Kunde inte min Leaf heller och det var ju obra. Möjligt att Nissan hade samma tanke som elcykel tillverkarna om att bilen ändå är slut efter 16000 mil och 6 år. …Men då borde de gjort en sämre bil.
Fast leafen kan iaf ställas att ladda till max 80%
Efter en viss årsmodell stämmer det att det gick ja (min gick det inte på, en 2012 om jag minns rätt, men det där
kom väl ganska snart därefter har jag för mig)
Kunde inte min Leaf heller och det var ju obra. Möjligt att Nissan hade samma tanke som elcykel tillverkarna om att bilen ändå är slut efter 16000 mil och 6 år. …Men då borde de gjort en sämre bil.
Det gick på de tidiga modellerna, kanske? Men inte på 2016 som dessutom överhettade om man snabbladdade flera gånger i rad.
Gamla Leaf kunde det. Tror det försvann i och med 2016 och framåt.
Visserligen har, eller i alla fall hade Leaf LFP batterier (LiFePo4) som Tesla nu påstår ska laddas till 100% lite halvofta. Men det skadade väl Leafbatterierna rejält för de som alltid pluggat in sina Leafar?
Som jag förstod det kunde man döda batterierna på två sätt i Leaf. Antingen plugga in ofta efter korta turer eller om den stod i pluggad jämt så att den pendlade mellan 80-90% och upp till 100%. Ganska många bilar med döda celler efter att de stått hos bilhandlare i några år utan att körs.
Det andra sättet att sabba batterierna var överhettning. Det här gjorde jag under sommar semestern 2019 då jag gick från hög till låga 90% SOH.
Gamla Leaf kunde det. Tror det försvann i och med 2016 och framåt.
Visserligen har, eller i alla fall hade Leaf LFP batterier (LiFePo4) som Tesla nu påstår ska laddas till 100% lite halvofta. Men det skadade väl Leafbatterierna rejält för de som alltid pluggat in sina Leafar?
2014 - 2015 hade möjligheten att ställa in 80% laddnivå. Denna försvann när de uppdaterade gränssnittet 2016 när 30 kWh-versionen kom. De tidiga Japanbilarna hade ingen möjlighet att välja max laddnivå på detta vis.
Att Leaf skulle ha haft eller ha LFP var en nyhet för mig. All information som jag hittar pratar om LMO fram till introduktionen av 30 kWh-batteriet 2016 som fick NMC. Elektrolyten förbättrades dock tidigare (2014 tror jag).
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.