Finns i stort sett inga gratisladdare kvar i Norge och Lidl har vi inte heller i detta land. Tror det er lite naivt att tro att gratisladdning är vägen att gå för den stora massan.
Nej, gratis laddning är inget att satsa på. De få gratisstolparna som finns kvar, och det är inte många, är permanent upptagna av laddhybrider. Det var länge sen jag såg en gratis laddplats som var ledig.
Hade jag varit beroende av dessa laddstolpar hade jag garanterat inte kört elbil. Och jag antar att deras dagar är räknade. Folk är ju snåla och vill ladda gratis, än mer nu med de höga elpriserna. Samtidigt ökar antalet laddbara bilar hela tiden, men antalet laddare gör inte det i samma utsträckning. Trycket ökar alltså nåt enormt. Det blir ju orimligt dyrt för den som driver en sådan laddstolpe om den ska fortsatt vara gratis.
Nej, det var trevligt så länge det varade. Men tiden med gratisladdning går nog mot sitt slut. Det är bara inse.
Jag läser om kraftigt höjda elpriser lite här och där men vad är det som gäller?
Elpriset (före överföring och skatter och moms) var så sent som i förrgår runt 2kr/kWh och har peakat på ca 2,50 kr/kWh. Oavsett om det är 2 eller 2,50 kr/kWh, så är det ca 300-600% högre än normalt elpris. Så ja, Europas konsumenter kommer bråka och vissa kommer frysa under vintern.
Fast det där är väl inte dygnsmedel? Jag kommer hålla mig borta från timpris så länge det går just för att inte råka ladda när det är extremdyrt. Men förr eller senare blir jag väl tvingad.
Frågan är om den här uppgången är tillfällig eller permanent?
Elpriset (före överföring och skatter och moms) var så sent som i förrgår runt 2kr/kWh och har peakat på ca 2,50 kr/kWh. Oavsett om det är 2 eller 2,50 kr/kWh, så är det ca 300-600% högre än normalt elpris. Så ja, Europas konsumenter kommer bråka och vissa kommer frysa under vintern.
Fast det där är väl inte dygnsmedel? Jag kommer hålla mig borta från timpris så länge det går just för att inte råka ladda när det är extremdyrt. Men förr eller senare blir jag väl tvingad.
Frågan är om den här uppgången är tillfällig eller permanent?
Att stoppa huvudet i sanden är ingen lösning. Elpriset har under september under flera perioder legat på över 2 kr/kWh. Så länge naturgaspriset är upp 500% så lär höjda elpriset hänga kvar. Och som sagt, om det blir en kall vinter, kan priset rusa mångdubbelt.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Elpriset (före överföring och skatter och moms) var så sent som i förrgår runt 2kr/kWh och har peakat på ca 2,50 kr/kWh. Oavsett om det är 2 eller 2,50 kr/kWh, så är det ca 300-600% högre än normalt elpris. Så ja, Europas konsumenter kommer bråka och vissa kommer frysa under vintern.
Fast det där är väl inte dygnsmedel? Jag kommer hålla mig borta från timpris så länge det går just för att inte råka ladda när det är extremdyrt. Men förr eller senare blir jag väl tvingad.
Frågan är om den här uppgången är tillfällig eller permanent?
Att stoppa huvudet i sanden är ingen lösning. Elpriset har under september under flera perioder legat på över 2 kr/kWh. Så länge naturgaspriset är upp 500% så lär höjda elpriset hänga kvar. Och som sagt, om det blir en kall vinter, kan priset rusa mångdubbelt.
Äh, det lär väl gå ner snart igen. Den där billiga förnybara vindkraften kommer rädda oss!
Jag har faktiskt de senaste veckorna för första gången använt timer-funktionen i min värmepump. När elen kostade 3kr eller mer (med skatter och avgifter), samtidigt som det börjar bli rätt kallt ute, är det nog en bra idé att börja använda elen när den är lite billigare, dvs på natten. Samma sak för bilen. Hittills har jag alltid laddat så fort jag kom hem. Nu är den inställd att ladda med timer.
