Berätta om vad som skiljer i spänningen och bakaxeln! IntressantiAkita skrev:Inte vad jag vet. Det har högre spänning i batteriet och annan fjädring bak men det borde inte påverka förbrukningen. Motorerna är samma, så det borde mest ha att göra med att EV6 är några cm lägre och har något mindre luftmotstånd. Skulle vara intressant att få mer detaljerad insikt i vad som skiljer dem åt.
KIA EV6
Moderator: Redaktion
Re: KIA EV6
Re: KIA EV6
EV6 har större batteri än Ioniq 5, så den högre spänningen måste bero på att den har fler celler i serie än Ioniq 5. Som resultat kan den ladda snabbare och kräma ur mer effekt vid samma strömstyrka. Sen har EV6 mekaniskt adaptiva (frekvensstyrda) dämpare. Så vitt jag förstår saknar Ioniq 5 detta.Aida skrev:Berätta om vad som skiljer i spänningen och bakaxeln! IntressantiAkita skrev:Inte vad jag vet. Det har högre spänning i batteriet och annan fjädring bak men det borde inte påverka förbrukningen. Motorerna är samma, så det borde mest ha att göra med att EV6 är några cm lägre och har något mindre luftmotstånd. Skulle vara intressant att få mer detaljerad insikt i vad som skiljer dem åt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: KIA EV6
Aha så det är därför som EV6 har 20 hk mer än I5? Samma motorer men högre spänning i batteriet? Så amerikanska I5 med större batteriet har också 20 hk extra? Aaaah då förstår jag vad du menar: samma hjulupphängningar men annorlunda stötdämpare.iAkita skrev:EV6 har större batteri än Ioniq 5, så den högre spänningen måste bero på att den har fler celler i serie än Ioniq 5. Som resultat kan den ladda snabbare och kräma ur mer effekt vid samma strömstyrka. Sen har EV6 mekaniskt adaptiva (frekvensstyrda) dämpare. Så vitt jag förstår saknar Ioniq 5 detta.Aida skrev:Berätta om vad som skiljer i spänningen och bakaxeln! IntressantiAkita skrev:Inte vad jag vet. Det har högre spänning i batteriet och annan fjädring bak men det borde inte påverka förbrukningen. Motorerna är samma, så det borde mest ha att göra med att EV6 är några cm lägre och har något mindre luftmotstånd. Skulle vara intressant att få mer detaljerad insikt i vad som skiljer dem åt.
Re: KIA EV6
Jag hade gärna haft EV6 dämpare i i5. Hoppas det kommer en i5N med det systemet.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: KIA EV6
The New Kia EV6 First Drive - Is it better than Hyundai IONIQ 5?
Video från Asian Petrolhead.
Video från Asian Petrolhead.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: KIA EV6
Ja, det förklarar ju prisskillnaden till stor del. Jag skulle nog gärna haft inredningen också, men utsidan gillar jag tyvärr inte alls på EV6.HelectriC skrev:Jag hade gärna haft EV6 dämpare i i5. Hoppas det kommer en i5N med det systemet.
Re: KIA EV6
Själva designen på interiören kan man diskutera, men rent praktisk så verkar i5 betydligt bättre interiört med skjutbar mittkonsoll och baksäte, bara det är ju guld värt. Sen är jag lite tveksam till den tvådelade menyraden i EV6, där man måste trycka på en knapp för att ändra till klimatanläggning vs media etc. Känns inte helt smidigt när man snabbt vill sänka volymen eller ändra temperaturen.Eldsig skrev:Ja, det förklarar ju prisskillnaden till stor del. Jag skulle nog gärna haft inredningen också, men utsidan gillar jag tyvärr inte alls på EV6.HelectriC skrev:Jag hade gärna haft EV6 dämpare i i5. Hoppas det kommer en i5N med det systemet.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: KIA EV6
Det finns ju volymkontroll på ratten så jag kommer nog ha den dubbla menyraden på AC för det mesta. Men idealt är det såklart inte. Sen tycker jag det ser fult ut att den skärmen är matt medan de två stora är blanka.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: KIA EV6
Problemet är att det inte är rullhjul för volym på ratten, så det tar ganska lång tid om man vill sänka rejält (det är sjukt många hack i volymskalan, har för mig den går från 0-100 vs 0-10 på många andra bilar). Alternativt trycker man på knappen men då mutar man allt. Jag vrider huvudsakligen på hjulet när jag vill gå större steg upp eller ner, detta blir då svårare/mer ouppmärksamhet med en tvådelad menyrad.iAkita skrev:Det finns ju volymkontroll på ratten så jag kommer nog ha den dubbla menyraden på AC för det mesta. Men idealt är det såklart inte. Sen tycker jag det ser fult ut att den skärmen är matt medan de två stora är blanka.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: KIA EV6
Är mjukvara och användargränssnitt olika mellan Ioniq och EV6?
