Trådlösa laddaren 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare

Re: Trådlösa laddaren 2021

Inlägg av ducce916m »

ducce916 skrev:
martinot skrev:
ducce916 skrev:
Tycker den laddar dåligt, vad har ni för erfarenheter, 44% vid start, 45% efter 40 min laddning (iPhone 8)? Verkar var något som inte stämmer......
Fungerar bra för att vara trådlös (alltid långsammare än laddning via kabel).

M3 LR 2021 med iPhone 8 (den lilla) med Apple läderfodral på.

Laddat trådlöst flera gånger till 100% i bilen.

Skulle nog be SC att kika på din bil. Är det samma sak på både den vänstra och den högra laddplatsen?
Har bara kollat ena sidan, ska prova andra sidan i morgon. Har fått en tid på SC Malmö om ett par veckor så hoppas det går att få det att fungera bättre.
Laddningen fungerar men är långsam, körde för en tid sedan Höllviken - Sthlm och fick full laddning på två telefoner (den ena med skal) efter 30-40 mil.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

ducce916m skrev:

Laddningen fungerar men är långsam, körde för en tid sedan Höllviken - Sthlm och fick full laddning på två telefoner (den ena med skal) efter 30-40 mil.
Vilken SoC startade du på med, och hur stora är batterierna?

Den nominella effekten på Qi-laddaren har jag för mig är 5W per telefon/sida. Sedan blir det alltid lite lägre effekt i verkligheten, men då har du ju iaf en utgångspunkt att räkna på gällande hur mycket de ungefär skall ladda med. Sedan kan du ju enkelt räkna på hur lång tid det tog att ladda dina telefoner, och med batteristorlekens hjälp så får du ju fram snitteffekten som de laddat med.

Men då telefoner, precis som batterierna i bilarna, laddar allt långsammare ju högre SoC de kommer upp i, så skulle jag hellre räknat tid för att ladda telefonerna till 50% SoC istället för 100% som du gjorde (du får då ett rimligare snitteffektvärde på den trådlösa laddningen när den inte är lika begränsad av den inre resistansen i telefonbatterierna).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare

Inlägg av ducce916m »

martinot skrev:
ducce916m skrev:

Den nominella effekten på Qi-laddaren har jag för mig är 5W per telefon/sida. Sedan blir det alltid lite lägre effekt i verkligheten, men då har du ju iaf en utgångspunkt att räkna på gällande hur mycket de ungefär skall ladda med. Sedan kan du ju enkelt räkna på hur lång tid det tog att ladda dina telefoner, och med batteristorlekens hjälp så får du ju fram snitteffekten som de laddat med.

Men då telefoner, precis som batterierna i bilarna, laddar allt långsammare ju högre SoC de kommer upp i, så skulle jag hellre räknat tid för att ladda telefonerna till 50% SoC istället för 100% som du gjorde (du får då ett rimligare snitteffektvärde på den trådlösa laddningen när den inte är lika begränsad av den inre resistansen i telefonbatterierna).
Startade på ca 40% och kollade inte så noga under resan, ca vid Jönköping var de fulladdade, kanhända var de det tidigare, kollade inte så vetenskapligt. Beundrar er som har sådan superkoll på det mesta, har t ex ingen aning om hur stora batterierna är i telefonen (iPhone SE nya modellen). Jag nöjer mig med att det fungerar att ladda telefonerna vid lite längre resa.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

ducce916m skrev:
martinot skrev:
ducce916m skrev:

Startade på ca 40% och kollade inte så noga under resan, ca vid Jönköping var de fulladdade, kanhända var de det tidigare, kollade inte så vetenskapligt. Beundrar er som har sådan superkoll på det mesta, har t ex ingen aning om hur stora batterierna är i telefonen (iPhone SE nya modellen). Jag nöjer mig med att det fungerar att ladda telefonerna vid lite längre resa.
Det är inte svårare än gällande hur mycket effekt en elbil drar, eller hur stora elbilens batterier är, och hur snabbt/långsamt en elbil laddar (beror på laddeffekt). Exakt samma sak gäller telefoner. Bara att räkna på samma sätt.

Sedan gällande att räkna på förbrukning, och räckvidd, hos en elbil (och telefon) är egentligen inte svårare än att räkna på förbrukning hos en fossilbil och hur stor tanken är.

