Bortom batterigarantin
Moderator: Redaktion
Bortom batterigarantin
Hej forumet!
Min tesla har några månader kvar på sin 8-åriga batterigaranti. Jag har fått batteriet bytt en gång på garanti.
Är det någon som vet vad som gäller efter att garantin gått ut?
Typ hur vanligt det är att batteriet havererar efter 8 år och 1 vecka, och vad Tesla tar betalt för ett nytt batteri, eller om det finns pålitliga tredjepartsverkstäder som man kan vända sig till i stället.
Jag känner mig inte säker på att meka med högspänningskomponenter själv.
hälsningar Simon
Min tesla har några månader kvar på sin 8-åriga batterigaranti. Jag har fått batteriet bytt en gång på garanti.
Är det någon som vet vad som gäller efter att garantin gått ut?
Typ hur vanligt det är att batteriet havererar efter 8 år och 1 vecka, och vad Tesla tar betalt för ett nytt batteri, eller om det finns pålitliga tredjepartsverkstäder som man kan vända sig till i stället.
Jag känner mig inte säker på att meka med högspänningskomponenter själv.
hälsningar Simon
Re: Bortom batterigarantin
Allt jag kan bidra med är att stå på dig och ge tusan i att mecka med högspänningen!
Fick mitt utbytt i somras, 85 -> 90kWh efter drygt 7000 mil, sex år. Tvärdog en vacker dag, meddelade bara att detta var sista sucken.
Har en vag susning om att någon nånstans nämnt 130ksek men vet inte vilken typ det i så fall rörde sig om.
Lycka till?
Fick mitt utbytt i somras, 85 -> 90kWh efter drygt 7000 mil, sex år. Tvärdog en vacker dag, meddelade bara att detta var sista sucken.
Har en vag susning om att någon nånstans nämnt 130ksek men vet inte vilken typ det i så fall rörde sig om.
Lycka till?
Re: Bortom batterigarantin
Vi har tre Model S och alla ca. 30.000 mil utan problem med original batterier. 2 två nu utan garantier och en med ett år kvar.
Degraderat väldigt lite typ 1% per år.
Så håller tummarna för många år ytterligare. Enda anledningen till att vi vill köpa nya batterier är om man kunde få tillbaka den gamla laddhastigheten.
Priset vet vi inte men tippar på ett par hundra tusen. Får man tillbaka laddhastigheten så är våra Model S fortfarande värda det.
Degraderat väldigt lite typ 1% per år.
Så håller tummarna för många år ytterligare. Enda anledningen till att vi vill köpa nya batterier är om man kunde få tillbaka den gamla laddhastigheten.
Priset vet vi inte men tippar på ett par hundra tusen. Får man tillbaka laddhastigheten så är våra Model S fortfarande värda det.
- gasgaraget
- Teslaägare
- Inlägg: 114
- Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
- Ort: Mölndal
Re: Bortom batterigarantin
Priser från teslaclub norge vad Tesla tar för batteribyte.
https://www.tocn.no/2021/08/hva-vil-det ... -en-tesla/
https://www.tocn.no/2021/08/hva-vil-det ... -en-tesla/
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Re: Bortom batterigarantin
gasgaraget skrev:Priser från teslaclub norge vad Tesla tar för batteribyte.
https://www.tocn.no/2021/08/hva-vil-det ... -en-tesla/
I Sverige tillkommer väl även moms på de där priserna? Enligt google är 1 NOK värd exakt 1,00 SEK så priserna stämmer ju bra på det viset.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7256
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Bortom batterigarantin
Jag har för mig att momsbefrielsen i Norge endast gäller själva bilköpet, det är alltså moms på reservdelar (vilket bl.a. lett till oönskade effekter att fler elbilar skrotas istf repareras i Norge än i andra länder).MWall skrev:gasgaraget skrev:Priser från teslaclub norge vad Tesla tar för batteribyte.
https://www.tocn.no/2021/08/hva-vil-det ... -en-tesla/
I Sverige tillkommer väl även moms på de där priserna? Enligt google är 1 NOK värd exakt 1,00 SEK så priserna stämmer ju bra på det viset.
Om priserna i artikeln är inklusive eller exklusive moms låter jag dock vara osagt.
/fth
EDIT: arbetskostnader specas ju både utan och med moms, det bör väl (?) innebära att batteripriserna är exklusive moms, eller?
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Bortom batterigarantin
Går inte batteriet på maskinskada och elektronik på bilförsäkringen?
Om så borde väl försäkringen täcka eventuellt byte, eller om det anses för dyrt inlösning av bilen?
Om så borde väl försäkringen täcka eventuellt byte, eller om det anses för dyrt inlösning av bilen?
Model Y LR.
Model S70D
Re: Bortom batterigarantin
Det står i artikeln att priset för batteriet är utan moms.
Så i Sverige tillkommer moms.
Så i Sverige tillkommer moms.
Re: Bortom batterigarantin
Ja, det var min tolkning. Eftersom det står moms på arbetet men inte på materialet så tänkte jag att batteriet var momsbefriat.fth skrev:EDIT: arbetskostnader specas ju både utan och med moms, det bör väl (?) innebära att batteripriserna är exklusive moms, eller?
- gasgaraget
- Teslaägare
- Inlägg: 114
- Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
- Ort: Mölndal
Re: Bortom batterigarantin
Bäst att byta i Norge då.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Re: Bortom batterigarantin
Hur bra laddar det nya, både räckvidd och hastighet?Lessmog skrev:Allt jag kan bidra med är att stå på dig och ge tusan i att mecka med högspänningen!
Fick mitt utbytt i somras, 85 -> 90kWh efter drygt 7000 mil, sex år. Tvärdog en vacker dag, meddelade bara att detta var sista sucken.
