Model Y - Senaste nytt...

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av jonasl »

Såg min första "in the wild" idag. JOE xxx laddade i Gävle samtidigt som mig idag! Snygg! Men smal över taket bak - precis som Model 3.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Smygisen
Teslaägare

Inlägg av Smygisen »

Zero0 skrev:
Smygisen skrev:
Johnalm skrev:
IMG_20210901_055815~2.jpg
Vaxholm i morse. Ungefär lika stor som Volvo XC40 bakom, ser ut som en uppsvälld M3.
Mötte en vit med 20" i dag på vägen till Borås. Den ser skapligt fet ut. Som en M3 på steroider.
Jag gillar det verkligen.
Kan det ha varit min du så? :D Hämta min vita med 20" igår i Möndal och körde hem till Jönköping på eftermiddagen.
Supernöjd men hittade dock lite skavanker:
Det satt klisterlappar under trunkens "paneler", alltså panelerna som man lyfter för att komma åt de djupare facken. Dessa lappar satt stenhårt och jag kommer få nya paneler skickade.
Jag ser också tendenser på fukt i baklyktan, ska fota och skicka in. Såg detta när jag stannade och kollade mer när jag kom hem.

Annars supernöjd! Allt funkar bra med setup osv av bilen. Det enda jag inte lyckas med hemma i garaget är wifi-uppkopplingen men får jobba lite med den i dagarna.
Kan ha varit din, MY är så otroligt mycket fetare i verkligheten än på bild tycker jag.

Kom igen nu Tesla och skaka fram dragkrokarna så att jag också kan ta leverans av min.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Så står sig Tesla Model Y mot rivalerna.

Efter flera år på andra sidan Atlanten har Model Y så till slut kommit till Sverige. Men hur står den sig i konkurrensen – här kommer en liten sifferjämförelse
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... DXjqTWKMcM
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Bra kvalitet på kinatillverkade bilar.

Från ett forum.

Har inte följt Model 3 under det senaste året, efter att de började komma från Kina, men efter att ha gått över två Model Y måste jag säga att det finns en förvånansvärt mycket högre kvalitetsnivå i monteringen än vad som har kommit från USA de håller år. Från att ha tagit 15 sekunder för att påpeka en eller flera felriktade / felaktiga paneler antingen på avstånd, vinkel eller höjd, på X / S / 3 från Fremont, hittade jag inga paneler som var felaktigt monterade på dessa bilar. Den ena var med en professionell återförsäljare som tar många high end -bilar, och han kommenterade också att det har skett en enorm förbättring av kvaliteten sedan bilarna började komma från Kina. Han sa att TMY som stod där, vad gäller paneler, var helt i nivå med E55 AMG den stod bredvid.

Peter Andersson

Inlägg av Peter Andersson »

Aftonbladet gav Tesla MY hyfsat bra betyg.
20210905_070530.jpg

Tesla kör Power Play. Målet är att senast 2023 ska Tesla MY vara världens mest sålda bil.
20210905_070644.jpg
Matte

Inlägg av Matte »

Dessa har kanske postats någonstans:
Första visar hur model Y laddar jämfört med model 3. Klart det är skillnad men i praktiken tror jag inte det påverkar så mycket (speciellt om man har barn och nästan 100% av gångerna väntar bilen på en)

Den andra:

Där måste man själv klicka fram till laddningssessionerna. Då ser man att den aldrig når 250kw samt att den sjunker extremt snabbt. (Drar samma slutsats som i första filmen dock :) )

Meeen. Jag är besviken på att denna info inte marknadsförs, därför gör jag det åt dom
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Matte skrev:
Första visar hur model Y laddar jämfört med model 3. Klart det är skillnad men i praktiken tror jag inte det påverkar så mycket (speciellt om man har barn och nästan 100% av gångerna väntar bilen på en)

Den andra:

Där måste man själv klicka fram till laddningssessionerna. Då ser man att den aldrig når 250kw samt att den sjunker extremt snabbt. (Drar samma slutsats som i första filmen dock :) )

Meeen. Jag är besviken på att denna info inte marknadsförs, därför gör jag det åt dom
Det där visar inte den egentliga skillnaden heller, Panasonicbatteriet laddas inte optimalt i filmen. Finns gott om jämförelser postade här och vid optimal kurva för de båda bilarna får man räkna med att ett stopp tar 5-10 minuter längre tid med LG batteriet. Sen drar ju Model Y mer energi också vilket gör att jämfört med Model 3 läggs det på ytterligare laddtid.
Användarvisningsbild
TangentEnd
Teslaägare

Inlägg av TangentEnd »

Matte skrev:

Den andra:

Resultatet av 1000km challenge blev ju ändå överraskande positivt. Hans reflektion mot slutet var att man inte ska stirra sig blind på laddhastighet. Bilens effektivitet gör den klassledande.
Model Y LR Grå, 20"
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20210905-092959_YouTube.jpg
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Ioniq 5 drog 26% mera el än Tesla MY på Björn Nylands 1000km test.
Screenshot_20210905-111552_YouTube.jpg
Användarvisningsbild
TangentEnd
Teslaägare

Inlägg av TangentEnd »

Zalman3 skrev:
Hoppas journalisternas tester kommer prata mer om detta i framtiden. Gemene man behöver inse att det är lika viktigt att bilarna är ”snåla” och inte bara vem som har ”bäst” batteri. Vi som laddar hemma oftast tjänar ju det.
Model Y LR Grå, 20"
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

TangentEnd skrev:
Zalman3 skrev:
Hoppas journalisternas tester kommer prata mer om detta i framtiden. Gemene man behöver inse att det är lika viktigt att bilarna är ”snåla” och inte bara vem som har ”bäst” batteri. Vi som laddar hemma oftast tjänar ju det.
Betalar man 8,70 kWh hos Ionity är det inte kul om bilen är onödigt törstig.
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

Zalman3 skrev:
TangentEnd skrev:
Zalman3 skrev:
Betalar man 8,70 kWh hos Ionity är det inte kul om bilen är onödigt törstig.
Finns det folk som gör det i verkligheten?
Alltså laddar för 8.70…

Men håller helt klart med om att snabb laddning är en dålig ursäkt för en eltörstig bil.

Tycker dock att Björns 1000km test är ganska intetsägande då det på inget sätt speglar hur jag mfl använder bilen på långresor.
Skulle mycket hellre se en mixad rutt, där Tesla förmodligen fortfarande hade haft ett klart övertag, men då mer speglar ”verkligheten”

Fattar Tex knappt hur han lyckas förbruka 251wH/km med en ID4. :roll:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

R_Edvinsson skrev:
Uhm va? Inga som helst problem.
Här är min snittförbrukning från en tur Sthlm-Skåne.
2CE32B6A-A952-4D5F-A166-F76E839A2D80.jpeg
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

taliz skrev:
R_Edvinsson skrev:
Uhm va? Inga som helst problem.
Här är min snittförbrukning från en tur Sthlm-Skåne.
2CE32B6A-A952-4D5F-A166-F76E839A2D80.jpeg
Jisses.
Hade 18.3 senast på en likande tur ner till Skåne.
Dock bara 96km/h i snitt på de 54milen.

Vi kör nog väldigt olika. :D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

R_Edvinsson skrev:
Tycker dock att Björns 1000km test är ganska intetsägande då det på inget sätt speglar hur jag mfl använder bilen på långresor.
Skulle mycket hellre se en mixad rutt, där Tesla förmodligen fortfarande hade haft ett klart övertag, men då mer speglar ”verkligheten”

Bra då kanske du gillar hans polcirkelkörning bättre.
Testning, något Bjørn kan mycket mer om än de flesta biljournalister, går ut på att göra samma sak med olika bilar och sedan jämföra emellan dem. Därför har han en snabb runda och en långsammare upp till polcirkeln.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Zalman3 skrev:
Inte så konstigt egentligen. Ioniq 5 har 22% högre Cd än Model Y. Priset man får betala för en mycket snyggare/coolare design är alltså 15 minuter på 100 mil.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

iAkita skrev:

Inte så konstigt egentligen. Ioniq 5 har 22% högre Cd än Model Y. Priset man får betala för en mycket snyggare/coolare design är alltså 15 minuter på 100 mil.
Bara om man stannar så mycket som Björn gör så man kan ligga inom det snabbaste området för laddning. Vill man t.ex. bara stanna en gång när man kör en resa Stockholm - Göteborg vilket iaf är standard för mig så kommer man behöva ladda 10-15 minuter längre med Ioniqen, kan bli mer om man kör snabbare än 120 km/h eller om laddarna står dåligt till. Vilket ju inte bör vara någon dealbreaker för de flesta då de nog stannar för en lunch oavsett så det är nog vilket som vilken bil de väljer, ville mest visa att det är så mycket som styr laddtid.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

iAkita skrev:
Zalman3 skrev:

Ja det är ju skit samma men det förutsätter att det finns snabba laddare på rätt ställen. I Norge går det säkert bättre än i Sverige.
Användarvisningsbild
spuzz
Teslaägare

Inlägg av spuzz »

9 gånger av 10 på de långresorna vi gjort så har bilen varit före familjen. Har snarare fått stressa för att hämta bilen innan barnen ätit upp och så sent som i somras, så hade vi inte ens fått maten innan bilen var klar.