Det som skiljer mest mellan elbil och fossilbil, är att man kan tanka en fossilbil "linjärt" med lika många liter/minut i tanken från tom till full tank, men när man laddar batterier så får man oftast en avtagande laddeffekt när man når högre SoC då den inre resistensen i batterierna ökar och sänker effekten (som gör att det blir långsammare att ladda på slutet).

Tips; vet du inte batteristorlek på en viss telefonmodell (eller bilmodell för den delen) så är det oftast väldigt snabbt och enkelt att googla fram det.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare

Inlägg av ducce916m »

martinot skrev:
ducce916m skrev:
martinot skrev:
ducce916m skrev:

Det är inte svårare än gällande hur mycket effekt en elbil drar, eller hur stora elbilens batterier är, och hur snabbt/långsamt en elbil laddar (beror på laddeffekt). Exakt samma sak gäller telefoner. Bara att räkna på samma sätt.

Sedan gällande att räkna på förbrukning, och räckvidd, hos en elbil (och telefon) är egentligen inte svårare än att räkna på förbrukning hos en fossilbil och hur stor tanken är.

Det som skiljer mest mellan elbil och fossilbil, är att man kan tanka en fossilbil "linjärt" med lika många liter/minut i tanken från tom till full tank, men när man laddar batterier så får man oftast en avtagande laddeffekt när man når högre SoC då den inre resistensen i batterierna ökar och sänker effekten (som gör att det blir långsammare att ladda på slutet).

Tips; vet du inte batteristorlek på en viss telefonmodell (eller bilmodell för den delen) så är det oftast väldigt snabbt och enkelt att googla fram det.
Tack för din hjälpsamhet. Det största felet med mig är nog ointresset för räknande, det mesta fungerar ju ändå. Ha en bra dag!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

ducce916m skrev:
Tack för din hjälpsamhet.
Varsågod! :)

Jag la en hel del energi på att försöka förklara (för de som är intresserade och bryr sig).
ducce916m skrev:
Det största felet med mig är nog ointresset för räknande, det mesta fungerar ju ändå. Ha en bra dag!
Helt Ok att inte vara intresserad och bry sig (även om man kan undra varför man ställer frågor man inte bryr sig om svaren på).

Ha ett fint liv. :)
Bild
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare

Inlägg av ducce916m »

martinot skrev:
ducce916m skrev:
Tack för din hjälpsamhet.
Varsågod! :)

Jag la en hel del energi på att försöka förklara (för de som är intresserade och bryr sig).
ducce916m skrev:
Det största felet med mig är nog ointresset för räknande, det mesta fungerar ju ändå. Ha en bra dag!
Helt Ok att inte vara intresserad och bry sig (även om man kan undra varför man ställer frågor man inte bryr sig om svaren på).

Ha ett fint liv. :)
Har bara ställt en fråga om vad andra har för erfarenheter av trådlösa laddningen och bryr mig visst om svaren.....är mer intresserad av ATT det funkar än HUR det funkar. Vi kan ju vara intresserade av olika saker. Ha en fortsatt fin lördag!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

ducce916m skrev:

Har bara ställt en fråga om vad andra har för erfarenheter av trådlösa laddningen och bryr mig visst om svaren.....är mer intresserad av ATT det funkar än HUR det funkar. Vi kan ju vara intresserade av olika saker. Ha en fortsatt fin lördag!
Problemet att är att om man laddar en telefon (eller bil för den delen) från okänd x% SoC-nivå, och inte heller vet hur stort batteriet är, så är det i princip omöjligt att säga om tiden för laddning till 100% SoC varit rimlig och om laddningen fungerar som det skall (eller om det är något fel på den som gör att den laddar med för låg effekt).
Bild
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare

Inlägg av Imolarot »

martinot skrev:
ducce916m skrev:

Problemet att är att om man laddar en telefon (eller bil för den delen) från okänd x% SoC-nivå, och inte heller vet hur stort batteriet är, så är det i princip omöjligt att säga om tiden för laddning till 100% SoC varit rimlig och om laddningen fungerar som det skall (eller om det är något fel på den som gör att den laddar med för låg effekt).
Det är ganska enkelt att se att laddaren är usel för mindre telefoner då den avbryter laddningen 53 gånger per minut... :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Imolarot skrev:

Det är ganska enkelt att se att laddaren är usel för mindre telefoner då den avbryter laddningen 53 gånger per minut... :D
Har aldrig hänt mig. Har en själv ganska liten telefon med dagens standard (den minsta modellen av iPhone 8, från 2017).

