Import av Tesla från Belgien
Moderator: Redaktion
Import av Tesla från Belgien
Vi har gjort klart finansieringen och är redo att köpa en Tesla Model S, strulet är bara att hitta ett bra erbjudande.
Har letat över Teslas begagnade sida, både i Sverige o övriga europa. Men strulet är att det inte finns någon med autopilot(förutom en P85D i Tyskland). Vi söker efter en 85/P85/85D, och autopilot är en av de viktigaste funktionerna vi vill ha. Är ju naturligtvis enklare o bättre att köpa via Tesla direkt men tyvärr så är utbudet av autopiloter väldigt få.
Vi har kikat lite o på autoscout24 finns det en fin tesla i belgien som har alla paket som vi vill ha, rätt färg också!
Det jag nu undrar är om någon här har erfarenhet av att köpa bil från Belgien och vet om det är värt tiden / krånglet för ett bilpris som är ca 100.000-150.000kr billigare än i Sverige.
Har letat över Teslas begagnade sida, både i Sverige o övriga europa. Men strulet är att det inte finns någon med autopilot(förutom en P85D i Tyskland). Vi söker efter en 85/P85/85D, och autopilot är en av de viktigaste funktionerna vi vill ha. Är ju naturligtvis enklare o bättre att köpa via Tesla direkt men tyvärr så är utbudet av autopiloter väldigt få.
Vi har kikat lite o på autoscout24 finns det en fin tesla i belgien som har alla paket som vi vill ha, rätt färg också!
Det jag nu undrar är om någon här har erfarenhet av att köpa bil från Belgien och vet om det är värt tiden / krånglet för ett bilpris som är ca 100.000-150.000kr billigare än i Sverige.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Import av Tesla från Belgien
Konstigt att ni har så svårt att hitta bilar med AP.
Just nu ligger det 11 st Model S på Blocket som har eller kan uppgraderas med AP.
Just nu ligger det 11 st Model S på Blocket som har eller kan uppgraderas med AP.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Jo, men teslor som säljs i sverige är betydligt dyrare än utländska teslor inom EU. När jag skrev att vi haft svårt att hitta Teslor med autopilot så menade jag på Teslas egna begagnade sida.Nicke Nyfiken skrev:Konstigt att ni har så svårt att hitta bilar med AP.
Finns en på blocket som var intressant, (den röda S85, med autopilot). Men den hade lite högt pris....
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Jag missförstod och trodde att ni inte hittade bilar med AP över huvud taget.tehjimos skrev:Jo, men teslor som säljs i sverige är betydligt dyrare än utländska teslor inom EU. När jag skrev att vi haft svårt att hitta Teslor med autopilot så menade jag på Teslas egna begagnade sida.Nicke Nyfiken skrev:Konstigt att ni har så svårt att hitta bilar med AP.
Finns en på blocket som var intressant, (den röda S85, med autopilot). Men den hade lite högt pris....
Den röda på Blocket
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =21&t=3062
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Jo jag formulerade meningen lite konstigt.Nicke Nyfiken skrev:Jag missförstod och trodde att ni inte hittade bilar med AP över huvud taget.tehjimos skrev:Jo, men teslor som säljs i sverige är betydligt dyrare än utländska teslor inom EU. När jag skrev att vi haft svårt att hitta Teslor med autopilot så menade jag på Teslas egna begagnade sida.Nicke Nyfiken skrev:Konstigt att ni har så svårt att hitta bilar med AP.
Den röda på Blocket
Vi var o kikade på den där röda häromdagen men den var lite för dyr för vad man får.
Det vi inte tyckte om var halvskinn,halvtyg sätena. Vi hade nyligen suttit i helskinns sätena och dom var helt klart att föredra.
Vi gillade inte heller att det inte var panorama-tak. Jag är 185cm lång och när jag sitter i baksätet så är det bara någon cm tillgodo. Med panoramatak så får man ytterliggare några cm har jag hört. Annars så var den väldigt fin, bara några tusenlappar för dyr...
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Att importera bil från ett annat EU-land är inget projekt som kräver en högskoleutbildning i varken juridik eller ekonomi. Det kan finnas några fallgrop, men på en såpass ny bil som en Model S är detta inte särskilt troligt. Det gäller ha pappren iordning, finansieringen ordnat och fixat en försäkring. Sedan blir det registreringsbesiktning, vänta på skyltarna och sedan är det tuta och köra.
Själv skulle jag dock kolla med Tesla att det inte finns några konstigheter med SIM-kortet eller andra eventuella länderspecifiska utrustningsdetaljer. Kan man spara SEK 100.000 så enkelt är det nog värt lite extra arbete, tycker jag.
Själv skulle jag dock kolla med Tesla att det inte finns några konstigheter med SIM-kortet eller andra eventuella länderspecifiska utrustningsdetaljer. Kan man spara SEK 100.000 så enkelt är det nog värt lite extra arbete, tycker jag.
