Förbrukning - verklig vs beräknad
Moderator: Redaktion
Förbrukning - verklig vs beräknad
Hej,
har nyligen börjat mäta laddningen med elmätare sdm72dr och upptäcker avvikelser som jag inte kan förklara.
Bilen är knappt 2 år och jag har endast kört 15200 km totalt. Batteriet är aldrig laddat till 100% , tror den var inställt på 90% från början och har alltid laddats till 90% fullt.
Efter senaste laddning så står det återstående räckvidd 404 km, den har stadigt gått ner från 450+ som det var i början, men det spelar ingen roll, jag förstår att det beräknad.
Jag antecknade mätarställning på både bilen och elmätare och när jag hade 120km kvar räckvid satte jag bilen på laddning igår.
Tripmätaren visade 166,5 km sedan sista laddning och 32kWh eller 192 Wh/km. Det stämde någorlunda med skillnaden mellan 404km som när den var laddat till 90% och 120km när jag startade ny laddning.
Imorse när laddningen slutade så står det 404 km återstående, antar att den har laddats till samma kapacitiet som innan.
Dock till min stora förvåning så står det 50,1 kWh på elmätaren för denna laddning endast.
Var tog dessa 18 kWh vägen?
Någon som har någon förklaring till förbrukning som inte registreras som körmil? Har inte använt klimatanlägningen eller annat när bilen var avstängt. Helt normal bilkörning men många korta sträckor.
Hur felsöker jag vidare?
har nyligen börjat mäta laddningen med elmätare sdm72dr och upptäcker avvikelser som jag inte kan förklara.
Bilen är knappt 2 år och jag har endast kört 15200 km totalt. Batteriet är aldrig laddat till 100% , tror den var inställt på 90% från början och har alltid laddats till 90% fullt.
Efter senaste laddning så står det återstående räckvidd 404 km, den har stadigt gått ner från 450+ som det var i början, men det spelar ingen roll, jag förstår att det beräknad.
Jag antecknade mätarställning på både bilen och elmätare och när jag hade 120km kvar räckvid satte jag bilen på laddning igår.
Tripmätaren visade 166,5 km sedan sista laddning och 32kWh eller 192 Wh/km. Det stämde någorlunda med skillnaden mellan 404km som när den var laddat till 90% och 120km när jag startade ny laddning.
Imorse när laddningen slutade så står det 404 km återstående, antar att den har laddats till samma kapacitiet som innan.
Dock till min stora förvåning så står det 50,1 kWh på elmätaren för denna laddning endast.
Var tog dessa 18 kWh vägen?
Någon som har någon förklaring till förbrukning som inte registreras som körmil? Har inte använt klimatanlägningen eller annat när bilen var avstängt. Helt normal bilkörning men många korta sträckor.
Hur felsöker jag vidare?
Re: Förbrukning - verklig vs beräknad
2 saker som påverkar förbrukningen är temperatur i batteriet och verkningsgrad i laddaren.
Verkningsgraden är ju ca 90% så om du laddat 20kWh i batteriet så har du konsumerat 22kWh från vägguttaget.
Temperaturen när du startar laddning påverkar ju också hur mkt som till slut blir laddning i batteriet eller värme i batteriet.
Om du startat laddning med två olika batteritemperaturer tex så slår det på totala verkningsgraden. Ett kallt batteri behöver värmas upp en del under laddningen för att laddas bra.
Startar du laddningen direkt efter att du kört en längre resa är det varmt och större andel energi kommer bli veeklig laddning.
Så flr att kunna jämföra äpplen och päron så behöver du se till att du har exakt samma förutsättningar.
Sen blir ju angiven räckvidd baserad på din snittkonsumtion. Varm sommardag med medvind har en annan genomsnittlig förbukning än kalla höstdagar med regn.
Verkningsgraden är ju ca 90% så om du laddat 20kWh i batteriet så har du konsumerat 22kWh från vägguttaget.
Temperaturen när du startar laddning påverkar ju också hur mkt som till slut blir laddning i batteriet eller värme i batteriet.
Om du startat laddning med två olika batteritemperaturer tex så slår det på totala verkningsgraden. Ett kallt batteri behöver värmas upp en del under laddningen för att laddas bra.
Startar du laddningen direkt efter att du kört en längre resa är det varmt och större andel energi kommer bli veeklig laddning.
Så flr att kunna jämföra äpplen och päron så behöver du se till att du har exakt samma förutsättningar.
Sen blir ju angiven räckvidd baserad på din snittkonsumtion. Varm sommardag med medvind har en annan genomsnittlig förbukning än kalla höstdagar med regn.
Re: Förbrukning - verklig vs beräknad
Konsumtionsmätaren räknar bara när bilen är i "drive" eller "reverse". Du säger att du har gjort många småkörningar, antar över några dagars tid? Bilen drar ström hela tiden som den inte är i deep sleep, och förvånansvärt mycket när den är sentry mode.
Du laddade från 27% till 90% och ditt batteri har 72kWh nettokapacitet. 0,63*72=45,36kWh. 10% förluster i laddningen cirka blir 50kWh.
De 13 "saknade" kilowatten (45-32) har bilens system förbrukat under den tid som bilen ej varit i läge "drive".
Du laddade från 27% till 90% och ditt batteri har 72kWh nettokapacitet. 0,63*72=45,36kWh. 10% förluster i laddningen cirka blir 50kWh.
De 13 "saknade" kilowatten (45-32) har bilens system förbrukat under den tid som bilen ej varit i läge "drive".
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Förbrukning - verklig vs beräknad
Tack, visste inte att det var 10% förluster i laddningen, förklarar en del. Är det skillnad på olika laddare eller blir det samma förluster oavsett?
Tänkte mest när man tror att förbrukningen ligger på ~180 Wh/km så är det i praktiken kanske mycket mer för de som har många korta körsträckor. För mig är det 50,1 kW/h för 166,5 km eller 300 Wh/km vilket är 56% högre än den indikerade förbrukningen på 192.
Jag har ingen Sentry aktiverat och bilen är i min egen varm garage så jag kan inte se att mycket energi skulle gå åt när man inte kör bilen. Det var 9 dagar mellan laddningen men flera korta sträckor.
Dock så går den förbannade fläkten 15 minuter efter varje resa pga den dåliga designen med kondens i luftkonditionering. Bilen luktade mögel hela sommaren innan de kom och byte kupefläktarna som var sura och mögliga. Tur att vi inte blev sjuka av all mögel ...
Undrar hur mycket drar den fläkten efter varje resa och varför är det ingen som pratar om det dåliga designen och problemet med mögel ...
Tänkte mest när man tror att förbrukningen ligger på ~180 Wh/km så är det i praktiken kanske mycket mer för de som har många korta körsträckor. För mig är det 50,1 kW/h för 166,5 km eller 300 Wh/km vilket är 56% högre än den indikerade förbrukningen på 192.
Jag har ingen Sentry aktiverat och bilen är i min egen varm garage så jag kan inte se att mycket energi skulle gå åt när man inte kör bilen. Det var 9 dagar mellan laddningen men flera korta sträckor.
Dock så går den förbannade fläkten 15 minuter efter varje resa pga den dåliga designen med kondens i luftkonditionering. Bilen luktade mögel hela sommaren innan de kom och byte kupefläktarna som var sura och mögliga. Tur att vi inte blev sjuka av all mögel ...
Undrar hur mycket drar den fläkten efter varje resa och varför är det ingen som pratar om det dåliga designen och problemet med mögel ...
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7674
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Förbrukning - verklig vs beräknad
När du laddar med AC är det bilens laddare som används.Freelance skrev:Tack, visste inte att det var 10% förluster i laddningen, förklarar en del. Är det skillnad på olika laddare eller blir det samma förluster oavsett?
Tänkte mest när man tror att förbrukningen ligger på ~180 Wh/km så är det i praktiken kanske mycket mer för de som har många korta körsträckor. För mig är det 50,1 kW/h för 166,5 km eller 300 Wh/km vilket är 56% högre än den indikerade förbrukningen på 192.
Jag har ingen Sentry aktiverat och bilen är i min egen varm garage så jag kan inte se att mycket energi skulle gå åt när man inte kör bilen. Det var 9 dagar mellan laddningen men flera korta sträckor.
Dock så går den förbannade fläkten 15 minuter efter varje resa pga den dåliga designen med kondens i luftkonditionering. Bilen luktade mögel hela sommaren innan de kom och byte kupefläktarna som var sura och mögliga. Tur att vi inte blev sjuka av all mögel ...
Undrar hur mycket drar den fläkten efter varje resa och varför är det ingen som pratar om det dåliga designen och problemet med mögel ...
Med snabbladdare (DC) blir verkningsgraden sannolikt högre....
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Förbrukning - verklig vs beräknad
För att förtydliga det mikebike skrev ovan.
Boxen på väggen är ingen laddare. Det är en trefasadapter med lite inbyggd intelligens .
Den faktiska laddaren som omvandlar 3-fasen, växelström, AC, i ditt hem till likström, DC, som laddar batteriet sitter i bilen.
Dvs vilken box du har på väggen påverkar inte verkningsgraden.
Boxen på väggen är ingen laddare. Det är en trefasadapter med lite inbyggd intelligens .
Den faktiska laddaren som omvandlar 3-fasen, växelström, AC, i ditt hem till likström, DC, som laddar batteriet sitter i bilen.
Dvs vilken box du har på väggen påverkar inte verkningsgraden.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 740
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Förbrukning - verklig vs beräknad
Är det inte också så att batteriet har viss självurladdning?
Möjligen är det också skillnad på om bilen går ner i viloläge mindre ofta (kanske inte alls?) om den är inkopplad till en laddare.
Om man har kopplat bilen till en massa tjänster typ teslafi, abetterrouteplanner och liknande kan dessa förhindra bilen från att gå ner i viloläge. Det kan även idogt tittande i teslaappen göra.
Möjligen är det också skillnad på om bilen går ner i viloläge mindre ofta (kanske inte alls?) om den är inkopplad till en laddare.
Om man har kopplat bilen till en massa tjänster typ teslafi, abetterrouteplanner och liknande kan dessa förhindra bilen från att gå ner i viloläge. Det kan även idogt tittande i teslaappen göra.
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Förbrukning - verklig vs beräknad
Misstänker också att appen väcker den ofta, jag har den hemma i garaget och bilen är inte låst hemma, och ibland lämnar jag bagageluckan öppen efter att jag har handlat något. Det händer också ofta att jag går med telefonen i fickan tillräckligt nära att jag hör klickljud som säger att den vaknar och ibland trycker jag fel på appen, får gömma den i egen folder i telefonen.Dinsdale skrev:Är det inte också så att batteriet har viss självurladdning?
Möjligen är det också skillnad på om bilen går ner i viloläge mindre ofta (kanske inte alls?) om den är inkopplad till en laddare.
Om man har kopplat bilen till en massa tjänster typ teslafi, abetterrouteplanner och liknande kan dessa förhindra bilen från att gå ner i viloläge. Det kan även idogt tittande i teslaappen göra.
Har inga andra tjänster kopplade och ingen Sentry igång.
Re: Förbrukning - verklig vs beräknad
Det anser jag förklarar saken. När bilen är vaken drar den flera hundra watt, oklart varför, men det är databoxarna, cirkulationspumpar, dc-dc och allt möjligt. 13kWh på nio dagar skulle betyda att bilen varit vaken i snitt tre timmar/dag. Jag vet att den inte kan sova om en dörr är öppen, men har inte provat om det också gäller bagageluckan.
Om du har den i varmgarage är det ju ett nollsummespel, spillvärmen från bilen värmer ju garaget, men sommartid är det såklart ett slöseri.
Om du har den i varmgarage är det ju ett nollsummespel, spillvärmen från bilen värmer ju garaget, men sommartid är det såklart ett slöseri.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3357
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Förbrukning - verklig vs beräknad
Inte ett direkt svar på din fråga, men kanske en liten observation. När jag var på semester med bilen i somras körde jag 419 mil och all laddning skedde från publika laddoperatörer, förutom en gång då jag laddade från ett schuko-uttag på ett hotell. När jag senare fick fakturorna kunde jag jämföra hur mycket ström jag fått och hur mycket bilen säger sig ha förbrukat. Jämförelsen var inte perfekt, eftersom jag inte kom ihåg exakt hur mycket jag fick från schuko-laddningen och jag hade inte heller skrivit upp hur mycket det fanns kvar i batteriet när jag kom hem. Trots det vågar jag påstå att skillnaden mellan vad bilen sade sig ha förbrukat och vad jag fått från laddoperatörerna är mycket liten.
