Jag hade nog satsat på Österrike av den anledningen.Remuz skrev:Ligga ute går bra, men vet man att man får tillbaka den? Rumänien kändes inte som ett drömland att bråka med

Moderator: Redaktion
Jag hade nog satsat på Österrike av den anledningen.Remuz skrev:Ligga ute går bra, men vet man att man får tillbaka den? Rumänien kändes inte som ett drömland att bråka med
Missade hur billiga dom var. Måste kika lite på det dåNicke Nyfiken skrev:Jag hade nog satsat på Österrike av den anledningen.Remuz skrev:Ligga ute går bra, men vet man att man får tillbaka den? Rumänien kändes inte som ett drömland att bråka med
Kanske som privatperson, men för mig som har den som leasingbil på konsultbolaget troligen inte värt arbets/inkomstförlusten (10 KSEK/dag), problem med leasing (missar dra halv moms) och allmänna mecket.Nicke Nyfiken skrev:Ja det gäller att tänka till innan man ger sig på att importera.Johan_YJ7 skrev:För den som funderar över privatimport kan jag nämna mina erfarenheter av några vanliga bilar.
* Vagnskadan får du räkna med, det har redan nämnts.
* Bilen markeras som privatimport i bilregistret, detta ger dyrare försäkring generellt.
* Hanteringen av moms på fabriksnya bilar, du kommer få ligga ute med dubbel moms.
Enligt mig går det jämt upp i slutändan. Om man ogillar krångel bör man fundera på att låta bli.
* Förlusten av vagnskadegarantin är i praktiken inte så stor.
* Det varierar nog med olika försäkringsbolag. Senast jag försäkrade en importerad bil hos Länsförsäkringar så frågade jag hur mycket lägre premie jag fått om bilen inte varit privatimporterad, och fick då svaret att de inte längre har högre premier för importbilar. Det var på -90 och -00 talet som det var stora problem med stölder av importerade bilar för att nycklarna var kopierade innan export och att det var mycket skruvade mätare som gav stora kostnader för maskinförsäkringen. Men att detta inte längre är ett problem och därför gör de ingen skillnad på importbilar längre. Det är kanske annorlunda på andra försäkringsbolag.
* Momsen kan man få ligga ute med men det är en begränsad tid.
Om man köper Model Y i Österrike så är skillnaden ca 100 000:- när man dragit av för vagnskadegarantin. Är jobbet och kostnaderna så stora det inte är lönt?
Om det finns 100-150 kkr att tjäna tycker man ju nästan att något leasingbolag eller likande skulle ordna med en biltransporter från något land och erbjuda lite billigare bilar. De skulle ju kunna göra en rejäl hacka på varje lass… tills Tesla justerar priserna, vilket vore det rimliga från början.martinot skrev:Kanske som privatperson, men för mig som har den som leasingbil på konsultbolaget troligen inte värt arbets/inkomstförlusten (10 KSEK/dag), problem med leasing (missar dra halv moms) och allmänna mecket.
Men vill du, eller någon annan privatperson testa, så tycker jag absolut att ni skall göra det. Blir enbart intressant att följa, och ni kanske kan spara en del på det.
Jo, det borde helt klart finnas en bra grund till en möjlig affärsidé här.LarsL skrev:Om det finns 100-150 kkr att tjäna tycker man ju nästan att något leasingbolag eller likande skulle ordna med en biltransporter från något land och erbjuda lite billigare bilar. De skulle ju kunna göra en rejäl hacka på varje lass… tills Tesla justerar priserna, vilket vore det rimliga från början.martinot skrev:Kanske som privatperson, men för mig som har den som leasingbil på konsultbolaget troligen inte värt arbets/inkomstförlusten (10 KSEK/dag), problem med leasing (missar dra halv moms) och allmänna mecket.
Men vill du, eller någon annan privatperson testa, så tycker jag absolut att ni skall göra det. Blir enbart intressant att följa, och ni kanske kan spara en del på det.
De länder som är med i EU borde ju ha lagar mot detta kan man tycka, EU ska väl föreställa gilla konkurrens mellan länderna inom unionen?Remuz skrev:Har snackat med Österrike nu, Tesla säljer bara bilar som reggas på i landet då dom inte vill konkurrera med tex Sveriges lokala Tesla.
Detta är olagligt.Remuz skrev:Har snackat med Österrike nu, Tesla säljer bara bilar som reggas på i landet då dom inte vill konkurrera med tex Sveriges lokala Tesla.