En elektrisk XC40 med ”pro” paketet och twin motor ligger på 699 900 kr, lägg på något erbjudande där de bjuder på färgen och dragkrok så är saken biff.
Äckligt! Jag kan inte uttrycka det på något annat sätt, tyvärr. Kommer aldrig köpa Volvo bara av det skälet.
Men annars hade du köpt en Volvo?
Det här är mer en konspirationsteori om du inte har något faktiskt bevis på att gränsen hamnar på 700 000 kr bara för att volvo har en modell som kostar precis det?
Det här är däremot äckligt, att man mjukvarustryper en bils räckvidd till 15 mil för att kunna sno åt sig ett statligt stöd som man inte har rätt till egentligen, det är en bra anledning att aldrig köpa en Tesla.
“To be eligible for incentives, a vehicle must have a base-model manufacturer’s suggested retail price of less than $45,000 for passenger vehicles with six or fewer seats, and less than $55,000 for vehicles with seven or more seats. For eligible vehicles with six or fewer seats, higher priced versions (trims) are eligible as long as the final manufacturer’s suggested retail price is $55,000 or less.”
It disqualified Tesla’s vehicles from being eligible to the incentive because the base Model 3, which is only available as an “off-the-menu item”, starts at $47,000.
In response, Tesla has lowered the price of the vehicle to $44,999 in Canada, but it also software-locked the vehicle to only 150 km (93 miles) of range.
En elektrisk XC40 med ”pro” paketet och twin motor ligger på 699 900 kr, lägg på något erbjudande där de bjuder på färgen och dragkrok så är saken biff.
Äckligt! Jag kan inte uttrycka det på något annat sätt, tyvärr. Kommer aldrig köpa Volvo bara av det skälet.
Tesla kan väl sänka priset 20 tusen också i så fall? De tar ju mycket mer för en Y i Sverige än i andra länder. Det är väl äckligt om något?
Alltså det där pressmeddelandet är jättekonstigt skrivet och jag förstår inte det trots att jag läst det flera gånger. Men som det är skrivet så har de lagt taket om 700 k i höstbudgetpropositionen. Då ska det ju börja gälla omedelbart. Tas väl upp i riksdagen nu direkt. De övriga ändringarna är för budgetpropositionen för 2022.
En elektrisk XC40 med ”pro” paketet och twin motor ligger på 699 900 kr, lägg på något erbjudande där de bjuder på färgen och dragkrok så är saken biff.
Äckligt! Jag kan inte uttrycka det på något annat sätt, tyvärr. Kommer aldrig köpa Volvo bara av det skälet.
Det är väl bra att vi skyddar vår inhemska bilindustri? Alla länder gör ju det. Skam att vi släppte saab automobile. Den dagen fordonsindustrin försvinner fr sverige så blir vi ett industriellt U-land.
Jag tror inte att vi behöver ha några foliehattar på oss för att inse att LarsL har rätt. Kom ihåg att Volvo lyckades ändra bonussystemet med 10 gram när det visade sig att XC90 T8 hamnade utanför… Likaså väntade vi in i det sista med att inflra mobilförbud pga volvo jobbade på självkörning.
Du inser att Volvo Cars är 100% kinesiskt idag? många år sen det kunde kallas svenskt.
Att dom råkar ha anställda kvar i Sverige gör dom inte svenska.
Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Det där kan man ha många och långa tröttsamma diskussioner om. Om bilarna konstrueras och byggs av svenskar i Sverige så tycker jag bolaget är svenskt. Mer svenskt än ett utländskt företag som råkar ägas av familjen Wallenberg iaf.
Tror dock inte regeringens eventuella särbehandling av Volvo går ut på att gynna ägarna så mycket som att värna svenska arbetstillfällen. Och då spelar det väl ingen roll vem som äger?
En elektrisk XC40 med ”pro” paketet och twin motor ligger på 699 900 kr, lägg på något erbjudande där de bjuder på färgen och dragkrok så är saken biff.
Äckligt! Jag kan inte uttrycka det på något annat sätt, tyvärr. Kommer aldrig köpa Volvo bara av det skälet.
Det är väl bra att vi skyddar vår inhemska bilindustri? Alla länder gör ju det. Skam att vi släppte saab automobile. Den dagen fordonsindustrin försvinner fr sverige så blir vi ett industriellt U-land.
Jag tror inte att vi behöver ha några foliehattar på oss för att inse att LarsL har rätt. Kom ihåg att Volvo lyckades ändra bonussystemet med 10 gram när det visade sig att XC90 T8 hamnade utanför… Likaså väntade vi in i det sista med att inflra mobilförbud pga volvo jobbade på självkörning.
Du inser att Volvo Cars är 100% kinesiskt idag? många år sen det kunde kallas svenskt.
Att dom råkar ha anställda kvar i Sverige gör dom inte svenska.
Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Aja klart att det är ett svenskt bilföretag. Hur menar du? Det är ett svenskt aktiebolag registrerat i Sverige med säte i Göteborg. Majoritetsägaren är kinesiska Geely, minoritetsägare är flera svenska pensionsförvaltare. Mestadels av utvecklingen av bilarna, styrelsen och stor del av produktionen finns i Sverige. Majoritetsägaren låter också Volvo sköta sig självt och låter dem sköta sin egen utveckling.
Scania är till 100 % ägt av tyska VW. Men är fortfarande ett svenskt aktiebolag med säte i Linköping har jag för mig. Utvecklingen sker till största delen i Sverige. Produktionen sker till stor del i Sverige. Scania är en svensk lastbilstillverkare i mina ögon.
På regeringens hemsida står det såhär:
”Regeringen avser göra följande justeringar i klimatbonusen. Förändringarna bör kunna träda i kraft 1 januari 2022.”
Betyder det att dom som plockar ut sin MY just nu riskerar att bli utan bonus. Eller kan man ta leverans av bilen fram till årsskiftet och fortfarande få bonus i så fall?
Sänker man Model Y för att få den att passa in efter kommande politiska beslut så måste man nog procentuellt justera ner model 3 också för att det skall skilja tillräckligt prismässigt på bilarna. Knivigt.
På regeringens hemsida står det såhär:
”Regeringen avser göra följande justeringar i klimatbonusen. Förändringarna bör kunna träda i kraft 1 januari 2022.”
Betyder det att dom som plockar ut sin MY just nu riskerar att bli utan bonus. Eller kan man ta leverans av bilen fram till årsskiftet och fortfarande få bonus i så fall?
När de höjdare från 60-70kkr så var de när den hämtades ut bilen som räknas.. Antar de är samma i detta fallet men man kan kanske inte vara säger.
Sänker man Model Y för att få den att passa in efter kommande politiska beslut så måste man nog procentuellt justera ner model 3 också för att det skall skilja tillräckligt prismässigt på bilarna. Knivigt.
Skiljer i regel 11-12% mellan 3 LR och Y LR i jämförbara länder. I Sverige skiljer det över 16% så nog finns det marginal att ta av. Särskilt då Y är särskilt dyr just i Sverige av någon anledning.
Sänker man Model Y för att få den att passa in efter kommande politiska beslut så måste man nog procentuellt justera ner model 3 också för att det skall skilja tillräckligt prismässigt på bilarna. Knivigt.
Skiljer i regel 11-12% mellan 3 LR och Y LR i jämförbara länder. I Sverige skiljer det över 16% så nog finns det marginal att ta av. Särskilt då Y är särskilt dyr just i Sverige av någon anledning.
Är inte detta konstigt, visst hade tesla förr typ samma pris i alla länder med justering för lokal skatt och tex vår nybilsgaranti.
Jag tror att priset är högre pga av superhög efterfrågan och brist på komponenter.
Att sänka priset nästa är är en no brainer. det finns utrymme för det. Tror även andra bilar som är på gränsen (runt 700 kkr) kommer justera priserna.
Samma sak hände när briset höjs. 2023 kommer liknande sänkning med 20 000.
Väldigt otydligt i pressmeddelandet. När skulle detta gälla ifrån om budgeten går igenom? Är det bilar i trafik från det datumet eller utbetalning av bonus?
Kan tänka mig att många MY-köpare har gjort en Tesla stretch och inte normalt skulle köpa en bil för över 700'.
Antar att Tesla sänker priset på åtminstone Model Y LR till under 700'.
Skulle snarare tippa på det kommer en Model Y SR+ för precis under 700.
Är ju ett förslag som måste förhandlas med åtminstone c? för att bli verklighet, kanske är därför som pressrelease och bolunds prat var lite divergerande/oklart
Märkligt att sätta tak. Varje elbil som väljs ger lika mycket miljövinst, eller snarare mer ju dyrare eftersom större bilar släpper ut mer.
Jo, men socialismens mål och ideologi är viktigare än miljön.
Nu är bonusen inte ett "tack för hjälpen" utan det är ett verktyg för att styra folks val. Säger sig självt att ju högre bilens pris är desto mindre "nudge-kraft" är det i de där 70 tusen kronorna. Jag tycker 700' är ett rimligt tak.
Ni som bidrar mest lever nog ett ganska bra liv ändå. Hur mycket tycker du att du är värd? Var går gränsen?
Jag tycker jag är värd lika mycket från staten som alla andra i Sverige, där verkar dock vänsterfalangen inte hålla med utan de tycker att det enda jag är värd är att mjölkas på skatt medan de spottar mig i ansiktet när jag vill ta del av det som staten skall ha hand om. Som det är nu fick jag inte vara sjukskriven när jag var sjuk för att de verkade tycka mitt jobb inte var fysiskt tungt och då kan man ju jobba (trots att det var en mental begränsning jag hade), jag fick inte träffa läkare i tid för att undvika en stor operation som var anledningen till sjukskrivningen, jag betalar pensionsavgift på hela lönen men får bara intjäning för en del osv. Och nu skall jag inte få miljöbilspremie när jag köper elbil heller, jahapp.
Börjar på riktigt kolla på att flytta utomlands och jobba via eget bolag som underleverantör mot nuvarande arbetsgivare stället för som anställd, allt för att betala mindre skatt till det här landet. Har inga problem att betala skatt egentligen men då skall jag också få utnyttja systemen jag betalar för.
Samma sak här.
Finns mycket positivt med att bo i Sverige, men också mycket negativt. De senaste 10 åren känns det som det börjar gå åt ännu mer fel håll. Allt mer skatter, avgifter, och allt sämre vård, skola, sämre vägar, mm.
Kika på lite olika platser och länder att flytta till inom en 5-10-årsperiod (barn flyttat ut då), och även på om man bör vara skriven i ett land inom EU (enklare) eller utanför EU (mer flexibilitet).
Jaha då måste man kanske ändra från performence till long range för att hinna få bilen innan årsskiftet
Finns ens chansen att tesla skulle sänka priset för att kompensera att miljöbonusen försvinner?
Utgår ifrån att Tesla sänker priset.
Räkna inte med det. Det är fortfarande globala problem och begränsningar med batterier och halvledare. Tesla kan sälja och enkelt rutta fler bilar till andra länder än Sverige.
Tror mer på en snikversion av MY, typ SR+, som de kommer med som alternativ.
NU är ni inne på Helt Fel spår i denna tråd!
Nu återgår vi till allt nytt som sagt idag , någon som kan sammanfatta snabbt och lätt som man hade gjort för en treåring ?
Ingen bonus för bilar ö 700k?
Miljöbonus ska höjas? Någon som vet till hur mycket isf osv?
Ingen höjning vad jag vet. Däremot en sänkning till 50' från och 2023.
Stod ju att det skulle höjas?
”Miljöpremie för elbilar höjs”
Mycket dubbla budskap från regeringen och media gällande detta (och det mesta runt dessa förändringar).
Fast om det är försämrade villkor i sjukförsäkringen och strictare policy hos Försäkringskassan du är upprörd över, som ditt tidigare inlägg tydde på, så är det knappast "vänsterfalangens" fel (som du kallade den). I Moderaternas nuvarande budgetförslag vill de spara ytterligare på sjukersättningen. Visst, det kanske tvingar någon sjuk att arbeta istället för att bli frisk, något du tydligen själv har erfarenhet av vilket jag beklagar, men de långsiktiga konsekvenserna kommer kosta desto mer. Men kanske har jag tolkat dig fel och då ber jag om ursäkt.
Nu skall vi inte gå för mycket off topic men det var inget med någon striktare policy egentligen utan det är ju handläggarens bedömning (som dessutom hade undanhållit viktig info i beslutsunderlaget). Det gick också lätt att läsa mellan raderna när jag pratade med handläggaren att denna tyckte att med ett ”lätt kontorsjobb” och bra lön så skulle jag väl klara mig och i annat fall fick jag väl säga upp mig och personen frågade om jag ville ha numret till arbetsförmedlingen. Kan väl säga att hela det sjukdomsförloppet och bemötandet i alla steg format mig till att fullständigt skita i samhället och bara bry mig om vänner/familj, visst var jag lite ego och åt höger innan dess men det förstärktes helt klart av allt som hände.
Så ja, jag blir upprörd av hur man lägger fram det här då det är samma retorik ”du har råd så då får du inget av staten”, trots att jag betalar skatt som alla andra.
Du har rätt, vi har hamnat off topic här. Men jag har svårt att släppa det och vill skriva en sista kommentar. Jag ger sen dig sista ordet, om du är intresserad.
Är väl inget som helst fel att diskutera, men flytta det helt enkelt till en egen tråd (kanske lättare sagt än gjort, då jag skälv och många andrar missar det, men möjligheten finns ju absolut)?
Frågan är vad dessa 700k skall grunda sig på. Skatteverkets förmånsberäkning eller faktiskt pris som betalas.
För skall Skatteverket in och peta så blir det sjukt krångligt. Exempel, bil för 750 är på kampanj på 650. Men du får ändå ingen miljöbonus.
Skulle tippa på att det blir Skatteverket (eller annan myndighet).
Annars blir det nog för lätt att fuska med dealing/whealing med många ÅF ("officiellt sätter vi detta priset på 699 tusen, men då får du lova att beställa detta servicepaket för X antal kronor, för att få detta priset och offerten", etc).