Hög och hög avkastning, räknade med en bra bit under snittavkastningen på index, Teslas lån är ju relativt fördelaktigt helt enkelt så då blir risken lägre. Jag kommer nog aldrig få igenom en Y oavsett för jag vill inte ha en vit.MWall skrev:
Du får väl låna till vinterdäck och EAP på alternativt sätt då om du är så säker på hög avkastning. Kommer det en börskrasch så är det ändå en hyfsad investering dock.
Paus i utbetalningar av klimatbonus
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
För att det numera finns gott om fullvärdiga alternativ som kostar mindre än 700 000 kr, men väldigt få som kostar mindre än 400 000 kr? Jag tycker det är bra att man sätter press på tillverkarna att hålla nere priserna i takt med att det blir billigare att tillverka elbilar och anser att pristaket för bonus borde sänkas gradvis.. Bonusen är till för att gynna köparna, inte för att öka tillverkarnas marginaler.Credde skrev:Varför inte 500.000 ? Eller 400.000? Om man ska se det som ett rikemans bidrag, så är till och med 700.000 kr väl ganska generöst. 700.000 kr för en bil är ju ganska mycket för långt det mesta av befolkningen.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Men herregud, är du allvarlig? Känner du dig verkligen spottad i ansiktet för att staten inte vill bidra med skattepengar till ditt bilköp för över 700 000 kr och du blir tvungen att nöja dig med en rutten bil som kostar max 699 000 kr, om du vill ha del av bidraget? Reality check: Du kan få exakt lika mycket tillbaka av dina skattepengar som alla andra om du nöjer dig med en bil för under 700 000 kr.OfarligTesla skrev:Jag tycker jag är värd lika mycket från staten som alla andra i Sverige, där verkar dock vänsterfalangen inte hålla med utan de tycker att det enda jag är värd är att mjölkas på skatt medan de spottar mig i ansiktet när jag vill ta del av det som staten skall ha hand om.MWall skrev:Ni som bidrar mest lever nog ett ganska bra liv ändå. Hur mycket tycker du att du är värd? Var går gränsen?
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
vet inte om det sagts, men det är bekräftat att pengar nu skjutits till. (sedan kan man muttra om 700 kkr gränsen) men de som köpt kommer få pengarna!
Du kan väl foliera den?OfarligTesla skrev:Hög och hög avkastning, räknade med en bra bit under snittavkastningen på index, Teslas lån är ju relativt fördelaktigt helt enkelt så då blir risken lägre. Jag kommer nog aldrig få igenom en Y oavsett för jag vill inte ha en vit.MWall skrev:
Du får väl låna till vinterdäck och EAP på alternativt sätt då om du är så säker på hög avkastning. Kommer det en börskrasch så är det ändå en hyfsad investering dock.
Fast tillskottet ligger väl inom höständringsbudgeten? Får de inte igenom budgeten så lär bonusen ryka all världens väg. Se bara vad som hände med stödet till solceller och annat miljöarbete när M+KD fick igenom sin buget efter valet 2018.Mickep skrev:vet inte om det sagts, men det är bekräftat att pengar nu skjutits till. (sedan kan man muttra om 700 kkr gränsen) men de som köpt kommer få pengarna!
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Framgår det när exakt pengarna skjuts till? Dvs. när. börjar utbetalningarna igen?
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
MYP -22 (nuvarande)
700 tusen är givetvis valt efter Volvos prislista.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
- OfarligTesla
- Teslaägare
Hade nog funkat om den var svart från början, men om man t.ex. vill foilera blått så blir det för står kontrast när man öppnar dörrar osv, blir för uppenbart. Får hoppas Tesla tar tillbaka svart som basfärgen helt enkelt. Eller försöka klämma in en Y innan årsskiftet så jag hinner få bonusen, om nu budgeten ens går igenom.MWall skrev:Du kan väl foliera den?