Ok! Tack för upplysningen! Verkar inte så superkomplicerat trots allt!Jojo skrev:Att importera bil från ett annat EU-land är inget projekt som kräver en högskoleutbildning i varken juridik eller ekonomi. Det kan finnas några fallgrop, men på en såpass ny bil som en Model S är detta inte särskilt troligt. Det gäller ha pappren iordning, finansieringen ordnat och fixat en försäkring. Sedan blir det registreringsbesiktning, vänta på skyltarna och sedan är det tuta och köra.
Sim kortet räcker i hela europa, så det är nog inge problem... efter abonnemanget tagit slut så kan man köpa nytt svenskt abonnemang via SC eller telia.
Då kanske man blir Tesla ägare till årsskiftet!

Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
En kompis till mig importerade en Audi R8 från Belgien för några år sen till Sverige, det var inga som helt problem. Det man ska tänka på är dock att den är minst 6 månader eller har gått 600(?) mil. Annars räknas den som ny och du måste betala svensk moms om jag inte minns helt fel.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Att importera är enkelt och smart. Har själv tagit hem bilar och husbil från Tyskland, England och Italien då och då de senaste 20 åren.
Att vi sen valde att köpa en ny Tesla i Sverige berodde på att prisskillnaden var marginell och bättre möjligheter att speca bilen själv. Utbudet och valmöjligheterna i modell o utrustning i Europa var för helt enkelt för litet. Om ett par år tror jag dock att det kan se riktigt bra ut.
Norge, med starkare egen kronkurs just nu för oss svenskar kan vara en bra ide trots tull o moms.
Att vi sen valde att köpa en ny Tesla i Sverige berodde på att prisskillnaden var marginell och bättre möjligheter att speca bilen själv. Utbudet och valmöjligheterna i modell o utrustning i Europa var för helt enkelt för litet. Om ett par år tror jag dock att det kan se riktigt bra ut.
Norge, med starkare egen kronkurs just nu för oss svenskar kan vara en bra ide trots tull o moms.
S70D Ocean blue
- Gustafsson
- Teslaägare
Vagnskadegarantin kan du inte räkna med heller. Finns inte i många länder.
/70D
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Då får man satsa på helförsäkring då helt enkelt, eller undvika att krockaGustafsson skrev:Vagnskadegarantin kan du inte räkna med heller. Finns inte i många länder.
/70D

Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Du kan köpa en ny demobil med fulla garantier och hämta på Tesla i Malmö innan årsskiftet för 895.000 kr. Tror det var en 70D med den mesta utrustningen.
Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Zero Motorcycles S ZF 11.4 2013
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
SÅLD Zero Motorcycles DS 2010
Renault ZOE Intense 2014
Zero Motorcycles S ZF 11.4 2013
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
SÅLD Zero Motorcycles DS 2010
Demobilar tycker jag har varit bra prisvärda tidigare. Hör av dig till tesla och kolla om de har några. D brukar vara angelägna att sälja i december för att putsa årsförsäljningssiffrorna lite. Oppfinnaren tror jag köpte en 70D ganska nyligen som demo till bra pris. Kolla med honom.
Om det är så att det ändå är klart billigare att köpa från Belgien så är det bara att köra. (Minst 50k iaf). Ingen moms eller tull på begagnade bilar.
Om det är så att det ändå är klart billigare att köpa från Belgien så är det bara att köra. (Minst 50k iaf). Ingen moms eller tull på begagnade bilar.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Är den Silvermetallic och har ljusbruna next gen säten?REIT skrev:Du kan köpa en ny demobil med fulla garantier och hämta på Tesla i Malmö innan årsskiftet för 895.000 kr. Tror det var en 70D med den mesta utrustningen.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Ringde dom i Belgien idag och den blev såld igår.. j*vla otur!REIT skrev:Du kan köpa en ny demobil med fulla garantier och hämta på Tesla i Malmö innan årsskiftet för 895.000 kr. Tror det var en 70D med den mesta utrustningen.
Får kika på demobil!
Har hittat en i Tyskland annars. Behöver offra hi-fi ljudet, köldpaket. Men får en bil för 130.000kr billigare än i sverige, och den bilen har inge skinnsäten, inge panoramatak... vilket den i Tyskland har.
Är hi-fi ljudet nödvändigt? Lyssnar ofta på musik när jag kör, men jag lyssnar mest på fm radio, ibland spotify från telefonen.
Köldpaketet känns inte superviktigt för oss, kör ofta 2 pers i bilen men vid enstaka tillfällen är vi 3-5st. Om man värmer upp bilen inuti så lär väl snö / is på rutan lossna oavsett köldpaket eller ej.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Vad jag förstår så förvärmer d flesta sin tesla och använder knappt köld paketet
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 1 gånger.
Jag fick med köldpaketet och har använt rattvärmen nån enstaka gång när jag glömt förvärma. Skulle inte valt o betala för det.
Hehe någon tusenlapp kan såklart lösas 
Ang vinterpaketet så är det nog inte så superviktigt, jag använder det dagligen dock. Men det är även det billigaste tillbehöret på bilen.
