Köpa till upgraderad autopilot i efterhand

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

jrichtmann
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 feb 2020 15:34

Köpa till upgraderad autopilot i efterhand

Inlägg av jrichtmann »

Håller på att beställa en MY när denna fråga dök upp.
Är det möjligt att i efterhand köpa till upgraderad autopilot? alltså inte FSD? Om det går, är det Engångsköp eller abonnemang?

Försökte söka men lyckas inte hitta.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7711
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Köpa till upgraderad autopilot i efterhand

Inlägg av mikebike »

jrichtmann skrev:
Håller på att beställa en MY när denna fråga dök upp.
Är det möjligt att i efterhand köpa till upgraderad autopilot? alltså inte FSD? Om det går, är det Engångsköp eller abonnemang?

Försökte söka men lyckas inte hitta.
Det kommer nog att gå, som på Model 3.
Nyss tillkom tydligen möjligheten att köpa acc.boost i appen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
jrichtmann
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 feb 2020 15:34

Re: Köpa till upgraderad autopilot i efterhand

Inlägg av jrichtmann »

mikebike skrev:
jrichtmann skrev:
Håller på att beställa en MY när denna fråga dök upp.
Är det möjligt att i efterhand köpa till upgraderad autopilot? alltså inte FSD? Om det går, är det Engångsköp eller abonnemang?

Försökte söka men lyckas inte hitta.
Det kommer nog att gå, som på Model 3.
Nyss tillkom tydligen möjligheten att köpa acc.boost i appen.
Då låter det ju lovande om det går på m3. Är det abonnemang eller engångsköp?
Användarvisningsbild
spuzz
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 27 nov 2019 12:43

Re: Köpa till upgraderad autopilot i efterhand

Inlägg av spuzz »

Engångsköp, prenumeration ryktas vara på gång. EAP och FSD finns tillgänglig via appen för kortköp iaf.
Vit Model Y LR AWD - Beställd: 2021-08-01 - Leverans: 2021-09-10
Vit Model Y LR RWD - Beställd: 2019-12-29 - Ändrad av Tesla till AWD
Grå Model 3 LR AWD - Beställd: 2020-02-21 - Leverans: 2020-03-18 - Såld: 2021-08-15
jrichtmann
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 feb 2020 15:34

Re: Köpa till upgraderad autopilot i efterhand

Inlägg av jrichtmann »

spuzz skrev:
Engångsköp, prenumeration ryktas vara på gång. EAP och FSD finns tillgänglig via appen för kortköp iaf.
Härligt tack för svar! Då blir det att nöja sig med standard AP till att börja med. Som jag förstår så avbryts AP vid omkörning? Vilket man i längden kanske kommer störa sig på. Vad jag förstår så avbryter inte EAP? I nuvarande V60cc -19 så verkar det fungera mer som eap på den punkten.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7711
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Köpa till upgraderad autopilot i efterhand

Inlägg av mikebike »

jrichtmann skrev:
spuzz skrev:
Engångsköp, prenumeration ryktas vara på gång. EAP och FSD finns tillgänglig via appen för kortköp iaf.
Härligt tack för svar! Då blir det att nöja sig med standard AP till att börja med. Som jag förstår så avbryts AP vid omkörning? Vilket man i längden kanske kommer störa sig på. Vad jag förstår så avbryter inte EAP? I nuvarande V60cc -19 så verkar det fungera mer som eap på den punkten.
Utan EAP avbryts autostyrningen med ett ljudligt plong. Med EAP byter bilen själv körfält.
Jag föredrar funktionen hos Volvo och Polestar att bilen pausar autostyrningen när man blinkar.
Dels kostar EAP mycket pengar, dels medför det att bilen bromsar för trafik på påfartsramper på motorväg.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Christian K
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 25 jul 2021 13:56

