Model Y LR eller P

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare

Re: Model Y LR eller P

Inlägg av lakke »

joppex skrev:
Någon som pratat med säljare eller annan representant från Tesla gällande MYP? Är det fortfarande början av 2022 som gäller? Kommer det vara MIC eller väntar man in MIB innan vi får se MYP i Europa?
Början av 2022 va det dom fått höra som jag pratade med. Dom visste inget om det skulle va från Berlin eller Shanghai dock :(
Model Y performance
joppex

Inlägg av joppex »

lakke skrev:
joppex skrev:
Någon som pratat med säljare eller annan representant från Tesla gällande MYP? Är det fortfarande början av 2022 som gäller? Kommer det vara MIC eller väntar man in MIB innan vi får se MYP i Europa?
Början av 2022 va det dom fått höra som jag pratade med. Dom visste inget om det skulle va från Berlin eller Shanghai dock :(
Okok, vet faktiskt inte hur jag gör om det visar sig att första batchen kommer från Shanghai. Börjar bli riktigt sugen nu och det verkar ju som att nästan alla som tagit leverans nu, är nöjda med byggkvalitet osv.

Eftersom det inte ser ut att bli 4680 från Berlin från start i vilket fall, så ligger ju en Kinabyggd närmare än någonsin.
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare

Inlägg av lakke »

joppex skrev:
lakke skrev:
joppex skrev:
Okok, vet faktiskt inte hur jag gör om det visar sig att första batchen kommer från Shanghai. Börjar bli riktigt sugen nu och det verkar ju som att nästan alla som tagit leverans nu, är nöjda med byggkvalitet osv.

Eftersom det inte ser ut att bli 4680 från Berlin från start i vilket fall, så ligger ju en Kinabyggd närmare än någonsin.

om Berlin får sista tillstånden och kan öppna nu i oktober kan det säkert börja komma bilar därifrån i årsskiftet. Vi får hålla tummarna :D

Berlin lär väl ha sitt strul i början innan dom satt tillverkningen ordentligt så en bil från Shanghai kan säkert va ett säkrare köp i början.

går i samma funderingar som du :lol:
Model Y performance
joppex

Inlägg av joppex »

lakke skrev:
joppex skrev:
lakke skrev:
joppex skrev:

om Berlin får sista tillstånden och kan öppna nu i oktober kan det säkert börja komma bilar därifrån i årsskiftet. Vi får hålla tummarna :D

Berlin lär väl ha sitt strul i början innan dom satt tillverkningen ordentligt så en bil från Shanghai kan säkert va ett säkrare köp i början.

går i samma funderingar som du :lol:
Ja, det är mycket att fundera över. :D
Får hoppas att det kan börja rulla i Berlin så snart som möjligt. Vill ju helst ha en bil därifrån, även om det som sagt ser riktigt bra ut det som kommer från Shanghai.

Får försöka överleva denna olidliga väntan sålänge. :(
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

En P med 120kWh batteri, när kan jag få det tro? Spekulationer uppmuntras
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Remuz skrev:
2024
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare

Inlägg av lakke »

Remuz skrev:

Aldrig :lol:
Model Y performance
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Remuz skrev:
Aldrig. Till och med Model S Plaid har mindre än 100kWh.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Model Y LR eller P

Inlägg av taliz »

Sabbe skrev:
Remuz skrev:
Aldrig. Till och med Model S Plaid har mindre än 100kWh.
Det var ju inte tanken att den skulle fortsätta med 18650.
När Plaid först presenterades så var det(underförstått) med 4680 och betydligt mer kapacitet(över 500 Miles räckvidd = ~125kwh).

Sen när de insåg att de inte kommer hinna få igång produktionen av 4680 blev Plaid till Plaid+, och en ”ny” Plaid med 18650 tog dess plats.
När man sen insåg att många ville vänta på Plaid+ så droppade man den helt.

När väl 4680 kommer igång så lär man återlansera Plaid+. Men det kan ju dröja flera år till i värsta fall.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Ett första påpekande. Är själv ingen performance/väghållningskille. Föredrar komfort/mjuk fjädring och nöjer mig med LR-prestanda och har inga problem med krom på bilar. (Gubbvarning :lol: )

MEN!

Hade lätt valt en P-version till Model Y idag med tanke på prisskillnaden på 50 000kr om det var som privatperson. Särskilt som jag inte gillar utseendet std-fälgen på LR.

Gäller det företag skiljer det 1 459 kr/mån i förmånsvärde vilket påverkar tänket och kalkylen lite till men jag hade fortfarande valt P.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jag tänker att om Y ska vara en husvagnsbil i Europa kommer folk vilja ha 120-150kWh. Jag är inte husvagnskille, men ser gärna att jag slipper ladda alls Stockholm Göteborg och Stockholm Oslo trots moms på farten. Det är helt ok att stanna en stund på vägen, men Ödeshög, linköping osv där suc bor är inte superattraktiva. Skulle föredra att stanna vid lekplatser som livet ser ut just nu
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Skriv svar