Men i ditt fall så verkar det helt klart vara något problem. Du behöver inte räkna på effekten. Så skall det ju inte vara.

Hade jag varit dig så skulle jag lägga ett serviceärende till Tesla.
Bild
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare

Inlägg av Imolarot »

martinot skrev:
Imolarot skrev:

Har aldrig hänt mig. Har en själv ganska liten telefon med dagens standard (den minsta modellen av iPhone 8, från 2017).

Men i ditt fall så verkar det helt klart vara något problem. Du behöver inte räkna på effekten. Så skall det ju inte vara.

Det är inget fel, den fungerar perfekt med andra telefoner och min telefon laddar fint med andra laddare. Det är samma för alla med 12 Mini. Alla andra bilar jag haft har ju haft liggande laddare så det är ju en designmiss på ett sätt av Tesla.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Imolarot skrev:
martinot skrev:
Imolarot skrev:

Det är inget fel, den fungerar perfekt med andra telefoner och min telefon laddar fint med andra laddare. Det är samma för alla med 12 Mini. Alla andra bilar jag haft har ju haft liggande laddare så det är ju en designmiss på ett sätt av Tesla.
Ok. Det framgick inte alls av din information innan (ivf. inte tillräckligt tydligt för mig).

Gällande Qi så är ju problemet med den standarden att det inte finns någon specifikation för var spolarna skall placeras fysiskt i förhållande till varandra. Är spolarna för långt i sär så minskar inte bara effekten, men till slut så fungerar det inte alls.

Så felet är varken Teslas eller Apples, utan snarare brist på standard ifrån Wireless Power Consortium som äger specen för Qi.
Bild
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare

Inlägg av Imolarot »

martinot skrev:
Imolarot skrev:
martinot skrev:
Imolarot skrev:

Ok. Det framgick inte alls av din information innan (ivf. inte tillräckligt tydligt för mig).

Gällande Qi så är ju problemet med den standarden att det inte finns någon specifikation för var spolarna skall placeras fysiskt i förhållande till varandra. Är spolarna för långt i sär så minskar inte bara effekten, men till slut så fungerar det inte alls.

Så felet är varken Teslas eller Apples, utan snarare brist på standard ifrån Wireless Power Consortium som äger specen för Qi.
Med tanke på hur det är så är så behöver man inte vara raketforskare för att förstå att det är bäst att placera laddarna horisontellt då det maximerar kompatibiliteten. Så jo, det är Tesla som gjort en designmiss.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Imolarot skrev:
martinot skrev:

Med tanke på hur det är så är så behöver man inte vara raketforskare för att förstå att det är bäst att placera laddarna horisontellt då det maximerar kompatibiliteten. Så jo, det är Tesla som gjort en designmiss.
Telefoner som placeras horisontellt kan ju lätt glida runt, och därmed sluta ladda. Speciellt i en bil som accar och kränger. Så ser inte det som någon bra patentlösning.

Dessutom så älskar jag placeringen och lutningen av telefonerna hos Teslorna. Gör att man enkelt kan kasta en blick på skärmen medans man kör. Grymt smidigt!

Så detta är ju (tyvärr) inte något enkelt problem att lösa för någon biltillverkare.

(På det sättet var det ju säkrare med den förra lösningen som var via kontakt i botten istället för trådlöst.)
Bild
current

Inlägg av current »

Kör med sladd nu mer, tycker den trådlösa är för känslig (iPhone 12 Max tror jag min telefon heter). Fungerer lika dåligt med sambons iPhone. Den är för känslig hur telefonen placeras.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

current skrev:
Kör med sladd nu mer, tycker den trådlösa är för känslig (iPhone 12 Max tror jag min telefon heter). Fungerer lika dåligt med sambons iPhone. Den är för känslig hur telefonen placeras.
Har ni skal? Jag kör samma telefon och har inga problem med laddaren.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Jo, diverse skal kan påverka just den trådlösa laddningen (tyvärr). Beror på material i skalen, tjocklek, utformning, etc.

Kan vara väl värt att testa utan för att se om det blir någon skillnad.