Nej inte bara för det men det är en del av det, det kommer helt enkelt för mycket tankar och förslag för att klämma åt de ”rika” (som i de flesta fall inte alls är speciellt rika) samtidigt som jag själv tycker att jag inte alls fått den hjälp som samhällskontraktet sa att jag skulle få när jag behövde den. Någon gång rinner bägaren över helt enkelt.iAkita skrev:
Men herregud, är du allvarlig? Känner du dig verkligen spottad i ansiktet för att staten inte vill bidra med skattepengar till ditt bilköp för över 700 000 kr och du blir tvungen att nöja dig med en rutten bil som kostar max 699 000 kr, om du vill ha del av bidraget? Reality check: Du kan få exakt lika mycket tillbaka av dina skattepengar som alla andra om du nöjer dig med en bil för under 700 000 kr.
Vilka bilar hos Volvo ligger där då?holden skrev:700 tusen är givetvis valt efter Volvos prislista.
- OfarligTesla
- Teslaägare
En elektrisk XC40 med ”pro” paketet och twin motor ligger på 699 900 kr, lägg på något erbjudande där de bjuder på färgen och dragkrok så är saken biff.MWall skrev:Vilka bilar hos Volvo ligger där då?
Fast om det är försämrade villkor i sjukförsäkringen och strictare policy hos Försäkringskassan du är upprörd över, som ditt tidigare inlägg tydde på, så är knappast det heller "vänsterfalangens" fel (som du kallade den). I Moderaternas nuvarande budgetförslag vill de spara ytterligare på sjukersättningen. Visst, det kanske tvingar någon sjuk att arbeta istället för att bli frisk, något du tydligen själv har erfarenhet av vilket jag beklagar, men de långsiktiga konsekvenserna kommer kosta desto mer. Men kanske har jag tolkat dig fel och då ber jag om ursäkt.OfarligTesla skrev:Hade nog funkat om den var svart från början, men om man t.ex. vill foilera blått så blir det för står kontrast när man öppnar dörrar osv, blir för uppenbart. Får hoppas Tesla tar tillbaka svart som basfärgen helt enkelt. Eller försöka klämma in en Y innan årsskiftet så jag hinner få bonusen, om nu budgeten ens går igenom.MWall skrev:Du kan väl foliera den?
Nej inte bara för det men det är en del av det, det kommer helt enkelt för mycket tankar och förslag för att klämma åt de ”rika” (som i de flesta fall inte alls är speciellt rika) samtidigt som jag själv tycker att jag inte alls fått den hjälp som samhällskontraktet sa att jag skulle få när jag behövde den. Någon gång rinner bägaren över helt enkelt.iAkita skrev:
Men herregud, är du allvarlig? Känner du dig verkligen spottad i ansiktet för att staten inte vill bidra med skattepengar till ditt bilköp för över 700 000 kr och du blir tvungen att nöja dig med en rutten bil som kostar max 699 000 kr, om du vill ha del av bidraget? Reality check: Du kan få exakt lika mycket tillbaka av dina skattepengar som alla andra om du nöjer dig med en bil för under 700 000 kr.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Eftersom ändringarna inte träder i kraft förrän nästa år (1:a januari?) så undrar jag om någon uppfattat om det är dagens regler som gäller fram tills dess? Och är det i så fall leverans som måste ske innan det träder i kraft för att få ut bonus för köp norr om 700k som privatperson?
Ja dagens regler gäller tills nya lagen klubbats igenom - dvs budgeten i riksdagen. Dag för första gång i trafik bör gällaLulea skrev:Eftersom ändringarna inte träder i kraft förrän nästa år (1:a januari?) så undrar jag om någon uppfattat om det är dagens regler som gäller fram tills dess? Och är det i så fall leverans som måste ske innan det träder i kraft för att få ut bonus för köp norr om 700k som privatperson?
