade Tesla låtit mig överföra FSD för en transferkostnad eller mellanskillnad mot nuvarande pris så hade jag kunnat fundera på byte.

Så inte ekonomiskt byta just nu när man precis tagit största smällen värdeminskning. Byte var iofs inte din fråga, men första två åren verkar kosta, hoppas det inte sjunker så mycket mer så man får lite mer valuta för pengarna om man säljer efter 3 eller 4 år.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare

Kanon, då räknar jag så !

Laddar gratis på jobbet, mina driftkostnader per år blir cirka 3800 kr med skatt för 1500 mil :D
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Inlägg av loftux »

Martin E-tron skrev:
Kanon, då räknar jag så !

Laddar gratis på jobbet, mina driftkostnader per år blir cirka 3800 kr med skatt för 1500 mil :D
Gratis är gott, ända tills skatteverket kommer in i bilden ;)
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare

Betalar 40 kr i månaden för laddstolpen så Skatteverket är hanterat o klart 8-)
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Värdeminskning på 8000 kr/månad räknade jag med när jag köpte bilen.

I verkligheten (blocket försäljning) landar det på ca 4500 kr/månad (efter 28 månader och 5500 mil).

Sen beror det på vilken utrustning du valt och om man köpt bilen vid ”rätt” tillfälle.

FSD har hittills värderats mkt lågt på begagnatmarknaden så undvik att köp om du vill göra en bättre affär.

Sen vet man ju inte om uppdateringar framöver kommer höja värdet av FSD. Personligen tror jag det kan dröja ett tag dock så det beror på vilken horisont man tänker äga bilen.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Skriv svar