Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
KalleB
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 maj 2019 08:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av KalleB »

kristera71 skrev:
PhR34k skrev:
Fortfarande inget nytt från Tesla. Står i final invoice pickup 10/9/2021 men jag ej fått något sms eller liknande från Tesla Bild
Du är inte ensam, min slutfaktura har 11/9 dock. Ringde dom förra veckan för att kolla läget och då fixade han fakturan och informerade att bilen anländer till Sverige v37 och att Trosta nog snart kommer skicka mig SMS (men inte än...). Jag la till vinterhjul på ordern i Augusti (beställde ursprungligen 20e Juli) - han noterade det i samtalet och sa att det skulle dom kolla på - hoppas att det betyder att dom har Nokkian vinterhjul tillgängliga vid leverans.
Hämtade min igår, fick med "nokia hakkapeliitta r3 suv". Låg i bakluckan vid leverans
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 880
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av PhR34k »

kristera71 skrev:
PhR34k skrev:
Fortfarande inget nytt från Tesla. Står i final invoice pickup 10/9/2021 men jag ej fått något sms eller liknande från Tesla Bild
Du är inte ensam, min slutfaktura har 11/9 dock. Ringde dom förra veckan för att kolla läget och då fixade han fakturan och informerade att bilen anländer till Sverige v37 och att Trosta nog snart kommer skicka mig SMS (men inte än...). Jag la till vinterhjul på ordern i Augusti (beställde ursprungligen 20e Juli) - han noterade det i samtalet och sa att det skulle dom kolla på - hoppas att det betyder att dom har Nokkian vinterhjul tillgängliga vid leverans.
Har messat tesla varje dag och enligt dom så har bilen inte kommit in till Trosta än utan ska komma in imorgon.
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Wolf78 »

Hämtat idag också och såg fram emot boombox men blev förvånade när det bara går att byt ljud på signalhorn och inte går att byta "driving sound"...
Eller har jag missat något...?
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Användarvisningsbild
Frettoo
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 24 apr 2016 10:00
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Frettoo »

Wolf78 skrev:
Hämtat idag också och såg fram emot boombox men blev förvånade när det bara går att byt ljud på signalhorn och inte går att byta "driving sound"...
Eller har jag missat något...?
Ja den verkar vara lite bantad.

Inga kör-ljud mer än att den låter som ett ufo när man backar, verkar inte gå att ändra.

Boomboxen verkar också vara begränsad till att spela när man är i P.

Tråkigt såklart men det får gå an!
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 395
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mjwahl »

Hämtade ut Model Y igår efter några års teslacelibat - vilken positiv överraskning!

Jag har haft både S och X tidigare (svinmissnöjd med min X från 2017) men måste verkligen erkänna att Tesla har utvecklats något grymt de senaste åren. Nu sitter allting på plats, inget skrammel eller panelgap. Ljudnivån är ruggigt mycket bättre än min gamla X och då rullar bilen ändå på 20" fälgarna. Energiförbrukningen är också mycket lägre än i mina gamla teslor. Jag hör inte heller något högfrekvent tjut vid acc eller motorbroms som några har klagat på här pop forumet. Det enda lilla strulet är premium connectivity som inte riktigt vill kicka in.

Tesla har världshäravälde inom räckhåll skulle jag säga - jag har svårt att se att bilen har några verkliga konkurrenter om man tar alla parametrar i beaktande.
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Wolf78 »

Frettoo skrev:
Wolf78 skrev:
Hämtat idag också och såg fram emot boombox men blev förvånade när det bara går att byt ljud på signalhorn och inte går att byta "driving sound"...
Eller har jag missat något...?
Ja den verkar vara lite bantad.

Inga kör-ljud mer än att den låter som ett ufo när man backar, verkar inte gå att ändra.

Boomboxen verkar också vara begränsad till att spela när man är i P.

