The Great Disruption
Moderator: Redaktion
The Great Disruption
The Great Disruption - Rethinking Energy, Transportation, Food & Agriculture
Fram med popcornen. Ny video från Tony Seba!
Fram med popcornen. Ny video från Tony Seba!
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: The Great Disruption
Fler orsaker till att bilförsäljningen minskar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: The Great Disruption
Zalman3 skrev:Fler orsaker till att bilförsäljningen minskar.
Så väldigt amerikanskt.
Re: The Great Disruption
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: The Great Disruption
Zalman3 skrev:
Men Zalman, i den förra bilden var ju den privatägda bilen på utdöende. Ingen vill ha bil längre. Så vem ska köpa bilarna som ska rädda elnätet?
Eller du menar att vi egentligen inte köper en bil längre utan ett reservbatteri på hjul? Ett batteri som vi kan använda för transport när det blåser eller solen skiner?
Då kan du ju göra en slide som säger "Cars we could rely on for transportation - so last century" också.
Re: The Great Disruption
1. Vi kommer ha hemma batteri. Som jag visat tidigare så kostar ett 9,6kWh hemmabatteri bara ca 10.000kr redan idag om man beställer solceller samtidigt.MWall skrev:Zalman3 skrev:
Men Zalman, i den förra bilden var ju den privatägda bilen på utdöende. Ingen vill ha bil längre. Så vem ska köpa bilarna som ska rädda elnätet?
Eller du menar att vi egentligen inte köper en bil längre utan ett reservbatteri på hjul? Ett batteri som vi kan använda för transport när det blåser eller solen skiner?
Då kan du ju göra en slide som säger "Cars we could rely on for transportation - so last century" också.
2. Även om vi halverar bilparken från 5 miljoner till 2,5 miljoner bilar, så är det många bilar. Dessutom så kommer ju el lastbilar/bussar som är färre men kanske har 10ggr större batteri.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: The Great Disruption
TAAS=Transport as a service blir billigt
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: The Great Disruption
Elbolagen säljer allt mindre el.
Villaägare sätter upp egna solceller och företag köper el på långa kontrakt från sol eller vindkraftsparker.
Så elbolag blir mera en backup än en elleverantör.
Villaägare sätter upp egna solceller och företag köper el på långa kontrakt från sol eller vindkraftsparker.
Så elbolag blir mera en backup än en elleverantör.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: The Great Disruption
Fria fantasier. Många vill framstå som visionärer men att 4 av 5 privatägda bilar kommer försvinna på bara 8 år är ju helt otänkbart.
Re: The Great Disruption
Jag tror att bilparken kommer minska, men inte med 80%.MWall skrev:Fria fantasier. Många vill framstå som visionärer men att 4 av 5 privatägda bilar kommer försvinna på bara 8 år är ju helt otänkbart.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: The Great Disruption
Alltså, det jag vänder mig mot är hur vissa youtubers liksom tävlar med varandra om de mest halsbrytande framtidsscenarierna. Det är ingen hejd på hur stor revolutionen kommer vara. Jag förstår att man gör så för att nå fram i bruset men trovärdigt? Njae.Zalman3 skrev:Jag tror att bilparken kommer minska, men inte med 80%.MWall skrev:Fria fantasier. Många vill framstå som visionärer men att 4 av 5 privatägda bilar kommer försvinna på bara 8 år är ju helt otänkbart.
Re: The Great Disruption
Som vanligt får man ju göra sin egen bedömning om i vilken hastighet förändringar sker.MWall skrev:Alltså, det jag vänder mig mot är hur vissa youtubers liksom tävlar med varandra om de mest halsbrytande framtidsscenarierna. Det är ingen hejd på hur stor revolutionen kommer vara. Jag förstår att man gör så för att nå fram i bruset men trovärdigt? Njae.Zalman3 skrev:Jag tror att bilparken kommer minska, men inte med 80%.MWall skrev:Fria fantasier. Många vill framstå som visionärer men att 4 av 5 privatägda bilar kommer försvinna på bara 8 år är ju helt otänkbart.
