Hur är model Y att köra?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

tesla newbie
Inlägg: 509
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av tesla newbie »

Det här är mitt första inlägg här, men har följt forumet ett bra tag. Var och provkörde Model Y idag och gillade den så mycket att det blev en beställning! Har för närvarande en BMW X3 från 2015 och även kört många andra Suv:ar. Jag kan ärligt säga att jämfört med min X3:a är Model Y bättre på nästan allt! Bortsett från uppenbara saker som accelerationen så ligger den mycket bättre i kurvor och regerar mycket snabbare på styrinput. Den känns inte alls som en Suv, utan mer som en BMW 3 serie. Angående fjädringen så tycker jag inte den känns stötig. Fast men inte obekväm. X3:an känns ungefär likadan, men vickar mer i sidled över gupp än Model Y. Upplevde inte att Model Y var bullrigare hellre. Dock så rullar min X3:a på 6 år gamla RFT däck så det är väl inte den tystaste bilen. Har kört ganska många Suvar, men ingen som har sådana köregenskaper som Model Y. Den som kommer närmast är väl Alfa Romeo Stelvio. Har även kört elsuvar som Vw Id 4, Mustang Mach-e och Jaguar I pace. Jämfört med Model Y kändes dessa tunga och lite sega i reaktionerna.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7697
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av mikebike »

taliz skrev:
mikebike skrev:
Dodde skrev:
uraza skrev:
Jag tycker ljudnivån på MY var en besvikelse. Testade köra runt Segeltorp där asfalten är rätt dålig men upplevde inte någon större förbättring mot Model 3 som jag testat innan. Och den är inte alls nära ID4 t ex.
Håller verkligen med om ljudnivån, den var rejält bullrig över hela spannet 40-130 km/h.
Vi upplevde att det "skramlade" från bakre hjulupphängningen, möjligen hördes detta tydligare eftersom det inte finns någon hatthylla. På vanlig asfalt upplevdes bilen som något tystare än vår M3, men ingen revolution.
Inget vindbrus vare sig i denna eller i vår M3.

Bilen känns klart större, man ser mer av huven. Bakåt ser man inte mycket som någon annan redan konstaterat.
Sittställningen är bättre och man ser omgivningarna bättre.
"Skramlandet" kunde inte möjligtvis vara laddkablage etc? ;)
Jag hann aldrig kolla bagaget eftersom vi kom tillbaks i sista minuten, men laddkablar låter knappast på det viset.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Dodde »

mikebike skrev:
taliz skrev:
mikebike skrev:
Dodde skrev:
uraza skrev:
Jag tycker ljudnivån på MY var en besvikelse. Testade köra runt Segeltorp där asfalten är rätt dålig men upplevde inte någon större förbättring mot Model 3 som jag testat innan. Och den är inte alls nära ID4 t ex.
Håller verkligen med om ljudnivån, den var rejält bullrig över hela spannet 40-130 km/h.
Vi upplevde att det "skramlade" från bakre hjulupphängningen, möjligen hördes detta tydligare eftersom det inte finns någon hatthylla. På vanlig asfalt upplevdes bilen som något tystare än vår M3, men ingen revolution.
Inget vindbrus vare sig i denna eller i vår M3.

Bilen känns klart större, man ser mer av huven. Bakåt ser man inte mycket som någon annan redan konstaterat.
Sittställningen är bättre och man ser omgivningarna bättre.
"Skramlandet" kunde inte möjligtvis vara laddkablage etc? ;)
Jag hann aldrig kolla bagaget eftersom vi kom tillbaks i sista minuten, men laddkablar låter knappast på det viset.
Den jag körde fanns inga kablar eller något alls i den. Helt ren. Varför har MY inte något skydd för bagaget, känns och ser lite ”billigt” ut.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Walker »