Ljudet däremot... Det finns såklart många som är nöjda med standard ljudet vilket är väldigt bra. Men hifipaketet är enormt bra. Synd att vi aldrig testade det för om något omfamnar en under bilfärden så är det just musiken.
Synd att det är lite lågt i tak där bak däremot, den delen kan man inte göra mycket åt annat än just panoramataklucka.
Hörs!

Ang vinterpaketet så är det nog inte så superviktigt, jag använder det dagligen dock. Men det är även det billigaste tillbehöret på bilen.
Ljudet däremot... Det finns såklart många som är nöjda med standard ljudet vilket är väldigt bra. Men hifipaketet är enormt bra. Synd att vi aldrig testade det för om något omfamnar en under bilfärden så är det just musiken.
Synd att det är lite lågt i tak där bak däremot, den delen kan man inte göra mycket åt annat än just panoramataklucka.
Hörs!
tehjimos skrev:Jo jag formulerade meningen lite konstigt.Nicke Nyfiken skrev:Jag missförstod och trodde att ni inte hittade bilar med AP över huvud taget.tehjimos skrev:
Jo, men teslor som säljs i sverige är betydligt dyrare än utländska teslor inom EU. När jag skrev att vi haft svårt att hitta Teslor med autopilot så menade jag på Teslas egna begagnade sida.
Den röda på Blocket
Vi var o kikade på den där röda häromdagen men den var lite för dyr för vad man får.
Det vi inte tyckte om var halvskinn,halvtyg sätena. Vi hade nyligen suttit i helskinns sätena och dom var helt klart att föredra.
Vi gillade inte heller att det inte var panorama-tak. Jag är 185cm lång och när jag sitter i baksätet så är det bara någon cm tillgodo. Med panoramatak så får man ytterliggare några cm har jag hört. Annars så var den väldigt fin, bara några tusenlappar för dyr...
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Ha inte allt för höga förhoppningar om panotaket. Det ger typ 2cm till i höjd, är lite sämre isolerad för ljud, behöver lite mer uppvärmning, större risk för läckage och krångel men krävs för takräcke och är rätt fräckt.
- Oppfinnarn
- Teslaägare
Sant. Ca 90 kkr under listpris (efter miljösubventiom) för 260 mil beg 70D. Kan nog tacka den stigande dollarkursen för en del av rabatten. Ring och fråga Tesla, efter nyår har nog rushen med att sälja demobilar till Danmark avtagit.apkungen skrev:Demobilar tycker jag har varit bra prisvärda tidigare. Hör av dig till tesla och kolla om de har några. D brukar vara angelägna att sälja i december för att putsa årsförsäljningssiffrorna lite. Oppfinnaren tror jag köpte en 70D ganska nyligen som demo till bra pris. Kolla med honom.
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22
....

Köldpaketet är värt varenda krona, tycker jag iallafall. Skulle inte vilja ha en bil utan i vårt avlånga subarktiska land.tehjimos skrev:Köldpaketet känns inte superviktigt för oss, kör ofta 2 pers i bilen men vid enstaka tillfällen är vi 3-5st. Om man värmer upp bilen inuti så lär väl snö / is på rutan lossna oavsett köldpaket eller ej.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Är rattvärme så viktigt, eller vad är det som gör det så prisvärt?Jojo skrev:Köldpaketet är värt varenda krona, tycker jag iallafall. Skulle inte vilja ha en bil utan i vårt avlånga subarktiska land.tehjimos skrev:Köldpaketet känns inte superviktigt för oss, kör ofta 2 pers i bilen men vid enstaka tillfällen är vi 3-5st. Om man värmer upp bilen inuti så lär väl snö / is på rutan lossna oavsett köldpaket eller ej.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
I det kalla land där både dagarna innan jul och midsommar har samma temperatur?Jojo skrev:Köldpaketet är värt varenda krona, tycker jag iallafall. Skulle inte vilja ha en bil utan i vårt avlånga subarktiska land.tehjimos skrev:Köldpaketet känns inte superviktigt för oss, kör ofta 2 pers i bilen men vid enstaka tillfällen är vi 3-5st. Om man värmer upp bilen inuti så lär väl snö / is på rutan lossna oavsett köldpaket eller ej.
Model 3-24/Polestar 3-24
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Tesla säljer tydligen sina demobilar för billigt. Så pass billigt att andra bilhandlare köper upp och säljer vidare.apkungen skrev:Demobilar tycker jag har varit bra prisvärda tidigare. Hör av dig till tesla och kolla om de har några. D brukar vara angelägna att sälja i december för att putsa årsförsäljningssiffrorna lite.
Teslas svarta P85D demobil i Malmö köptes av en bilfirma i Vellinge, troligtvis via en bulvan. (Bilfirman står som 3'e ägare nu, och Tesla stod som första ägare för bara några dagar sedan).
Det märkliga är att bilfirman la ut annonsen på bilen redan den 2 december när Tesla fortfarande ägde bilen. Bilfirman blev ägare till bilen den 22 december och nu 2 dagar senare är den såld.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015