Re: Köpa till upgraderad autopilot i efterhand

Inlägg av Christian K »

mikebike skrev:
jrichtmann skrev:
spuzz skrev:
Engångsköp, prenumeration ryktas vara på gång. EAP och FSD finns tillgänglig via appen för kortköp iaf.
Härligt tack för svar! Då blir det att nöja sig med standard AP till att börja med. Som jag förstår så avbryts AP vid omkörning? Vilket man i längden kanske kommer störa sig på. Vad jag förstår så avbryter inte EAP? I nuvarande V60cc -19 så verkar det fungera mer som eap på den punkten.
Utan EAP avbryts autostyrningen med ett ljudligt plong. Med EAP byter bilen själv körfält.
Jag föredrar funktionen hos Volvo och Polestar att bilen pausar autostyrningen när man blinkar.
Dels kostar EAP mycket pengar, dels medför det att bilen bromsar för trafik på påfartsramper på motorväg.
EAP i Europa ger förslag på filbyte och är handikappad jmf usa. Man måste blinka själv samt ge lite drag i ratten och först då byter den fil om den inte får för sig att det är heldragen linje eller blockerande fordon. Bromsar för bilar på påfarten har jag inte varit med om däremot vill den ibland lägga sig i vänster fil lite omotiverat. Inte riktigt värt kostnaden i nuläget om du frågar mig.
jrichtmann
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 feb 2020 15:34

Re: Köpa till upgraderad autopilot i efterhand

Inlägg av jrichtmann »

Christian K skrev:
mikebike skrev:
jrichtmann skrev:
spuzz skrev:
Engångsköp, prenumeration ryktas vara på gång. EAP och FSD finns tillgänglig via appen för kortköp iaf.
Härligt tack för svar! Då blir det att nöja sig med standard AP till att börja med. Som jag förstår så avbryts AP vid omkörning? Vilket man i längden kanske kommer störa sig på. Vad jag förstår så avbryter inte EAP? I nuvarande V60cc -19 så verkar det fungera mer som eap på den punkten.
Utan EAP avbryts autostyrningen med ett ljudligt plong. Med EAP byter bilen själv körfält.
Jag föredrar funktionen hos Volvo och Polestar att bilen pausar autostyrningen när man blinkar.
Dels kostar EAP mycket pengar, dels medför det att bilen bromsar för trafik på påfartsramper på motorväg.
EAP i Europa ger förslag på filbyte och är handikappad jmf usa. Man måste blinka själv samt ge lite drag i ratten och först då byter den fil om den inte får för sig att det är heldragen linje eller blockerande fordon. Bromsar för bilar på påfarten har jag inte varit med om däremot vill den ibland lägga sig i vänster fil lite omotiverat. Inte riktigt värt kostnaden i nuläget om du frågar mig.
Jahaa, det är ju iaf bra att det förmodas går att lägga till i efterhand. Eap lär ju inte bli sämre med tiden.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Köpa till upgraderad autopilot i efterhand

Inlägg av Tomas L »

Idag hade jag väntat med EAP och inte skaffat det vid leverans. Vi har det på vår bil och jag hade chans att testa den under en 3 veckor lång bilsemester och 300+ mil i sommar. Tyvärr måste jag säga att Volvos Pilot Assist som vi hade i vår V90 2018 kändes tryggare och mer användbar än den nervösa och tveksamma EAP. Jag hoppas att den blir bättre med tiden, men det mycket kvar att göra…
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Köpa till upgraderad autopilot i efterhand

Inlägg av OfarligTesla »

Tomas L skrev:
Idag hade jag väntat med EAP och inte skaffat det vid leverans. Vi har det på vår bil och jag hade chans att testa den under en 3 veckor lång bilsemester och 300+ mil i sommar. Tyvärr måste jag säga att Volvos Pilot Assist som vi hade i vår V90 2018 kändes tryggare och mer användbar än den nervösa och tveksamma EAP. Jag hoppas att den blir bättre med tiden, men det mycket kvar att göra…
Det märker jag inte alls, har till och med jämfört EAP mot just Volvos 2018 system på samma väg med lite vägarbeten osv. Volvon kopplade ur hipp som happ och kunde inte styra tillräckligt när vägen var omledd snårigt och med dåliga linjer medan EAP inte hade några problem, den körde på helt enkelt.