Man undrar ju… är det samma bil vi alla talar om? Upplevelsen är ju minst sagt varierande. Allt från ful och fet till snygg och smäcker. Från bullrig och svampig till tyst och tight. Från rymlig och bekväm till trång och stötig. Nästan alla verkar ändå vara överens om att den är alldeles för dyyyyyyr.
Man verkar vilka ha en Rolls Roys med prestanda som en raket och ett pris som en Dacia Sandero. Alla presenterar sina personliga upplevelser som absolut sanning och något slags facit (tyvärr även jag :? ) Det är väl bara att konstatera: Tesla är inte för alla. Antingen gillar man den eller inte. Det finns ingen bil som har ALLT och dessutom är så billig att ALLA kan köpa den. Tesla är inte billig, men det finns många mycket dyrare bilar utan att de därför är bättre. En Ferrari t ex har ingen övertygande kvalitet, ingen bil man kör 2000 mil/år. Den har ingen dragkrok, är väldigt bullrig, trång och i de flesta fall har de inte ens något baksäte. Att packa dem med mer än bara någon mjuk bag kan man glömma och det till ett pris som är mer än det dubbla än för en Tesla.
Enda sättet att få svar på ”Hur är Y att köra?” är att prova själv och utgå från sina egna premisser. Det enda jag vet är att hittills ingen (även värsta tvivlaren) blivit besviken eller ledsen efter en provkörning av min 3’a.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Basunen
Inlägg: 151
Blev medlem: 05 mar 2014 17:29
Ort: Linköping

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Basunen »

Provkörde igår. Bullrig över 100 km/h. Tystare än min kollegas Model 3 (2019?). Men bullrigare än min BMW 520d kombi från 2017 som gått 20,000 mil. Men bygger man ett stort hårt glastak så finns antagligen inte möjligheten att få bilen tyst. Min prioritering är helt klart tyst bil före glastak. En riktig felprioritering om ni frågar mig. Jag kan jämföra ljudnivån med en några år gammal Nissan Qashqai. Men rymlig och bra som funkar till allt som förstabil. Den fyller mina behov, stort lastutrymme, krok, 4WD så jag kan få upp båten, funkar för långfärd. Sen är det ju kul att den går som en skållad råtta. För mig handlar det nu bara om pengar, får jag loss den på en vettig ekonomi så blir det nog affär. (Har fler saker än bil jag vill lägga pengar på)
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
uraza
Inlägg: 19
Blev medlem: 20 dec 2020 11:16

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av uraza »

Någon som har haft lyxen att kunna jämfört 19 mot 20 tum när det gäller ljudnivå och komfort? Kan ändå tänka mig att 20 tum michelin ps4 ev är mer komfortabla.
tesla newbie
Inlägg: 509
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av tesla newbie »

Walker skrev:
Man undrar ju… är det samma bil vi alla talar om? Upplevelsen är ju minst sagt varierande. Allt från ful och fet till snygg och smäcker. Från bullrig och svampig till tyst och tight. Från rymlig och bekväm till trång och stötig. Nästan alla verkar ändå vara överens om att den är alldeles för dyyyyyyr.
...
Enda sättet att få svar på ”Hur är Y att köra?” är att prova själv och utgå från sina egna premisser. Det enda jag vet är att hittills ingen (även värsta tvivlaren) blivit besviken eller ledsen efter en provkörning av min 3’a.
Är ju därför man inte bör köpa någon bil utan att provköra anser jag. Vad som här stötig/tyst/bullrigt/gungigt är helt beroende av vad man kört för bil innan och vad man har för preferenser. För mig som kommer från en BMW X3, så är inte Model Y stötig alls, medan någon som tidigare kört Citroen med gasvätskefjädring troligen kommer tycka att bilen saknar fjädring helt och hållet. Personligen så gillar jag fast fjädring och är allergisk mot all typ av gung. Tar hellre en bil som är lite småstudsig, än en där man böljar fram över vägen.
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av icreate »

IMG_20210902_084308__01.jpg
Så har även jag fått provköra Model Y. Jag lånade en grå LR på 19-tums Hankook från Tesla Umeå. Min erfarenhet av elbilar är begränsad men jag har kört model S och 3 samt Ioniq 5.

Första intrycket är att det är en rymlig bil, såväl i kupén som i bagageutrymmet. Den känns klart rymligare än Ioniq 5, och räknar man med de extra förvaringsutrymmen som finns under bagagerumsgolvet och i frunken så har man massor av plats. Kvalitetskänslan finns i alla detaljer.

Trots att jag börjar vänja mig vid elbilars snabba respons och acceleration kändes Model Y väldigt pigg i hela registret från 0 till 140. Bilen är generös med körglädje. På den kurviga sträckan Tomtebo - Yttertavle kändes den väldigt stabil utan att kränga i kurvorna. Jag körde med styrningen i normalläge (det finns komfort, normal och sport) och bilen låg som klistrad vid vägen.