Men Tony Seba har ju hyfsat bra förutspått prissänkningar på batteriers kWh pris.
Eller känner du till någon som 2010 gjorde en bättre spådom om batteripriset?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: The Great Disruption
Nu är Tony Seba inte den vanliga youtubern som gör vad som helst för att få synas. Filmerna som publiceras kommer från framträdanden han har haft med kunniga människor från näringsliv/banker/universitet.MWall skrev:Alltså, det jag vänder mig mot är hur vissa youtubers liksom tävlar med varandra om de mest halsbrytande framtidsscenarierna. Det är ingen hejd på hur stor revolutionen kommer vara. Jag förstår att man gör så för att nå fram i bruset men trovärdigt? Njae.Zalman3 skrev:Jag tror att bilparken kommer minska, men inte med 80%.MWall skrev:Fria fantasier. Många vill framstå som visionärer men att 4 av 5 privatägda bilar kommer försvinna på bara 8 år är ju helt otänkbart.
Alla de förutsägelser han har gjort de senaste elva åren har fallit in eller blivit ännu bättre. Tex kostnaden för lagrad energi och elbilens intåg i samhället. Kolla på hans tidigare publicerade filmer för att få en bättre bild.
https://www.youtube.com/user/tonyseba/videos
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Re: The Great Disruption
Zalman3 skrev:Som vanligt får man ju göra sin egen bedömning om i vilken hastighet förändringar sker.MWall skrev:Alltså, det jag vänder mig mot är hur vissa youtubers liksom tävlar med varandra om de mest halsbrytande framtidsscenarierna. Det är ingen hejd på hur stor revolutionen kommer vara. Jag förstår att man gör så för att nå fram i bruset men trovärdigt? Njae.Zalman3 skrev:Jag tror att bilparken kommer minska, men inte med 80%.MWall skrev:Fria fantasier. Många vill framstå som visionärer men att 4 av 5 privatägda bilar kommer försvinna på bara 8 år är ju helt otänkbart.
Men Tony Seba har ju hyfsat bra förutspått prissänkningar på batteriers kWh pris.
Eller känner du till någon som 2010 gjorde en bättre spådom om batteripriset?
Att spå batteripris är ju lite annat mot att förutspå gigantiska förändringar för hur vi ska leva våra liv.
Ska bli spännande att följa i vilket fall som helst. Helt klart kommer det stora förändringar.
Jag tror dock inte det är helt givet åt vilket håll. Jag tror (som så många andra inklusive Seba) att distansarbete kommer bli väldigt mycket vanligare. Det kommer dock inte leda till minskat behov av bil. Snarare tvärtom. Iaf i en svensk kontext där många stadsbor har väldigt liten användning av en bil. I USA måste man ha bil oavsett var man bor, om man inte råkar bo i New York typ. Men nu när man kan jobba från helt andra geografiska platser och vill ha plats för ett riktigt hemmakontor så tror jag folk kommer fortsätta sprida ut sig. Och då plötsligt när du bor en bit ut på landet eller i en mindre ort så blir en bil helt plötsligt en nödvändighet för att klara livet. I stan kunde du åka tunnelbana, buss, elsparkcykel, cykla... Men det är inte lika lätt om du bor i Rimbo eller Frillesås.
Själv har jag börjat smådrömma lite om att flytta till Spanien men fortsätta konsulta mot den svenska marknaden. Vore ju helt klart görbart redan idag. Får se hur det utvecklar sig de kommande åren. Men helt omöjligt är det väl inte att vi bor där nere om säg 4-5 år. (Min fru är spansklärare och talar flytande spanska så det underlättar såklart också).
Re: The Great Disruption
Vilken extrapolering alltså. Jag gillar kaffe, men att läsa i kaffesump är inte riktigt min grej. Bara för att 2021 visar en lätt minskning har jag mycket svårt att se på vilket sätt detta skulle vara början till en såhär våldsam trend som han förutsäger....vehicle fleet shrinks by 80% by 2030...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: The Great Disruption
Just hur ägandeskapet till bilar droppar är en liten detalj i detta. Minus 80% till 2030 eller 2040 kan kvitta. Beror ju på när självkörande bilar blir en realitet vilket han också poängterar.