Just i detta fall var väderförhållandena gynnsamma. Mestadels runt 20 grader utomhustemperatur och minimalt behov av att värma batteri och kupé.
Just i detta fall var väderförhållandena gynnsamma. Mestadels runt 20 grader utomhustemperatur och minimalt behov av att värma batteri och kupé.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Förbrukning - verklig vs beräknad
När du laddar DC sitter laddaren utanför bilen och du debiteras för det du får efter förlusterna i omvandling.Niklas Z skrev:. Jämförelsen var inte perfekt, eftersom jag inte kom ihåg exakt hur mycket jag fick från schuko-laddningen och jag hade inte heller skrivit upp hur mycket det fanns kvar i batteriet när jag kom hem. Trots det vågar jag påstå att skillnaden mellan vad bilen sade sig ha förbrukat och vad jag fått från laddoperatörerna är mycket liten.
I det fallet bör det inte skilja mycket mellan bilens och leverantörens värde.
När jag laddar AC hemma har det skiljt 5-10%.
Lägst skillnad har vart runt 5%, med 11kWh laddström och när batteriet ibte behövt värmas av bilen (M3P ’21).
Det har sett ut som att det har blivit högre förluster vid lägre laddeffekt, och såklart högre när bilen stått ute före och vart kall så att bilen börjat med att värma batteriet före laddning.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3357
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Förbrukning - verklig vs beräknad
Ja, det jag ville peka på är just att bilen verkar ha väldigt bra koll på förbrukningen vid körning (vilket inte är oväntat).AAKEE skrev:När du laddar DC sitter laddaren utanför bilen och du debiteras för det du får efter förlusterna i omvandling.Niklas Z skrev:. Jämförelsen var inte perfekt, eftersom jag inte kom ihåg exakt hur mycket jag fick från schuko-laddningen och jag hade inte heller skrivit upp hur mycket det fanns kvar i batteriet när jag kom hem. Trots det vågar jag påstå att skillnaden mellan vad bilen sade sig ha förbrukat och vad jag fått från laddoperatörerna är mycket liten.
I det fallet bör det inte skilja mycket mellan bilens och leverantörens värde.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Förbrukning - verklig vs beräknad
Jag sänkte laddeffekten till 5A pga toppeffektkostnaden i Göteborg. Laddar jag med 11kW så blir det ~250 SEK dyrare per månad bara i toppeffekt kostnad ... Men jag kanske betalar för det ändå i förluster, laddar dock inte ofta då jag kör väldigt lite ...AAKEE skrev:När du laddar DC sitter laddaren utanför bilen och du debiteras för det du får efter förlusterna i omvandling.Niklas Z skrev:. Jämförelsen var inte perfekt, eftersom jag inte kom ihåg exakt hur mycket jag fick från schuko-laddningen och jag hade inte heller skrivit upp hur mycket det fanns kvar i batteriet när jag kom hem. Trots det vågar jag påstå att skillnaden mellan vad bilen sade sig ha förbrukat och vad jag fått från laddoperatörerna är mycket liten.
I det fallet bör det inte skilja mycket mellan bilens och leverantörens värde.
När jag laddar AC hemma har det skiljt 5-10%.
Lägst skillnad har vart runt 5%, med 11kWh laddström och när batteriet ibte behövt värmas av bilen (M3P ’21).
Det har sett ut som att det har blivit högre förluster vid lägre laddeffekt, och såklart högre när bilen stått ute före och vart kall så att bilen börjat med att värma batteriet före laddning.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5524
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Förbrukning - verklig vs beräknad
Fast använder du inte toppeffekt ändå? Tänker att med matlagning och tvätt igång samtidigt kommer man ju enkelt upp i 11 kW när allt runtomkring också används (värme/kyla, värmegolv osv).Freelance skrev:
Jag sänkte laddeffekten till 5A pga toppeffektkostnaden i Göteborg. Laddar jag med 11kW så blir det ~250 SEK dyrare per månad bara i toppeffekt kostnad ... Men jag kanske betalar för det ändå i förluster, laddar dock inte ofta då jag kör väldigt lite ...