Att EAP skulle vara nervös och tveksam förstår jag inte, den klarar utan problem att hoppa in i vanliga luckor i Stockholmstrafiken trots att jag kommer i vänsterfilen och kör 20 km/h snabbare än högerfilen. Slår på blinkersen när jag kommer till bilen jag vill in framför så sänker den hastigheten och byter fil själv. Däremot har jag märkt att i riktig kökörning i kryphastighet har den börjat panikbromsa om den börjat rulla och bilen framför stannar, man hör hur bromsen trycks i botten med ett “dunk”. Så det är irriterande och då slår jag av den.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Köpa till upgraderad autopilot i efterhand

Inlägg av LarsL »

OfarligTesla skrev:
Däremot har jag märkt att i riktig kökörning i kryphastighet har den börjat panikbromsa om den börjat rulla och bilen framför stannar, man hör hur bromsen trycks i botten med ett “dunk”. Så det är irriterande och då slår jag av den.
Ligger du med foten på gasen? Då kan det bli så att den ”nödbromsar” när du står i kö. Händer inte alls om man låter bilen göra jobbet själv, vad jag har märkt.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Köpa till upgraderad autopilot i efterhand

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:

Ligger du med foten på gasen? Då kan det bli så att den ”nödbromsar” när du står i kö. Händer inte alls om man låter bilen göra jobbet själv, vad jag har märkt.
Kan ha varit ja, inte testat den mer än 2 gånger i sådan kö (brukar försöka undvika värsta rusningen) och både gångerna tyckte jag den lämnade en stor lucka till bilen framför så det är möjligt att jag försökte komma närmare och den slog ifrån hela tiden då.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Köpa till upgraderad autopilot i efterhand

Inlägg av LarsL »

OfarligTesla skrev:
LarsL skrev:

Ligger du med foten på gasen? Då kan det bli så att den ”nödbromsar” när du står i kö. Händer inte alls om man låter bilen göra jobbet själv, vad jag har märkt.
Kan ha varit ja, inte testat den mer än 2 gånger i sådan kö (brukar försöka undvika värsta rusningen) och både gångerna tyckte jag den lämnade en stor lucka till bilen framför så det är möjligt att jag försökte komma närmare och den slog ifrån hela tiden då.
Ja, precis! Man sitter där i kön och tycker att bilen lämnar stor lucka framför, så stor att bilar dyker in i den hela tiden. Då vill man rätta till med gasen, men då får bilen panik och nödbromsar. Jag brukar dutta ner avståndet med hjulet i sidled istället och sedan acceptera att den håller större avstånd än vad jag brukar göra.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köpa till upgraderad autopilot i efterhand

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
OfarligTesla skrev:
LarsL skrev:

Ligger du med foten på gasen? Då kan det bli så att den ”nödbromsar” när du står i kö. Händer inte alls om man låter bilen göra jobbet själv, vad jag har märkt.
Kan ha varit ja, inte testat den mer än 2 gånger i sådan kö (brukar försöka undvika värsta rusningen) och både gångerna tyckte jag den lämnade en stor lucka till bilen framför så det är möjligt att jag försökte komma närmare och den slog ifrån hela tiden då.
Ja, precis! Man sitter där i kön och tycker att bilen lämnar stor lucka framför, så stor att bilar dyker in i den hela tiden. Då vill man rätta till med gasen, men då får bilen panik och nödbromsar. Jag brukar dutta ner avståndet med hjulet i sidled istället och sedan acceptera att den håller större avstånd än vad jag brukar göra.
Däremot blev jag lite positivt förvånad över hur bra den numera hanterar att bilar ”slänger sig in” framför just
i en sån lucka (som sagt, även i läge 1 så håller den lite väl stort avstånd framåt) :)
Den fick inte panik och tvärnitade utan sänkte bara farten lite snyggt och allt kändes riktigt bra faktiskt (förr
kunde den tokbromsa i dom lägena) :)
Så häromdagen körde jag faktiskt på AP mer eller mindre hela vägen till SC i Infra city och även norrut igen
dagen efter, i ganska tät trafik (och därmed ganska ofta dessa situationer uppstod)…
På vägen hem var det ett gäng Fast and furius-wannabees som körde extremt hårt på E4an norrut och då
tog jag över kommandot en stund :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7711
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Köpa till upgraderad autopilot i efterhand

Inlägg av mikebike »

LarsL skrev:
OfarligTesla skrev:
Däremot har jag märkt att i riktig kökörning i kryphastighet har den börjat panikbromsa om den börjat rulla och bilen framför stannar, man hör hur bromsen trycks i botten med ett “dunk”. Så det är irriterande och då slår jag av den.
Ligger du med foten på gasen? Då kan det bli så att den ”nödbromsar” när du står i kö. Händer inte alls om man låter bilen göra jobbet själv, vad jag har märkt.
Det händer även med bara farthållare aktiverad.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar