Det är ju kul för de som köpt FSD att de äntligen får tillgång till FSD, åtminstone om de bor i USA. Men om man blir underkänd i den 7 dagar långa utvärderingsperioden, vad händer då? Får de ägarna aldrig tillgång till FSD? Och får de i så fall tillbaka pengarna som de betalt för FSD när de köpte bilen?
De kommer få vänta tills det inte är beta längre. Men bilen ska coacha en under de 7 dagarna och säga vad man behöver göra för att bli godkänd. De flesta blir nog godkända för betan.
Har Tesla definierat vad som skiljer Betan från stadiet efter Beta? Eftersom den kallas Beta borde väl nästan allt vara på plats som finns när den är "färdig"?
Givetvis kommer de fortsätta utveckla FSD även efter Betastadiet men den första färdiga versionen bör ju ha ungefär samma features som Betan antar jag?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Det är ju väldigt många funktioner i bilen som är ”beta”. Auto Steer t ex. Tesla verkar tillämpa ”perpetual beta” (dvs funktioner är i beta "för alltid" (länge))
Det som är frågan är när folk får tillgång till den. Jag tror inte ”knappen” kommer att göra att man skickar ut till massor/alla kunder. Det vågar man nog inte göra på ett tag.
Det är ju kul för de som köpt FSD att de äntligen får tillgång till FSD, åtminstone om de bor i USA. Men om man blir underkänd i den 7 dagar långa utvärderingsperioden, vad händer då? Får de ägarna aldrig tillgång till FSD? Och får de i så fall tillbaka pengarna som de betalt för FSD när de köpte bilen?
De kommer få vänta tills det inte är beta längre. Men bilen ska coacha en under de 7 dagarna och säga vad man behöver göra för att bli godkänd. De flesta blir nog godkända för betan.
Har Tesla definierat vad som skiljer Betan från stadiet efter Beta? Eftersom den kallas Beta borde väl nästan allt vara på plats som finns när den är "färdig"?
Givetvis kommer de fortsätta utveckla FSD även efter Betastadiet men den första färdiga versionen bör ju ha ungefär samma features som Betan antar jag?
Vi har autotorkare på Beta sedan det kom på bilar med AP 2.0. Ingen vet hur länge det är beta men troligen tills det fungerar "fläckfritt" och det kan ta en tid som vi sett med autotorkarna.
Många intressanta rättsprocesser undviks nog genom perpetual betas.
Att ligga med perpetual beta gör att Tesla vid varje tillfälle kan ta bort / lägga till eller ändra funktionalitet utan att riskera diskussioner om produkten har blivit sämre än när man köpte den.
”Jasså du saknar autotorkare? Ja, men det var bara beta!”
Alternativet, att säga att en viss version är den skarpa, gör att de måste tillhandahålla funktionen för alla som köpt bilen med funktionen. Eller ersätta den med något som är otvivelaktigt bättre, enligt alla. Det blir väldigt mycket mer komplex configuration management av det.
- ”vafan ni har tagit bort backkameran! Ge mig ersättning!”
- ”Ja, men du har ju fått 360 around view — det är ju bättre!”
- ”Nä, det är sämre! Om jag velat haft det hade jag köpt en EQS! Ge mig 500.000 kr som plåster på såren!”
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Och varför ska allt prompt bli klart hela tiden. Kan man inte bara få leva med spänning och med kontinuerliga förbä..ändringar och tycka att det ör härligt att utveckling pågår!?
Rapport: Samsung ska producera nytt autopilotchip för Tesla, förändring under andra kvartalet 2022.
FSD2 på Tesla från andra kvartalet 2022?
Det har länge spekulerats i att FSD -datorn, även känd som HW3, snart kommer att få en efterträdare. Vid Teslas AI-dag i augusti bekräftade VD Musk detta. Enligt hans mening räcker den nuvarande FSD-datorn för att uppnå autonom körning med 200-300 procent större säkerhet än människor, sa han. Ändå kommer det "uppenbarligen" att finnas en Hardware 4 eller en FSD -dator 2 på Tesla , enligt Musk.
Innovationen kommer troligen att introduceras med Cybertruck om ungefär ett år, sa Tesla -chefen. Enligt en rapport från den koreanska publikationen Naver från den här veckan borde den börja tidigare: Industrikretsar fick veta att Tesla hade lagt ordern för tillverkningen av FSD2 -chipet med Samsung, står det. Och den ska användas i företagets elbilar från andra kvartalet 2022.
Samsung producerar redan det nuvarande FSD -chipet. För den nya generationen fanns det tidigare intensiva spekulationer om en produktion på TSMC, den i särklass största kontraktstillverkaren i världen, men Samsung sägs ha vunnit mot honom. Enligt Naver har Tesla betygsatt det sydkoreanska företaget bättre än TSMC när det gäller chipdesignstöd, valuta för pengarna och långsiktigt samarbete. Dessutom ska produktionen inte ske i den senaste metoden med en 5-nanometerprocess, utan med den redan stabila 7-nanometerprocessen.
Info från en av Teslas utvecklare i den här tråden och dess undertrådar:
Antagligen gratis uppgradering till HW4 och den kommer krävas för L5
One stack inte förrän v11 eller senare.
Verkar inte som de vill ha fler kameror i andra positioner men möjligt med andra typer av kameror. Att undvika farliga svängar är ett alternativ.
Info från en av Teslas utvecklare i den här tråden och dess undertrådar:
Antagligen gratis uppgradering till HW4 och den kommer krävas för L5
One stack inte förrän v11 eller senare.
Verkar inte som de vill ha fler kameror i andra positioner men möjligt med andra typer av kameror. Att undvika farliga svängar är ett alternativ.
Screenshot_20210925-114904_Twitter.png
Kan säkert stämma att det blir gratis hw4, men undrar om de i Teslas ledning uppskattar att en ingenjör går ut lovar det redan nu. Å andra sidan har ju Tesla lovat level 5, så om hw4 krävs så är det kanske inte att överskrida befogenheter.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör Model 3 LR AWD 2019, PearlWhite, Vit interiör, 18" Aero, FSD Nissan Leaf Tekna 2013
Betaknappen" finns där: Om du vill ha Teslas senaste autopilotprogram måste du sakta ner.
På lördagskvällen började Tesla distribuera en ny mjukvaruversion i USA, som både tillkännagavs länge och väntade med spänning: Alla som köpte alternativet FSD för framtida autonom körning får en extra knapp med version 2021.32.22 i menyn av sin Tesla, med vilken han kan ansöka om att få delta i betatestet av den senaste autopilotprogramvaran. Detta är den så kallade "betaknappen" som vd Elon Musk redan hade lovat för i mars.
Påstådd Tesla -utvecklarchatt: Ingen autonom körning med aktuell hårdvara.
Enligt informationen på hans Twitter -profil är Amin A. en mjukvaruutvecklare på autopilot -teamet på Tesla, och om det är sant, kommer han i slutet av den här veckan antingen vara ur linje eller något har förändrats hos hans arbetsgivare. Vanligtvis är vd Elon Musk den enda som ansvarar där, men på fredagen började @armanthehacker sprida information om den kommande utbyggnaden av betatestet för den senaste autopilotprogramvaran FSD. Därmed gav han intrycket av att han faktiskt arbetade för Tesla. Han korrigerade också Musk och skrev att helt autonom körning inte var möjlig med den aktuella hårdvaran i företagets elbilar.
"Definitivt" ny hårdvara på Tesla.
Detta motsäger uttalanden från VD, som upprepade gånger har sagt att för autonomi på högsta nivå 5 (en bil kör oberoende var en person kan) behöver Tesla bara mjukvaruförbättringar . Däremot är han övertygad om att den nuvarande hårdvaran med kameror och den egenutvecklade FSD-datorn redan är tillräcklig för nivå 5, sa Musk till exempel vid en konferens i juli förra året. Tillbaka i augusti på Teslas AI-dag förklarade han att FSD-hårdvaran räcker för att köra autonomt 200-300 procent säkrare än vad vanliga människor kan.
Påstådd Tesla -utvecklarchatt: Ingen autonom körning med aktuell hårdvara.
Enligt informationen på hans Twitter -profil är Amin A. en mjukvaruutvecklare på autopilot -teamet på Tesla, och om det är sant, kommer han i slutet av den här veckan antingen vara ur linje eller något har förändrats hos hans arbetsgivare. Vanligtvis är vd Elon Musk den enda som ansvarar där, men på fredagen började @armanthehacker sprida information om den kommande utbyggnaden av betatestet för den senaste autopilotprogramvaran FSD. Därmed gav han intrycket av att han faktiskt arbetade för Tesla. Han korrigerade också Musk och skrev att helt autonom körning inte var möjlig med den aktuella hårdvaran i företagets elbilar.
