Varför tjata om snabbare laddare.
Moderator: Redaktion
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Varför tjata om snabbare laddare.
E-tron
ID4
Har länge varit förespråkare av fler 50kW-laddare. Blev det inte mindre nu.
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Du menar att du gärna stannar och laddar i 2 timmar?
Själv laddar jag till den SOC som hinns med på ett mat/toastopp, och då räcker definitivt inte 50kw.
Tyvärr räcker inte dagens bilars räckvidd heller, då jag tvingas göra stopp jag inte skulle behövt med avgasbil, och då räcker faktisk tinte 150kw heller.
Inte kul att tvingas stanna kl0130 på natten när det regnar och blåser när man bara har 20 mil kvar. Då vill man bara kunna bomba på i 160kmh.
Nånstans runt 200kwh batteri och 500+kw laddeffekt tror jag att jag är nöjd.
Själv laddar jag till den SOC som hinns med på ett mat/toastopp, och då räcker definitivt inte 50kw.
Tyvärr räcker inte dagens bilars räckvidd heller, då jag tvingas göra stopp jag inte skulle behövt med avgasbil, och då räcker faktisk tinte 150kw heller.
Inte kul att tvingas stanna kl0130 på natten när det regnar och blåser när man bara har 20 mil kvar. Då vill man bara kunna bomba på i 160kmh.
Nånstans runt 200kwh batteri och 500+kw laddeffekt tror jag att jag är nöjd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Själv tycker jag att https://www.ishavsveien.no/ har en bra och prisvärd lösning. Två uttag av varje.
Normallading: 22kW AC
2,50 kroner per kWh
Hurtiglading (50kW):
4,25 kroner per kWh
Lynlading (175kW):
4,75 kroner per kWh
Kanske blir lika i framtiden för oss som inte har den nyaste teslamodellen. Skamvrån med V2-laddare lite på sidan om V3-laddarna.
Normallading: 22kW AC
2,50 kroner per kWh
Hurtiglading (50kW):
4,25 kroner per kWh
Lynlading (175kW):
4,75 kroner per kWh
Kanske blir lika i framtiden för oss som inte har den nyaste teslamodellen. Skamvrån med V2-laddare lite på sidan om V3-laddarna.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Kör du på det viset är vi andra nöjda när du tar tåget.taliz skrev:Inte kul att tvingas stanna kl0130 på natten när det regnar och blåser när man bara har 20 mil kvar. Då vill man bara kunna bomba på i 160kmh.
Nånstans runt 200kwh batteri och 500+kw laddeffekt tror jag att jag är nöjd.
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
160km/h för att man har hemlängtan? Snyggt…taliz skrev:Du menar att du gärna stannar och laddar i 2 timmar?
Själv laddar jag till den SOC som hinns med på ett mat/toastopp, och då räcker definitivt inte 50kw.
Tyvärr räcker inte dagens bilars räckvidd heller, då jag tvingas göra stopp jag inte skulle behövt med avgasbil, och då räcker faktisk tinte 150kw heller.
Inte kul att tvingas stanna kl0130 på natten när det regnar och blåser när man bara har 20 mil kvar. Då vill man bara kunna bomba på i 160kmh.
Nånstans runt 200kwh batteri och 500+kw laddeffekt tror jag att jag är nöjd.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Laddhastigheten blir ju en fråga om hur länge man blockar en laddstation. 50Kwh-laddare innebär då att jag skulle stå minst dubbelt så länge i genomsnitt, dvs hälften så många bilar laddade per dygn/laddare.
Det är alltså inte bara en fråga om elbilägarens tålamod vid laddning av den egna bilen.
Det är alltså inte bara en fråga om elbilägarens tålamod vid laddning av den egna bilen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Säkrare att köra 160kmh på en tom motorväg än 110 på en fullsmockad.Elof skrev:Kör du på det viset är vi andra nöjda när du tar tåget.taliz skrev:Inte kul att tvingas stanna kl0130 på natten när det regnar och blåser när man bara har 20 mil kvar. Då vill man bara kunna bomba på i 160kmh.
Nånstans runt 200kwh batteri och 500+kw laddeffekt tror jag att jag är nöjd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
taliz skrev:Inte kul att tvingas stanna kl0130 på natten när det regnar och blåser när man bara har 20 mil kvar. Då vill man bara kunna bomba på i 160kmh.
Nånstans runt 200kwh batteri och 500+kw laddeffekt tror jag att jag är nöjd.
Nu har du redan fått mothugg av andra och vi tar ju alla våra egna beslut.
Men för mig som jobbar på ambulansen tar man sig för pannan när man läser sådana kommentarer. Senast nu inatt körde jag i just mörker och ösregn med en ganska kritisk patient till sjukhus, kan ju säga att inte ens då "bombade jag på" i 160 km/h. Det kändes inte riktigt lämpligt att utsätta mig, min kolega, medtrafikanter (eller patienten för den delen, även om den redan var svårt sjuk) för den risken det skulle innebära.
Det finns väldigt många variabler som väger in i min bedömning om hur snabbt jag tycker det är lämpligt att köra med blåljus på. Men nattetid och regn är verkligen två variabler som väger tungt. Kan ju tillägga att just 160 km/h är där min arbetsgivare valt att strypa våra bilar, de anser aldrig att det är lämpligt att köra snabbare än så.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Problemet är ju på bilsidan, inte många gånger man behöver ladda mer än 50 - 70 kWh, men behöver man det tar det ju lång tid med vilken laddare som helst. Även en vanlig 50 kW laddar ju max vad bilen kan ta över sådär 70% SoC. V2 laddare menar jag är tillräckligt snabbt om det skulle gå att hålla 140 kW hela laddsessionen. Någon gång måste även ett stort batteri laddas och då tar det dubbelt så lång tid att ladda 200 kWh som ett 100 kWh hur man än vrider på det. Men ska man handla och äta mat så är 50 kW rätt bra att ha det också.taliz skrev:Du menar att du gärna stannar och laddar i 2 timmar?
Själv laddar jag till den SOC som hinns med på ett mat/toastopp, och då räcker definitivt inte 50kw.
Tyvärr räcker inte dagens bilars räckvidd heller, då jag tvingas göra stopp jag inte skulle behövt med avgasbil, och då räcker faktisk tinte 150kw heller.
Inte kul att tvingas stanna kl0130 på natten när det regnar och blåser när man bara har 20 mil kvar. Då vill man bara kunna bomba på i 160kmh.
Nånstans runt 200kwh batteri och 500+kw laddeffekt tror jag att jag är nöjd.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
När det regnar och blåser på natten är det nog bäst att inte köra 160taliz skrev:Du menar att du gärna stannar och laddar i 2 timmar?
Själv laddar jag till den SOC som hinns med på ett mat/toastopp, och då räcker definitivt inte 50kw.
Tyvärr räcker inte dagens bilars räckvidd heller, då jag tvingas göra stopp jag inte skulle behövt med avgasbil, och då räcker faktisk tinte 150kw heller.
Inte kul att tvingas stanna kl0130 på natten när det regnar och blåser när man bara har 20 mil kvar. Då vill man bara kunna bomba på i 160kmh.
Nånstans runt 200kwh batteri och 500+kw laddeffekt tror jag att jag är nöjd.
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Missar du medvetet att e tronen får 87kw vid extremt hög soc? En 50kw ger ju max 47 i praktiken och en E- tron får troligen stå där tre ggr så lång tid som Ionity annars möjliggör. Själv kopplar jag ur när hastigheten droppar under 100kw om jag inte sitter och äter. Skulle troligen kört fossilt fortfarande om 50kw var standard.
Med det sagt, Polestar och id 4 känns båda som gårdagens elbilar. De första trevande stegen dessa företag tog mot att utveckla elbilar. Laddningen är ju sorgligt långsam. Tyvärr är jag rädd att vw fortsätter med långsam laddning bara för att kunna ge snabb laddning till Audi och Porsche.
Med det sagt, Polestar och id 4 känns båda som gårdagens elbilar. De första trevande stegen dessa företag tog mot att utveckla elbilar. Laddningen är ju sorgligt långsam. Tyvärr är jag rädd att vw fortsätter med långsam laddning bara för att kunna ge snabb laddning till Audi och Porsche.