Kör själv nu med ett originalskal från Apple i äkta läder som verkar fungera utmärkt med min telefon. Hade ett tredjepartsskal (Champion) innan som inte fungerade. Efter att jag bytte laddar den perfekt.
Bild
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Jag har inget skal på min iPhone 12. Har en 3djepartsladdare i min M3, har inte varit något problem att ladda alls.
I min MY så startar laddningen ochavbryts igen inom en halv minut. Lägger jag något i botten så telefonen flyttas upp 5-10 mm funkar det. Så Tesla har designat fel….
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

kenjon skrev:
Jag har inget skal på min iPhone 12. Har en 3djepartsladdare i min M3, har inte varit något problem att ladda alls.
I min MY så startar laddningen ochavbryts igen inom en halv minut. Lägger jag något i botten så telefonen flyttas upp 5-10 mm funkar det. Så Tesla har designat fel….
Svårt att säga vad som är rätt och fel så där svart/vitt som du gör, då det inte finns någon standard på området.

Alla telefoner är olika långa, och olika telefoner har placerat spolarna i telefonen på olika ställen/avstånd. Det som inte passar en telefon kanske passar en annan.

Det sagt så kan det vara värt för dig att checka om din telefon fungerar att ladda i en annan Tesla med original trådlös laddning. Kanske spolarna hamnat fel på just din bil? Kan vara värt att kolla upp iaf. Är det din bil som skiljer sig mot andra Teslor så kan du prova att lägga ett garantiärende på det.
Bild
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare

Inlägg av Imolarot »

martinot skrev:
kenjon skrev:
Svårt att säga vad som är rätt och fel så där svart/vitt som du gör, då det inte finns någon standard på området.

Alla telefoner är olika långa, och olika telefoner har placerat spolarna i telefonen på olika ställen/avstånd. Det som inte passar en telefon kanske passar en annan.

Det sagt så kan det vara värt för dig att checka om din telefon fungerar att ladda i en annan Tesla med original trådlös laddning. Kanske spolarna hamnat fel på just din bil? Kan vara värt att kolla upp iaf. Är det din bil som skiljer sig mot andra Teslor så kan du prova att lägga ett garantiärende på det.
Du är rätt ensam här om att inte tycka det är fel… så gott som samtliga andra tillverkare har horisontella laddare som sagt och då är det aldrig några problem och med en gummimatta som de flesta har rör sig telefonen ingenting heller.

Laddaren är som många saker hos Tesla, snyggt och vid en första anblick bra med när man väl börjar syna det så är det rätt korkat och långt ifrån användarvänligt. :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Imolarot skrev:
martinot skrev:

Du är rätt ensam här om att inte tycka det är fel…
Försöker inte försvara Tesla. Villa bara påpeka att det inte är så svart/vitt som vissa ger uttryck för. Problemet i grunden är att det saknas en standard på området.

Hade det funnits en standard gällande placering av spolarna på Qi-telefoner så hade det underlättat enormt (inte bara för Tesla).

Sedan kan det ju vara fel (Tesla är ju inte kända för bra QA). Därav mitt tips om att jämföra med laddning i andra Teslor just därför. Kan ju vara värt att jämföra, och se om det är ett fel på någons bil. Då tycker jag man bör försöka och få Tesla att rätta felet med ett serviceärende.
Bild
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare

Inlägg av kenjon »

På min M3P med tredjepartsladdare funkade det alltid. Och igår funkade det i MY också. Så det varierar (trots att bilen stod still).
Bokat Cybertruck
Användarvisningsbild
SGL
Teslaägare

Inlägg av SGL »

Skrev tidigare i tråden att laddaren i min M3 SR+ 2021 också lägger av efter någon minut. Har haft två serviceärenden och Tesla har inte lyckats åtgärda detta. De lovade att byta ut hela konsolen om andra försöker inte åtgärdade problemet, så jag ska nu regga ett nytt ärende.
Model Y RWD LR 24 QS
BYD Atto 3 Design 22 (lämnat tillbaka)
Model 3 SR+ 21 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

SGL skrev:
Skrev tidigare i tråden att laddaren i min M3 SR+ 2021 också lägger av efter någon minut. Har haft två serviceärenden och Tesla har inte lyckats åtgärda detta. De lovade att byta ut hela konsolen om andra försöker inte åtgärdade problemet, så jag ska nu regga ett nytt ärende.
Det skall ta ansvar för sina produktionsfel (om det är det som det hänger på). Stå på dig!
Bild
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare

Inlägg av kenjon »

På min nya MYLR har jag samma problem på "förarsidan". Lägger jag den längst till vänster funkar det bättre, men den glider ju när man kör. Passagerarsidans funkar u a.
iPhone 12Pro
Bokat Cybertruck
Skriv svar