Tråkigt såklart men det får gå an!
Får lägga till att jag i övrigt är sjukt nöjd, snyggare än på bild (fetare irl) duktigt med utrymme överallt och mycket bra upplevd kvalitet.
Stor skillnad mot tidigare, Tesla M3 LR 2019, nu är den lite långsammare men betydligt tystare (trots 20") och bättre hopskruvad.
Skönt att Tesla DNA sitter i, det är ingen pösmunk eller gung-suv utan en bil för folk som uppskattar att köra bil :-) (vilket kanske inte alla är beredda på!)
Grymt prisvärd också, kan bara tänka mig vad en liknande BMW el motsv. skulle landa på då t.ex. IX3 är betydligt dyrare trotts sämre: Prestanda, räckvidd, utrustning, utrymme och SUC-nätverk.
Förstår varför man inte var ensam på Trosta och fler lär det bli...
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av oscfor »

Tesla har problem med alla bilar levererade den här veckan. De ligger i ett nytt, europeiskt system, som inte fungerar ordentligt. därmed får du inte rätt konfiguration och därmed fungerar inte Premium Connectivity, nedladdning av mjukvara osv.
KalleB skrev:
EnTraktor skrev:
Nu har jag hämtat min bil - sjukt nöjd.
Först hade jag 4/9 som leveransdatum på slutfakturan.
När jag fick SMS så var 6/9 enda alternativ.
För 3 dagar sedan fick jag SMS med förfrågan om jag ville hämta 1/9.
Enligt leveransteamet slog jag rekordet för snabbaste leveransen hittils - ca 2 minuter.
Bilen levererades med 2021.3.xx mjukvara
Installerar 2021.32.5 just nu.
Hämtade också ut min bil igår, också väldigt nöjd!
Dock ett par frågor som ni säkert har svar på, även om det kanske egentligen är fel tråd.. :)
Levererades med 21.4.12, när jag kom hem och laddade ner ny programvara som fanns tillgänglig såg jag nu att den hämtat 2021.3.105.. Känns som en lite väl gammal mjukvara va..?

Sen undrar jag hur ni som hämtat bil fått till premium connectivity? Måste man aktivt gå in och prenumerera på tjänsten för. 99:-/mån (som sen inte faktureras)? Fick mail om att ett år ingick men idag står det under programvara/standardanslutning "Paket som ingår", igår stod det "premium connectivity till 9 sep 2022"
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 714
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av flamman »

Frettoo skrev:
Wolf78 skrev:
Hämtat idag också och såg fram emot boombox men blev förvånade när det bara går att byt ljud på signalhorn och inte går att byta "driving sound"...
Eller har jag missat något...?
Ja den verkar vara lite bantad.

Inga kör-ljud mer än att den låter som ett ufo när man backar, verkar inte gå att ändra.

Boomboxen verkar också vara begränsad till att spela när man är i P.

Tråkigt såklart men det får gå an!
Tråkigt. Så det funkar och ser inte ut såhär i menyerna:
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 880
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av PhR34k »

Nu fick jag sms! På måndag kl 13.00
PatrikL
Inlägg: 48
Blev medlem: 20 jul 2021 15:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av PatrikL »

Ska som sagt hämta min Model Y i morgon, dock vet jag inte om jag bara missat att läsa något men när ska jag betala kontantinsatsen? (tog Privatavbetalning via DNB), gör jag det på plats i morgon eller är detta något som måste vara gjort innan? blir lite orolig att jag missat något nu som gör det hela till en showstopper :D
Användarvisningsbild
kristera71
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 26 jul 2021 14:10
Ort: Åkersberga

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av kristera71 »

PhR34k skrev:
Nu fick jag sms! På måndag kl 13.00 Bild
Och jag med nu - Tisdag den 21a September - yihaa. :D
PatrikL
Inlägg: 48
Blev medlem: 20 jul 2021 15:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av PatrikL »

PatrikL skrev:
Ska som sagt hämta min Model Y i morgon, dock vet jag inte om jag bara missat att läsa något men när ska jag betala kontantinsatsen? (tog Privatavbetalning via DNB), gör jag det på plats i morgon eller är detta något som måste vara gjort innan? blir lite orolig att jag missat något nu som gör det hela till en showstopper :D
Tydligen så verkade den fakturan försvunnit från mitt konto så jag fick den mailad av min tesla advisor istället. Betalat nu så bör gå fint imorrn.


Dock vet jag inte om jag borde se min bil nu i tesla appen? Den står fortfarande som ”förbereds ” ska hämta imorrn kl13:40
Användarvisningsbild
Vigersand
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 01 feb 2021 19:07

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Vigersand »

oscfor skrev:
Tesla har problem med alla bilar levererade den här veckan. De ligger i ett nytt, europeiskt system, som inte fungerar ordentligt. därmed får du inte rätt konfiguration och därmed fungerar inte Premium Connectivity, nedladdning av mjukvara osv.
Min Premium Connectivity hoppade igång i dag. Märkte det när jag kopplade upp bilen på WiFI. Vet inte om det var i samband med det eller om det var en tillfällighet.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5984
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Remuz »

Någon som har en beställning med det tidiga priset som vill bli av med sin? Var i MoS och kollade idag, allt sitter perfekt i den bilen och trunk + frunk var milt sagt härligt.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av TobbeTesla »

Remuz skrev:
Någon som har en beställning med det tidiga priset som vill bli av med sin? Var i MoS och kollade idag, allt sitter perfekt i den bilen och trunk + frunk var milt sagt härligt.
Jag står före i kön Bild
TobbeTesla skrev:
Om någon skulle ändra sig ch vilja avbryta sin förbokning till de lägre priserna så tar jag gärna över bokningen Bild

Tror vi att priserna kan komma att sjunka fram till sommaren? T.ex pga valutajusteringar? Eller är de redan gjorda och de ligger "rätt i pris"?
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tars »

Har nu lagt order på 3 till och får leverans av dessa den 17:e.
Det innebär att hela företaget nu blir helt eldrivet!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tars »

Tror det är nu 21 st teslor på 6 år. Nu på senare tid så är det mina anställda som blir teslafierade.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bjelke »

Gillas! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MarcusKovik
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 22 jul 2021 01:14

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MarcusKovik »

Finns acceleration boost att köpa till på model Y?
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 984
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Toja »

MarcusKovik skrev:
Finns acceleration boost att köpa till på model Y?
Tesla Sverige tror det, men vill inte lova det
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2429
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av NiklasTesla »

Tars skrev:
Tror det är nu 21 st teslor på 6 år. Nu på senare tid så är det mina anställda som blir teslafierade. Bild
Det är ledarskap! <3 <3 <3
Användarvisningsbild
mwest
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 07 aug 2019 19:59

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mwest »

Toja skrev:
MarcusKovik skrev:
Finns acceleration boost att köpa till på model Y?
Tesla Sverige tror det, men vill inte lova det
Nej, inte än.
Model 3 LR RWD Midnight Silver/svart, 18", beställd 7/8 -19 och uthämtad 2/9 -19
Model 3 Performance blå/vit, 20" beställd 6/8 -21, uthämtad 28/9 -21
Model Y LR AWD blå/svart, 20" beställd 5/8 -21, uthämtad 31/8 -21
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av dfa »

Tars skrev:
Tror det är nu 21 st teslor på 6 år. Nu på senare tid så är det mina anställda som blir teslafierade. Bild
"Resistance is futile" :lol:
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1115
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av DanneLKPG »

MarcusKovik skrev:
Finns acceleration boost att köpa till på model Y?
Såg någon som la upp i Model Y Sverige (facebook) att Acc Boost nu syns i appen efter nattens fix. Jag vet ej om det går att köpa det än dock.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Johan_YJ7
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 02 aug 2021 13:27

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Johan_YJ7 »

MarcusKovik skrev:
Finns acceleration boost att köpa till på model Y?
acc.PNG
MYP 2023 MCR/Vit Lev 21/6
Såld MYLR 2021 Vit/Svart 20"
Skriv svar