Senast redigerad av MarkusL, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Det är snarare att det oftast bara är EN snabbladdare på varje ställe som gör det bökigt tycker jag. Inte att den bara är 50kW. Ruskigt irriterande att köa till laddaren när man bara vill gå in och beställa käk…MarkusL skrev:Missar du medvetet att e tronen får 87kw vid extremt hög soc? En 50kw ger ju max 47 i praktiken och en E- tron får troligen stå där tre ggr så lång tid som Ionity annars möjliggör. Själv kopplar jag ur när hastigheten droppar under 100kw om jag inte sitter och äter. Skulle troligen kört fossilt fortfarande om 50kw var standard.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Jag håller helt med dig, därför kommer vi behålla en bensinbil i några år till. Polestar:en är härlig att köra och rolig men på långtur har den (liksom alla elbilar) sina begränsningar.taliz skrev:Säkrare att köra 160kmh på en tom motorväg än 110 på en fullsmockad.Elof skrev:Kör du på det viset är vi andra nöjda när du tar tåget.taliz skrev:Inte kul att tvingas stanna kl0130 på natten när det regnar och blåser när man bara har 20 mil kvar. Då vill man bara kunna bomba på i 160kmh.
Nånstans runt 200kwh batteri och 500+kw laddeffekt tror jag att jag är nöjd.
I Tyskland har jag maxat alla bilar vi haft de senaste tio åren och att ligga i 250 är inte heller något problem där. När vi körde fruns BMW där sist träffade vi på en Mercedes som körde lika fort som oss (båda bilar cappade på 250) och vi hamnade på samma mack för att tanka och då ber han om ursäkt å en landsmans vägnar som låg och segade i 150 eller nåt i ytterfil när vi båda ville om.
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Jag hade nog inte heller kört en stor skåpbil/buss i den hastigheten i regn och blåst. Men en låg sedan är inga som helst problem.FredrikR skrev:taliz skrev:Inte kul att tvingas stanna kl0130 på natten när det regnar och blåser när man bara har 20 mil kvar. Då vill man bara kunna bomba på i 160kmh.
Nånstans runt 200kwh batteri och 500+kw laddeffekt tror jag att jag är nöjd.
Nu har du redan fått mothugg av andra och vi tar ju alla våra egna beslut.
Men för mig som jobbar på ambulansen tar man sig för pannan när man läser sådana kommentarer. Senast nu inatt körde jag i just mörker och ösregn med en ganska kritisk patient till sjukhus, kan ju säga att inte ens då "bombade jag på" i 160 km/h. Det kändes inte riktigt lämpligt att utsätta mig, min kolega, medtrafikanter (eller patienten för den delen, även om den redan var svårt sjuk) för den risken det skulle innebära.
Det finns väldigt många variabler som väger in i min bedömning om hur snabbt jag tycker det är lämpligt att köra med blåljus på. Men nattetid och regn är verkligen två variabler som väger tungt. Kan ju tillägga att just 160 km/h är där min arbetsgivare valt att strypa våra bilar, de anser aldrig att det är lämpligt att köra snabbare än så.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Mm folk är så extremt inskränkta här, de förstår inte att folk kör i betydligt högre hastigheter nere på kontinenten utan några som helst problem.johanh skrev:Jag håller helt med dig, därför kommer vi behålla en bensinbil i några år till. Polestar:en är härlig att köra och rolig men på långtur har den (liksom alla elbilar) sina begränsningar.taliz skrev:Säkrare att köra 160kmh på en tom motorväg än 110 på en fullsmockad.Elof skrev:Kör du på det viset är vi andra nöjda när du tar tåget.taliz skrev:Inte kul att tvingas stanna kl0130 på natten när det regnar och blåser när man bara har 20 mil kvar. Då vill man bara kunna bomba på i 160kmh.
Nånstans runt 200kwh batteri och 500+kw laddeffekt tror jag att jag är nöjd.
I Tyskland har jag maxat alla bilar vi haft de senaste tio åren och att ligga i 250 är inte heller något problem där. När vi körde fruns BMW där sist träffade vi på en Mercedes som körde lika fort som oss (båda bilar cappade på 250) och vi hamnade på samma mack för att tanka och då ber han om ursäkt å en landsmans vägnar som låg och segade i 150 eller nåt i ytterfil när vi båda ville om.
Hastighet i sig är aldrig ett problem, det är var/när/hur. Sverige har stora fina motorvägar som särskilt nattetid har extremt låg trafikbelastning.