Re: Förbrukning - verklig vs beräknad
nja, 11kW trefas kommer jag inte upp till med de hushållselen eller värme, oavsett så toppar bilen allt annat om jag inte stänger av hushålsellen när man laddar bilen. Dessa 250 SEK är skillanden mellan 5A och 16A på bilen endast.OfarligTesla skrev:Fast använder du inte toppeffekt ändå? Tänker att med matlagning och tvätt igång samtidigt kommer man ju enkelt upp i 11 kW när allt runtomkring också används (värme/kyla, värmegolv osv).Freelance skrev:
Jag sänkte laddeffekten till 5A pga toppeffektkostnaden i Göteborg. Laddar jag med 11kW så blir det ~250 SEK dyrare per månad bara i toppeffekt kostnad ... Men jag kanske betalar för det ändå i förluster, laddar dock inte ofta då jag kör väldigt lite ...
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5524
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Förbrukning - verklig vs beräknad
Men du laddar ju på natten, då har du ju inga andra storförbrukare igång samtidigt. Det blir ju dessutom bara 250 kr dyrare för dig om du annars maximalt använder 5A, du drar nog mer än så bara av att du sätter igång en induktionshäll.Freelance skrev:
nja, 11kW trefas kommer jag inte upp till med de hushållselen eller värme, oavsett så toppar bilen allt annat om jag inte stänger av hushålsellen när man laddar bilen. Dessa 250 SEK är skillanden mellan 5A och 16A på bilen endast.
Och 11 kW kan jag lätt komma upp i även i min lägenhet ibland, så skall det läggas uppvärmning på det så hade det varit ännu högre. Räcker som sagt med att laga mat samtidigt som man tvättar för att det skall ske.
Re: Förbrukning - verklig vs beräknad
Jag kommer alldrig upp till mer än 5-6kWh hushållsel under dagen och laddar jag bilen med 5A trefas på natten så blir det ~3,7 kWh effekt, skulle då kunna öka till 7A för att inte överstiga topparna från hushållselen.OfarligTesla skrev:Men du laddar ju på natten, då har du ju inga andra storförbrukare igång samtidigt. Det blir ju dessutom bara 250 kr dyrare för dig om du annars maximalt använder 5A, du drar nog mer än så bara av att du sätter igång en induktionshäll.Freelance skrev:
nja, 11kW trefas kommer jag inte upp till med de hushållselen eller värme, oavsett så toppar bilen allt annat om jag inte stänger av hushålsellen när man laddar bilen. Dessa 250 SEK är skillanden mellan 5A och 16A på bilen endast.
Och 11 kW kan jag lätt komma upp i även i min lägenhet ibland, så skall det läggas uppvärmning på det så hade det varit ännu högre. Räcker som sagt med att laga mat samtidigt som man tvättar för att det skall ske.
På vintern så går värmepumpen hårdast på natten när det är kallast så då vill man heller inte toppa det med laddning men någongång måste man ladda ändå.
För oss som har göteborgsenergi som nätägare går det att logga in med bankid och se effekten per timme per dag, då kan man planera bättre, men oavsett så kan jag inte hitta en tidigare topp på 11kW som skulle överstiga bilens laddeffekt.
Se bifogad från GE
Re: Förbrukning - verklig vs beräknad
Men varför ladda med 11kW ?Freelance skrev:Jag kommer alldrig upp till mer än 5-6kWh hushållsel under dagen och laddar jag bilen med 5A trefas på natten så blir det ~3,7 kWh effekt, skulle då kunna öka till 7A för att inte överstiga topparna från hushållselen.OfarligTesla skrev:Men du laddar ju på natten, då har du ju inga andra storförbrukare igång samtidigt. Det blir ju dessutom bara 250 kr dyrare för dig om du annars maximalt använder 5A, du drar nog mer än så bara av att du sätter igång en induktionshäll.Freelance skrev:
nja, 11kW trefas kommer jag inte upp till med de hushållselen eller värme, oavsett så toppar bilen allt annat om jag inte stänger av hushålsellen när man laddar bilen. Dessa 250 SEK är skillanden mellan 5A och 16A på bilen endast.