Riktningen är mer intressant. Samt hur olika disruptioner adderas till varandra och vilka effekter det får de kommande 10-20 åren.
Denna film borde vara obligatorisk för våra politiker som ska ta beslut som påverkar oss för lång tid framöver.
Riktningen är mer intressant. Samt hur olika disruptioner adderas till varandra och vilka effekter det får de kommande 10-20 åren.
Denna film borde vara obligatorisk för våra politiker som ska ta beslut som påverkar oss för lång tid framöver.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: The Great Disruption
precis, man måste klara att se de stora dragen. inte bara dyka ner i detaljerna.pefreli skrev:Just hur ägandeskapet till bilar droppar är en liten detalj i detta. Minus 80% till 2030 eller 2040 kan kvitta. Beror ju på när självkörande bilar blir en realitet vilket han också poängterar.
Riktningen är mer intressant. Samt hur olika disruptioner adderas till varandra och vilka effekter det får de kommande 10-20 åren.
Denna film borde vara obligatorisk för våra politiker som ska ta beslut som påverkar oss för lång tid framöver.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Model Y Performance
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 289
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
Re: The Great Disruption
Någon som känner till börsnoterade företag som håller på med protein fermentation? Beyond meat?
Re: The Great Disruption
Det är ju precis det han säger om alla experter mm.mati skrev:Vilken extrapolering alltså. Jag gillar kaffe, men att läsa i kaffesump är inte riktigt min grej. Bara för att 2021 visar en lätt minskning har jag mycket svårt att se på vilket sätt detta skulle vara början till en såhär våldsam trend som han förutsäger....vehicle fleet shrinks by 80% by 2030...
Människor har en tendens att se på förlopp på ett linjärt sätt medans denna typ av omställningen är exponentiell vilket vi har svårt att fatta/greppa och därför så missar vi "tåget".
Kolla de övriga föreläsningarna han har som bara handlar om disruptiva förlopp och hur ofta som "experterna" har fel.
TLDR: Du är helt normal.
Re: The Great Disruption
Nåja. Vi får väl se. Jag förutspår en hel del bromsande faktorer. Finns flera flaskhalsar. Snabbladdare, batteritillgång etc. Att inte priserna går ner mer på elbilar är också ett hinder. Att det inte finns så stort modellutbud är ännu ett... Osv osv. Bilar är betydligt mer diversifierade än mobiler och tv-apparater.[JM] skrev:Det är ju precis det han säger om alla experter mm.mati skrev:Vilken extrapolering alltså. Jag gillar kaffe, men att läsa i kaffesump är inte riktigt min grej. Bara för att 2021 visar en lätt minskning har jag mycket svårt att se på vilket sätt detta skulle vara början till en såhär våldsam trend som han förutsäger....vehicle fleet shrinks by 80% by 2030...
Människor har en tendens att se på förlopp på ett linjärt sätt medans denna typ av omställningen är exponentiell vilket vi har svårt att fatta/greppa och därför så missar vi "tåget".
Kolla de övriga föreläsningarna han har som bara handlar om disruptiva förlopp och hur ofta som "experterna" har fel.
TLDR: Du är helt normal.
Re: The Great Disruption
Jag begriper vad exponentiellt betyder. Men han förutsäger en exponentiell trend där det i princip inte finns någon trend alls i nuläget.[JM] skrev:Det är ju precis det han säger om alla experter mm.mati skrev:Vilken extrapolering alltså. Jag gillar kaffe, men att läsa i kaffesump är inte riktigt min grej. Bara för att 2021 visar en lätt minskning har jag mycket svårt att se på vilket sätt detta skulle vara början till en såhär våldsam trend som han förutsäger....vehicle fleet shrinks by 80% by 2030...
Människor har en tendens att se på förlopp på ett linjärt sätt medans denna typ av omställningen är exponentiell vilket vi har svårt att fatta/greppa och därför så missar vi "tåget".