"Definitivt" ny hårdvara på Tesla.
Detta motsäger uttalanden från VD, som upprepade gånger har sagt att för autonomi på högsta nivå 5 (en bil kör oberoende var en person kan) behöver Tesla bara mjukvaruförbättringar . Däremot är han övertygad om att den nuvarande hårdvaran med kameror och den egenutvecklade FSD-datorn redan är tillräcklig för nivå 5, sa Musk till exempel vid en konferens i juli förra året. Tillbaka i augusti på Teslas AI-dag förklarade han att FSD-hårdvaran räcker för att köra autonomt 200-300 procent säkrare än vad vanliga människor kan.
Min tolkning: 2-300% är inte tillräckligt för robotaxi och därför kommer de behöva uppgradera alla bilar. Men det har vi varit medvetna om ett tag. Det finns en anledning till att Tesla fortsatte att utveckla FSD-chip.
Så hw4 är en uppgradering av beräkningkapasitet också? Pratades de inte tidigare om att hw4 bara skulle vara för att få ner kostnader och energi förbrukning?
Så hw4 är en uppgradering av beräkningkapasitet också? Pratades de inte tidigare om att hw4 bara skulle vara för att få ner kostnader och energi förbrukning?
När Tesla presenterade HW3 sa de samtidigt att det skulle komma en uppföljare med 3x prestanda om några år. Den kommer nu som man har sagt. Inget konstigt med det.
Så hw4 är en uppgradering av beräkningkapasitet också? Pratades de inte tidigare om att hw4 bara skulle vara för att få ner kostnader och energi förbrukning?
När Tesla presenterade HW3 sa de samtidigt att det skulle komma en uppföljare med 3x prestanda om några år. Den kommer nu som man har sagt. Inget konstigt med det.
Ok, vet inte var jag fått de ifrån då, men jag trodde verkligen man sagt att hw3 skulle klara FSD utan fler uppgraderingar.
Så hw4 är en uppgradering av beräkningkapasitet också? Pratades de inte tidigare om att hw4 bara skulle vara för att få ner kostnader och energi förbrukning?
När Tesla presenterade HW3 sa de samtidigt att det skulle komma en uppföljare med 3x prestanda om några år. Den kommer nu som man har sagt. Inget konstigt med det.
Ok, vet inte var jag fått de ifrån då, men jag trodde verkligen man sagt att hw3 skulle klara FSD utan fler uppgraderingar.
Ja Elon har sagt att de borde kunna leverera självkörande funktioner med HW3 vilket de kanske också kommer göra. Men min tolkning har varit att de utvecklar bättre chip för att det krävs för robotaxi. Sedan är säkert HW4 både biligare att tillverka och strömsnålare med.
Så hw4 är en uppgradering av beräkningkapasitet också? Pratades de inte tidigare om att hw4 bara skulle vara för att få ner kostnader och energi förbrukning?
När Tesla presenterade HW3 sa de samtidigt att det skulle komma en uppföljare med 3x prestanda om några år. Den kommer nu som man har sagt. Inget konstigt med det.
Ok, vet inte var jag fått de ifrån då, men jag trodde verkligen man sagt att hw3 skulle klara FSD utan fler uppgraderingar.
Ja Elon har sagt att de borde kunna leverera självkörande funktioner med HW3 vilket de kanske också kommer göra. Men min tolkning har varit att de utvecklar bättre chip för att det krävs för robotaxi. Sedan är säkert HW4 både biligare att tillverka och strömsnålare med.
Ok, ja de kan förklarar varför jag tolkat de som jag beskrev ovan.
Jag kunde beställa FSD den 15 september 2016 då jag beställde min S75D.
Har EAP idag, och kan uppgradera till FSD.
Då byts min AP2 ut mot AP3.
Men får jag även MCU2 då på köpet?
Tesla has excluded early FSD purchasers who have MCU1 from the FSD Beta button. Please do what you can to bring attention to this. I and others bought and paid for FSD 4-6 years ago and we’re told our cars had everything needed for FSD. Now we are being left out in the cold while other enjoy. Tesla needs to step up and either make a fork of FSD beta for MCU1 or replace everyone with FSD’s MCU1 with an MCU2 free of charge, and they need to do it quickly.