Stämmer kartan i car.info?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare

Stämmer kartan i car.info?

Inlägg av micke_r »

Kikade på kartan över levererade Model Y på car.info inför min leverans, rätt intressant. Hur fungerar det med leasingbilar, plottas de enligt brukaradress eller en adress som tillhör leasingbolaget?

Ett argument jag hört tidigare om #hegåint, det går inte att köra elbil på landet, är att så många elbilar är i städerna sades vara pga att leasade bilar hamnar i Stockholm. Har svårt att tolka kartan men det verkar som att det är rätt?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Stämmer kartan i car.info?

Inlägg av mikebike »

micke_r skrev:
Kikade på kartan över levererade Model Y på car.info inför min leverans, rätt intressant. Hur fungerar det med leasingbilar, plottas de enligt brukaradress eller en adress som tillhör leasingbolaget?

Ett argument jag hört tidigare om #hegåint, det går inte att köra elbil på landet, är att så många elbilar är i städerna sades vara pga att leasade bilar hamnar i Stockholm. Har svårt att tolka kartan men det verkar som att det är rätt?
Ja, åtminstone var det så tidigare.
Solna var landets mest biltäta kommun och grannkommunen Sundbyberg var landets bilglesaste kommun. Detta eftersom flera leasingföretag låg i Solna.
I verkligheten var kommunerna ungefär lika biltäta.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Slump? :lol:

Kartan är över alla Tesla-bilar.
dnbtesla.png
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Det är jag som gjort kartan så jag kan oftast svara på frågor och ta emot feedback (det finns för övrigt en uppdatering av kartfunktionen som förhoppningsvis kan hitta ut i vinter).

Något att tänka på är att även bilar som inte registrerats än dyker upp på kartan. Bilarna förregistreras typiskt på generalagent, försäljningsställe etc. ett antal dagar innan den hittar ut till kund. I Tesla-fallet innebär det att kartan ofta innehåller många bilar som fortfarande står på Tesla. Detta justerar sig med tiden så någon vecka efter ett kvartalsslut ser det antagligen ganska annorlunda ut. Tyvärr kan det finnas fordon som hinner bli förregistrerade i Sverige men som säljs utomlands. Dessa kan stå kvar ett ganska långt tag efteråt vilket kan ge en lite missvisande bild. I Model Y-fallet är det knappast så.
Ytterligare förvirring kan också ske kring personer med skyddad identitet. Dessa bilar brukar stå skrivna på något postnummer i Örebro. Vad gäller själva leasingbilarna är jag faktiskt inte själv riktigt 100 på var de står skrivna. Det verkar kunna vara lite blandat ifall brukarens adressuppgifter finns tillgängligt eller ej.

Bra att veta är att vi, på car.info, inte får några adresser på privatpersoner utan går på postnummer. Efersom centrum av ett postnummer används kan det bli mer eller mindre rätt. Finns det öar inblandat kanske det till och med är ute i vattnet ;).
Driver sajten Car.info
Skriv svar