

Moderator: Redaktion
Hoppas inte på för mycket.A76 skrev:Har samma oerhört jobbig tjut. Skall lägga ett serviceärende så får vi se vad de säger. Uppmaning till alla er övriga MY-ägare att göra detsamma så de tar detta på allvar!
Tyvärr tror jag du är rätt. Noisenivå blir alltid tolkningsfråga dvs blir alltid "within spec"Nicke Nyfiken skrev:Hoppas inte på för mycket.A76 skrev:Har samma oerhört jobbig tjut. Skall lägga ett serviceärende så får vi se vad de säger. Uppmaning till alla er övriga MY-ägare att göra detsamma så de tar detta på allvar!
Jag är övertygad om att teknikern som provkör bilen inte kommer att höra något konstigt alls, även om det så blöder från öronen. Det är så Tesla SC jobbar. Och skulle någon till slut lyckas överbevisa SC att det finns ett oljud, så övergår svaret till ”working as designed” eller ”within spec”.
Hämtar min MY imorgon. Har vi eventuella chanser att häva köpet med hjälp av det?Sojid skrev:Plockade ut min Model Y för ca 18 dagar sedan och störde mig direkt på det tjutande/vinande ljudet som har väldigt hög pitch. Lämnade idag in bilen på service och precis som ni på påpekat här tidigare så var det "inom gränsnivåerna". Problemet är att det stör en väldigt mycket. Tänk er den snabbast tandläkarborren med det ilande ljudet. Då har man köpt en bil för 750k. Har 20" och det är en LR. Väldigt trist och kommer troligtvis att dra detta vidare och försöka häva köpet.
För er som vill lyssna hur det låter så har ni ett ljudklipp här: https://we.tl/t-sq1pEv4Xkr
Man får höja en del på högtalarna och man hör det mer efter ca 20sek. Det är olika höga frekvenser beroende på om man accelerar eller regenerarar.
Hade tidigare en model 3 i 1.5år som var kanon och inte hade detta vinande ljud.
Min tanke eftersom jag själv jobbar med försäljning är att Tesla internt har gått ut med detta och vet om problemet och att man försöker minimera antalet returer genom att sätta hårt mot hårt. Kan vara så att Kina inte klarar av att tillverka dessa på tillräckligt bra sätt och att vissa komponenter inte är tillräckligt bra helt enkelt. Trist, för väldigt nöjd med bilen i övrigt. Bra utrymme, känns som bättre kvalitet än Model 3 i många detaljer av bilen. Och den är ruskigt snygg.
Jag fick veta att mina "försänkta" bakre dörrhandtag var within spec. Då frågade jag hur specen ser ut, d.v.s. vilka gränsvärden de har satt upp?dfa skrev:Min motfråga om någon hade sagt att det var "inom gränsnivåerna" hade varit att fråga hur de hade uppmätt ljudet, med vilket instrument, samt att bett att få se ett protokoll på det.
Vi pratar ju inte heller buller generellt utan en viss frekvens av ljud.
Att någon testkör bilen och efter att ha lyssnat på ljudet säger bu eller bä är ju helt slumpmässigt, om inte personen i fråga har kalibrerat sina öron vilket verkar osannolikt.
De får inte svara så. De måste bevisa att produkten de såld uppfyller alla parametrar osv. De får inte sälja Tesla med 3 hjul och säga att det är inom felmarginal, eller?mikebike skrev:Jag fick veta att mina "försänkta" bakre dörrhandtag var within spec. Då frågade jag hur specen ser ut, d.v.s. vilka gränsvärden de har satt upp?dfa skrev:Min motfråga om någon hade sagt att det var "inom gränsnivåerna" hade varit att fråga hur de hade uppmätt ljudet, med vilket instrument, samt att bett att få se ett protokoll på det.
Vi pratar ju inte heller buller generellt utan en viss frekvens av ljud.
Att någon testkör bilen och efter att ha lyssnat på ljudet säger bu eller bä är ju helt slumpmässigt, om inte personen i fråga har kalibrerat sina öron vilket verkar osannolikt.
"Det får vi inte säga"
Ok, och dom har olika inverters?poochaty skrev:Jag tror att det ljudet kommer inte från motor utan från invertern.
Sent from my SM-N975F using Tapatalk
Det låter inte så farligt på ljudfilen och jag skulle säga att jag kan leva med det utifrån den.Sojid skrev:Vet ej om ni lyssnat på ljudfilen men kom gärna med comments om ni hade kunnat "leva" med det eller ej.
Försökte men VLC (som annars är väldigt förlåtande mot trasiga filer) vägrar öppna filen.Sojid skrev:Vet ej om ni lyssnat på ljudfilen men kom gärna med comments om ni hade kunnat "leva" med det eller ej.
Samma här. Hör ej det skärande ljudet i videon, men det var omöjligt att missa vid egen provkörning. Provkörde den blåa Model Y i Norrköping.Nicke Nyfiken skrev:Det låter inte så farligt på ljudfilen och jag skulle säga att jag kan leva med det utifrån den.Sojid skrev:Vet ej om ni lyssnat på ljudfilen men kom gärna med comments om ni hade kunnat "leva" med det eller ej.
MEN jag har hört det i verkligheten när jag provkörde och det är inget jag skulle kunna leva med. Så hur folk upplever ljudfilen är ganska intetsägande tycker jag. Stå på dig och reklamera bilen oavsett vad folk tycker här efter att ha lyssnat på ljudfilen.
När jag provkörde var det +20˚ och bilen hade rullat i en timme så den var definitivt varm, men ljudet hördes ändå väldigt tydligt och var sjukt irriterande. Skulle det höras mer om den var kall så hade det varit outhärdligt.micke_r skrev:Jag har inte kört långt ännu men upplever subjektivt att det låter mer vid kall bil så att säga? Har bara kört med 3-5 prickar kvar på regenerering så det är ju inte så uppvärmt då.
Skulle ni andra som kört längre hålla med, att ni upplever det mindre på långresorna pga att bilen är uppvärmd just då?
Bilen i sig är superfin, verkligen ett steg framåt från Model 3 som jag hade tidigare. Väldigt mycket känns som ett klart steg framåt. För min del är det bara ljudet som stör mig. Och det stör mycket tyvärr. Ett ljud som inte fanns i Model 3.poochaty skrev:Ska hämta min om några timmar. Ni oroar mig sååå mycket!
Sent from my SM-N975F using Tapatalk
Har du nån koll på varför just 48h? Bilen har väl fabriksgaranti åtminstone 1 år?Sojid skrev:Bilen i sig är superfin, verkligen ett steg framåt från Model 3 som jag hade tidigare. Väldigt mycket känns som ett klart steg framåt. För min del är det bara ljudet som stör mig. Och det stör mycket tyvärr. Ett ljud som inte fanns i Model 3.poochaty skrev:Ska hämta min om några timmar. Ni oroar mig sååå mycket!
Sent from my SM-N975F using Tapatalk
Problemet består då också i att Tesla inte vill göra något åt det och tycker att det är normalt och så det ska låta.
Normalt är jag en sådan som köper en grej, inte blir helt nöjd men inte pallar skicka tillbaka det eller klaga eller liknande. Men köper jag något för 750k förväntar jag mig att det är en bra produkt jag köper. Här kommer själva grejjen med internetbaserad försäljning in, dvs det finns ingen Bosst på Bilföretaget AB som jag kan åka till och säga "Bosse, bilen du sålde till mig är inte kanon, vi måste lösa det här". Nu blir det internet och ringa försäljning på Tesla och dra hela ärendet med någon som inte har en aning om vad jag pratar om och säger "Boka en tid på verkstaden, dit ska du vända dig". Och när dem då säger "Nääää allt är kanon, det är inom gränsvärdena" så har jag man inte så många ställen att ta vägen. Då tappar man hela kundservice-förfarandet som finns med en bilhandlare.
Din bil kommer säkert vara kanon, det håller vi tummarna för, men om du upplever det höga pitch-ljudet vid gas/broms och du upplever det som störande så rekommenderar jag att du iaf anmäler det asap. Inom 48h ska man "anmäla" defekter så då får man ringa Tesla service.
Hoppas du blir nöjd, bilen är som sagt kanon!