Spotify

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Spotify

Inlägg av LarsL »

Speedyidol skrev:
Ni som har haft er Tesla lite längre, är det ofta så att de utannonserar uppdateringar och sedan kommer de ej?
Tycker det är lite konstigt när de skriver i måndags "med dagens trådlösa uppdatering" och så är det ingen som har fått något på 3 dagar..
De brukar fördela uppdateringarna över några dagar för inte överbelasta sina servrar. De verkar prioritera bilar som har bra bandbredd, men kan vara en myt.
Användarvisningsbild
Speedyidol
Teslaägare

Inlägg av Speedyidol »

LarsL skrev:
Speedyidol skrev:
Ni som har haft er Tesla lite längre, är det ofta så att de utannonserar uppdateringar och sedan kommer de ej?
Tycker det är lite konstigt när de skriver i måndags "med dagens trådlösa uppdatering" och så är det ingen som har fått något på 3 dagar..
De brukar fördela uppdateringarna över några dagar för inte överbelasta sina servrar. De verkar prioritera bilar som har bra bandbredd, men kan vara en myt.

Ok, tack för info! :)
MODEL S 85D
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Är det någon? en enda? som fått Spotify än?
LarsL skrev:
De brukar fördela uppdateringarna över några dagar för inte överbelasta sina servrar.
Skulle kunna vara en myt. När dom rullade ut version 7 kom den ett "snöskred". Mängder med bilar uppdaterades inom loppet av ett par timmar.
Jag undrar om inte Tesla har en riktigt bra infrastruktur på plats för att hantera utrullningar av nya versioner.
(De skulle t ex kunna använda Amazon EC2 för att bygga kapaciteten radikalt precis när dom behöver det. Idag behöver ingen sådan kapacitet själv om den bara används några dagar om året.)
LarsL skrev:
De verkar prioritera bilar som har bra bandbredd, men kan vara en myt.
Skulle kunna vara så. Men misstänker att även det skulle kunna vara myt.
(Hör dock till dom som lite skrockfullt ser till att det finns bra wifi-täckning när uppdateringar är på gång :) )

Sanningen är väl att man med tiden lär sig att alla datum Tesla går ut med har otroligt låg trovärdighet.
"Idag" kan inte gärna misstolkas. Den som skrev det gick antingen ut med felaktig information medvetet eller hade ingen koll.
(Ett i-lands problem egentligen... )
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jag inte fått nåt mail och inte heller någon uppdatering. Aningen märkligt tillvägagångssätt det här med att skicka ut mail till några få, men sen inte uppdatera ens de bilarna. Det var ju lite samma grej för några veckor sedan när det kom en uppdatering till 7.1, som många såg i telefonen, men så när man kom ner till bilen så hade uppdateringen försvunnit. Verkar inte som OTA-avdelningen år helt synkad med resten av organisationen, men man vänjer så vid det också. Huvudsaken är ju egentligen att man faktiskt får uppdateringar OTA då och då. Det är ju inte så många andra bilar som får det överhuvudtaget.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

pegs skrev:
Sanningen är väl att man med tiden lär sig att alla datum Tesla går ut med har otroligt låg trovärdighet.
"Idag" kan inte gärna misstolkas. Den som skrev det gick antingen ut med felaktig information medvetet eller hade ingen koll.
Jag undrar om det inte är en felöversättning i det svenska mailet. I det norska mailet som jag fick står det:
Med dagens trådløse programvareoppdatering kan du nå nyte en sømløs musikkopplevelse via strømming med Spotify i din Model S.
Det kan vara en översättning från: With the over the air software updates of today, you..., vilket inte ska tolkas som att det kommer en uppdatering just idag. Tesla brukar rulla ut uppdateringar över flera dagar, så det är lite vågat att lova en uppdatering till ett specifikt datum.

Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:
pegs skrev:
Jag undrar om det inte är en felöversättning i det svenska mailet. I det norska mailet som jag fick står det:
Med dagens trådløse programvareoppdatering kan du nå nyte en sømløs musikkopplevelse via strømming med Spotify i din Model S.
Det kan vara en översättning från: With the over the air software updates of today, you..., vilket inte ska tolkas som att det kommer en uppdatering just idag. Tesla brukar rulla ut uppdateringar över flera dagar, så det är lite vågat att lova en uppdatering till ett specifikt datum.

Bild

Se där ja, du har alltså fått Spotify i din? Eller är bilden nån annans? Kanske jag som inte har läst hela tråden iofs :roll:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Speedyidol skrev:
EnTraktor skrev:
Troligen gick man ut med informationen den dagen Rdio skulle stänga ner för att lugna användarna. Men uppdateringen var inte riktigt klar så vi får vänta någon dag till.

De skriver så här på Dagen Industri, så det känns inte som om det är en miss i översättningen.

I dag skickas en mjukvaruuppdatering ut till alla ägare av en Tesla Model S i Europa, Australien och Hong Kong. Uppdateringen innebär att alla bilar får ett premiumkonto på Spotify direkt i bilstereon.

"Bilradion har utvecklats en hel del sen den kom. Idag är det Tesla som leder utvecklingen och fullt ut integrerar streaming via Spotify i sina bilar", säger Jonathan Tarlton, chef för affärsutveckling mot bilindustrin på Spotify.

Nuvarande, och kommande, Tesla Model S får automatiskt ett premiumkonto på Spotify som kopplas mot internet via bilens 4g-nät. Ingen mobil eller annan uppkopplad enhet behövs alltså för att lyssna på Spotify i bilen. Hur många bilar det handlar om vill varken Tesla eller Spotify avslöja men att det är ett viktigt samarbete för Spotify råder det ingen tvekan om.