Vi har även eldat i braskaminen istället, när det blev så kallt inne att vi började frysa. Då blev det varmt och gott igen. Frågan är vad som händer på vintern.
Solcellerna har inte heller gett nån större nytta de senaste veckorna. Och dessutom är det ganska lönsamt att inte förbruka den egna elen själv, just eftersom spotpriset på dagarna är så astronomiskt högt. Tyvärr är ju skattereduktionen för egenproducerad el "orörlig" på 60öre/kWh. Jag tror inte att det kompenserar för det höga inköpspriset + skatt på el. Vi får se var elräkningen hamnar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mati, du får krypa till korset nu och teckna upp dig på Ionity så laddar du för 3,3kr/kWh!!!
(Trollar, men kunde inte låta bli)
Haha, jag har fortfarande mitt "gratis"-abonnemang som löper ut i december. Jag har inte använt det en endaste gång. Behovet finns inte. Och nej, jag kommer inte förlänga det. Jag får säga upp det innan det börjar kosta pengar på riktigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Om jag hade varit petroleumkonsument hade jag inte bekymrat mig över såna små fluktationer i dieselpriset - jag skulle tecknat flerårigt fastprisavtal. Det är väl bara amatörer som har rörligt pris!?
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
20kr/liter är ju bara 2kr/kWh så det är ju inte farligt. 50kr/liter så att det matchar snabbladdning hade varit lagom.
När bensinpriset skenar så är man fast om man har fossilbil. Du kan bara svälja och acceptera eller stanna hemma om man inte byter till elbil då alltså.
När elpriset går upp så öppnar det upp för nya lösningar för oss och mig. Det blir plötslig lönsamt att köpa solceller och batteri. Eller kanske att sätta upp ett vindkraftverk. Blir det riktigt elände ett eget värmekraftverk, har egen ved. oIo Putin!
20kr/liter är ju bara 2kr/kWh så det är ju inte farligt.
Exakt så. När bränslepriset ökar med några ynka procent så blir det ramaskri och folk pratar om världsundergången. I själva verket är det inte många kronor för all den energi man får. Elpriset varier mycket mer än så. Med flera 100% faktiskt. Tänk om det hade varit så med dieselpriset. Idag kostar det 18 kr litern, imorgon 80 kr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
20kr/liter är ju bara 2kr/kWh så det är ju inte farligt.
Exakt så. När bränslepriset ökar med några ynka procent så blir det ramaskri och folk pratar om världsundergången. I själva verket är det inte många kronor för all den energi man får. Elpriset varier mycket mer än så. Med flera 100% faktiskt. Tänk om det hade varit så med dieselpriset. Idag kostar det 18 kr litern, imorgon 80 kr.
Det slår dock väldigt hårt för de som har små marginaler redan som det är. Tycker de som köper nya dyra fossil-SUV:ar och liknande kunde betala mycket mer dock
Vi har även eldat i braskaminen istället, när det blev så kallt inne att vi började frysa. Då blev det varmt och gott igen. Frågan är vad som händer på vintern.
På fredagen höjde de ledande kedjorna dieselpriset med ytterligare 15 öre till rekordhöga 18:22 kronor litern
Putin är med och höjer priset på gas och olja. Det medför också höjda elpriser.
Ja, tyvärr är det så.
Hade vi haft kvar kärnkraften så hade vi inte varit i Putins händer. Dålig politik av Sverige då detta som sagt även drabbar oss elbilister.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
På fredagen höjde de ledande kedjorna dieselpriset med ytterligare 15 öre till rekordhöga 18:22 kronor litern
Putin är med och höjer priset på gas och olja. Det medför också höjda elpriser.
Ja, tyvärr är det så.
Hade vi haft kvar kärnkraften så hade vi inte varit i Putins händer. Dålig politik av Sverige då detta som sagt även drabbar oss elbilister.
En sanning med modifikation. Tyskland är i händerna på Putin och Tyskland sätter priset på elmarknaden. Varför sälja billigt i Sverige när man kan sälja dyrt till Tyskland? Då måste Sverige också betala lika mycket... Allt beror på kärnkraften dock. Tysk kärnkraft mest.
