Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

jurand
elbilist

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av jurand »

Tessi19 skrev:
jurand skrev:
Aida skrev:

Gött! Tack! Då har den det! Kan man sova lugnt… Den här tråden är som sagt inte bra för mitt blodtryck…

Lyser din list under strålkastarna i mörker? Hur upplever du bilen nu när du haft den ett kort tag?

Haha förstår dig, gick genom samma sak nyligen. Jag postade en bild på hur det ser ut.

Bilen tycker jag är grymt bra faktiskt, ångrar mig inte, visst handtagen är manuella men det funkar bra utan tycker jag, rutorna är akustiskrutor säger de men vette fan. På dålig asfalt mellan Gbg o Båstad lätt det ganska på vissa avstånd.
Men inte så farligt och i nivå om inte tystare än min gamla BMW, men svårt att säga, det är inget jag klagar på.

I övrigt är bilen väldigt trevlig att köra, highway assist är farligt bra.. allt funkar klockrent och det känns ovant att ha BT musik från Spotify som funkar klockrent.

Jag har provat navigationen och klagar inte på den, den gjorde det den skulle.

HUD funkar bra men man ser den inte värst bra när man har polariserade solglasögon på sig…

Fåtöljerna är dock bäst, att lägga sig medan frugan handlade och ha ac i baken är gudomligt skönt..

Överlag är jag nöjd med min bilen och utförande och kan rekommendera den.

En sak är dock säker, bilen ska inte köras snabbt, den drar mycket annars men sen är det nästan som om bilen är gjord för att ta det lugnt och slappa i bilen, från att lyssna på tung hårdrock eller någon techno så kör jag nu och lyssnar på fåglar…
Tack för all info ! Gällande självparkering var det min okunnighet vid den korta provkörningen jag fick men ffa återigen en okunnig ÅF som satt igång syjuntan.
Den v-formen är riktig fint gjort syns inget på fronten om den inte är på!
jag fick sätta mig med instruktionsboken på natten för att lista ut hur det funkar. Fjärrstyrning med motorn av funkar bara om den aktiveras 4 sekunder efter man låst bilen med nyckeln. Antagligen någon säkerhetsfunktion.
martinot skrev:
icreate skrev:
martinot skrev:

Missat en kanske självklar sak, men har Iq5 frunk, och hur stor jmfrt med MY (om den har det)?
Ioniq 5 HAR frunk, men den är väsentligt mindre än på model Y. Funkar säkert utmärkt till kablar.
Fint! Var orolig att det var som med ID-bilarna helt utan frunk.

Behöver inte vara jättestor, men bra att det finns för just laddkablar som du nämner. Utmärkt!
På min som är 2wd är frunken typ 50-60 liter, får plats med lite kablar och någon väska/kasse vid behov. På en 4wd är den väsentligt mindre och då du plats med någon kabel typ.

mati skrev:
HelectriC skrev:
mati skrev:
Kan någon av er som redan har en I5 beskriva hur ni upplever helljuset? Gärna med bild så man kan jämföra halv och helljus. För mig som är typ halvblind, och framförallt ser jag dåligt i mörker, är det en ganska avgörande faktor att bilen har bra helljus.

Tyvärr ganska dåligt helljus. Jag kommer ju från PS2s fantastiska helljus både i styrka, bredd och pixelmöjlighet. I5 är så långt från det att man nästan blir rädd. Den lyser bara upp lite extra i mitten, det blir varken bredare eller starkare känns det som :(
Åfan. Är det så illa? Det låter inget vidare. Det dåliga helljuset var en av anledningarna att jag bytte bort Teslan. Jag undvek att köra i mörker med den. Jag vill inte hamna där igen.
Hur svårt är det att installera extraljus på Ioniq5?
Ja, fick provat helljusen igår, de är automatiskt men inte LED Matrix, var orolig över att folk sa att de är helkassa men får mig som bara kör landsväg och motorväg är de helt ok.

På facebook gruppen var det någon dock som installerade extra ljus, precis ovan regskylten.
Hyundai Ioniq 5 1st Edition RWD
Cyber Grey
Fuji
elbilist

Inlägg av Fuji »

Behövde dragkrok snabbt orkade inte köra ner till Tyskland. Kostade 14kSEK för avtagbart dragkrok inklusive montering. Det är Westfalia som tillverkat dragkroken och det är bra kvalitet men för det priset borde det varit elektriskt utfällbart.

Har mätt ljudnivån på min Advanced samma sträcka där jag körde Essential. De absoluta mätvärdena ska ni ta med en skopa salt då de är uppmätta med mobilen via app, men här är resultaten (Essential värden inom parantes):
100 km/h 65 dBa (67 dBa)
130 km/h 69 dBa (71 dBa)
Påpekas bör att aktuell vägsträcka (Riksväg 40) inte tillhör den skrovligaste typen av väg. MEn det är helt klart att det inte är inbillning att jag upplever Advanced som tystare och bevisligen så hjälper akustikrutorna till att dämpa vägbullret.

Angående helljuset: en stor besvikelse tyvärr. Klart sämre räckvidd än min gamla Touran och lyser inte upp lika bra vid sidorna.
Westfalia.jpg
jurand
elbilist

Inlägg av jurand »

Aida skrev:
Sammen skrev:
Har aldrig varit med om så nervösa och veliga spekulanter. Än är det det ena och än är det det andra som är konstigt eller fel och ordrar ska annulleras till höger och vänster men slutändan visar sig nästan allt ha sin grund i felaktiga spekulationer, antaganden eller ”myter”. Liknar mest en syjunta och för att röra till det ytterligare så har det börja dyka upp riktiga provkörningar av EV6 på Youtube nu.

Nä jag har heller aldrig varit med om något liknande. Här har man skrivit upp sig på den dyraste bilen jag någonsin köpt. Ska betala kontant och sparar ihop alla pengar jag har. Jag har betalat 10 000 kr i ej återbetalningsbar handpenning. För en bil jag aldrig har sett eller provkört. Jag blir lovad en massa saker av försäljaren och ser videor av P45 som höjs till skyarna av samtliga i pressen. Sen skriver folk här och påstår att alla saker som ska finnas inte finns. Jag kämpar för att få fram sanningen genom att prata med försäljaren, mejla Hyundai, läsa instruktionsboken samt testköra Essential. Nu har väl allt fallit ut att vi får allt utom motoriserade dörrhandtag, kablar och matrixstrålkastare (har konstigt nog aldrig varit aktuellt). Leveransen har också skjutits upp rejält och vanliga Advanced utan 1st Ed har börjat komma ut på vägarna. Hyundai påstår på hemsida och i biltidning att gratis laddning ska ingå i ett år - men presschefen förnekar detta i mejl till mig. Priser på dragkrok, mattor (som inte synes ingå) och vinterdäck hänger i luften.

Ursäkta min nervositet men detta är en stor grej för mig. Jag håller med om lösa antaganden oxh ville därför (på ett tyvärr mycket klumpigt sätt) uppmana alla i tråden till att endast skriva vad man vet och tänka på hur man uttryckte sig…
Min krok kostade knappt 14tkr.
Hjulen gick på 24tkr, 19tums friktionsdäck, hade Hankook i offerten men fick Goodyear istället då Hankook hade leveransproblem.
Mattorna på typ 1000kr, jag tog tygmattor då de är mycket trevligare och känns lyxigare.
Cyber Grey
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

ang dragkroken, så var jag också lite sur på att den inte var elektrisk, men efter att ha använt en stund (tar av med en gång jag är färdig, gillar inte att ha den på ens 1 dag i onödan) och tagit av/på säkert 50ggr, så kan jag bara kommentera att den är väldigt lätt att ta av/på. Myyyycket enklare en den jag hade på Model S som jag slet mig i huvudet varje gång den skulle av/på. På i5 är det gjort på 5 sekunder. Så nu känns det inte så farligt att den är manuell längre.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

jurand skrev:
Aida skrev:
Sammen skrev:
Har aldrig varit med om så nervösa och veliga spekulanter. Än är det det ena och än är det det andra som är konstigt eller fel och ordrar ska annulleras till höger och vänster men slutändan visar sig nästan allt ha sin grund i felaktiga spekulationer, antaganden eller ”myter”. Liknar mest en syjunta och för att röra till det ytterligare så har det börja dyka upp riktiga provkörningar av EV6 på Youtube nu.

Nä jag har heller aldrig varit med om något liknande. Här har man skrivit upp sig på den dyraste bilen jag någonsin köpt. Ska betala kontant och sparar ihop alla pengar jag har. Jag har betalat 10 000 kr i ej återbetalningsbar handpenning. För en bil jag aldrig har sett eller provkört. Jag blir lovad en massa saker av försäljaren och ser videor av P45 som höjs till skyarna av samtliga i pressen. Sen skriver folk här och påstår att alla saker som ska finnas inte finns. Jag kämpar för att få fram sanningen genom att prata med försäljaren, mejla Hyundai, läsa instruktionsboken samt testköra Essential. Nu har väl allt fallit ut att vi får allt utom motoriserade dörrhandtag, kablar och matrixstrålkastare (har konstigt nog aldrig varit aktuellt). Leveransen har också skjutits upp rejält och vanliga Advanced utan 1st Ed har börjat komma ut på vägarna. Hyundai påstår på hemsida och i biltidning att gratis laddning ska ingå i ett år - men presschefen förnekar detta i mejl till mig. Priser på dragkrok, mattor (som inte synes ingå) och vinterdäck hänger i luften.

