Kalibrering av dörrhandtag

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

tomwas

Kalibrering av dörrhandtag

Inlägg av tomwas »

Jag har en model S från 2015 och tydligen bytte förra ägaren dörrhandtag på förarsidan i april 2020. För en vecka sedan gick det plötsligt inte att öppna dörrhandtaget på förarsidan utan dörren pep. När man inifrån öppnade kunde handtaget åka ut helt ... och då blev det problem sedan att stänga dörren. Jag beställde mobil service och det visade sig ta servicekillen 5 minuter att kalibrera detta handtag (av en nyare sort) med sin dator uppkopplad mot en port under mittendisplayen. Detta kalas kostade ca. 1000:- inkl. moms, vilket är lite beklämmande med tanke på att handtaget sattes dit för drygt ett år sen. Jag fick inte någon offert innan för man kunde ju inte veta vad som var fel, och jag är glad att jag inte behövde byta några delar, men tycker ändå att 1000 kr är väldigt saftigt för att koppla in datorn och kalibrera.
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare

Re: Kalibrering av dörrhandtag

Inlägg av Bernando »

tomwas skrev:
Jag har en model S från 2015 och tydligen bytte förra ägaren dörrhandtag på förarsidan i april 2020. För en vecka sedan gick det plötsligt inte att öppna dörrhandtaget på förarsidan utan dörren pep. När man inifrån öppnade kunde handtaget åka ut helt ... och då blev det problem sedan att stänga dörren. Jag beställde mobil service och det visade sig ta servicekillen 5 minuter att kalibrera detta handtag (av en nyare sort) med sin dator uppkopplad mot en port under mittendisplayen. Detta kalas kostade ca. 1000:- inkl. moms, vilket är lite beklämmande med tanke på att handtaget sattes dit för drygt ett år sen. Jag fick inte någon offert innan för man kunde ju inte veta vad som var fel, och jag är glad att jag inte behövde byta några delar, men tycker ändå att 1000 kr är väldigt saftigt för att koppla in datorn och kalibrera.
De tar väl typ 650kr plus moms bara i felsökningsavgift, så det är väl ungefär den kostnaden som du har fått betala? Surt ändå såklart för en så liten grej.
MS P85 2014
tomwas

Inlägg av tomwas »

Ja, bara att denna felsökning tog sekunder och var det som servicekillen redan misstänkte, och själva kalibreringen tog fem minuter. Sen var det diverse snack med kontoret i Norrköping om vad detta skulle kosta. Ja, det var surt med 1000:- för en så liten insats för att fixa ett redan relativt nytt handtag.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Han åkte ju ut till dej och fixade det på plats, du slapp åka till en SuC för att få det fixat. Jag tycker det var billigt!
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Referralkod: ts.la/andreas13052

Inlägg av A76 »

tomwas skrev:
Kalibrering av dörrhandtag har gjorts remote för mig ett antal ggr. Underligt att de behövde göra det på plats..
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

De kanske antog att något var trasigt... men de borde testat remote kalibrering först.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Skriv svar