Kommer tesla släppa en billigare model s?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Kommer tesla släppa en billigare model s?

Inlägg av apkungen »

Frågan kommer efter att jag läst denna artikel. http://www.fool.com/investing/general/2 ... rsion.aspx

I korthet kan sägas att det som står är att nu när det finns så många fler super chargers därute så skulle en model s med mindre batteri kunna vara intressant.

De pratar om att återinföra 60 modellen men jag skulle vilja ta tanken att steg längre och fundera på om en 55kWh modell skulle kunna vara intressant. Då blir det 15kWh steg mellan varje modell. Sen skulle man kunna införa endast den mindre 200hk motorn bak. Ett lättare batteri och bättre effektivitet i motorn skulle säkert kunna ge samma räckvidd som den föredetta 60 modellen på 33mil (208miles) epa. Kanske skulle det inte funka i Sverige eftersom vi har rätt glest med laddare men i många andra europeiska länder där laddarna sitter tätare och hastighetsbegränsningarna är lägre kanske det skulle funka? Och vad skulle priset bli? Skulle man kunna hamna 150k under dagens s70?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Kommer tesla släppa en billigare model s?

Inlägg av Jerker »

Antagligen skulle Tesla kunna ha en bil för varje plånbok om man erbjöd olika batteristorlekar på samma sätt som man erbjuder olika utrustningspaket idag. Det skulle öka kundkretsen väsentligt.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

apkungen skrev:
Frågan kommer efter att jag läst denna artikel. http://www.fool.com/investing/general/2 ... rsion.aspx

I korthet kan sägas att det som står är att nu när det finns så många fler super chargers därute så skulle en model s med mindre batteri kunna vara intressant.

De pratar om att återinföra 60 modellen men jag skulle vilja ta tanken att steg längre och fundera på om en 55kWh modell skulle kunna vara intressant. Då blir det 15kWh steg mellan varje modell. Sen skulle man kunna införa endast den mindre 200hk motorn bak. Ett lättare batteri och bättre effektivitet i motorn skulle säkert kunna ge samma räckvidd som den föredetta 60 modellen på 33mil (208miles) epa. Kanske skulle det inte funka i Sverige eftersom vi har rätt glest med laddare men i många andra europeiska länder där laddarna sitter tätare och hastighetsbegränsningarna är lägre kanske det skulle funka? Och vad skulle priset bli? Skulle man kunna hamna 150k under dagens s70?
Den metoden skulle kannibalisera för mycket på existerande modeller. Skulle ju knappt bli nån skillanad på räckvidd mot en 70 om en 55 hade mindre vikt att släpa på samt mindre motor. Min tanke i varje fall.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Håller med, så länge som dom är supply constrained mer än demand constrained är det ingen ide att göra det för lätt för motorjournalisterna att behöva bärgning.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Model S är inte tänkt att passa alla plånböcker. Det är Teslas premium sedan, och den ska vara dyr. Av samma anledning finns det ingen billig version av BMW 7-serie, Audi A8, Mercedes S-klass osv.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Tror dom siktar på Model 3 istället för att släppa en billigare Model S.
Dom kommer inte att komma ner i samma tänkta prisklass som Model 3 ändå, så tror inte dom har mycket attt vinna på att komma med ett mindre batt.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Kan tycka att det här är en lite klurig fråga.

När batteriet blir mycket billigare än idag, är storleken på batteri en bra "differentiering" mellan dyr och mindre dyr bil? Jag tror inte det.
Vad vill Tesla vara för bilmärke när dom inte längre är "elbilen" utan en elbil bland många andra?

Kommer dom vilja ha en exklusiv premium-modell som S idag och en modell som är prissatt där Passat och V70 befinner sig idag?

Enligt mig är exklusiviteten i Model S idag den elektriska drivlinan. Hur differentierar sig Tesla när det inte längre är exklusivt?

Om dom vill vara en volymtillverkare så tror jag att den dagen eldrift blir utbrett så kommer Model S kosta som en Passat idag.
I premiumsegmentet (lyxbil?) där Model S är prissatt idag så tror jag Tesla lanserar en mer klassisk lyxbil för att kunna konkurrera.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag tror inte att det skulle kannibalisera de övriga model s modellerna. En 200hk bil som precis kommer 200miles under goda förhållanden är ju en kompromiss. För mig skulle det iaf vara intressant gör 650kkr.

