Enkelt tips för lägre ljudnivå i kupén...
Moderator: Redaktion
Enkelt tips för lägre ljudnivå i kupén...
Kanske allmänt känt, men jag köpte Teslas gummimattor direkt som ersatte original tyg, gummimattorna ersätter tyg, sitter jättebra. Märkte dock att min var bullrig jmf med andra, hör vägljud, tänkte måndsgsexemplar, fick råd att sätta in tygmattorna under gummi! Vilken skillnad, klart märkbart. 2000 mil senare lärde jag mig det...
Gummimattorna sitter inte lika bra, inte såhär det var tänkt, men värt det. Prova och återkoppla...
Gummimattorna sitter inte lika bra, inte såhär det var tänkt, men värt det. Prova och återkoppla...
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Enkelt tips för lägre ljudnivå i kupén...
Tyckte också att det blev ganska bra, men just nu har jag ändå bara gummimattor i

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Annars är enkelt tips att sänka däcktrycket.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Ja, men drar ju lite mer då?taliz skrev:Annars är enkelt tips att sänka däcktrycket.

Så gör jag i min BMW i3S. Lägger gummimattorna ovanpå tygmattorna på vintern. Mest för att jag är lat dock... 

IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Inte noterbart.DrSweden skrev:Ja, men drar ju lite mer då?taliz skrev:Annars är enkelt tips att sänka däcktrycket.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Vad säger ni om varningen då? De verkar ganska bestämda på att det är en dålig idé...
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023
Wokeswagen ID.5 GTX 2023
- TangentEnd
- Teslaägare
På förarsidan är det säkert en dålig idé då mattan riskerar att glida vilket potentiellt kan bli ett problem i en stressad situation. Men vad skulle problemet vara på de övriga platserna?borgward skrev:Vad säger ni om varningen då? De verkar ganska bestämda på att det är en dålig idé...
Model Y LR Grå, 20"
Självantänder vid kontakt med billig velour?TangentEnd skrev:På förarsidan är det säkert en dålig idé då mattan riskerar att glida vilket potentiellt kan bli ett problem i en stressad situation. Men vad skulle problemet vara på de övriga platserna?borgward skrev:Vad säger ni om varningen då? De verkar ganska bestämda på att det är en dålig idé...

Om man lägger tygmattorna ovanför gummimattorna då? Borde väl ge ungefär samma dämpning…
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det lär glida ännu mer.pefreli skrev:Självantänder vid kontakt med billig velour?TangentEnd skrev:På förarsidan är det säkert en dålig idé då mattan riskerar att glida vilket potentiellt kan bli ett problem i en stressad situation. Men vad skulle problemet vara på de övriga platserna?borgward skrev:Vad säger ni om varningen då? De verkar ganska bestämda på att det är en dålig idé...
Om man lägger tygmattorna ovanför gummimattorna då? Borde väl ge ungefär samma dämpning…
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Nej jag har inte heller tillräcklig fantasi för att se vad problemet skulle vara på andra platser än förarplatsen...
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023
Wokeswagen ID.5 GTX 2023
Ett tips är att inte lämna in bilen på service.. fick tillbaka min med knarrande inredning, dåligt återmonterade tätningslister och ett susande ljud som om fönstret var lite öppet (bilen varnade faktiskt för öppet fönster men lyckades kalibrera bort det, susandet kvarstår dock).
Visste inte om jag skulle skratta eller gråta, mina barn gjorde vad de kunde för att dämpa obehaget med att skrika å bråka hela vägen hem i bilköerna.
Bokat ny tid, tredje gången gillt - i övrigt grymt nöjd med bilen men börjar få svårt att rekommendera bilen till folk med tanke på kvalitetskontrollen.
Dessa servicebesök har kostat mig ca 30000 kr å en del livslust. Jag är inte bitter.
Visste inte om jag skulle skratta eller gråta, mina barn gjorde vad de kunde för att dämpa obehaget med att skrika å bråka hela vägen hem i bilköerna.
Bokat ny tid, tredje gången gillt - i övrigt grymt nöjd med bilen men börjar få svårt att rekommendera bilen till folk med tanke på kvalitetskontrollen.
Dessa servicebesök har kostat mig ca 30000 kr å en del livslust. Jag är inte bitter.