Jag har svårt att se att vi kommer märka någon större skillnad då ett toalettstopp tar minst 20-25 minuter och mat 45-60 minuter.
Vit Model Y LR AWD - Beställd: 2021-08-01 - Leverans: 2021-09-10
Vit Model Y LR RWD - Beställd: 2019-12-29 - Ändrad av Tesla till AWD
Grå Model 3 LR AWD - Beställd: 2020-02-21 - Leverans: 2020-03-18 - Såld: 2021-08-15
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

OfarligTesla skrev:
iAkita skrev:

Bara om man stannar så mycket som Björn gör så man kan ligga inom det snabbaste området för laddning. Vill man t.ex. bara stanna en gång när man kör en resa Stockholm - Göteborg vilket iaf är standard för mig så kommer man behöva ladda 10-15 minuter längre med Ioniqen, kan bli mer om man kör snabbare än 120 km/h eller om laddarna står dåligt till. Vilket ju inte bör vara någon dealbreaker för de flesta då de nog stannar för en lunch oavsett så det är nog vilket som vilken bil de väljer, ville mest visa att det är så mycket som styr laddtid.
Jag tror tyvärr om att Ioniq 5 skulle vara snabbare än Model Y om man vill stanna mer sällan än vad Björn gör. Laddkurvan på Model Y imponerade inte, effekten dalade väldigt snabbt. Ioniq 5 har en mycket högre snitteffekt mellan säg 10-80%. Om den är mer än 26% högre vet jag inte.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

iAkita skrev:
Jag tror tyvärr om att Ioniq 5 skulle vara snabbare än Model Y om man vill stanna mer sällan än vad Björn gör. Laddkurvan på Model Y imponerade inte, effekten dalade väldigt snabbt. Ioniq 5 har en mycket högre snitteffekt mellan säg 10-80%. Om den är mer än 26% högre vet jag inte.
Nej, jag räknade som sagt och kom fram till att på en resa Stockholm - Göteborg med ett stopp är det ca 10-15 minuter längre laddning för Ioniq kontra Model Y, lite beroende på vilka marginaler man vill ha och exakt var man gör stoppet. Då har jag räknat med att Model Y har det mindre LG batteriet som kommer nu i Q3 (som laddar långsammare än de andra) och använde förbrukningssiffrorna från Björns 120 km/h test för båda bilarna. Skillnaden kommer från att man behöver ladda runt 23 kWh mer i Ioniqen vid laddstoppet jämfört med Teslan pga förbrukningen.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
iAkita skrev:
Nej, jag räknade som sagt och kom fram till att på en resa Stockholm - Göteborg med ett stopp är det ca 10-15 minuter längre laddning för Ioniq kontra Model Y, lite beroende på vilka marginaler man vill ha och exakt var man gör stoppet. Då har jag räknat med att Model Y har det mindre LG batteriet som kommer nu i Q3 (som laddar långsammare än de andra) och använde förbrukningssiffrorna från Björns 120 km/h test för båda bilarna. Skillnaden kommer från att man behöver ladda runt 23 kWh mer i Ioniqen vid laddstoppet jämfört med Teslan pga förbrukningen.
Är det ingen laddning alls för MY i din beräkning då?

För på 47 mil mellan Stockholm och Göteborg borde det väl räcka med 10 min laddning för I5 för att komma fram. :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:

Är det ingen laddning alls för MY i din beräkning då?

För på 47 mil mellan Stockholm och Göteborg borde det väl räcka med 10 min laddning för I5 för att komma fram. :)
Nej det är ca 20 minuters laddning på Model Y.

10 minuter är helt fel om man har marginaler, laddstationerna är ju inte heller nödvändigtvis perfekt placerade så man kan köra. Inte ens om man kan köra från 100% till 10% och sen ladda 10 minuter kommer du fram med Ioniqen, I Björns laddtest fick han i drygt 33 kWh på 10 minuter från 10% så med 90% av 70,6 kWh tillgängligt i batteriet så har du knappt 97 kWh tillgängligt med vad du laddade i, med förbrukningen han mätte upp i 120 km/h (244 Wh/km) kommer vi fram till att det behövs knappt 115 kWh för att köra 47 mil med Ioniq 5. Du kan även kika i ABRP om du vill, skillnaden där är också 15 minuter (även om det är säkert den amerikanska laddkurvan som används där så några minuter får man dra av då LG varianten laddar långsammare).

Det vi ser är helt enkelt problemet med en högre förbrukning, vill man stanna färre gånger så måste man ladda väldigt högt och få bilar har snabb laddning efter 80%.

EDIT: ABRP siffrorna stämmer för övrigt inte med de som uppmätts av Björn, Model Y förbrukningen ligger lägre i hans test och Ioniqen högre. Så med den placeringen av laddstolpar som faktiskt finns så hade skillnaden blivit ännu större om vi använder Björns förbrukningssiffror.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

OfarligTesla skrev:
iAkita skrev:
Du måste ha räknat fel på laddtiden. Model Y tog 35 minuter mellan 10-80% när Björn testade den (se video nedan). Det är bara 3 minuter snabbare än ID4, som har ett större batteri. Ioniq 5 klarar 10-80% på 18 minuter, med en snitteffekt på drygt 166 kW. Det är en helt annan liga än Model Y, som laddar med mindre än 166 kW redan vid 15% SoC. Sen dalar effekten snabbt ytterligare.

Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Skriv svar