Hade fått för mig att det var exakt samma (förutom småskillnader i design/färger). Typ som mellan ID4/Enyaq.
Hade fått för mig att det var exakt samma (förutom småskillnader i design/färger). Typ som mellan ID4/Enyaq.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: KIA EV6
Det är samma, precis som du säger. Även Genesis kör samma. Från och med 2022 ska alla tre märkena gå över till Nvidia Drive som standard.martinot skrev:Är mjukvara och användargränssnitt olika mellan Ioniq och EV6?
Hade fått för mig att det var exakt samma (förutom småskillnader i design/färger). Typ som mellan ID4/Enyaq.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: KIA EV6
Låter vettigt (hade ju blivit dyrt för Huyndai att underhålla olika system annars).iAkita skrev:Det är samma, precis som du säger. Även Genesis kör samma. Från och med 2022 ska alla tre märkena gå över till Nvidia Drive som standard.martinot skrev:Är mjukvara och användargränssnitt olika mellan Ioniq och EV6?
Hade fått för mig att det var exakt samma (förutom småskillnader i design/färger). Typ som mellan ID4/Enyaq.
Intressant! Kommer Nvidia Drive släppas till nuvarande EV6 och Iq5, eller blir det bara tillgängligt i nya bilar?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: KIA EV6
Jag vet ärligt talat inte. I en del pressreleaser står det alla nya bilar från och med 2022 och i andra alla nya modeller från och med 2022. Det senare känns mest sannolikt, tyvärr.martinot skrev:Låter vettigt (hade ju blivit dyrt för Huyndai att underhålla olika system annars).iAkita skrev:Det är samma, precis som du säger. Även Genesis kör samma. Från och med 2022 ska alla tre märkena gå över till Nvidia Drive som standard.martinot skrev:Är mjukvara och användargränssnitt olika mellan Ioniq och EV6?
Hade fått för mig att det var exakt samma (förutom småskillnader i design/färger). Typ som mellan ID4/Enyaq.
Intressant! Kommer Nvidia Drive släppas till nuvarande EV6 och Iq5, eller blir det bara tillgängligt i nya bilar?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: KIA EV6
Båda skrivelserna pekar ju mot att det gäller nya modeller/facelift.iAkita skrev:Jag vet ärligt talat inte. I en del pressreleaser står det alla nya bilar från och med 2022 och i andra alla nya modeller från och med 2022. Det senare känns mest sannolikt, tyvärr.martinot skrev:Låter vettigt (hade ju blivit dyrt för Huyndai att underhålla olika system annars).iAkita skrev:Det är samma, precis som du säger. Även Genesis kör samma. Från och med 2022 ska alla tre märkena gå över till Nvidia Drive som standard.martinot skrev:Är mjukvara och användargränssnitt olika mellan Ioniq och EV6?
Hade fått för mig att det var exakt samma (förutom småskillnader i design/färger). Typ som mellan ID4/Enyaq.
Intressant! Kommer Nvidia Drive släppas till nuvarande EV6 och Iq5, eller blir det bara tillgängligt i nya bilar?
Annars skriver man enbart bilar från 2022.
Så det är nog precis som Volvo att det nya gränssnittet släpps på facelift och nya modeller.
Re: KIA EV6
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: KIA EV6
Frugan ska byta ut sin bil till våren då leasingen tar slut. Hade aldrig trott att en Kia skulle vara intressant efter att ha kört nytt tyskt (BMW, Audi och Mercedes) sen jag skaffade körkort.
Ska väl tilläggas att Kian inte är helt optimal, men en Plus för 6000kr i månaden känns rimligt för vad man får.
Har testat Q4 och ID4, ska provköra iX3 och sen givetvis EV6. I4 kan vara intressant men vi behöver mer lastmöjligheter.
Lite tråkigt att välja bil efter kriteriet ”minst sämst”, men med tanke på hur utbudet ser ut idag så är det tyvärr där man hamnar.
Ska väl tilläggas att Kian inte är helt optimal, men en Plus för 6000kr i månaden känns rimligt för vad man får.
Har testat Q4 och ID4, ska provköra iX3 och sen givetvis EV6. I4 kan vara intressant men vi behöver mer lastmöjligheter.
Lite tråkigt att välja bil efter kriteriet ”minst sämst”, men med tanke på hur utbudet ser ut idag så är det tyvärr där man hamnar.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: KIA EV6
bakdelen på EV6 har jag så svårt att svälja (eller den kanske försöker svälja mig ) Jag är verkligen intresserad av fjädringen och GT-varianten av EV6, men designen bak på bilen gör att den går helt bort, tyvärr
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: KIA EV6
Ja, man kan inte anklaga Kia för att vara fega i sina designval och bygga en generisk bil iallafall. Personligen gillar jag att den sticker ut och tycker att den är riktigt snygg. Lite som en korsning mellan en iPace (fram) och Aston Martin DBX (bak). Iallafall i profil. Men jag förstår verkligen att det är en design som inte tilltalar alla. Det ska bli kul att få se den i verkligheten. Jag tyckte till exempel att Ioniq 5 var mycket snyggare i verkligheten än på bilderna.HelectriC skrev:bakdelen på EV6 har jag så svårt att svälja (eller den kanske försöker svälja mig ) Jag är verkligen intresserad av fjädringen och GT-varianten av EV6, men designen bak på bilen gör att den går helt bort, tyvärr
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: KIA EV6
Bra genomgångar. Helt klart att körkänslan i chassi verkar ett klart snäpp upp från Iq5. De beskriver Iq5 som gungig/SUV:ig i karaktär, och EV6 som mer precis och bättre kördynamik.dd88 skrev:
De enda som anmärks på är något oprecis/långsam/mjuk styrning jämfört med Iq5 och andra bilar, men det kanske kan justeras i mjukvara senare (i Tesla så finns ju tre olika inställningar gällande hur styrningen skall vara).
Verkar generellt vara en mycket trevlig bil för pengarna, och klart ett stort hack upp från Iq5 i premiumkänsla, prestanda, range och laddeffekt.
Känns som detta kan bli den elbil som kan bli den tuffaste konkurrenten till M3/MY. Imponerande bil som Kia/Hyundai tagit fram.
Det viktigaste för Kia/Hyundai, för att kunna passera VAG och Tesla i volym, tror jag är att höja status på varumärket (som idag troligen är lite svagare än "tyskarna" och Tesla).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: KIA EV6
Någon som har tillgång till Vi bilägares test och orkar summera vad de tyckte om bilen?