Och 11 kW kan jag lätt komma upp i även i min lägenhet ibland, så skall det läggas uppvärmning på det så hade det varit ännu högre. Räcker som sagt med att laga mat samtidigt som man tvättar för att det skall ske.
På vintern så går värmepumpen hårdast på natten när det är kallast så då vill man heller inte toppa det med laddning men någongång måste man ladda ändå.
För oss som har göteborgsenergi som nätägare går det att logga in med bankid och se effekten per timme per dag, då kan man planera bättre, men oavsett så kan jag inte hitta en tidigare topp på 11kW som skulle överstiga bilens laddeffekt.
Se bifogad från GE
5A ger ju 3,7kW i 8 timmar på natten vilket blir ca 30kWh per natt och på helgen kan du säkert ladda mer.
30×365=11000kwh vilket räcker till 5500mil om man räknar på 2kWh/mil i förbrukning.
Re: Förbrukning - verklig vs beräknad
Om du är borta på dagarna så behöver du ställa om värmepumpen så att den kör mer på dagen och frigör tid på natten.
Ett enkelt knep är att ställa upp termostaterna i huset när du går hemifrån på morgonen och sen ställa ner dom på kvällen när du ska ladda bilen.
Då är huset uppvärmt och du har lagrat värme så det räcker under natten.
Lite pyssligt men med hemautomation så kan man komma en bit på vägen. Allt beror ju på hur ditt specifika fall ser ut.
Ett enkelt knep är att ställa upp termostaterna i huset när du går hemifrån på morgonen och sen ställa ner dom på kvällen när du ska ladda bilen.
Då är huset uppvärmt och du har lagrat värme så det räcker under natten.
Lite pyssligt men med hemautomation så kan man komma en bit på vägen. Allt beror ju på hur ditt specifika fall ser ut.
Re: Förbrukning - verklig vs beräknad
Visst, 5A räcker gott och väl för mig, saken var att förlusterna är större vid 5A jämfört med 16A , up till 5-6% , det blir ändå lägre kostnad än toppeffekten[JM] skrev:Men varför ladda med 11kW ?Freelance skrev:Jag kommer alldrig upp till mer än 5-6kWh hushållsel under dagen och laddar jag bilen med 5A trefas på natten så blir det ~3,7 kWh effekt, skulle då kunna öka till 7A för att inte överstiga topparna från hushållselen.OfarligTesla skrev:Men du laddar ju på natten, då har du ju inga andra storförbrukare igång samtidigt. Det blir ju dessutom bara 250 kr dyrare för dig om du annars maximalt använder 5A, du drar nog mer än så bara av att du sätter igång en induktionshäll.Freelance skrev:
nja, 11kW trefas kommer jag inte upp till med de hushållselen eller värme, oavsett så toppar bilen allt annat om jag inte stänger av hushålsellen när man laddar bilen. Dessa 250 SEK är skillanden mellan 5A och 16A på bilen endast.
Och 11 kW kan jag lätt komma upp i även i min lägenhet ibland, så skall det läggas uppvärmning på det så hade det varit ännu högre. Räcker som sagt med att laga mat samtidigt som man tvättar för att det skall ske.
På vintern så går värmepumpen hårdast på natten när det är kallast så då vill man heller inte toppa det med laddning men någongång måste man ladda ändå.
För oss som har göteborgsenergi som nätägare går det att logga in med bankid och se effekten per timme per dag, då kan man planera bättre, men oavsett så kan jag inte hitta en tidigare topp på 11kW som skulle överstiga bilens laddeffekt.
Se bifogad från GE
5A ger ju 3,7kW i 8 timmar på natten vilket blir ca 30kWh per natt och på helgen kan du säkert ladda mer.
30×365=11000kwh vilket räcker till 5500mil om man räknar på 2kWh/mil i förbrukning.