Priserna på fossila bränslen kommer stiga pga av förskjutningen från fossilt till elbilar. Bolagen kommer inte ha avsättning för allt de framställer och de kommer ha fasta kostnader för att hantera allt. Det är inte lätt att dra ner när efterfrågan sjunker snabbt. De man trodde för 10-20 år sedan var att priserna skulle gå upp för att det uppstod brist på fossil bränslen, det scenariot tror jag inte kommer att hända för omställning går fort just nu.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
På fredagen höjde de ledande kedjorna dieselpriset med ytterligare 15 öre till rekordhöga 18:22 kronor litern
Putin är med och höjer priset på gas och olja. Det medför också höjda elpriser.
Ja, tyvärr är det så.
Hade vi haft kvar kärnkraften så hade vi inte varit i Putins händer. Dålig politik av Sverige då detta som sagt även drabbar oss elbilister.
En sanning med modifikation. Tyskland är i händerna på Putin och Tyskland sätter priset på elmarknaden. Varför sälja billigt i Sverige när man kan sälja dyrt till Tyskland? Då måste Sverige också betala lika mycket... Allt beror på kärnkraften dock. Tysk kärnkraft mest.
Tysk nedlagd kärnkraft antar jag att du menar?
Karlshamn eldar 140 000 liter olja i timmen, otroligt dumt när det är relativt varmt, hur ska det bli i vinter med -20 i södra Sverige?
Allt är Miljöpartiets fel som vanligt! De lägger ner helt ok kärnkraft innan bra alternativ finns.
Priserna på fossila bränslen kommer stiga pga av förskjutningen från fossilt till elbilar. Bolagen kommer inte ha avsättning för allt de framställer och de kommer ha fasta kostnader för att hantera allt. Det är inte lätt att dra ner när efterfrågan sjunker snabbt. De man trodde för 10-20 år sedan var att priserna skulle gå upp för att det uppstod brist på fossil bränslen, det scenariot tror jag inte kommer att hända för omställning går fort just nu.
Menar du att det kommer bli brist eller överskott på fossilt bränsle?
Vi har även eldat i braskaminen istället, när det blev så kallt inne att vi började frysa. Då blev det varmt och gott igen. Frågan är vad som händer på vintern.
Man får väl betala lite mer för att slippa frysa?
Varför? Det finns ju som sagt alternativ. Veden är gratis.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vi har även eldat i braskaminen istället, när det blev så kallt inne att vi började frysa. Då blev det varmt och gott igen. Frågan är vad som händer på vintern.
Man får väl betala lite mer för att slippa frysa?
Varför? Det finns ju som sagt alternativ. Veden är gratis.
Vi har även eldat i braskaminen istället, när det blev så kallt inne att vi började frysa. Då blev det varmt och gott igen. Frågan är vad som händer på vintern.
Man får väl betala lite mer för att slippa frysa?
Varför? Det finns ju som sagt alternativ. Veden är gratis.
Nejdå. Jag tar 400kr per m3!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Vi har även eldat i braskaminen istället, när det blev så kallt inne att vi började frysa. Då blev det varmt och gott igen. Frågan är vad som händer på vintern.
Man får väl betala lite mer för att slippa frysa?
Varför? Det finns ju som sagt alternativ. Veden är gratis.
Vet att virke har gått upp till högre priser än någonsin, menar du att det inte påverkar priset på ved också?
Vi har även eldat i braskaminen istället, när det blev så kallt inne att vi började frysa. Då blev det varmt och gott igen. Frågan är vad som händer på vintern.
Man får väl betala lite mer för att slippa frysa?
Varför? Det finns ju som sagt alternativ. Veden är gratis.
Vet att virke har gått upp till högre priser än någonsin, menar du att det inte påverkar priset på ved också?
Det vet (ved?) jag inte. Jag sågar av mina egna träd i första hand. Det är länge sen jag har köpt ved. Det blir i så fall bara om den egna veden inte räcker.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14