Precis som några andra tidigare så upplevde även jag en viss stötighet från dämpningen.Vid några tillfällen kändes ojämn väg så mycket att huvudet studsade mot nackstödet. Jag föredrar ändå detta framför svampiga gungningar.

Trots en ganska aktiv körning med flera accelerationer och omkörningar låg förbrukningen på 183 Wh/km i snitt.

Totalt sett väcker model Y ett habegär och jag måste ta ett samtal med frun om huruvida vi ska avbeställa vår Ioniq 5.
T_E
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 aug 2016 20:53

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av T_E »

Provkörde just en i Umeå med 19". Bilen i showroom hade PPF monterat men inte testbilen. Verkar vara lite hit och dit med det. Alla hade stänkskydd.

Tyckte den gick riktigt fint och trodde faktiskt den skulle bullra mer. Tyckte den kändes välbyggd! Körde en 2021 model 3 LR för en månad sedan men upplevde Y som tystare. Då var det ändå blås och regn idag.

PLUS
Fantastiskt styrkänsla
Accelerationen
Stabil i höga farter
Upplevs lättkörd och smidig trots formatet
Körställningen
Baksätet som är justerbart
Utrymmen i massor
Infotainment. 10 år före ID4 jag nyss provade?

MINUS
Struttig och stötig på dåliga vägar. Lite av en besvikelse
Enorm vändradie
Att tesla Umeå "hoppas" kunna börja montera dragkrokarna först i december. Känns riskey då det lika gärna kan bli mars typ.

Sammantaget tar jag denna alla dagar i veckan över en ID4 GTX. ID4 vinner såklart komfortronden men det är nog det enda...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av martinot »

tesla newbie skrev:
Walker skrev:
Man undrar ju… är det samma bil vi alla talar om? Upplevelsen är ju minst sagt varierande. Allt från ful och fet till snygg och smäcker. Från bullrig och svampig till tyst och tight. Från rymlig och bekväm till trång och stötig. Nästan alla verkar ändå vara överens om att den är alldeles för dyyyyyyr.
...
Enda sättet att få svar på ”Hur är Y att köra?” är att prova själv och utgå från sina egna premisser. Det enda jag vet är att hittills ingen (även värsta tvivlaren) blivit besviken eller ledsen efter en provkörning av min 3’a.
Är ju därför man inte bör köpa någon bil utan att provköra anser jag. Vad som här stötig/tyst/bullrigt/gungigt är helt beroende av vad man kört för bil innan och vad man har för preferenser. För mig som kommer från en BMW X3, så är inte Model Y stötig alls, medan någon som tidigare kört Citroen med gasvätskefjädring troligen kommer tycka att bilen saknar fjädring helt och hållet. Personligen så gillar jag fast fjädring och är allergisk mot all typ av gung. Tar hellre en bil som är lite småstudsig, än en där man böljar fram över vägen.
Kan bara hålla med. Beror på helt varifrån man kommer och kört innan, och vilka preferenser man har.

Vissa som gillar "mjukare/gungigare" bilar tenderar till att gilla Hyundai/ID, medans de som gillar "tighthare/stötigare" bilar (typiskt BMW-ägare) tenderar till att gilla Tesla, och speciellt M3 och MY.

Har visat sig att den typiska Teslaägaren kommer från BMW, och att BMW tappat allra mest till Tesla de senaste åren. Är nog ingen slump att det är så.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dillesan
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 27 okt 2015 21:42
Ort: Småland

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Dillesan »

Provsatt Y för någon vecka sedan och upplevde att sikten är lite dålig p.g.a. instrumentbrädan/rutan sitter för högt. Som att man inte ser tillräckligt bra över kanten. Kan det vara en synvilla eller något ni andra också upplever? Trodde den skulle kännas mycket bättre än Model S med tanke på att sitthöjden i bilen är högre.

Som referens har jag avverkat tre Model S på sex år och över 20.000 mil i den positionen - så jag kan vara lite hemmablind :)
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av icreate »

IMG_20210902_084946_Bokeh.jpg
Jag förstår vad du menar. Det är inte så att man tittar ner på huven riktigt, men jag upplevde ändå inte sikten framåt som dålig. Däremot är det närmast obefintlig sikt bakåt i innerbackspegeln.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3640
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Tellus »

Hjälper det att höja stolen?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av MWall »

Varför vill ni sitta så högt? Vad är det precis framför bilen som ni behöver/vill se?
tesla newbie
Inlägg: 509
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av tesla newbie »