A ja, inte bryr man sig om några hundralappar när man kör en bil för 650 000 , det är principen som stör mig, inte kostnaden. Så länge jag förstår nu att det blir förluster och bilen drar el när den inte används så är det något jag får acceptera och leva med det
Re: Förbrukning - verklig vs beräknad
Om du nu är ute efter att optimera verkningsgrad mot effekttopparna så kan du göra följande.Freelance skrev:Visst, 5A räcker gott och väl för mig, saken var att förlusterna är större vid 5A jämfört med 16A , up till 5-6% , det blir ändå lägre kostnad än toppeffekten[JM] skrev:Men varför ladda med 11kW ?Freelance skrev:Jag kommer alldrig upp till mer än 5-6kWh hushållsel under dagen och laddar jag bilen med 5A trefas på natten så blir det ~3,7 kWh effekt, skulle då kunna öka till 7A för att inte överstiga topparna från hushållselen.OfarligTesla skrev:Men du laddar ju på natten, då har du ju inga andra storförbrukare igång samtidigt. Det blir ju dessutom bara 250 kr dyrare för dig om du annars maximalt använder 5A, du drar nog mer än så bara av att du sätter igång en induktionshäll.Freelance skrev:
nja, 11kW trefas kommer jag inte upp till med de hushållselen eller värme, oavsett så toppar bilen allt annat om jag inte stänger av hushålsellen när man laddar bilen. Dessa 250 SEK är skillanden mellan 5A och 16A på bilen endast.
Och 11 kW kan jag lätt komma upp i även i min lägenhet ibland, så skall det läggas uppvärmning på det så hade det varit ännu högre. Räcker som sagt med att laga mat samtidigt som man tvättar för att det skall ske.
På vintern så går värmepumpen hårdast på natten när det är kallast så då vill man heller inte toppa det med laddning men någongång måste man ladda ändå.
För oss som har göteborgsenergi som nätägare går det att logga in med bankid och se effekten per timme per dag, då kan man planera bättre, men oavsett så kan jag inte hitta en tidigare topp på 11kW som skulle överstiga bilens laddeffekt.
Se bifogad från GE
5A ger ju 3,7kW i 8 timmar på natten vilket blir ca 30kWh per natt och på helgen kan du säkert ladda mer.
30×365=11000kwh vilket räcker till 5500mil om man räknar på 2kWh/mil i förbrukning.
A ja, inte bryr man sig om några hundralappar när man kör en bil för 650 000 , det är principen som stör mig, inte kostnaden. Så länge jag förstår nu att det blir förluster och bilen drar el när den inte används så är det något jag får acceptera och leva med det
Steg 1:
Sätt in ett CEE 16A 1-fasuttag som du laddar 13A med reseladdaren och "den blå kontakten".
Varför detta?
Jo ombordladdaren på teslan är egentligen 3st enfasladdare.
Dom får lite bättre verkningsgrad med högre laddström. Så en laddare som får 13A har bättre verkningsgrad än tre st som får 5A vardera.
Då kan du dessutom ställa ner laddstömmen med 1A i taget. Från 13A till 5A
Med trefasen så ställer du ju ner 3A i taget "per 1A steg" om du fattar vad jag menar.
Där det lägsta är 3×5A=15A.
Steg 2
Om du sen kopplar en tibber pulse eller watty till elskåpet så kan du med hjälp av tex en Athom Homey mäta husets strömförbrukning i realtid.
Homeyn har appar för allt och naturligtvis kan man installera en så att man därifrån sen kan styra laddningen av teslan.
Presto du har nu början på ett smart hem där du kan styra och reglera det mesta med prylar från alla olika smarta hem leverantörer via wifi, zigbee och z-wave.
https://www.m.nu/styrenheter-z-wave/hom ... -tEALw_wcB
https://tibber.com/se/store/produkt/pul ... XdEALw_wcB
https://homey.app/sv-se/app/com.tesla.c ... t-Charger/
Kommer du tjäna pengar på detta. Förmodligen inte.
Är det beroendeframkallande med smarta hem? Massor.
Re: Förbrukning - verklig vs beräknad
Går det att ställa Tesla laddaren på enfas 16A?[JM] skrev:
Om du nu är ute efter att optimera verkningsgrad mot effekttopparna så kan du göra följande.
Steg 1:
Sätt in ett CEE 16A 1-fasuttag som du laddar 13A med reseladdaren och "den blå kontakten".