- OfarligTesla
- Teslaägare
Nu skall vi inte gå för mycket off topic men det var inget med någon striktare policy egentligen utan det är ju handläggarens bedömning (som dessutom hade undanhållit viktig info i beslutsunderlaget). Det gick också lätt att läsa mellan raderna när jag pratade med handläggaren att denna tyckte att med ett ”lätt kontorsjobb” och bra lön så skulle jag väl klara mig och i annat fall fick jag väl säga upp mig och personen frågade om jag ville ha numret till arbetsförmedlingen. Kan väl säga att hela det sjukdomsförloppet och bemötandet i alla steg format mig till att fullständigt skita i samhället och bara bry mig om vänner/familj, visst var jag lite ego och åt höger innan dess men det förstärktes helt klart av allt som hände.iAkita skrev:
Fast om det är försämrade villkor i sjukförsäkringen och strictare policy hos Försäkringskassan du är upprörd över, som ditt tidigare inlägg tydde på, så är det knappast "vänsterfalangens" fel (som du kallade den). I Moderaternas nuvarande budgetförslag vill de spara ytterligare på sjukersättningen. Visst, det kanske tvingar någon sjuk att arbeta istället för att bli frisk, något du tydligen själv har erfarenhet av vilket jag beklagar, men de långsiktiga konsekvenserna kommer kosta desto mer. Men kanske har jag tolkat dig fel och då ber jag om ursäkt.
Så ja, jag blir upprörd av hur man lägger fram det här då det är samma retorik ”du har råd så då får du inget av staten”, trots att jag betalar skatt som alla andra.
Du har rätt, vi har hamnat off topic här. Men jag har svårt att släppa det och vill skriva en sista kommentar. Jag ger sen dig sista ordet, om du är intresserad.OfarligTesla skrev:Nu skall vi inte gå för mycket off topic men det var inget med någon striktare policy egentligen utan det är ju handläggarens bedömning (som dessutom hade undanhållit viktig info i beslutsunderlaget). Det gick också lätt att läsa mellan raderna när jag pratade med handläggaren att denna tyckte att med ett ”lätt kontorsjobb” och bra lön så skulle jag väl klara mig och i annat fall fick jag väl säga upp mig och personen frågade om jag ville ha numret till arbetsförmedlingen. Kan väl säga att hela det sjukdomsförloppet och bemötandet i alla steg format mig till att fullständigt skita i samhället och bara bry mig om vänner/familj, visst var jag lite ego och åt höger innan dess men det förstärktes helt klart av allt som hände.iAkita skrev:
Fast om det är försämrade villkor i sjukförsäkringen och strictare policy hos Försäkringskassan du är upprörd över, som ditt tidigare inlägg tydde på, så är det knappast "vänsterfalangens" fel (som du kallade den). I Moderaternas nuvarande budgetförslag vill de spara ytterligare på sjukersättningen. Visst, det kanske tvingar någon sjuk att arbeta istället för att bli frisk, något du tydligen själv har erfarenhet av vilket jag beklagar, men de långsiktiga konsekvenserna kommer kosta desto mer. Men kanske har jag tolkat dig fel och då ber jag om ursäkt.
Så ja, jag blir upprörd av hur man lägger fram det här då det är samma retorik ”du har råd så då får du inget av staten”, trots att jag betalar skatt som alla andra.
Handläggarens bemötande är beklagligt men även helt i den linje som alliansen införde som en del av arbetslinjen för att minska ”utanförskapet”. Idén var att försäkringskassan överutnyttjades (en omskrivning för att många fuskade sig till ersättning). De nya direktiv försäkringskassan fick innefattade att efter tre månaders sjukskrivning måste de som har en viss arbetsförmåga ta ett annat jobb på sin ordinarie arbetsplats, om det fanns ett passande sådant. Efter 180 dagars sjukskrivning skulle den försäkrade inte bara prövas mot arbete hos sin arbetsgivare, utan även mot den reguljära arbetsmarknaden i övrigt eller mot annat lämpligt arbete som finns tillgängligt. Alltså gå till arbetsförmedlingen och söka nytt jobb. Om en person gått ned till deltid på sin vanliga arbetsplats och är sjukskriven på deltid skulle denne ändå prövas mot andra heltidsjobb på arbetsmarknaden. Om Försäkringskassan bedömde att den sjukskrivne skulle klara ett sådant jobb förlorade vederbörande sin sjukpenning. Det kunde innebära att en person som har ett jobb på deltid var tvungen att säga upp sig för att istället gå till arbetsförmedlingen och anmäla sig som arbetssökande. Samtidigt sänktes maxbeloppet och stödet till rehabiliteringsåtgärder minskade. Din handläggare agerade med andra ord helt enligt de direktiv försäkringskassan fick från alliansregeringen. Att december- och januariöverenskommelser resulterat i att detta bara delvis återställts beklagar jag.
Det ska tilläggas att jag själv röstade på alliansen under denna period och var övertygad om att det var en bra reform. ”Tyvärr” visade det sig att folk inte utnyttjade Försäkringskassan för att få bidrag istället för att arbeta i alls så hög grad som många trodde. När det visade sig att så var fallet kunde man antingen välja att medge att reformen inte var särskilt lyckad och drabbade människor som faktiskt var sjuka och i behov av stöd på riktigt, eller stoppa huvudet i sanden och fortsätta på samma linje. Än idag går Moderaterna till val med samma politik. Det gjorde dig mer höger, medan jag istället övergav dem då de tycks förblinade av sin ideologi och verkar sakna förmåga att omvärdera när det visar sig att en på pappret god idé inte fungerar i verkligheten.
Sen vill jag avsluta med en sak som är on topic: Även om jag är för att det sätts ett tak som inte får överstigas för att bonusen ska utbetalas så anser jag att en sådan ändring måste ske med god framförhålling och ta hänsyn till den långa leveranstiden av många elbilar. Det blir väldigt fel om de som redan beställt sin bil blir utan bonus bara för att det tar lång tid att få den levererad.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Ändringarna träder inte i kraft alls ännu då det är ett förslag från regeringen som ska ut på remiss. Efter det lämnas ett förslag till riksdagen som kan klubba igenom det... vi snackar tidigast 1 juni 2022.Lulea skrev:Eftersom ändringarna inte träder i kraft förrän nästa år (1:a januari?) så undrar jag om någon uppfattat om det är dagens regler som gäller fram tills dess? Och är det i så fall leverans som måste ske innan det träder i kraft för att få ut bonus för köp norr om 700k som privatperson?
Frågan är, ifall detta blir aktuellt, om Tesla sänker priset på MY till 699k. (Kanske har debatterats här i tråden redan, sorry)
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Model Y Performance 2022 Black/Black
Äckligt! Jag kan inte uttrycka det på något annat sätt, tyvärr. Kommer aldrig köpa Volvo bara av det skälet.OfarligTesla skrev:En elektrisk XC40 med ”pro” paketet och twin motor ligger på 699 900 kr, lägg på något erbjudande där de bjuder på färgen och dragkrok så är saken biff.MWall skrev:Vilka bilar hos Volvo ligger där då?
Frågan är vad dessa 700k skall grunda sig på. Skatteverkets förmånsberäkning eller faktiskt pris som betalas.
För skall Skatteverket in och peta så blir det sjukt krångligt. Exempel, bil för 750 är på kampanj på 650. Men du får ändå ingen miljöbonus.
För skall Skatteverket in och peta så blir det sjukt krångligt. Exempel, bil för 750 är på kampanj på 650. Men du får ändå ingen miljöbonus.
Lär ju vara att du får skicka in en attest på priset du gett för bilenEsterox skrev:Frågan är vad dessa 700k skall grunda sig på. Skatteverkets förmånsberäkning eller faktiskt pris som betalas.
Volvo kommer ju med mer elbilar och om lilla xc40 kostar 699 lär resten bli betydligt dyrare. Så Volvo drabbas också.LarsL skrev:Äckligt! Jag kan inte uttrycka det på något annat sätt, tyvärr. Kommer aldrig köpa Volvo bara av det skälet.OfarligTesla skrev:En elektrisk XC40 med ”pro” paketet och twin motor ligger på 699 900 kr, lägg på något erbjudande där de bjuder på färgen och dragkrok så är saken biff.MWall skrev:Vilka bilar hos Volvo ligger där då?