I Holland får man tex köra 30kmh snabbare på motorväg på natten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Fri fart kanske är ett minne blott i närtid. Rapport i går kväll 11.07 in i sändningen.johanh skrev:Jag håller helt med dig, därför kommer vi behålla en bensinbil i några år till. Polestar:en är härlig att köra och rolig men på långtur har den (liksom alla elbilar) sina begränsningar.taliz skrev:Säkrare att köra 160kmh på en tom motorväg än 110 på en fullsmockad.Elof skrev:Kör du på det viset är vi andra nöjda när du tar tåget.taliz skrev:Inte kul att tvingas stanna kl0130 på natten när det regnar och blåser när man bara har 20 mil kvar. Då vill man bara kunna bomba på i 160kmh.
Nånstans runt 200kwh batteri och 500+kw laddeffekt tror jag att jag är nöjd.
I Tyskland har jag maxat alla bilar vi haft de senaste tio åren och att ligga i 250 är inte heller något problem där. När vi körde fruns BMW där sist träffade vi på en Mercedes som körde lika fort som oss (båda bilar cappade på 250) och vi hamnade på samma mack för att tanka och då ber han om ursäkt å en landsmans vägnar som låg och segade i 150 eller nåt i ytterfil när vi båda ville om.
https://www.svtplay.se/video/32184847/r ... id=8YXwNnZ
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Ursäkta men, det här är varken Tyskland eller Nederländerna. Vad dom får göra där spelar inte alls rolls för hur du får uppföra dig här.taliz skrev:Mm folk är så extremt inskränkta här, de förstår inte att folk kör i betydligt högre hastigheter nere på kontinenten utan några som helst problem.johanh skrev:Jag håller helt med dig, därför kommer vi behålla en bensinbil i några år till. Polestar:en är härlig att köra och rolig men på långtur har den (liksom alla elbilar) sina begränsningar.taliz skrev:Säkrare att köra 160kmh på en tom motorväg än 110 på en fullsmockad.Elof skrev:Kör du på det viset är vi andra nöjda när du tar tåget.taliz skrev:Inte kul att tvingas stanna kl0130 på natten när det regnar och blåser när man bara har 20 mil kvar. Då vill man bara kunna bomba på i 160kmh.
Nånstans runt 200kwh batteri och 500+kw laddeffekt tror jag att jag är nöjd.
I Tyskland har jag maxat alla bilar vi haft de senaste tio åren och att ligga i 250 är inte heller något problem där. När vi körde fruns BMW där sist träffade vi på en Mercedes som körde lika fort som oss (båda bilar cappade på 250) och vi hamnade på samma mack för att tanka och då ber han om ursäkt å en landsmans vägnar som låg och segade i 150 eller nåt i ytterfil när vi båda ville om.
Hastighet i sig är aldrig ett problem, det är var/när/hur. Sverige har stora fina motorvägar som särskilt nattetid har extremt låg trafikbelastning.
I Holland får man tex köra 30kmh snabbare på motorväg på natten.
Du får absolut tycka (och lobba för) att man borde få kunna köra snabbare. Det betyder däremot inte att du bara kan ge dig själv rätten att göra det när det faktiskt rör sig om ett lagbrott att fortköra.
Alla är lika inför lagen och ska därför följa den. Sedan om lagen är helt korrekt eller lämplig är en helt annan fråga som måste tas genom politiken.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Håller med. Skulle vara helt underbart!taliz skrev:Du menar att du gärna stannar och laddar i 2 timmar?
Själv laddar jag till den SOC som hinns med på ett mat/toastopp, och då räcker definitivt inte 50kw.
Tyvärr räcker inte dagens bilars räckvidd heller, då jag tvingas göra stopp jag inte skulle behövt med avgasbil, och då räcker faktisk tinte 150kw heller.
Inte kul att tvingas stanna kl0130 på natten när det regnar och blåser när man bara har 20 mil kvar. Då vill man bara kunna bomba på i 160kmh.
Nånstans runt 200kwh batteri och 500+kw laddeffekt tror jag att jag är nöjd.
(När vi uppnår något runt det, för det är inte om, så är dessutom precis alla de absolut sista fördelarna med fossilbilar helt bortlåsta.)
Sedan så skulle jag även gärna se ett helt gäng av 50kW-laddare för lite långsamladdning inne i städerna/byarna längs vägarna man kör. Perfekt när man skall besöka de, och/eller stoppa för en lite längre lunch eller middag.