"Det här är ett stort projekt och samarbete med Tesla är början på en resa. De kommande åren kommer att vara enorma för oss när vi verkligen ska sätta ett avtryck i bilindustrin", säger Jonathan Tarlton.

Avtalet med Tesla är inte det första bilsamarbetet för Spotify. Sedan 2013 har Spotify liknande avtal med bland annat Ford och Volvo. Men det är först i Tesla som Spotify är helt integrerat och ingår i priset för bilägarna.

Tesla samarbetade tidigare på samma sätt med musiktjänsten Rdio, som grundats av svensken Niklas Zennström. Rdio gick dock i konkurs i november i år och köptes då upp av Spotify-konkurrenten Pandora.

"Ja, vi hade Rdio men sen gick de i konkurs. Nu är vi superglada att få samarbeta med Spotify", säger Kathrin Schira, kommunikationschef för DACH-länderna på Tesla.

Varför valde Tesla att samrbeta med Spotify och inte till exempel Apple Music?

"Vi kan inte säga något om det. Det är som det är", säger Kathrin Schira.

Spotify-uppdateringen gäller bara för bilar i Europa, Australien och Hong Kong. Tesla vill inte säga någonting om huruvida lösningen kommer att komma till fler marknader, som USA.

"Vi börjar här och så får vi se vad som kommer sen", säger Kathrin Schira.

Samtalen mellan bolagen har pågått sedan Spotify började fokusera mer på bilindustrin för drygt ett år sedan.

"Det här har varit något som efterfrågats både från Teslas kunder och våra kunder. Det är roligt att efterfrågan redan finns där. Vi ser fram emot att kunna berätta om fler marknader och fler nya funktioner framöver", säger Jonathan Tarlton.
Man ska inte tro allt som står i DI, skulle man göra det så kan ju texten tolkas som "Nuvarande och kommande Model S... via 4g uppkopplingen" dvs. alla Model S kommar att få 4g och det stämmer väl inte heller?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

HelectriC skrev:
Se där ja, du har alltså fått Spotify i din? Eller är bilden nån annans?
Hittade den på Internets, tror att den är Photoshoppad.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Jag har problem med internernet radio brusar bara på högersidan så jag ringde till sc och de sa att det beror på min mjukvara och att spotify uppdateringen löser det så en uppdatering kommer snart
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:
HelectriC skrev:
Se där ja, du har alltså fått Spotify i din? Eller är bilden nån annans?
Hittade den på Internets, tror att den är Photoshoppad.
I see, tänkte kanske att du oxå var betatestare 8-)
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare

Inlägg av BigDaddyT »

e5m1r skrev:
Jag har problem med internernet radio brusar bara på högersidan så jag ringde till sc och de sa att det beror på min mjukvara och att spotify uppdateringen löser det så en uppdatering kommer snart
Toppen, då är det inte bara jag :-)
Märkte det först på parkeringsvarningen har något konstigt släpande brusiga ljud på högersidan.
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

BigDaddyT skrev:
e5m1r skrev:
Toppen, då är det inte bara jag :-)
Märkte det först på parkeringsvarningen har något konstigt släpande brusiga ljud på högersidan.
Har du också 2.9.68?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
thompap
Teslaägare

Inlägg av thompap »

Jag hade på chimes vid för hög hastighet när jag åkte från SC efter leverans. Känner igen det släpande bruset. Har 2.9.68.
Tesla M3 AWD
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Hoppas att spotify uppdateringen kommer snart jag får också brus ibland från chimes eller sensorer och alltid från internet radio
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Hur kommer det sig att inte alla har samma? Borde inte alla ha senaste versionen? Ser att jag har 2.7.77
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Vad jag har uppfattat så är den 2.9.68 den senaste och finns i alla nyligen levererade bilar sen är den kass har problem med ljud så de kanske inte körde ut den till alla
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Läste precis att spotify börjar rulla ut på måndag så några dagar till
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Då undrar man ju om inte mailet som gick ut i måndags skickades ut av misstag?

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

kanylbullen skrev:

Jag hämtade bilen på tisdag och ds sa att han inte viste nåt om uppdateringen
Däremot när jag ringde sc för att jag har allmän strul med internetradio sa de att spotify kommer snart
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Extremt bra timing för att få ut budskapet. Det fick onekligen stort genomslag i media.
Extremt dåligt timing för att rulla ut en stor uppdatering (7.1?) med tanke på storhelg (i länder med kristen dominans).
Så marknadsavdelningen pumpade ut nyheten och någon annan avdelning drog i bromsen för utrullningen?
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

kanylbullen skrev:

Nej tror jag inte.
Nu för Tesla betyder ju aldrig nu. Det betyder att det kanske kommer snart. :D
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

pegs skrev:
Extremt bra timing för att få ut budskapet. Det fick onekligen stort genomslag i media.
Extremt dåligt timing för att rulla ut en stor uppdatering (7.1?) med tanke på storhelg (i länder med kristen dominans).
Så marknadsavdelningen pumpade ut nyheten och någon annan avdelning drog i bromsen för utrullningen?
Mail gick väl bara ut till alla som inte har en kristen tro, vet att Tesla har koll på oss alla :mrgreen:
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Kommer nog lagom till Påsk.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

dstr skrev:
Jag måste ha min pronto då hela ljudsustemet är konstig på min
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

e5m1r skrev:
dstr skrev:
Jag måste ha min pronto då hela ljudsustemet är konstig på min
Funkar det att flytta allt ljud till vänster för att arbeta runt problemet?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar