Jordad skrev:Ja det verkar faktiskt som Mercedes ska försöka släppa vad de kallar L3 senare i år eller nästa år. Men det är en ganska lång lista med situationer den inte klarar som tex regn och man måste hela tiden vara beredd att ta över. Jag skulle inte kalla det L3. Men de få gånger man sitter i en långsam kö på motorvägen i fint väder utan några vägarbeten eller liknande så kan det säkert vara jättetrevligt.
Hastigheten är som sagt inte en teknisk begränsning, utan en legal sådan. Tesla skulle heller inte kunna köra snabbare eller utanför motorväg i L3. En EQS med lane-keeping och förarövervakning kan köra på motsvarande sätt som Tesla om man inte går in i Level 3-läget, utan är i L2.
När Tesla känner att som vill certifiera sig, så kan dom erbjuda samma funktion. Jag tycker att det borde dom kunna klara, i alla fall i upp till 60km/h, med lite mjukvaru-ändringar för att anpassa till L3 (ta bort nag och ha en varning när man måste ta över i god tid osv). Men jag tror inte Tesla är intresserade av det, av anledningar som jag gått igenom förut.
Det känns som jag sagt detta till dig ungefär tio gånger, men det finns en standard där det står vad som menas. Och man certifierar bilen mot detta för att få den godkänd. Så om du och Mercedes har olika uppfattningar om vad L3 är så tänker jag Mercedes har rätt eftersom dom lyckats få en bil godkänd.
Blått i denna bild: Föraren är ansvarig.
Grönt: Tillverkaren är ansvarig.
j3016-levels-of-automation-image.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.