Håller på sätt och vis med. Tror det har att göra med att huven sluttar mer på Model Y än på Model 3 så man kan inte se huven från förarplats. I min nuvarande X3:a så ser man hela huven från förarplats så det är lite ovant i Model Y, men det finns ju P-sensorer.... Bortsett från att man inte ser huven så uppfattade jag dock inte sikten framåt som dålig. Tvärtom vindrutan är ju minst lika stor som i Model 3. Mustang Mach-e upplevde jag till exempel som mycket mer instängd inuti.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av taliz »

Det är väl som sagt bara att höja stolen om man tycker det är ett problem?
Själv sitter jag så gott som alltid så lågt som möjligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5461
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

taliz skrev:
Det är väl som sagt bara att höja stolen om man tycker det är ett problem?
Själv sitter jag så gott som alltid så lågt som möjligt.
Problemet är bara att man tappar 50 % av sikten framåt eftersom det sitter en stor jäkla backspegel ivägen som man ändå knappt ser något i.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Walker »

Dillesan skrev:
Provsatt Y för någon vecka sedan och upplevde att sikten är lite dålig p.g.a. instrumentbrädan/rutan sitter för högt. Som att man inte ser tillräckligt bra över kanten. Kan det vara en synvilla eller något ni andra också upplever? Trodde den skulle kännas mycket bättre än Model S med tanke på att sitthöjden i bilen är högre.

Som referens har jag avverkat tre Model S på sex år och över 20.000 mil i den positionen - så jag kan vara lite hemmablind :)
Pratar du om Y? Då ska du inte ha en ID4! Det är som att sitta i ett djupt badkar där du får sträcka på dig för att se ut genom vindrutan. För att inte tala om ytterbackspeglarna som är stora som musse pigg-öron!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Wolf78 »

Walker skrev:
Dillesan skrev:
Provsatt Y för någon vecka sedan och upplevde att sikten är lite dålig p.g.a. instrumentbrädan/rutan sitter för högt. Som att man inte ser tillräckligt bra över kanten. Kan det vara en synvilla eller något ni andra också upplever? Trodde den skulle kännas mycket bättre än Model S med tanke på att sitthöjden i bilen är högre.

Som referens har jag avverkat tre Model S på sex år och över 20.000 mil i den positionen - så jag kan vara lite hemmablind :)
Pratar du om Y? Då ska du inte ha en ID4! Det är som att sitta i ett djupt badkar där du får sträcka på dig för att se ut genom vindrutan. För att inte tala om ytterbackspeglarna som är stora som musse pigg-öron!
:D :D :D Håller med även om jag var positivt överraskad av ID4 GTX, grymt skön gång och fin kvalitet, känsla, men skärm/mjukvara not so much.
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av MWall »

Walker skrev:
Dillesan skrev:
Provsatt Y för någon vecka sedan och upplevde att sikten är lite dålig p.g.a. instrumentbrädan/rutan sitter för högt. Som att man inte ser tillräckligt bra över kanten. Kan det vara en synvilla eller något ni andra också upplever? Trodde den skulle kännas mycket bättre än Model S med tanke på att sitthöjden i bilen är högre.

Som referens har jag avverkat tre Model S på sex år och över 20.000 mil i den positionen - så jag kan vara lite hemmablind :)
Pratar du om Y? Då ska du inte ha en ID4! Det är som att sitta i ett djupt badkar där du får sträcka på dig för att se ut genom vindrutan. För att inte tala om ytterbackspeglarna som är stora som musse pigg-öron!

Jag gillar att sitta djupt och ombonat. Att sitta högt som i en glasbur a la Model 3 tycker vissa känns bra men jag gillar det inte alls. Sitter du så att du inte ser ut så får du väl höja stolen? Tror knappast ID.4 är svår att se ut ifrån om du inte är extremt kort.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Walker »

MWall skrev:
Walker skrev:
Dillesan skrev:
Provsatt Y för någon vecka sedan och upplevde att sikten är lite dålig p.g.a. instrumentbrädan/rutan sitter för högt. Som att man inte ser tillräckligt bra över kanten. Kan det vara en synvilla eller något ni andra också upplever? Trodde den skulle kännas mycket bättre än Model S med tanke på att sitthöjden i bilen är högre.