Lägg ner foliehatten eller ta fram bevis.
Jag har nu snart väntat på min Model S i 1 år. Fått både höjt förmånsvärde och ser ut som missad bonus på vägen. Men det är ju dock snarare Teslas fel. Men det känns surt, kalkylen ser helt annorlunda ut.Sen vill jag avsluta med en sak som är on topic: Även om jag är för att det sätts ett tak som inte får överstigas för att bonusen ska utbetalas så anser jag att en sådan ändring måste ske med god framförhålling och ta hänsyn till den långa leveranstiden av många elbilar. Det blir väldigt fel om de som redan beställt sin bil blir utan bonus bara för att det tar lång tid att få den levererad.
Model Y LR
Model S 100D -18
Det är väl bra att vi skyddar vår inhemska bilindustri? Alla länder gör ju det. Skam att vi släppte saab automobile. Den dagen fordonsindustrin försvinner fr sverige så blir vi ett industriellt U-land.LarsL skrev:Äckligt! Jag kan inte uttrycka det på något annat sätt, tyvärr. Kommer aldrig köpa Volvo bara av det skälet.OfarligTesla skrev:En elektrisk XC40 med ”pro” paketet och twin motor ligger på 699 900 kr, lägg på något erbjudande där de bjuder på färgen och dragkrok så är saken biff.MWall skrev:Vilka bilar hos Volvo ligger där då?
Jag tror inte att vi behöver ha några foliehattar på oss för att inse att LarsL har rätt. Kom ihåg att Volvo lyckades ändra bonussystemet med 10 gram när det visade sig att XC90 T8 hamnade utanför… Likaså väntade vi in i det sista med att inflra mobilförbud pga volvo jobbade på självkörning.
https://www.nyteknik.se/fordon/volvos-s ... us-7000663
https://www.expressen.se/motor/debatt/m ... ningslost/ (Hittade ingen bättre källa)
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja jag vet allt det där, kan väl säga att läkarna tyckte att det fanns absolut inget jobb jag kunde utföra då det som krävdes för att återställas var ren vila i en tyst och mörk miljö. Men när handläggaren medvetet inte tar med all information i underlaget och sen bestämmer sig för att jag inte förtjänade något så är det lätt för denna att säga ”det finns andra jobb” trots att de inte kan namnge vilka. Kan nästan lova att hade jag tjänat 20k/mån och bott kvar i förorten så hade jag fått sjukskrivningen, det var iaf de vibbarna jag fick i all kontakt med handledaren. Kan väl också säga att i samma veva var en väns fru sjuk och det hände skumma saker där också, han drev det vidare och handläggaren blev omplacerad pga det och ersättningen betalades ut. Själv var jag sjuk och orkade inte driva det vidare, speciellt eftersom underlaget som skulle skickas till överklagandet inte innehöll alla information. Men detta är ju som sagt off topic.iAkita skrev:Du har rätt, vi har hamnat off topic här. Men jag har svårt att släppa det och vill skriva en sista kommentar. Jag ger sen dig sista ordet, om du är intresserad.