Varför detta?
Jo ombordladdaren på teslan är egentligen 3st enfasladdare.
Dom får lite bättre verkningsgrad med högre laddström. Så en laddare som får 13A har bättre verkningsgrad än tre st som får 5A vardera.
Då kan du dessutom ställa ner laddstömmen med 1A i taget. Från 13A till 5A
Med trefasen så ställer du ju ner 3A i taget "per 1A steg" om du fattar vad jag menar.
Där det lägsta är 3×5A=15A.
Re: Förbrukning - verklig vs beräknad
I teorin så ska bilen kunna ta emot det.Freelance skrev:Går det att ställa Tesla laddaren på enfas 16A?[JM] skrev:
Om du nu är ute efter att optimera verkningsgrad mot effekttopparna så kan du göra följande.
Steg 1:
Sätt in ett CEE 16A 1-fasuttag som du laddar 13A med reseladdaren och "den blå kontakten".
Varför detta?
Jo ombordladdaren på teslan är egentligen 3st enfasladdare.
Dom får lite bättre verkningsgrad med högre laddström. Så en laddare som får 13A har bättre verkningsgrad än tre st som får 5A vardera.
Då kan du dessutom ställa ner laddstömmen med 1A i taget. Från 13A till 5A
Med trefasen så ställer du ju ner 3A i taget "per 1A steg" om du fattar vad jag menar.
Där det lägsta är 3×5A=15A.
Någon på forumet råkade ut för att en av ombordladdarna gick sönder och då laddade bilen bara på två faser.
Frågan är väl vad som händer med WC om man fimpar två faser till den.
Min automatsäkring är tyvärr en sån där med tre st som sitter ihop så jag kan inte prova enkelt.
Re: Förbrukning - verklig vs beräknad
Det funkar alldeles prima. Men man måste fimpa rätt fas tror jag, för elektronikens powersupply tar från L1[JM] skrev:Frågan är väl vad som händer med WC om man fimpar två faser till den.Freelance skrev:Går det att ställa Tesla laddaren på enfas 16A?[JM] skrev:
Om du nu är ute efter att optimera verkningsgrad mot effekttopparna så kan du göra följande.
Steg 1:
Sätt in ett CEE 16A 1-fasuttag som du laddar 13A med reseladdaren och "den blå kontakten".
Varför detta?
Jo ombordladdaren på teslan är egentligen 3st enfasladdare.
Dom får lite bättre verkningsgrad med högre laddström. Så en laddare som får 13A har bättre verkningsgrad än tre st som får 5A vardera.
Då kan du dessutom ställa ner laddstömmen med 1A i taget. Från 13A till 5A
Med trefasen så ställer du ju ner 3A i taget "per 1A steg" om du fattar vad jag menar.
Där det lägsta är 3×5A=15A.
Min automatsäkring är tyvärr en sån där med tre st som sitter ihop så jag kan inte prova enkelt.
Jag har provat att stänga av automatsäkringarna för L2 och L3, och den laddade jättefint från bara L1. Lilla tre-symbolen i bilen försvann. WC:n fungerade normalt, inga fellampor e.dyl.
Jag pluggade ur kontakten ur bilen innan jag bröt säkringarna. Kan nog bli lite upprörda elektroner i datorn annars.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Förbrukning - verklig vs beräknad
Tack, då får detta testas framöver, får se om förlusterna minskar, nästa gång jag gör en längre resa skall jag ladda fullt innan och efter och jämföra med elmätaren. Just nu är det bara massa korta resor så det går inte med säkerhet att utesluta förluster i laddningen eller annan föbrukning när jag inte kör.tor-ake skrev:
Det funkar alldeles prima. Men man måste fimpa rätt fas tror jag, för elektronikens powersupply tar från L1
Jag har provat att stänga av automatsäkringarna för L2 och L3, och den laddade jättefint från bara L1. Lilla tre-symbolen i bilen försvann. WC:n fungerade normalt, inga fellampor e.dyl.
Jag pluggade ur kontakten ur bilen innan jag bröt säkringarna. Kan nog bli lite upprörda elektroner i datorn annars.
Tack alla för insiktsfulla kommentarer