När kommer Model 3 facelift?
Moderator: Redaktion
När kommer Model 3 facelift?
...och vad kommer den innebära?
Min gissning blir q1 2023.
Ambitionen blir 8640, men lär snubbla på mållinjen precis som med Plaid+
Större (bredare) skärm
HUD för agumented driving
Större (bredare) skärm
Re: När kommer Model 3 facelift?
Facelift kom ju i vintras med svarta lister mm.
Kollar man på MS så kom "facelift" nr2 (om man nu kan kalla plaid för facelift) 5 år efter första faceliften.
Kollar man på MS så kom "facelift" nr2 (om man nu kan kalla plaid för facelift) 5 år efter första faceliften.
- Pasjostrom
- Teslaägare
Dina gissningar känns inte särskilt välgrundade. För det första jobbar inte Tesla med facelifts som andra tillverkade utan inför förändringar mer löpande. 4680-batteri lär komma sist till model 3, först MY och Cybertruck, sedan kanske roadster och eventuellt Plaid+. Sen tror jag inte det är möjligt att få in en större skärm utan att den döljs bakom ratten. HUD vore visserligen Nice men Teslas koncept är ju snarare att få mot självkörning så man ska inte behöva massa ”onödiga” förarstöd.dstr skrev:...och vad kommer den innebära?
Större (bredare) skärm
-
Varför skulle det dröja särskilt länge tills 3 får 4680 om Y får det. Är det inte samma batteripack i båda bilarna?Pasjostrom skrev:Dina gissningar känns inte särskilt välgrundade. För det första jobbar inte Tesla med facelifts som andra tillverkade utan inför förändringar mer löpande. 4680-batteri lär komma sist till model 3, först MY och Cybertruck, sedan kanske roadster och eventuellt Plaid+. Sen tror jag inte det är möjligt att få in en större skärm utan att den döljs bakom ratten. HUD vore visserligen Nice men Teslas koncept är ju snarare att få mot självkörning så man ska inte behöva massa ”onödiga” förarstöd.dstr skrev:...och vad kommer den innebära?
Större (bredare) skärm
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Model Y med 4680 är en helt ny konstruktion som först kommer produceras i Berlin och Austin. Bärande batteripack plus formpressad bak- och front-del.SwedishAdvocate skrev:Varför skulle det dröja särskilt länge tills 3 får 4680 om Y får det. Är det inte samma batteripack i båda bilarna?Pasjostrom skrev:Dina gissningar känns inte särskilt välgrundade. För det första jobbar inte Tesla med facelifts som andra tillverkade utan inför förändringar mer löpande. 4680-batteri lär komma sist till model 3, först MY och Cybertruck, sedan kanske roadster och eventuellt Plaid+. Sen tror jag inte det är möjligt att få in en större skärm utan att den döljs bakom ratten. HUD vore visserligen Nice men Teslas koncept är ju snarare att få mot självkörning så man ska inte behöva massa ”onödiga” förarstöd.dstr skrev:...och vad kommer den innebära?
Större (bredare) skärm
Model Y LR
Model S 100D -18
Precis.termosen skrev:Model Y med 4680 är en helt ny konstruktion som först kommer produceras i Berlin och Austin. Bärande batteripack plus formpressad bak- och front-del.
Min gissning är att faceliften kommer ha den nya kostruktionen där även Model 3's bottenplatta stansas fram i 3 stora bitar.
Tror du har rätt i att de med tiden så småningom även kommer att uppdatera konstruktionen och produktionen av M3. Finns både stora kostnadsbesparingar och även kvalitetsvinster med detta (och kan även leda till en både lättare och vridstyvare bil).dstr skrev:Precis.termosen skrev:Model Y med 4680 är en helt ny konstruktion som först kommer produceras i Berlin och Austin. Bärande batteripack plus formpressad bak- och front-del.
Min gissning är att faceliften kommer ha den nya kostruktionen där även Model 3's bottenplatta stansas fram i 3 stora bitar.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- FinaFisken
- Teslaägare
En Facelift innebär väl en kosmetisk förändring? Andra batterier eller större gjutgods ger knappast någon visuell skillnad.
Du har rätt att strikt tolkat så är det yttre förändringar av extern design som från början avsågs med face lift. Sedan kom dock bilfabrikanter oftast att även lägga till uppdatering av interiör, motoreffekt, mm, och det kallades ändå för "face lift". Nu med Tesla, fast de inte ändrar exteriört, så kallas det ofta ändå (rätt eller fel) fortfarande för "face lift".FinaFisken skrev:En Facelift innebär väl en kosmetisk förändring? Andra batterier eller större gjutgods ger knappast någon visuell skillnad.
Men jag förstår att det kan kännas missvisande när man uttrycker det så.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Jag tror på en vässad P med 0-100 under 3 sek. Nu finns det ju fossil konkurrens i BMW M3 Competition som är ungefär lika snabb som P. Elon vill vara snabbast.
Sen tror jag att skärmen kommer uppdateras. Kanske inte större men snabbare/bättre (liknande Plaid).
4680 tror jag dröjer ett litet tag till för Model 3.
Blir perfekt till nästa byte om 2-3 år.