Handläggarens bemötande är beklagligt men även helt i den linje som alliansen införde som en del av arbetslinjen för att minska ”utanförskapet”. Idén var att försäkringskassan överutnyttjades (en omskrivning för att många fuskade sig till ersättning). De nya direktiv försäkringskassan fick innefattade att efter tre månaders sjukskrivning måste de som har en viss arbetsförmåga ta ett annat jobb på sin ordinarie arbetsplats, om det fanns ett passande sådant. Efter 180 dagars sjukskrivning skulle den försäkrade inte bara prövas mot arbete hos sin arbetsgivare, utan även mot den reguljära arbetsmarknaden i övrigt eller mot annat lämpligt arbete som finns tillgängligt. Alltså gå till arbetsförmedlingen och söka nytt jobb. Om en person gått ned till deltid på sin vanliga arbetsplats och är sjukskriven på deltid skulle denne ändå prövas mot andra heltidsjobb på arbetsmarknaden. Om Försäkringskassan bedömde att den sjukskrivne skulle klara ett sådant jobb förlorade vederbörande sin sjukpenning. Det kunde innebära att en person som har ett jobb på deltid var tvungen att säga upp sig för att istället gå till arbetsförmedlingen och anmäla sig som arbetssökande. Samtidigt sänktes maxbeloppet och stödet till rehabiliteringsåtgärder minskade. Din handläggare agerade med andra ord helt enligt de direktiv försäkringskassan fick från alliansregeringen. Att december- och januariöverenskommelser resulterat i att detta bara delvis återställts beklagar jag.
Det ska tilläggas att jag själv röstade på alliansen under denna period och var övertygad om att det var en bra reform. ”Tyvärr” visade det sig att folk inte utnyttjade Försäkringskassan för att få bidrag istället för att arbeta i alls så hög grad som många trodde. När det visade sig att så var fallet kunde man antingen välja att medge att reformen inte var särskilt lyckad och drabbade människor som faktiskt var sjuka och i behov av stöd på riktigt, eller stoppa huvudet i sanden och fortsätta på samma linje. Än idag går Moderaterna till val med samma politik. Det gjorde dig mer höger, medan jag istället övergav dem då de tycks förblinade av sin ideologi och verkar sakna förmåga att omvärdera när det visar sig att en på pappret god idé inte fungerar i verkligheten.
Sen vill jag avsluta med en sak som är on topic: Även om jag är för att det sätts ett tak som inte får överstigas för att bonusen ska utbetalas så anser jag att en sådan ändring måste ske med god framförhålling och ta hänsyn till den långa leveranstiden av många elbilar. Det blir väldigt fel om de som redan beställt sin bil blir utan bonus bara för att det tar lång tid att få den levererad.
Mer on topic är dock att det är ju därför jag avskyr den retoriken Bolund använde i presskonferensen, de försöker skapa något ”vi mot dom” tänk som påverkar massvis med saker bara för att fiska röster. Dessutom är jag säker på att det resulterar i att det kommer säljas fler törstiga SUVar med större motorer så det är nog inte alls säkert att man får mindre utsläpp med taket kontra utan och då är det skattepengar som används ineffektivt.
Tack för du skrev precis de jag tänkte..Aida skrev:Det är väl bra att vi skyddar vår inhemska bilindustri? Alla länder gör ju det. Skam att vi släppte saab automobile. Den dagen fordonsindustrin försvinner fr sverige så blir vi ett industriellt U-land.LarsL skrev:Äckligt! Jag kan inte uttrycka det på något annat sätt, tyvärr. Kommer aldrig köpa Volvo bara av det skälet.OfarligTesla skrev:En elektrisk XC40 med ”pro” paketet och twin motor ligger på 699 900 kr, lägg på något erbjudande där de bjuder på färgen och dragkrok så är saken biff.MWall skrev:Vilka bilar hos Volvo ligger där då?
Jag tror inte att vi behöver ha några foliehattar på oss för att inse att LarsL har rätt. Kom ihåg att Volvo lyckades ändra bonussystemet med 10 gram när det visade sig att XC90 T8 hamnade utanför… Likaså väntade vi in i det sista med att inflra mobilförbud pga volvo jobbade på självkörning.
https://www.nyteknik.se/fordon/volvos-s ... us-7000663
https://www.expressen.se/motor/debatt/m ... ningslost/ (Hittade ingen bättre källa)
De är konstigt att så många svenskar ogillar allt som är svenskt.. Jag undrar ibland om inte Sverige är de mest opatriotiska landet i världen. För mig är de självklart vi ska skydda svenska intressen.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19