Men det är ju sant som ni säger att det inte kommer hjälpa tesla att bli någon jättetillverkare men kanske kan den vara bra så länge, som en kompromiss innan model III kommer ut?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Inledningsvis hade de ju en Model S 40, men det var så få som beställde den att de levererades med strypta 60 kWh-batterier.

Marknaden kan ha ändrats, men jag tror ändå att det är S/X som fortsätter vara dyra bilar och 3 som blir billigare (men inte billiga)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

Nicke Nyfiken skrev:
Model S är inte tänkt att passa alla plånböcker. Det är Teslas premium sedan, och den ska vara dyr. Av samma anledning finns det ingen billig version av BMW 7-serie, Audi A8, Mercedes S-klass osv.
Jaså? ;)
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Haglund skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Jaså? ;)
Tycker inte det är så billigt, 500 tkr för en bil med förbränningsmotor. Model S är billigare tycker jag. ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Svenssons skrev:
Haglund skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Jaså? ;)
Tycker inte det är så billigt, 500 tkr för en bil med förbränningsmotor. Model S är billigare tycker jag. ;)
Tveksamt om den är billigare men kanske mer prisvärd att man får mer för varje krona.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Pontus skrev:
Tveksamt om den är billigare men kanske mer prisvärd att man får mer för varje krona.
Om du får mer per krona så är det ju billigare. Visst är Model S dubbla summan mot snik-audin men jag tycker ändå att Model S är billigare/mer prisvärd.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Svenssons skrev:
Pontus skrev:
Om du får mer per krona så är det ju billigare. Visst är Model S dubbla summan mot snik-audin men jag tycker ändå att Model S är billigare/mer prisvärd.
Vet inte vilken snik-Audi du menar men billigaste versionen i grundutförande av A8 kostar 828,000:- vilket är dyrare än en Model S 70 i grundutförande.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Haglund skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Jaså? ;)
:?: :?: :?:
Jag skrev A8 eftersom det är Audis premium sedan.
Du kan även hitta billigare BMW och Mercedes om du väljer andra modeller.
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Nicke Nyfiken skrev:
Svenssons skrev:
Pontus skrev:
Vet inte vilken snik-Audi du menar men billigaste versionen i grundutförande av A8 kostar 828,000:- vilket är dyrare än en Model S 70 i grundutförande.
Klicka på Jaså-länken så ser du en för mindre pengar:
http://steeringnews.com/audi-a7-now-ava ... gine-9914/

Själv anser jag att en Model S för 1 000 000:- är billigare än en Audi A7 för 500 000:-. Visst kostar Model S mer i pengar men den är billigare enligt mig då du får en elmotor istället för en förbränningsmotor. Vad som är billigt och dyrt har inte enbart med prislappen att göra utan även vilken vara du får. Vilket tycker du är billigast? En IKEA-varmkorv med bröd för 100:- eller ett julbord på Toftaholm för 200:-?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Svenssons skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Klicka på Jaså-länken så ser du en för mindre pengar:
http://steeringnews.com/audi-a7-now-ava ... gine-9914/

Själv anser jag att en Model S för 1 000 000:- är billigare än en Audi A7 för 500 000:-. Visst kostar Model S mer i pengar men den är billigare enligt mig då du får en elmotor istället för en förbränningsmotor. Vad som är billigt och dyrt har inte enbart med prislappen att göra utan även vilken vara du får. Vilket tycker du är billigast? En IKEA-varmkorv med bröd för 100:- eller ett julbord på Toftaholm för 200:-?
Hade inte sett länken.
Jag är helt enig med dig om att man får mer för pengarna om man köper Teslan.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Audi A7 är svårligen jämförbar med de modeller som listades som exempel. Den kanske är mer jämförbar med Model S i och för sig, men definitivt inte med 1.8-litersmotor. A7 är ju bara en A6 med annan kaross, så ska du nu hitta lågprisalternativ så finns ju A6 sedan från strax över 300 loppor.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar