UK stryper laddströmmen för elbilar
Moderator: Redaktion
UK stryper laddströmmen för elbilar
Kan det här verkligen vara rätt väg?
I Storbritannien har man tagit fram en lag som gör det från maj 2022 möjligt att tillfällligt stänga ute privata laddboxar från elnätet så att folk inte använder elen för att ladda sina bilar. Allt för att förhindra att nätet överbelastas.
Snabbladdning och laddning vid offentliga laddstolpar ska fortfarande vara möjligt.
Känns ju genomtänkt. Istället för att långsamladda hemma ska man alltså åka till en snabbladdare istället.
https://efahrer.chip.de/news/um-black-o ... -ab_105978
I Storbritannien har man tagit fram en lag som gör det från maj 2022 möjligt att tillfällligt stänga ute privata laddboxar från elnätet så att folk inte använder elen för att ladda sina bilar. Allt för att förhindra att nätet överbelastas.
Snabbladdning och laddning vid offentliga laddstolpar ska fortfarande vara möjligt.
Känns ju genomtänkt. Istället för att långsamladda hemma ska man alltså åka till en snabbladdare istället.
https://efahrer.chip.de/news/um-black-o ... -ab_105978
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: UK stryper laddströmmen för elbilar
Om man tvunget ska koppla bort något tillfälligt från hushållen för att undvika Brownout eller Blackout borde det väl snarare vara värmepannor och värmepumpar.. Eller varför inte reglera med pris på högsta effekt som är aktuellt i Göteborg nu..mati skrev:Kan det här verkligen vara rätt väg?
I Storbritannien har man tagit fram en lag som gör det från maj 2022 möjligt att tillfällligt stänga ute privata laddboxar från elnätet så att folk inte använder elen för att ladda sina bilar. Allt för att förhindra att nätet överbelastas.
Snabbladdning och laddning vid offentliga laddstolpar ska fortfarande vara möjligt.
Känns ju genomtänkt. Istället för att långsamladda hemma ska man alltså åka till en snabbladdare istället.
https://efahrer.chip.de/news/um-black-o ... -ab_105978
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: UK stryper laddströmmen för elbilar
Det där låter som en lag lite i samma anda som i förra seklets början när man skapade en massa krångliga lagar kring bilar för att de inte skulle konkurrera ut hästarna. (Typ max 5 km/h och en som gick före med en röd flagga etc.)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: UK stryper laddströmmen för elbilar
Dom får väl om inte annat ett uppsving i försäljningen av laddkablar för dom går
knappast att styra centralt (eller eg vanliga laddboxar också om man monterar med
Bjelke-metoden), allt som inte är fast monterat lär bli svårt att reglera…
Undrar om samma ägare som fått sin laddning avbruten blir extra motiverade att ställa upp
med V2G senare när det kommer…. Antagligen inte.
knappast att styra centralt (eller eg vanliga laddboxar också om man monterar med
Bjelke-metoden), allt som inte är fast monterat lär bli svårt att reglera…
Undrar om samma ägare som fått sin laddning avbruten blir extra motiverade att ställa upp
med V2G senare när det kommer…. Antagligen inte.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: UK stryper laddströmmen för elbilar
Låter ju svårt att efterleva. Hur ska själva avstängningen fungera i praktiken?
Re: UK stryper laddströmmen för elbilar
Värmer inte de allt med gas, dvs de finns ingen värmepanna att koppla bort.Maw skrev:Om man tvunget ska koppla bort något tillfälligt från hushållen för att undvika Brownout eller Blackout borde det väl snarare vara värmepannor och värmepumpar.. Eller varför inte reglera med pris på högsta effekt som är aktuellt i Göteborg nu..mati skrev:Kan det här verkligen vara rätt väg?
I Storbritannien har man tagit fram en lag som gör det från maj 2022 möjligt att tillfällligt stänga ute privata laddboxar från elnätet så att folk inte använder elen för att ladda sina bilar. Allt för att förhindra att nätet överbelastas.
Snabbladdning och laddning vid offentliga laddstolpar ska fortfarande vara möjligt.
Känns ju genomtänkt. Istället för att långsamladda hemma ska man alltså åka till en snabbladdare istället.
https://efahrer.chip.de/news/um-black-o ... -ab_105978
Sen håller jag absolut med dig, känns konstigt man i te får ladda bilarna, möjligen att man kan begränsa effekten så de blir en jämnare last. Jag tror dock de har en begränsad påverkan.
Tror de helt enkelt krävs mer produktion.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: UK stryper laddströmmen för elbilar
Kanske egentligen bara handlar om publika (som ju fortfarande kan ses som privata dvs icke statliga)
stolpar? Dom går ju iaf att styra centralt, och då kan man ju tänka sig en reglering i steg också isf avbrott…
Edit: svarade Mwall
stolpar? Dom går ju iaf att styra centralt, och då kan man ju tänka sig en reglering i steg också isf avbrott…
Edit: svarade Mwall
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: UK stryper laddströmmen för elbilar
Nu har jag inte riktigt koll på hur man länkar till YT men Andrew Till har en bra genomgång där han går igenom det ”ryktet”.