Kolla de övriga föreläsningarna han har som bara handlar om disruptiva förlopp och hur ofta som "experterna" har fel.
TLDR: Du är helt normal.
Jag har sett Sebas andra föreläsningar. Jag kan ärligt talat inte riktigt se på vilket sätt han har fått rätt i sina tidigare uttalanden. Och precis som MWall säger så är elbilar inte riktigt samma sak som mobiler eller andra prylar. Så mycket jag än gillar elbilar så ser jag inte riktigt det disruptiva i dem. Elbilar har en hel del nackdelar jämfört med fossilbilar, de är inte bättre på allt som det så gärna påstås. Om en teknik ska vara disruptiv så måste den utklassa i pricip allt som har funnits tidigare. Det gör inte elbilar. Främsta anledningen till att elbilar köps är att de subventioneras på ett eller annat sätt. Vi nördar här forumet räknas inte. Gemene man skulle inte köpa en elbil om det inte skulle löna sig ekonomiskt, och det gör det bara eftersom regeringar ser till att det blir så. I länder där elbilar inte subventioneras köper man inte elbilar. Så disruptiva kan de alltså inte vara.
Smartphones eller platt-tv var disruptiva teknologier, och de behövde inga statliga subventioner för att bli dominerande på marknaden. De köps för att de är bättre och för att folk vill ha dem.
Jag tror ärligt talat inte att elbilar har den potentialen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: The Great Disruption
När det gäller energi och transporter är vi redan mitt inne i den disruptiva förändringen. Utvecklingen lär knappast bli linjär pga flaskhalsar. Det är ungefär där som många förståsigpåare går snett.MWall skrev:Nåja. Vi får väl se. Jag förutspår en hel del bromsande faktorer. Finns flera flaskhalsar. Snabbladdare, batteritillgång etc. Att inte priserna går ner mer på elbilar är också ett hinder. Att det inte finns så stort modellutbud är ännu ett... Osv osv. Bilar är betydligt mer diversifierade än mobiler och tv-apparater.[JM] skrev:Det är ju precis det han säger om alla experter mm.mati skrev:Vilken extrapolering alltså. Jag gillar kaffe, men att läsa i kaffesump är inte riktigt min grej. Bara för att 2021 visar en lätt minskning har jag mycket svårt att se på vilket sätt detta skulle vara början till en såhär våldsam trend som han förutsäger....vehicle fleet shrinks by 80% by 2030...
Människor har en tendens att se på förlopp på ett linjärt sätt medans denna typ av omställningen är exponentiell vilket vi har svårt att fatta/greppa och därför så missar vi "tåget".
Kolla de övriga föreläsningarna han har som bara handlar om disruptiva förlopp och hur ofta som "experterna" har fel.
TLDR: Du är helt normal.
Flaskhalsar och bromsklossar finns överallt. Ta första bilen som ett exempel. Enormt med flaskhalsar i form av distribution av bensin och byggande av bensinmackar. De flaskhalsar vi ser idag är en fis i rymden i jämförelse.
Men det nya som jag ser i detta är sammanlagringen av flera disruptiva utvecklingar.
Som Seba beskriver det kommer det bli ett mkt utmanande decennium. Det lär bli liv i luckan när den ”gamla industrin” utmanas och människor behöver ombildas i den omfattning som kommer krävas.
Exempelvis hävdar han att i princip hela mejeribranschen är utraderad om 10 år. Han har dessutom bra belägg för det. Det blir intressant att följa om han får rätt igen. Men jag ser inget som tyder på att han får fel.
Mjölk består mestadels av vatten. Protein etc. går att lösa på annat sätt än genom att mjölka en ko.
I takt med att priset för ”precision fermentation” går ner så blir kossan tillslut för dyr.
Det finns ingen annan väg framåt.
Kossan är snart obsolet. Precis som fossilbilen.
Frågan är vad som innebär störst förändring för oss. Frånvaron av fossilbilen eller frånvaron av kossan?
Jag sticker ut hakan och röstar på kossan.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk