Bilbarnstol och Model Y.
Moderator: Redaktion
Bilbarnstol och Model Y.
Har idag en V60 som till våren ska bytas ut mot en ny tjänstebil. Hade mer eller mindre bestämt mig för en V90 laddhybrid, men efter att ha spanat in Model Y så är jag inte lika säker längre..
Min fråga rör dock detta med bilbarnstol, då vi har en 3 åring och en 3 månaders. För att få någon form av komfort för min fru åker lillen bak i Isofix-stol , 3-åringen har fått hoppa fram och sitter i vanlig bakåtvänd stol utan isofix.
Volvo är föredömliga med sina öglor som gör det smidigt att fästa stolen i framsätet. Jag har kunnat googla mig till att detta något som Tesla verkar sakna?
Frågan är hur man och andra gjort, för att kunna ha en bakåtvänd stol fram. Är det ens möjligt på ett smidigt sätt , eller kommer man behöva demontera halva bilen för att få till någon Macgyver-lösning?
Min fråga rör dock detta med bilbarnstol, då vi har en 3 åring och en 3 månaders. För att få någon form av komfort för min fru åker lillen bak i Isofix-stol , 3-åringen har fått hoppa fram och sitter i vanlig bakåtvänd stol utan isofix.
Volvo är föredömliga med sina öglor som gör det smidigt att fästa stolen i framsätet. Jag har kunnat googla mig till att detta något som Tesla verkar sakna?
Frågan är hur man och andra gjort, för att kunna ha en bakåtvänd stol fram. Är det ens möjligt på ett smidigt sätt , eller kommer man behöva demontera halva bilen för att få till någon Macgyver-lösning?
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Bilbarnstol och Model Y.
Jag har satt öglor på Model 3. Funkar med universal att sätta under skenorna, inga problem.
Model Y LR AWD 2022
- Pasjostrom
- Teslaägare
Jag har också köpt öglor och satt under skenorna på passagerarstolen. Isofix är ju dock helt klart att föredra om man ska köpa ny stol och väljer mellan det och bältesstol.
Tack för tipsen, får undersöka detta med öglor närmare. Det låter som att det inte är alltför mycket pill med att få dit det?
Såg också i instruktionsboken för stolen (Britax max way Plus) att det fanns angivet hur man kan montera utan öglor. Så det kanske till och med eliminerar behovet av att sätta dit öglor.
Var dock inte den bästa beskrivningen och illustration för hur installationen ska gå till

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Såg också i instruktionsboken för stolen (Britax max way Plus) att det fanns angivet hur man kan montera utan öglor. Så det kanske till och med eliminerar behovet av att sätta dit öglor.
Var dock inte den bästa beskrivningen och illustration för hur installationen ska gå till

- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Det stämmer inte. Däremot är det max 18 kg bakvänt med Isofix. Jag har haft både babyskydd och "nästa" stol som Isofix.kris skrev:Bakåtvänd är aldrig med enbart isofix förutom babyskyddet
Men det är ändå inte självklart att köpa isofixstol för många barn väger mer än 18 kg innan det är dags att vända på dem. Vår yngsta är precis fyllda tre och väger mer t.ex. Och isofixstolar är extremt oflexibla i hur man monterar dem medans en icke isofix går att montera närmare dörren i många fall.
Model Y LR AWD 2022
Numera finns det faktiskt isofixstolar som klarar upp till 23 kg. Axkid One är ett exempel.jonasl skrev:Det stämmer inte. Däremot är det max 18 kg bakvänt med Isofix. Jag har haft både babyskydd och "nästa" stol som Isofix.kris skrev:Bakåtvänd är aldrig med enbart isofix förutom babyskyddet
Men det är ändå inte självklart att köpa isofixstol för många barn väger mer än 18 kg innan det är dags att vända på dem. Vår yngsta är precis fyllda tre och väger mer t.ex. Och isofixstolar är extremt oflexibla i hur man monterar dem medans en icke isofix går att montera närmare dörren i många fall.
Men generellt är 18 kg gränsen på de allra flesta.
Jag har kört bakåtvänd fram i model 3 och hade inga problem att hitta stabila saker att trä bältesöglan runt (och sedan igenom igen). Det viktiga är väl att det under inga omständigheter kan lossna och går att dra åt.
Givetvis föredömligt va Volvo med fastsvetsade öglorna men många andra tillverkare som saknar det. Körde en passar för ett tag sedan tex och även där drog jag runt lederna som höll upp stolen på skenorna. Kändes också tryggt.
Givetvis föredömligt va Volvo med fastsvetsade öglorna men många andra tillverkare som saknar det. Körde en passar för ett tag sedan tex och även där drog jag runt lederna som höll upp stolen på skenorna. Kändes också tryggt.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
- Jaegaern
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/simon82910
Du behöver inga öglor. Du trär bara bältena som håller ner stolen genom sätet där sitsen möter ryggstödet.Wiktork86 skrev:Tack för tipsen, får undersöka detta med öglor närmare. Det låter som att det inte är alltför mycket pill med att få dit det?
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Tycker att öglor vore bra. Idag trär jag runt stolens fästen, men när förarstolen flyttar sig ändras dessa. Då blir det spänningar/slack i bältena
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Beroende på bilbarnstol borde ex dessa förankringsband kunna fungera för många (har själv i Model 3):
https://www.babyworld.se/article/axkid- ... uwQAvD_BwE
MVH
https://www.babyworld.se/article/axkid- ... uwQAvD_BwE
MVH