Schucko till Type2 ?
Moderator: Redaktion
Schucko till Type2 ?
Kanske en dum fråga, men jag ställer den ändå....
Vilken funktion fyller "Tesla boxen" som sitter på den laddkabel som man får med bilen?
Kan man lika väl använda en Kabel: Schucko till type 2 - Se bild under?
Vilken funktion fyller "Tesla boxen" som sitter på den laddkabel som man får med bilen?
Kan man lika väl använda en Kabel: Schucko till type 2 - Se bild under?
Få rabatt på din Tesla: http://---
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
Re: Schucko till Type2 ?
Om man har en tillräckligt "korkad" elbil så kanske den tar laddning bara det kommer ström på någon fas. Skulle inte tro (och inte heller hoppas) att det funkar på Teslan.
Det Teslas kabel gör är ju att kommunicera Mode3-kommunikation med bilen om att påbörja laddning, avsluta laddning, etc.
Det Teslas kabel gör är ju att kommunicera Mode3-kommunikation med bilen om att påbörja laddning, avsluta laddning, etc.
Varför skulle sladden behöva veta när ladningen börjar / slutar? Laddaren sitter ju i bilen.
Den ända informationen som ja kan tänka mig behövs på sladd sidan är hur många Ampär som laddaren får suga ur de utaget.
Den ända informationen som ja kan tänka mig behövs på sladd sidan är hur många Ampär som laddaren får suga ur de utaget.
Det är kodat som ett resistorvärde....Kalle skrev:Varför skulle sladden behöva veta när ladningen börjar / slutar? Laddaren sitter ju i bilen.
Det borde funka med en sådan kabel. Men vore intressant att få det bekräftat.
För att det ska funka med trefas så måste det finnas en liten laddbox. Så när Tesla hade en sån så var det troligtvis enklare med en schuko-adapter till den än att skicka med en till hel kabel.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
UMC:n behövs väl just som matbl säger för att kunna ladda både trefast och schuko med en och samma kabel. Samt, antar jag, för att hantera andra adapters som kan bli tillgängliga i framtiden.
Model X P100D
Förklara gärna skillnaden. Om det går att skicka ström på en fas utan kommunikation så går det väl att skicka på alla tre faser utan kommunikation? Berätta gärna hur det funkar om du har koll på detta.matbl skrev:Det är kodat som ett resistorvärde....Kalle skrev:Varför skulle sladden behöva veta när ladningen börjar / slutar? Laddaren sitter ju i bilen.
För att det ska funka med trefas så måste det finnas en liten laddbox. Så när Tesla hade en sån så var det troligtvis enklare med en schuko-adapter till den än att skicka med en till hel kabel.
OBS!!! Av säkerhetsskäl ska visad kabel absolut inte användas, varken till Tesla eller till annan elbil med Typ 2 eller Typ 1 kontakt.
Kabeln som medföljer Model S och andra elbilar med Typ 2/Typ 1- anslutning, följer en standard tillsammans med laddsättet Mode 2 (som man kan säga är en kombination av laddsätten Mode 1 och Mode 3). Notera att alla medföljande elbils-sladdar har en kort stump, en kommunikationsdosa, och sedan en lång stump med antingen Typ 2 eller Typ 1. Mode 3 innebär att det finns en kommunikation mellan den lilla dosan på den medföljande sladden och bilen, alternativet är en väggmonterad sk Wallbox som också innebär Mode 3-laddning. Utan kommunikation mellan dosan på sladden strömsätts inte den långa stumpen av sladden och Typ 2-anslutningen. Om kommunikationen bryts, t ex sladden klipps av (frivilligt eller ofrivilligt) bryter strömmen på millisekunder så att ingen olycka ska ske. Om däremot den korta stumpen klipps av, riskerar man att det fortfarande finns en strömförande kabel. Det finns som bekant ingen kommunikation mellan Schucko-uttaget och dosan på sladden (Mode 1-laddning). Tänk dammsugarsladd.