Re: UK stryper laddströmmen för elbilar
Det blir tydligen ingen fjärrstyrd avstängning. Boxarna fungerar helt enkelt inte under vissa tider. Jag tolkar det som en fast inställning som följer med laddboxen. Det låter som ett aprilskämt.
https://www.thetimes.co.uk/article/e-ca ... -jnm2m86pzUnder regulations that will come into force in May, new chargers in the home and workplace will be automatically set not to function from 8am to 11am and 4pm to 10pm. Public chargers and rapid chargers, on motorways and A-roads, will be exempt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: UK stryper laddströmmen för elbilar
8-10 på morgonen? Har britterna så sena morgonrutiner alltså?mati skrev:Det blir tydligen ingen fjärrstyrd avstängning. Boxarna fungerar helt enkelt inte under vissa tider. Jag tolkar det som en fast inställning som följer med laddboxen. Det låter som ett aprilskämt.https://www.thetimes.co.uk/article/e-ca ... -jnm2m86pzUnder regulations that will come into force in May, new chargers in the home and workplace will be automatically set not to function from 8am to 11am and 4pm to 10pm. Public chargers and rapid chargers, on motorways and A-roads, will be exempt.
Jag känner mer och mer att jag inte tror på någon jättestor "disruption" eller vad folk nu gillar att kalla det. Visst kan man argumentera för att man inte behöver ladda just då osv men det skickar ju helt fel signaler. Till och med jag som kört elbil i över 4 år känner ju att det här inte kommer fungera. Behövs den där begränsningen redan nu så hur f-n ska det bli när 75% av alla bilar går på el? Det kommer ju inte gå. Fastän jag inte riktigt förstår varför. Det borde gå att styra med variabelt elpris på ett mycket bättre sätt. Är verkligen inte bara elbilar som belastar elnätet.
-
- Inlägg: 270
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: UK stryper laddströmmen för elbilar
Tibbers Smartladdning 2.0 ska ju ta hänsyn till Svenska Kraftnät och starta /stoppa laddning som en del i balanseringen av nätet.
Re: UK stryper laddströmmen för elbilar
Jo, detta, och även Göteborgs Energis senaste utspel, är ju klart inte optimalt för elbilsägare.Jerker skrev:Det där låter som en lag lite i samma anda som i förra seklets början när man skapade en massa krångliga lagar kring bilar för att de inte skulle konkurrera ut hästarna. (Typ max 5 km/h och en som gick före med en röd flagga etc.)
Hade föredragit om man hade en enkel prisstyrning av elnätsavgiften (och för den delen även skatten) baserat på timpriset (likt elpriserna hos Nord Pool).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: UK stryper laddströmmen för elbilar
UK har bränslebrist, stänger bensinstationer: https://www.mirror.co.uk/money/breaking ... 061303.amp
Elbilist sedan 2014
Re: UK stryper laddströmmen för elbilar
Tibbers lösning gör ju i princip samma sak alltså stänger ner laddningen mellan kl 07 och 22. Men med skillnaden att det går att ”köpa” sig lite laddning emellan om man vill eller behöver. Det är ju en bättre lösning än statliga förbud.
Jag har för mig att detta med differentierade elpriser och möjlighet för konsumenterna att välja inte kommit till UK än. Då tvingas man ju ta till statlig styrning och lagar istället, tyvärr. Vore ju bättre att även i detta system göra en kraftig prisdifferential.
För att lösa sina problem så skulle de ju införa V2G. Men vem tusan vill lämna över sitt batteri till den här typen av förbjuds politiker? Helt plötsligt skulle de bara kunna besluta att nu behöver vi all din laddning. Sånt här kan inte bygga på statligt eller låt oss säga kommunistiskt styrande utan måste bygga på ekonomiska incitament att göra det som är bäst.
Jag har för mig att detta med differentierade elpriser och möjlighet för konsumenterna att välja inte kommit till UK än. Då tvingas man ju ta till statlig styrning och lagar istället, tyvärr. Vore ju bättre att även i detta system göra en kraftig prisdifferential.
För att lösa sina problem så skulle de ju införa V2G. Men vem tusan vill lämna över sitt batteri till den här typen av förbjuds politiker? Helt plötsligt skulle de bara kunna besluta att nu behöver vi all din laddning. Sånt här kan inte bygga på statligt eller låt oss säga kommunistiskt styrande utan måste bygga på ekonomiska incitament att göra det som är bäst.
Re: UK stryper laddströmmen för elbilar
Det kan faktiskt vara ännu snabbare än Nord Pool om det behövs. Men i det här fallet tjänar ju nätbolaget mer på att bara ta mer betalt av konsumenten… och konsumenten är fast, tills man blir skogstokig och bygger ofgridd.martinot skrev:Jo, detta, och även Göteborgs Energis senaste utspel, är ju klart inte optimalt för elbilsägare.Jerker skrev:Det där låter som en lag lite i samma anda som i förra seklets början när man skapade en massa krångliga lagar kring bilar för att de inte skulle konkurrera ut hästarna. (Typ max 5 km/h och en som gick före med en röd flagga etc.)
Hade föredragit om man hade en enkel prisstyrning av elnätsavgiften (och för den delen även skatten) baserat på timpriset (likt elpriserna hos Nord Pool).
Re: UK stryper laddströmmen för elbilar
Uk har eller håller på att få, time of use TOU tariffer, men de måste såklart krångla till det
https://energysavingtrust.org.uk/time-u ... need-know/
https://energysavingtrust.org.uk/time-u ... need-know/
ms 76132 "Eleamore"
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2302
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: UK stryper laddströmmen för elbilar
Detta med att strypa laddeffekt gör redan Ellevio i Stockholm.
https://www.ellevio.se/globalassets/upl ... 210101.pdf
I praktiken från år 2022, och de kan strypa 80% av effekten om du har detta laddabonnemang.
Både publik laddning och hos företagskunder.
https://www.ellevio.se/globalassets/upl ... 210101.pdf
I praktiken från år 2022, och de kan strypa 80% av effekten om du har detta laddabonnemang.
Både publik laddning och hos företagskunder.