Som referens har jag avverkat tre Model S på sex år och över 20.000 mil i den positionen - så jag kan vara lite hemmablind :)
Pratar du om Y? Då ska du inte ha en ID4! Det är som att sitta i ett djupt badkar där du får sträcka på dig för att se ut genom vindrutan. För att inte tala om ytterbackspeglarna som är stora som musse pigg-öron!

Jag gillar att sitta djupt och ombonat. Att sitta högt som i en glasbur a la Model 3 tycker vissa känns bra men jag gillar det inte alls. Sitter du så att du inte ser ut så får du väl höja stolen? Tror knappast ID.4 är svår att se ut ifrån om du inte är extremt kort.
Nu gällde inte frågan huruvida du eller någon annan gillar att sitta, utan var en jämförelse med Y. Tycker man 3’an är en glasbur så är inte Y bättre. Tycker man att instrument/ruta är för högt i Y/3 så är det absolut ingenting jämfört med ID4. T o m platschefen på VW åf här tyckte att sikten från förarplats är bedrövlig.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av MWall »

Walker skrev:
MWall skrev:
Walker skrev:
Dillesan skrev:
Provsatt Y för någon vecka sedan och upplevde att sikten är lite dålig p.g.a. instrumentbrädan/rutan sitter för högt. Som att man inte ser tillräckligt bra över kanten. Kan det vara en synvilla eller något ni andra också upplever? Trodde den skulle kännas mycket bättre än Model S med tanke på att sitthöjden i bilen är högre.

Som referens har jag avverkat tre Model S på sex år och över 20.000 mil i den positionen - så jag kan vara lite hemmablind :)
Pratar du om Y? Då ska du inte ha en ID4! Det är som att sitta i ett djupt badkar där du får sträcka på dig för att se ut genom vindrutan. För att inte tala om ytterbackspeglarna som är stora som musse pigg-öron!

Jag gillar att sitta djupt och ombonat. Att sitta högt som i en glasbur a la Model 3 tycker vissa känns bra men jag gillar det inte alls. Sitter du så att du inte ser ut så får du väl höja stolen? Tror knappast ID.4 är svår att se ut ifrån om du inte är extremt kort.
Nu gällde inte frågan huruvida du eller någon annan gillar att sitta, utan var en jämförelse med Y. Tycker man 3’an är en glasbur så är inte Y bättre. Tycker man att instrument/ruta är för högt i Y/3 så är det absolut ingenting jämfört med ID4. T o m platschefen på VW åf här tyckte att sikten från förarplats är bedrövlig.

Lät precis som att du klagade på ID.4. Att det var svårt med sikten osv.
tesla newbie
Inlägg: 509
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av tesla newbie »

Jag tyckte ändå att ID4 kändes ok från förarplats. Mach-e däremot kändes enormt konstig. När jag ställde stolen som jag ville ha den i förhållande till armstödet på dörren så kändes det som jag satt jättehögt. Samtidigt så är vindrutan ganska liten, så det kändes väldigt märkligt. Tycker om sikten och sittpositionen i Model Y bäst. Att den sen dessutom har bättre köregenskaper än ID4 och Mach-e är ju också en bonus. ID4 blev jag ärligt talat förvånad över att den krängde så pass mycket i kurvor. Elbilar (och dito suvar) ska ju ha låg tyngdpunkt. Tycker den VW Touran som jag hyrde på semestern i somras krängde mindre i kurvorna!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av martinot »

tesla newbie skrev:
Jag tyckte ändå att ID4 kändes ok från förarplats. Mach-e däremot kändes enormt konstig. När jag ställde stolen som jag ville ha den i förhållande till armstödet på dörren så kändes det som jag satt jättehögt. Samtidigt så är vindrutan ganska liten, så det kändes väldigt märkligt. Tycker om sikten och sittpositionen i Model Y bäst. Att den sen dessutom har bättre köregenskaper än ID4 och Mach-e är ju också en bonus. ID4 blev jag ärligt talat förvånad över att den krängde så pass mycket i kurvor. Elbilar (och dito suvar) ska ju ha låg tyngdpunkt. Tycker den VW Touran som jag hyrde på semestern i somras krängde mindre i kurvorna!
Intressant. Mycket bra återkoppling för en som inte hunnit testköra någon av de än. Tack!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1116
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av DanneLKPG »

Provkörde Model Y igår och det tjutande ljudet när man accelerade hårt var öronbedövande. Var det ett måndagsexemplar eller tjuter alla så högt?
Känner inte igen att Model 3 lät så när jag provkörde LR och P förra året...
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Skriv svar