För att laddning via Typ 2 ska fungera krävs det altså att det finns en kommunikation. Denna sladd har med all sannolikhet byggt in kommunikationen i Typ 2-handsken vilket innebär att resten av sladden är som en dammsugarsladd. Av samma anledning, ska t ex förlängningssladdar undvikas att användas, speciellt om man inte har grundläggande kunskaper om el.
Laddningen med ovanstående sladd/anslutning blir mao osäker och rent utav farlig.
Använd ALLTID medföljande kablar till laddning av din elbil alternativt standardiserade anslutningar som Typ 2/Mode3 kablar. Om du är minsta lilla osäker, fråga din återförsäljare eller Tesla representant om kabeln går att använda. Riskera inte din eller andras säkerhet!
Kabeln som medföljer Model S och andra elbilar med Typ 2/Typ 1- anslutning, följer en standard tillsammans med laddsättet Mode 2 (som man kan säga är en kombination av laddsätten Mode 1 och Mode 3). Notera att alla medföljande elbils-sladdar har en kort stump, en kommunikationsdosa, och sedan en lång stump med antingen Typ 2 eller Typ 1. Mode 3 innebär att det finns en kommunikation mellan den lilla dosan på den medföljande sladden och bilen, alternativet är en väggmonterad sk Wallbox som också innebär Mode 3-laddning. Utan kommunikation mellan dosan på sladden strömsätts inte den långa stumpen av sladden och Typ 2-anslutningen. Om kommunikationen bryts, t ex sladden klipps av (frivilligt eller ofrivilligt) bryter strömmen på millisekunder så att ingen olycka ska ske. Om däremot den korta stumpen klipps av, riskerar man att det fortfarande finns en strömförande kabel. Det finns som bekant ingen kommunikation mellan Schucko-uttaget och dosan på sladden (Mode 1-laddning). Tänk dammsugarsladd.
För att laddning via Typ 2 ska fungera krävs det altså att det finns en kommunikation. Denna sladd har med all sannolikhet byggt in kommunikationen i Typ 2-handsken vilket innebär att resten av sladden är som en dammsugarsladd. Av samma anledning, ska t ex förlängningssladdar undvikas att användas, speciellt om man inte har grundläggande kunskaper om el.
Laddningen med ovanstående sladd/anslutning blir mao osäker och rent utav farlig.
Använd ALLTID medföljande kablar till laddning av din elbil alternativt standardiserade anslutningar som Typ 2/Mode3 kablar. Om du är minsta lilla osäker, fråga din återförsäljare eller Tesla representant om kabeln går att använda. Riskera inte din eller andras säkerhet!
Nåja. Nu ska vi inte skrämmas i onödan.Abcde skrev:OBS!!! Av säkerhetsskäl ska visad kabel absolut inte användas, varken till Tesla eller till annan elbil med Typ 2 eller Typ 1 kontakt.
Visst, har man av kabeln så är den strömförande. Precis som vilken annan elkabel som helst. T.o.m. på mindre byggen är det vanligt med minst 3-fas 32A matning till byggcentraler osv. Och då är det lika skyddat som denna fast mycket högre effekter...
Jag tror kabeln är en Type2 Mode1. Det är oklart om Teslan ens accepterar en sån anslutning. Men det ska inte om kabeln är rätt gjord vara farligt att testa.
Jo. Även trefas ska gå att köra i Type 2 Mode 1. Skulle vara intressasnt att veta om det funkar.hasse_h skrev:Förklara gärna skillnaden. Om det går att skicka ström på en fas utan kommunikation så går det väl att skicka på alla tre faser utan kommunikation? Berätta gärna hur det funkar om du har koll på detta.matbl skrev:Det är kodat som ett resistorvärde....Kalle skrev:Varför skulle sladden behöva veta när ladningen börjar / slutar? Laddaren sitter ju i bilen.