Sen tror jag att skärmen kommer uppdateras. Kanske inte större men snabbare/bättre (liknande Plaid).
4680 tror jag dröjer ett litet tag till för Model 3.
Blir perfekt till nästa byte om 2-3 år.

TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Jag tror tvärt om att de i traditionell Tesla-anda ta bort saker istället för att utöka.dstr skrev:...och vad kommer den innebära?
Större (bredare) skärm
Skärmen kommer de ta bort helt och vill man göra några inställningar så görs det via mobiltelefonen. Spakarna bakom ratten försvinner liksom minst halva ratten. Visst jag överdriver kanske men jag tycker Tesla är påväg åt fel håll med hur de utrustar sina bilar. De blir bara fattigare och fattigare. Det enda som blir bättre är prestandan. För det är det viktigaste för Tesla.
Må de öppna upp SuC-nätverket för alla så man blir fri att köpa vilken bil man vill.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Amen!Nicke Nyfiken skrev:Jag tror tvärt om att de i traditionell Tesla-anda ta bort saker istället för att utöka.dstr skrev:...och vad kommer den innebära?
Större (bredare) skärm
Skärmen kommer de ta bort helt och vill man göra några inställningar så görs det via mobiltelefonen. Spakarna bakom ratten försvinner liksom minst halva ratten. Visst jag överdriver kanske men jag tycker Tesla är påväg åt fel håll med hur de utrustar sina bilar. De blir bara fattigare och fattigare. Det enda som blir bättre är prestandan. För det är det viktigaste för Tesla.
Må de öppna upp SuC-nätverket för alla så man blir fri att köpa vilken bil man vill.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Idag är model 3 och Y dom bästa elbilarna på marknaden om man ser till helheten och pris, passa påMWall skrev:Amen!Nicke Nyfiken skrev:Jag tror tvärt om att de i traditionell Tesla-anda ta bort saker istället för att utöka.dstr skrev:...och vad kommer den innebära?
Större (bredare) skärm

3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Beror ju lite på vad man är ute efter. Det som framförallt talar för dem är ju SuC. Tar man bort den fördelen så vet jag inte om fördelarna överväger nackdelarna längre.Tellus skrev:Idag är model 3 och Y dom bästa elbilarna på marknaden om man ser till helheten och pris, passa på
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
SuC är bara en av många fördelar som de flesta andra saknarMWall skrev:Beror ju lite på vad man är ute efter. Det som framförallt talar för dem är ju SuC. Tar man bort den fördelen så vet jag inte om fördelarna överväger nackdelarna längre.Tellus skrev:Idag är model 3 och Y dom bästa elbilarna på marknaden om man ser till helheten och pris, passa på
- Prestanda
- Energi effektiv
- Inget servicekrav
- Laddnätverk
- Snabb laddning
- Frunk
- Stor skärm
- Bäst user interface och karta
- Youtube, netflix, spel, internet.
- Spotify
- Vaktläge
- Dashcam
- Modern Interiör
- Bra kvalite, både drift och inredning.
- Bra andrahandsvärde
- Mycket standardutrustning
- Bäst autopilot
- Trådlösa uppdateringar
- Servicebil kommer hem eller till jobbet, gratis!
- Dog mode / camp mode
- Stabil app
De största nackdelarna är lite stötig fjädring och vägbuller på dålig asfalt, men är nog inte värre än snittbilen. Bäst är att provköra innan man sågar bilen för det.
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Tack!Tellus skrev:
Idag är model 3 och Y dom bästa elbilarna på marknaden om man ser till helheten och pris, passa på
Jag trodde inte det fanns någon som hade facit när det kommer till helt subjektiva bedömningar som t ex vilken bil som är bäst. Men nu vet jag bättre.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Du har inte tänkt hela vägen - Teslas nya vertikala Yoke där man kör bilen med 12-18 handfattning löser det gallant!Pasjostrom skrev:Sen tror jag inte det är möjligt att få in en större skärm utan att den döljs bakom ratten.

Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)