Ursäkta min nervositet men detta är en stor grej för mig. Jag håller med om lösa antaganden oxh ville därför (på ett tyvärr mycket klumpigt sätt) uppmana alla i tråden till att endast skriva vad man vet och tänka på hur man uttryckte sig…
Hjulen gick på 24tkr, 19tums friktionsdäck, hade Hankook i offerten men fick Goodyear istället då Hankook hade leveransproblem.
Mattorna på typ 1000kr, jag tog tygmattor då de är mycket trevligare och känns lyxigare.
det är verkligen helknäppt att det är precis samma priser på tillbehör i Sverige som i Norge trots att vi i Norge inte betalar moms på krok och vinterhjul. Tydligt att någon istället tjänar de extra 25% på oss.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
i5rast

Inlägg av i5rast »

Tycker den här väldigt kompakta lilla LED-rampen verkar lovande:

https://www.lumendaylight.se/lazer-line ... d-ljusramp

Borde få plats fint under reg-skylten, särskilt om denna sätts något högre. Djupet är 62 mm, mindre än många alternativ.
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Är ni nöjda med monteringen av dragkroken? Har sett ett skräckexempel där man kapat i den silvriga delen av stötfångaren. Och det verkar dessutom som monteringsbeskrivningen visar det!
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

i5rast skrev:
Tycker den här väldigt kompakta lilla LED-rampen verkar lovande:

https://www.lumendaylight.se/lazer-line ... d-ljusramp

Borde få plats fint under reg-skylten, särskilt om denna sätts något högre. Djupet är 62 mm, mindre än många alternativ.
Såg fint ut!
Har sett flera stycken norrmän nu som installerat LED-bar ovanför regplåten. Den får ju plats fint där, men en tanke som slog mig är om den då syns i front-kameran i 360-vyn? Om den gör det så är ju under regplåten ett mycket bättre alternativ.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Jepped

Inlägg av Jepped »

Går det att luta essentialstolarna till liggande läge som på premium relaxation? Glömde pröva det när jag provkörde.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
mati skrev:
Kan någon av er som redan har en I5 beskriva hur ni upplever helljuset? Gärna med bild så man kan jämföra halv och helljus. För mig som är typ halvblind, och framförallt ser jag dåligt i mörker, är det en ganska avgörande faktor att bilen har bra helljus.
Tyvärr ganska dåligt helljus. Jag kommer ju från PS2s fantastiska helljus både i styrka, bredd och pixelmöjlighet. I5 är så långt från det att man nästan blir rädd. Den lyser bara upp lite extra i mitten, det blir varken bredare eller starkare känns det som :(
Kommer Matrix-ljus att komma längre fram som alternativ till Iq5 (kanske i tex. paketet Comfort+ till våren)?

Kanske något som kommer till systermodellen EV6?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
jurand
elbilist

Inlägg av jurand »

MrRun skrev:
Är ni nöjda med monteringen av dragkroken? Har sett ett skräckexempel där man kapat i den silvriga delen av stötfångaren. Och det verkar dessutom som monteringsbeskrivningen visar det!

Ser fint ut, har inte provat att montera på än men det syns inte att de kapat något utan allt ser bra ut
Cyber Grey
wheels

Inlägg av wheels »

Om man monterar den ovanför regskylten, så kanske man har sådan tur att trängselkamerorna inte ser den :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fuji skrev:
Behövde dragkrok snabbt orkade inte köra ner till Tyskland. Kostade 14kSEK för avtagbart dragkrok inklusive montering. Det är Westfalia som tillverkat dragkroken och det är bra kvalitet men för det priset borde det varit elektriskt utfällbart.

Har mätt ljudnivån på min Advanced samma sträcka där jag körde Essential. De absoluta mätvärdena ska ni ta med en skopa salt då de är uppmätta med mobilen via app, men här är resultaten (Essential värden inom parantes):
100 km/h 65 dBa (67 dBa)
130 km/h 69 dBa (71 dBa)
Påpekas bör att aktuell vägsträcka (Riksväg 40) inte tillhör den skrovligaste typen av väg. MEn det är helt klart att det inte är inbillning att jag upplever Advanced som tystare och bevisligen så hjälper akustikrutorna till att dämpa vägbullret.