http://www.vibilagare.se/test/biltester ... a-ev6-2021
http://www.vibilagare.se/test/biltester ... a-ev6-2021
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: KIA EV6
Ett stort hack upp från i5 när det gäller prestanda, range och laddeffekt? Det låter ju konstigt när de är lika snabba 0-100, har i stort sett lika lång räckvidd samt laddar lika fort. Säkert små skillnader, men stort hack upp, nja, det låter överdrivet. Sen ska nog erkännas att i5 med all utr inte på något sätt har något annat än premiumkänsla, det måste jag säga (självklart kan EV6 ha ändå högre premiumkänsla). Jag har aldrig försvarat Hyundai tidigare för detta, Kona var tex plastic fantastic. Men du har väl kanske inte suttit eller kört någon? Man ska nog inte lite blint på YT video innan man bildat sig en egen uppfattning. Körkänslan är nog helt klart mer fast i EV6 eftersom den har helt annan fjädring, så det tror jag på.martinot skrev:Bra genomgångar. Helt klart att körkänslan i chassi verkar ett klart snäpp upp från Iq5. De beskriver Iq5 som gungig/SUV:ig i karaktär, och EV6 som mer precis och bättre kördynamik.dd88 skrev:
De enda som anmärks på är något oprecis/långsam/mjuk styrning jämfört med Iq5 och andra bilar, men det kanske kan justeras i mjukvara senare (i Tesla så finns ju tre olika inställningar gällande hur styrningen skall vara).
Verkar generellt vara en mycket trevlig bil för pengarna, och klart ett stort hack upp från Iq5 i premiumkänsla, prestanda, range och laddeffekt.
Känns som detta kan bli den elbil som kan bli den tuffaste konkurrenten till M3/MY. Imponerande bil som Kia/Hyundai tagit fram.
Det viktigaste för Kia/Hyundai, för att kunna passera VAG och Tesla i volym, tror jag är att höja status på varumärket (som idag troligen är lite svagare än "tyskarna" och Tesla).
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: KIA EV6
EV6 har några kWh större batteri med högre spänning, vilket gör att det både kan ta emot och ge ifrån sig mer energi vid samma strömstyrka. Både max laddeffekt antal hästar är därmed högre. Dock är vridet detsamma i båda bilarna, så de extra hästarna kommer till nytta först vid högre hastigheter. Men ett rejält hack upp i prestanda är nog att ta i.HelectriC skrev:Ett stort hack upp från i5 när det gäller prestanda, range och laddeffekt? Det låter ju konstigt när de är lika snabba 0-100, har i stort sett lika lång räckvidd samt laddar lika fort. Säkert små skillnader, men stort hack upp, nja, det låter överdrivet. Sen ska nog erkännas att i5 med all utr inte på något sätt har något annat än premiumkänsla, det måste jag säga (självklart kan EV6 ha ändå högre premiumkänsla). Jag har aldrig försvarat Hyundai tidigare för detta, Kona var tex plastic fantastic. Men du har väl kanske inte suttit eller kört någon? Man ska nog inte lite blint på YT video innan man bildat sig en egen uppfattning. Körkänslan är nog helt klart mer fast i EV6 eftersom den har helt annan fjädring, så det tror jag på.martinot skrev:
Bra genomgångar. Helt klart att körkänslan i chassi verkar ett klart snäpp upp från Iq5. De beskriver Iq5 som gungig/SUV:ig i karaktär, och EV6 som mer precis och bättre kördynamik.
De enda som anmärks på är något oprecis/långsam/mjuk styrning jämfört med Iq5 och andra bilar, men det kanske kan justeras i mjukvara senare (i Tesla så finns ju tre olika inställningar gällande hur styrningen skall vara).
Verkar generellt vara en mycket trevlig bil för pengarna, och klart ett stort hack upp från Iq5 i premiumkänsla, prestanda, range och laddeffekt.
Känns som detta kan bli den elbil som kan bli den tuffaste konkurrenten till M3/MY. Imponerande bil som Kia/Hyundai tagit fram.
Det viktigaste för Kia/Hyundai, för att kunna passera VAG och Tesla i volym, tror jag är att höja status på varumärket (som idag troligen är lite svagare än "tyskarna" och Tesla).
Dock är WLTP räckvidden nästan 5 mil längre för EV6. Den är också en mycket lägre bil, så även i motorvägsfart lär det vara ganska stor skillnad mellan de två. Dels på grund av 5 kWh större batteri, och dels på grund av lägre luftmotstånd.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: KIA EV6
Synd att de satt en ankstjärt på EV6. Den ger mycket turbulens, och jag såg att CW värdet inte var så imponerande. Ioniq 6 kanske blir det riktiga Autobahn loket från Koreanerna? O. T. sorry.. .
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...