Har en vag susning om att någon nånstans nämnt 130ksek men vet inte vilken typ det i så fall rörde sig om.
Lycka till?
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Bortom batterigarantin
Har inte extensivt testat men på hemvägen hittade jag den nya SuC norr om Uddevalla, Hogstorp, och måste förstås prova där i några minuter. Endast v3 CCS, men det hade jag laddare och adapter för.thebishop skrev:Hur bra laddar det nya, både räckvidd och hastighet?Lessmog skrev:Allt jag kan bidra med är att stå på dig och ge tusan i att mecka med högspänningen!
Fick mitt utbytt i somras, 85 -> 90kWh efter drygt 7000 mil, sex år. Tvärdog en vacker dag, meddelade bara att detta var sista sucken.
Har en vag susning om att någon nånstans nämnt 130ksek men vet inte vilken typ det i så fall rörde sig om.
Lycka till?
Med reservation för minnet drog den in ca 70-75kW vid ca 65% SoC och rätt så varmkört batteri (E6 80-100 km i god fart ) i bra väder.
Äkta räckvidd har jag inte testat än. I alla fall verkar det som den gamla nerfningen är borta. Och några kWH till.
I tråden framgår indirekt att 90-batteriet som jag fick är värt nånstans kring mellan 160 och 180 kNOK + moms etc.
Re: Bortom batterigarantin
Låter lovande, tack!
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Bortom batterigarantin
Vet du vad anledningen till batteribytet var? Det finns ju mycket som kan haverera inne i batterilådan... Min tes är nog att ett batteri som har överlevt i 8 år kommer att fortsätta att fungera även i framtiden. Dock kan t.ex säkringen behöva bytas ut men det är ju ganska enkelt löst.Simon skrev:Hej forumet!
Min tesla har några månader kvar på sin 8-åriga batterigaranti. Jag har fått batteriet bytt en gång på garanti.
Är det någon som vet vad som gäller efter att garantin gått ut?
Typ hur vanligt det är att batteriet havererar efter 8 år och 1 vecka, och vad Tesla tar betalt för ett nytt batteri, eller om det finns pålitliga tredjepartsverkstäder som man kan vända sig till i stället.
Jag känner mig inte säker på att meka med högspänningskomponenter själv.
hälsningar Simon
Angående tredjepartsverkstäder för batteribyte/reparation så är det tyvärr magert med det ännu men det kommer säkert att bli en liten marknad för det i framtiden.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Bortom batterigarantin
Och den framtiden närmar sig snabbt… typ har redan börjat existera…lator skrev:Vet du vad anledningen till batteribytet var? Det finns ju mycket som kan haverera inne i batterilådan... Min tes är nog att ett batteri som har överlevt i 8 år kommer att fortsätta att fungera även i framtiden. Dock kan t.ex säkringen behöva bytas ut men det är ju ganska enkelt löst.Simon skrev:Hej forumet!
Min tesla har några månader kvar på sin 8-åriga batterigaranti. Jag har fått batteriet bytt en gång på garanti.
Är det någon som vet vad som gäller efter att garantin gått ut?
Typ hur vanligt det är att batteriet havererar efter 8 år och 1 vecka, och vad Tesla tar betalt för ett nytt batteri, eller om det finns pålitliga tredjepartsverkstäder som man kan vända sig till i stället.
Jag känner mig inte säker på att meka med högspänningskomponenter själv.
hälsningar Simon
Angående tredjepartsverkstäder för batteribyte/reparation så är det tyvärr magert med det ännu men det kommer säkert att bli en liten marknad för det i framtiden.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Bortom batterigarantin
För mig var anledningen ”internal fault ” - dvs helt oklart.lator skrev:Vet du vad anledningen till batteribytet var? Det finns ju mycket som kan haverera inne i batterilådan... Min tes är nog att ett batteri som har överlevt i 8 år kommer att fortsätta att fungera även i framtiden. Dock kan t.ex säkringen behöva bytas ut men det är ju ganska enkelt löst.Simon skrev:Hej forumet!
Min tesla har några månader kvar på sin 8-åriga batterigaranti. Jag har fått batteriet bytt en gång på garanti.
Är det någon som vet vad som gäller efter att garantin gått ut?
Typ hur vanligt det är att batteriet havererar efter 8 år och 1 vecka, och vad Tesla tar betalt för ett nytt batteri, eller om det finns pålitliga tredjepartsverkstäder som man kan vända sig till i stället.
Jag känner mig inte säker på att meka med högspänningskomponenter själv.
hälsningar Simon
Angående tredjepartsverkstäder för batteribyte/reparation så är det tyvärr magert med det ännu men det kommer säkert att bli en liten marknad för det i framtiden.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Bortom batterigarantin
Verkligen ingen aning.lator skrev:Vet du vad anledningen till batteribytet var? Det finns ju mycket som kan haverera inne i batterilådan... Min tes är nog att ett batteri som har överlevt i 8 år kommer att fortsätta att fungera även i framtiden. Dock kan t.ex säkringen behöva bytas ut men det är ju ganska enkelt löst.
Kan lika gärna varit någon komponent i BMSen som började bete sig konstigt som dendriter i själva cellerna.
Internet brukar ju lovorda Teslas batteripack mer än deras elektronikkomponeter.
Re: Bortom batterigarantin
Kan vara väl bra affär för Tesla att byta batteripack till "rekonditionerad" där allt som hänt är byte av någon komponent, kommer man inte få vara ensam om länge. Finns det stora pengar att tjäna och stora pengar att spara för kund så dyker det snart upp alternativ.
Model S P85DL+