Angående helljuset: en stor besvikelse tyvärr. Klart sämre räckvidd än min gamla Touran och lyser inte upp lika bra vid sidorna.
Håller med om att elektrisk krok borde det vara för de pengarna (samma problem med Tesla M3/MY).

Synd med så svagt helljus.

Själv så berörs jag inte så mycket då jag kör mest dagtid, eller upplysta vägar (och även utan Matrix-påslaget, så är senaste helljuset på vår 2021 Tesla fantastiskt bra), men något jag skall vidarebefordra till min släkting som jag misstänker kör mer på landet och vägar som ofta inte är upplysta (jagar även en del nu på höstarna).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
jurand
elbilist

Inlägg av jurand »

Kanske sagts innan men det verkar finns en semi elektrisk dragkrok till Ioniq 5:
https://www.mobisparts.eu/de_de/custom/ ... rmodel=225
Cyber Grey
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare

Inlägg av jbark »

Pratade med en säljare på Svema bil som var måttligt intresserad. Han sa 12-18 månaders leveranstid oavsett konfiguration. Någon mer som fått liknande besked?
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

jbark skrev:
Pratade med en säljare på Svema bil som var måttligt intresserad. Han sa 12-18 månaders leveranstid oavsett konfiguration. Någon mer som fått liknande besked?
Säljarna i Norrköping sa 12 månader för man vågar inte lova något annat pga komponentbristen och att Sverige inte är ett prioriterat land för leveranser.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Inlägg av Tessi19 »

HelectriC skrev:
jurand skrev:
Aida skrev:
Sammen skrev:

det är verkligen helknäppt att det är precis samma priser på tillbehör i Sverige som i Norge trots att vi i Norge inte betalar moms på krok och vinterhjul. Tydligt att någon istället tjänar de extra 25% på oss.
Mer än så förmodligen, de installerar nog inte med förlust i Sverige heller!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

MrRun skrev:
det är många verkstäder som tolkar instruktionsmallen på fel sätt och kapar för mkt. Jag var väldigt tydlig hur jag ville har det, så det fixade dom. Har också sett en del skräckexempel där de tagit bort enormt mycket
Model 3-24/Polestar 3-24
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

martinot skrev:
Kommer Matrix-ljus att komma längre fram som alternativ till Iq5 (kanske i tex. paketet Comfort+ till våren)?

Matrix-ljus finns redan på de högre utrusningsnivåerna av EV6. Tveksamt om de är lika bra som på t.ex. ID4 eller Polestar dock.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
MrRun skrev:
det är många verkstäder som tolkar instruktionsmallen på fel sätt och kapar för mkt. Jag var väldigt tydlig hur jag ville har det, så det fixade dom. Har också sett en del skräckexempel där de tagit bort enormt mycket
Ytterligare en orsak till varför man vill ha fabriksmonterade krokar av tillverkaren själv, istället för att eftermonteras av enskilda verkstäder.
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
martinot skrev:

Matrix-ljus finns redan på de högre utrusningsnivåerna av EV6. Tveksamt om de är lika bra som på t.ex. ID4 eller Polestar dock.
Ok. Mycket goda nyheter att det finns hos EV6 ivf! Är ju som ett lite bättre val ur en del aspekter (som tex. i detta fallet för de som vill ha bättre belysning).

Känns som Hyundai kanske reserverat en del saker till att endast komma till Kia-modellerna, och medvetet håller tillbaka vissa alternativ från Hyundai-modellerna?
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
Aida

Inlägg av Aida »

martinot skrev:
iAkita skrev:
martinot skrev:

Ok. Mycket goda nyheter att det finns hos EV6 ivf. Känns ju som ett givet val i många fall (tex. i detta fallet).
Men än så länge bara för GT-line - inte för RWD och AWD eller AWD Plus.
jurand
elbilist

Inlägg av jurand »

HelectriC skrev:
MrRun skrev:

Hur ser det ut på din om de nu kapat?
Cyber Grey
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

jurand skrev:
HelectriC skrev:
MrRun skrev:

Hur ser det ut på din om de nu kapat?
detta är inte min bil, men hittade den i en i5 grupp på FB och jag skickade den till ÅF innan de monterade/sågade på min.
Screenshot_20210714-125838_Capture.jpg
Model 3-24/Polestar 3-24
jurand
elbilist

Inlägg av jurand »

Uff, var tvungen att kolla på min nu bara för det, man såg inte att det var sågat förrän jag böjde mig rejält men så ser det ut på min
8EA4521D-F042-4C87-8241-288B58BE3133.jpeg
Cyber Grey
Skriv svar