3 Performance på bana - moddar och skryt
Moderator: Redaktion
3 Performance på bana - moddar och skryt
Ni(snart vi) som kör på bana - vad har ni ändrat på bilen och vad kör ni för tider?
Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt
Finns nån gammal tråd nånstans.
Byta till bredare racedäck är ju ett tips.
265 ska gå på även fram utan problem.
Minns inte märket dock.
Sen är det väl bromsbelägg.
Byta till bredare racedäck är ju ett tips.
265 ska gå på även fram utan problem.
Minns inte märket dock.
Sen är det väl bromsbelägg.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt
Kul! Vad har du kört på Mantorp respektive Gälleråsen? (inte för att det är en tävling, men...)dd88 skrev:
Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt
Fann tråden viewtopic.php?t=21379
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt
Inte jag som postat, sprang bara på den när jag läste annatdstr skrev:Kul! Vad har du kört på Mantorp respektive Gälleråsen? (inte för att det är en tävling, men...)dd88 skrev:
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt
Det stora problemet är camber fram. Däcken förstörs annars tyvärr.dstr skrev:Ni(snart vi) som kör på bana - vad har ni ändrat på bilen och vad kör ni för tider?
Problem två är att man bara kommer mellan tre och fyra mil innan batteriet är slut. Det krävs alltså snabbladdare i anslutning banan för att det ska gå att köra längre än 20 minuter.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7206
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt
Kan det verkligen stämma? Menar du att bilen drar typ 25 kWh/mil på bana?Alfa skrev:Problem två är att man bara kommer mellan tre och fyra mil innan batteriet är slut.
Det är ju typ 15 ggr mer än normalt, räknar man med att dom tre milen avverkas i en genomsnittlig hastighet på 160 km/h skulle det innebära en snitteffekt på 400 kW, jag har mycket svårt att tro att batterier, motorer, ledningar etc klarar det?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt
Nej, det är inte rimligt.fth skrev:Kan det verkligen stämma? Menar du att bilen drar typ 25 kWh/mil på bana?Alfa skrev:Problem två är att man bara kommer mellan tre och fyra mil innan batteriet är slut.
Det är ju typ 15 ggr mer än normalt, räknar man med att dom tre milen avverkas i en genomsnittlig hastighet på 160 km/h skulle det innebära en snitteffekt på 400 kW, jag har mycket svårt att tro att batterier, motorer, ledningar etc klarar det?
/fth
Alfa: hur många varv har du kört på bana?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3336
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt
Snitthastighet på 160 km/h är inte alls rimligt. Strax över 100 km/h är mer rimligt, men det beror på vilken bana körningen skedde.fth skrev:Kan det verkligen stämma? Menar du att bilen drar typ 25 kWh/mil på bana?Alfa skrev:Problem två är att man bara kommer mellan tre och fyra mil innan batteriet är slut.
Det är ju typ 15 ggr mer än normalt, räknar man med att dom tre milen avverkas i en genomsnittlig hastighet på 160 km/h skulle det innebära en snitteffekt på 400 kW, jag har mycket svårt att tro att batterier, motorer, ledningar etc klarar det?
/fth
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7206
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt
Jag bara drog till med en hastighet, med 100 km/h blir snitteffekten 250 kW, inte heller det klarar väl bilen av non-stop i 18 minuter?Niklas Z skrev:Snitthastighet på 160 km/h är inte alls rimligt. Strax över 100 km/h är mer rimligt, men det beror på vilken bana körningen skedde.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt
Plaids rekordvarv runt ringen hade en snittfart på 160 knyck. De tiderna/ambitionsnivån har iaf inte jag...
Jag är ute efter att slå mina personbästa på Mantorp, Gälleråsen och Poznan. 1,29, 1,16 och 1,47. Tar jag mig till ringen så är jag nöjd med ngt under 9 minuter.
Jag är ute efter att slå mina personbästa på Mantorp, Gälleråsen och Poznan. 1,29, 1,16 och 1,47. Tar jag mig till ringen så är jag nöjd med ngt under 9 minuter.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7206
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt
Jag tittade på några POV-videos från Model 3 på Nürburgring, det ser ut som att ett (mycket snabbt) varv kostar c:a 30% SoC, lite mer rimligt.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt
I min Ferrari 458 (570hk) så snittade jag 96km/h på Gälleråsen på mitt snabbaste varv.Niklas Z skrev:Snitthastighet på 160 km/h är inte alls rimligt. Strax över 100 km/h är mer rimligt, men det beror på vilken bana körningen skedde.
Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt
Körde M3P på Gotland Ring. Imponerande bil på de flesta vis (och banan är fantastisk!), men man kan tyvärr omöjligen köra så mycket man vill under ett halvdagspass.
Bromspedalen sjunker närmare botten efter ett par varv, men det går säkert att förbättra med ganska enkla komponentbyten. Värre då att energinivån sjunker så förskräckligt fort. Man måste ju ha lite kvar till hemfärden också. Det finns dock ett gäng 11kW laddboxar, bra om man skulle råka förköra sig.
Märkligt nog hängde de flesta porscheägare mer än vi i depån och verkade nästan mer intresserade av att snacka än att faktiskt gasa, bromsa och svänga. Förvisso en mycket trivsam miljö att stå och snacka bilar i.
Bromspedalen sjunker närmare botten efter ett par varv, men det går säkert att förbättra med ganska enkla komponentbyten. Värre då att energinivån sjunker så förskräckligt fort. Man måste ju ha lite kvar till hemfärden också. Det finns dock ett gäng 11kW laddboxar, bra om man skulle råka förköra sig.
Märkligt nog hängde de flesta porscheägare mer än vi i depån och verkade nästan mer intresserade av att snacka än att faktiskt gasa, bromsa och svänga. Förvisso en mycket trivsam miljö att stå och snacka bilar i.
Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt
Ja det behövs snabbladdare. Tesla har ju Superchargers vid nurburgring av en anledning…Elof skrev:Körde M3P på Gotland Ring. Imponerande bil på de flesta vis (och banan är fantastisk!), men man kan tyvärr omöjligen köra så mycket man vill under ett halvdagspass.
Bromspedalen sjunker närmare botten efter ett par varv, men det går säkert att förbättra med ganska enkla komponentbyten. Värre då att energinivån sjunker så förskräckligt fort. Man måste ju ha lite kvar till hemfärden också. Det finns dock ett gäng 11kW laddboxar, bra om man skulle råka förköra sig.
Märkligt nog hängde de flesta porscheägare mer än vi i depån och verkade nästan mer intresserade av att snacka än att faktiskt gasa, bromsa och svänga. Förvisso en mycket trivsam miljö att stå och snacka bilar i.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7394
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt
Det skulle vara toppen om någon av er kände för att skriva en gästartikel om Model 3 som racerbil!
Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt
Leverans nästa vecka... hur bråttom har du?TiborBlomhall skrev:Det skulle vara toppen om någon av er kände för att skriva en gästartikel om Model 3 som racerbil!
Åker nog på första bästa onsdagskörning på gröndal och nästa måndagskörning på Mantorp.
Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt
Hur tycker ni det fungerar med bankörning och stolarna i M3 som mer eller mindre saknar stöd för aktiv körning? Eller har ni bytt ut stolen?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt
Tesla M3 Donut Edition!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3659
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt
Du har säkert sett Mishas filmer från Ringen där han kör Model 3. De nämner moddarna som gjorts på bilarna i de flesta filmerna.
https://www.youtube.com/c/MishaCharoudi ... =model%203
Sen gissar jag på att just Nürnburgring är bland det tuffaste som går att köra så allt är kanske inte relevant.
https://www.youtube.com/c/MishaCharoudi ... =model%203
Sen gissar jag på att just Nürnburgring är bland det tuffaste som går att köra så allt är kanske inte relevant.
Model Y LR AWD 2022
Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt
GTR Motorpark hade säsongens sista onsdagskörning igår. En riktigt mysig kväll. 42,67 på standarddäcken.
edit: Buggar forumet? Länk till klippet:
[/yt]
edit: Buggar forumet? Länk till klippet:
[/yt]
Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt
Schysst! Vad känner du behöver bytas ut för att få bilen optimal för banan?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt
1. Bakdiff. Det skulle göra bilen mer förutsägbar och hindra att det släpper på inre bakhjulet i kurvorna vilket märkbart hämmar farten ut ur kurvorna.HelectriC skrev:Schysst! Vad känner du behöver bytas ut för att få bilen optimal för banan?
2. Bromsar. Elakare belägg och bromsvätska som tål högre temperatur. Eventuellt andra ok och skivor.
3. R-däck på mindre fälgar. 20" ger inte tillräckligt med gummi "att jobba med".
4. Sänkning/andra fjäderben. Nog för att M3P är lägre än vanliga LR, men den är alldeles för hög
5. Skalstolar så man slipper flyga runt som en vante inne i bilen och kämpa för att sitta kvar i stolen.
6. Downforce. Bilen svänger in jättefint i kurvorna, men har man högt tempo så blir rotationen rätt "kraftig" och då vore det bra att ha några hundra kilo på bakluckan. Denna gör nog inte så mycket för varvtiderna på GTR Motorpark, men väl på tex Mantorp och Gälleråsen.
Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt
Hur håller sig temperaturen på batteriet, skulle du säga att det är löst vid det här laget?
Samma sak med SOC, påverkar de senare varvtider?
Samma sak med SOC, påverkar de senare varvtider?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.