Det senare är något för städers/byars turistsatsningar att fundera på gällande framtiden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Japp. Även batterikemierna, och paktering/kylning, måste hänga med i utvecklingen och förbättras (och det är jag övertygad att den kommer att göra).Gustafsson skrev:Problemet är ju på bilsidan, inte många gånger man behöver ladda mer än 50 - 70 kWh, men behöver man det tar det ju lång tid med vilken laddare som helst. Även en vanlig 50 kW laddar ju max vad bilen kan ta över sådär 70% SoC. V2 laddare menar jag är tillräckligt snabbt om det skulle gå att hålla 140 kW hela laddsessionen. Någon gång måste även ett stort batteri laddas och då tar det dubbelt så lång tid att ladda 200 kWh som ett 100 kWh hur man än vrider på det. Men ska man handla och äta mat så är 50 kW rätt bra att ha det också.
Precis som du så skulle jag även gärna vilja se möjligheter för långsamladdning på 50kW inne i städer/byar som man tar lite längre stopp vid längs resrutterna. Tycker Robert har en bra poäng där.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Jag förstår inte trådstartarens poäng. 50kW är för långsamt till och med för mig. Laddstopp på 90 minuter lockar inte. Det innebär åtminstone 40 minuter dötid vilket är mer än jag kan stå ut med.
Vad gäller fortkörning så kan vi kanske diskutera det nån annanstans. Men jag skulle aldrig köra i 250 på Autobahn. Jag är bekväm upp till 200 ca. Sen tycker jag tunnelseendet blir för kraftigt och marginalerna för små. Alltid vinglar det ut nån i vänsterfilen när man minst anar det. Ja, till och med i Tyskland. Kan till och med vara en svensk turist.
Däremot har jag inga som helst problem att köra i 150 på svenska motorvägar. Är ju hur lugnt som helst. Men dock är jag alltid på min vakt. Tänker hela tiden på vad som kan hända. Kollar så att ingen till höger kommer ikapp nåt långsammare och svänger ut utan att komma backspegeln osv. Försöker ligga två steg före hela tiden.
Vad gäller fortkörning så kan vi kanske diskutera det nån annanstans. Men jag skulle aldrig köra i 250 på Autobahn. Jag är bekväm upp till 200 ca. Sen tycker jag tunnelseendet blir för kraftigt och marginalerna för små. Alltid vinglar det ut nån i vänsterfilen när man minst anar det. Ja, till och med i Tyskland. Kan till och med vara en svensk turist.
Däremot har jag inga som helst problem att köra i 150 på svenska motorvägar. Är ju hur lugnt som helst. Men dock är jag alltid på min vakt. Tänker hela tiden på vad som kan hända. Kollar så att ingen till höger kommer ikapp nåt långsammare och svänger ut utan att komma backspegeln osv. Försöker ligga två steg före hela tiden.
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Jag stötte på två Id4 som behövde ladda på samma laddare under semestern, medan jag laddade SuC på samma plats.
Kollade in Id4:a nr1 lite som laddade på en Bee vilken gav 50kW. Han hade stått 30 min och hade ca 1h kvar då han skulle långt. Ungefär då kom nästa Id4, som också behövde mycket ström. Vänta 1h, sedan ladda > 1h. Han såg inte jättenöjd.
Familjen hade köpt glass på macken bredvid och jag hann precis äta upp min glass så var det dags att åka efter ca 20min.
Kombinationen långsamma laddare och hög andel trasiga är ju ingen hit!
Är riktigt glad att jag valde Tesla och tycker synd om bägge Id4-killar.
Kollade in Id4:a nr1 lite som laddade på en Bee vilken gav 50kW. Han hade stått 30 min och hade ca 1h kvar då han skulle långt. Ungefär då kom nästa Id4, som också behövde mycket ström. Vänta 1h, sedan ladda > 1h. Han såg inte jättenöjd.
Familjen hade köpt glass på macken bredvid och jag hann precis äta upp min glass så var det dags att åka efter ca 20min.
Kombinationen långsamma laddare och hög andel trasiga är ju ingen hit!
Är riktigt glad att jag valde Tesla och tycker synd om bägge Id4-killar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Håller med dig. Men om vi bortser från det lagvidriga så kanske det inte är smart att köra i 160 i mörker och regn - så pass mycket regn att kommentarskribenten inte ville lämna bilen för att ladda… Riskenför vattenplaning gör ju att tom Autobahn har max 120 km/h i regn.MWall skrev:Jag förstår inte trådstartarens poäng. 50kW är för långsamt till och med för mig. Laddstopp på 90 minuter lockar inte. Det innebär åtminstone 40 minuter dötid vilket är mer än jag kan stå ut med.
Vad gäller fortkörning så kan vi kanske diskutera det nån annanstans. Men jag skulle aldrig köra i 250 på Autobahn. Jag är bekväm upp till 200 ca. Sen tycker jag tunnelseendet blir för kraftigt och marginalerna för små. Alltid vinglar det ut nån i vänsterfilen när man minst anar det. Ja, till och med i Tyskland. Kan till och med vara en svensk turist.
Däremot har jag inga som helst problem att köra i 150 på svenska motorvägar. Är ju hur lugnt som helst. Men dock är jag alltid på min vakt. Tänker hela tiden på vad som kan hända. Kollar så att ingen till höger kommer ikapp nåt långsammare och svänger ut utan att komma backspegeln osv. Försöker ligga två steg före hela tiden.
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
ID4 laddar med bortåt 80 kW vid 62% om laddaren levererar som den ska och man inte kommer dit med ett kallt batteri. Oavsett vilket, vad är det för poäng att dra slutsatser från vilken effekt bilar tar emot vid relativt hög SoC? Det är knappast en nyhet att de allra flesta elbilarna laddar snabbare när SoC är låg. Med den logiken kan man lika gärna posta några bilder på laddeffekten vid 95%, och sen argumentera att det inte behövs några snabbladdare eller SuC överhuvudtaget. Det räcker bra med 22 kW stolpar.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
AAKEE skrev:Jag stötte på två Id4 som behövde ladda på samma laddare under semestern, medan jag laddade SuC på samma plats.
Kollade in Id4:a nr1 lite som laddade på en Bee vilken gav 50kW. Han hade stått 30 min och hade ca 1h kvar då han skulle långt. Ungefär då kom nästa Id4, som också behövde mycket ström. Vänta 1h, sedan ladda > 1h. Han såg inte jättenöjd.
Familjen hade köpt glass på macken bredvid och jag hann precis äta upp min glass så var det dags att åka efter ca 20min.
Kombinationen långsamma laddare och hög andel trasiga är ju ingen hit!
Är riktigt glad att jag valde Tesla och tycker synd om bägge Id4-killar.
Ja, fast nästa sommar kanske de står och blockerar laddare på SuC. Blir kanske ingen katastrof men köer under rusningstid tror jag vi får lära oss att leva med.
Har räknat en del och kommit fram till att det går på ett ut för mig att byta till en 3 år gammal BMW 540i Touring med extra allt som att behålla min likaledes 3 år gamla Model S. Sen är fördelarna och nackdelarna vad de är. Eldrift med sin gasrespons och billiga bränsle mot utrustning, premiumkänsla och kunna strunta i allt vad snabbladdning heter å den andra.
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Nä, är det dåliga förhållanden så håller jag igen. På vintern när det är slaskigt och jävligt i vänsterfilen så är jag alltid lika förundrar över alla framtunga Audis och liknande som plöjer fram utan fäste (fast de har bilar som är stabila rakt fram och vet inte om det). Så jag är en ganska försiktig förare i grund och botten.Aida skrev:Håller med dig. Men om vi bortser från det lagvidriga så kanske det inte är smart att köra i 160 i mörker och regn - så pass mycket regn att kommentarskribenten inte ville lämna bilen för att ladda… Riskenför vattenplaning gör ju att tom Autobahn har max 120 km/h i regn.MWall skrev:Jag förstår inte trådstartarens poäng. 50kW är för långsamt till och med för mig. Laddstopp på 90 minuter lockar inte. Det innebär åtminstone 40 minuter dötid vilket är mer än jag kan stå ut med.
Vad gäller fortkörning så kan vi kanske diskutera det nån annanstans. Men jag skulle aldrig köra i 250 på Autobahn. Jag är bekväm upp till 200 ca. Sen tycker jag tunnelseendet blir för kraftigt och marginalerna för små. Alltid vinglar det ut nån i vänsterfilen när man minst anar det. Ja, till och med i Tyskland. Kan till och med vara en svensk turist.
Däremot har jag inga som helst problem att köra i 150 på svenska motorvägar. Är ju hur lugnt som helst. Men dock är jag alltid på min vakt. Tänker hela tiden på vad som kan hända. Kollar så att ingen till höger kommer ikapp nåt långsammare och svänger ut utan att komma backspegeln osv. Försöker ligga två steg före hela tiden.