Markant försämring av batterikapaciteten

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Saabbiinnaa
Teslaägare

Inlägg av Saabbiinnaa »

Har nu haft min pärla i 1år.

Men det som jag reagerat på den sista månaden är att batteriets kapacitet minskat avsevärt. Har aldrig laddat upp till mer än 80% och kör korta sträckor. Har jag gjort hela året.
Men nu måste jag ladda betydligt oftare trots att jag kör samma sträcka varje dag.

Är detta något man kan förvänta sig? Och om så är fallet, vad är rimligt?

Ska köra upp till Sälen i vinter och det gick bra i fjol med en laddning på vägen upp. Nu är jag osäker på o detta ska funka.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Re: Markant försämring av batterikapaciteten

Inlägg av MangeT »

Inte bara att det blivit kallare då? Korta sträckor och kyla ökar förbrukningen markant.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Testa att ”balansera” batteri/BMS genom att köra ner mot 10% och ladda på mot 100%.

Det brukar ”hjälpa”.

Normal degradering skulle jag säga är runt 5% efter 2 år och sen planar kurvan ut vid ca 10% efter ytterligare ett antal år.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
Saabbiinnaa
Teslaägare

Inlägg av Saabbiinnaa »

MangeT skrev:
Inte bara att det blivit kallare då? Korta sträckor och kyla ökar förbrukningen markant.

Nej jag hade bilen hela förra vintern och det var inga problem då…
Bor i södra Sverige så det är inte så himla kallt ännu faktiskt ;)
Användarvisningsbild
Saabbiinnaa
Teslaägare

Inlägg av Saabbiinnaa »

pefreli skrev:
Testa att ”balansera” batteri/BMS genom att köra ner mot 10% och ladda på mot 100%.

Det brukar ”hjälpa”.

Normal degradering skulle jag säga är runt 5% efter 2 år och sen planar kurvan ut vid ca 10% efter ytterligare ett antal år.

Åh okej! Tack för tips! Ska det räcka att testa göra det en gång?
5% har jag definitivt inte utan betydligt sämre. Ska börja ha bättre koll men upplever 30-50% sämre tid mellan laddningarna! Som sagt kör samma sträcka vaaaarje dag :)
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Motvind, regn?
Användarvisningsbild
Saabbiinnaa
Teslaägare

Inlägg av Saabbiinnaa »

Swede1 skrev:
Motvind, regn?

Nej inte över tid. Detta är ett fenomen jag märkt den sista månaden…
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Du kan ju beräkna batterikapaciteten med ett rätt enkelt trick. Se beskrivningen:

viewtopic.php?f=51&t=19684
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

Vad står det för räckvidd i appen om du ökar laddningsgränsen 100%. Man behöver inte ladda 100%, bara dra den till 100% och se värdet. Bilen gör en uppskattning av 100% räckvidd. Är det stor skillnad mot ny räckvidd eller senaste månaden?
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Elix747 skrev:
Vad står det för räckvidd i appen om du ökar laddningsgränsen 100%. Man behöver inte ladda 100%, bara dra den till 100% och se värdet. Bilen gör en uppskattning av 100% räckvidd. Är det stor skillnad mot ny räckvidd eller senaste månaden?
Den beräkningen reflekterar en teoretisk räckvidd, men håller inte räkning med batteriets aktuella kapacitet, så det blir missvisande. Bättre att använda metoden jag länkade till eftersom den verkar utgå från batteriets aktuella kapacitet.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

renes skrev:
Elix747 skrev:
Den beräkningen reflekterar en teoretisk räckvidd, men håller inte räkning med batteriets aktuella kapacitet, så det blir missvisande. Bättre att använda metoden jag länkade till eftersom den verkar utgå från batteriets aktuella kapacitet.
Håller med och använder båda med jämna mellanrum. För mig så följer de varandra någorlunda.
Tyckte det vore intressant för ärendet att se om även bilen i detta fall visar sämre räckvidd. Man kan dessutom se det direkt i mobilen.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

renes skrev:
Den beräkningen använder av BMS beräknad batterikapacitet och dividerar med bilens förbrukningskonstant.
Det innebär att visad range och den batterikapacitet du räknar fram stämmer relativt lika. Rangen vid batterisymbolen döljer en eller ett par procent degradering genom att den fortfarande visar full range tills batteriet tappat 1-2% innan rangen börjar krympa.

Rent principiellt får man ett mer exakt värde på degraderingen med den metod du beskrev. Bägge fungerar dock.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

pefreli skrev:

Det brukar ”hjälpa”.

För model 3 är det inte ovanligt med upp mot 10% efter två år.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

Du har inte slagit på Sentry mode? Brukar dra en del. Eller det är när du faktiskt kör?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Saabbiinnaa skrev:

Men det som jag reagerat på den sista månaden är att batteriets kapacitet minskat avsevärt. Har aldrig laddat upp till mer än 80% och kör korta sträckor. Har jag gjort hela året.
Men nu måste jag ladda betydligt oftare trots att jag kör samma sträcka varje dag.

Ska köra upp till Sälen i vinter och det gick bra i fjol med en laddning på vägen upp. Nu är jag osäker på o detta ska funka.
Det låter som om du inte laddar dagligen?
Laddar du till 80% och använder bilen flera dagar i rad utan att ladda?

Lithium-ionbatterier:
- Degraderas mindre om de inte står med så hög laddning.
- Degraderas mindre med mindre laddcykler. Det är (mycket) bättre att ladda varje dag och bara nyttja 10-20% än att ladda varannan eller var tredje dag och byttja 30-60% i cyklerna.

Om du kan, ladda varje dygn.
Om du kan, ladda hellre till 50-60-70% än 80%. Ju lägre, desto bättre.
Om du kan, ställ in laddningsstarten att börja så att bilen är färdigladdad lagom före du ska åka till jobbet etc.

Står batteriet med 50-60% degraderas det bara hälften så mycket per tidsenhet av att stå laddat än vid 80-90%

Med små cykler( säg upp till 20%) håller batteriet nästan oändligt länge.
Med större cykler sluter du mer på batteriet. Ju större desto mer slitage.
När man reser långt är det såklart okey att ladda fullt och köra stora cykler, men kör resten av cyklerna du kan så små det går.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Saabbiinnaa skrev:

Samma inlägg kommer i sep/okt/nov varje år :D :D :D
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Saabbiinnaa
Teslaägare

Inlägg av Saabbiinnaa »

bat skrev:
Du har inte slagit på Sentry mode? Brukar dra en del. Eller det är när du faktiskt kör?

Nix det är avstängt!
Användarvisningsbild
Saabbiinnaa
Teslaägare

Inlägg av Saabbiinnaa »

AAKEE skrev:
Saabbiinnaa skrev:

Det låter som om du inte laddar dagligen?
Laddar du till 80% och använder bilen flera dagar i rad utan att ladda?

Lithium-ionbatterier:
- Degraderas mindre om de inte står med så hög laddning.
- Degraderas mindre med mindre laddcykler. Det är (mycket) bättre att ladda varje dag och bara nyttja 10-20% än att ladda varannan eller var tredje dag och byttja 30-60% i cyklerna.

Om du kan, ladda varje dygn.
Om du kan, ladda hellre till 50-60-70% än 80%. Ju lägre, desto bättre.
Om du kan, ställ in laddningsstarten att börja så att bilen är färdigladdad lagom före du ska åka till jobbet etc.

Står batteriet med 50-60% degraderas det bara hälften så mycket per tidsenhet av att stå laddat än vid 80-90%

Med små cykler( säg upp till 20%) håller batteriet nästan oändligt länge.
Med större cykler sluter du mer på batteriet. Ju större desto mer slitage.
När man reser långt är det såklart okey att ladda fullt och köra stora cykler, men kör resten av cyklerna du kan så små det går.

Saken är att jag just laddat dagligen upp till max 80%

Jag har aldrig låtit den gå under 50% på vardagarna och laddar varje kväll.

För mina knappa 3mil tor jag kör till jobbet så har förbrukning ändrats.
Idag när jag kör så börjar det på 80% till och hamnar under 60% på de knappa 6milen när jag tidigare förlorade max 10%.
Och nej det har inget med vädret att göra då det inte alls var så förra vintern….

Men då ställer jag ner den till 60-70% som max och laddar varje dag istället. Jag har möjlighet just nu att ladda dagligen.

Just nu försöker jag ladda ur ordentligt till 10-20% och fyller på så börjar jag med mina ”korta” cykler.

Tack för tips!
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Sköter mitt batteri exemplariskt och har på 18mån 2200mil gått från 499km till 454km på min 3P. Påverkar min resa till gbg idag genom ett stop i Ödeshög fick bli 3min längre (estimerat med abrp).
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Saabbiinnaa
Teslaägare

Inlägg av Saabbiinnaa »

renes skrev:
Du kan ju beräkna batterikapaciteten med ett rätt enkelt trick. Se beskrivningen:

viewtopic.php?f=51&t=19684

Tack!
Har räknat och fick 72-73kWh på de tre beräkningarna.
Låter väl rimligt? Bilen är 2år och har gått 2000mil
Användarvisningsbild
Saabbiinnaa
Teslaägare

Inlägg av Saabbiinnaa »

EnTraktor skrev:
Saabbiinnaa skrev:

Samma inlägg kommer i sep/okt/nov varje år :D :D :D

Japp och detta har INTE med vädret att göra då det var betydligt kallare förra året och jag hade inte alls samma problem…
Användarvisningsbild
Saabbiinnaa
Teslaägare

Inlägg av Saabbiinnaa »

Elix747 skrev:
renes skrev:
Elix747 skrev:
Håller med och använder båda med jämna mellanrum. För mig så följer de varandra någorlunda.
Tyckte det vore intressant för ärendet att se om även bilen i detta fall visar sämre räckvidd. Man kan dessutom se det direkt i mobilen.

Kan inte se i appen… efter senaste uppdateringen har appen förvirrat mig….
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Remuz skrev:
Sköter mitt batteri exemplariskt och har på 18mån 2200mil gått från 499km till 454km på min 3P. Påverkar min resa till gbg idag genom ett stop i Ödeshög fick bli 3min längre (estimerat med abrp).
Jag har gått från 498 till 467 km på min 3P på 24 månader och 8400 mil. Den största minskningen skedde från 0 till 3500 mil, sedan har den nästan planat ut och jag har haft lika lång räckvidd sedan 5500 mil…

Cirka 50% är SuC-laddning och jag håller inte på med några särskilda inställningar annat än att ladda till ca 80-82% dagligen.
Tesla Y LR -22 EAP
Dastysk

Inlägg av Dastysk »

Samma hos mig…. Får man stå ut med….
2F9CA06E-ACAE-4499-AB89-5BDAA5369955.jpeg
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Saabbiinnaa skrev:

Saken är att jag just laddat dagligen upp till max 80%

Jag har aldrig låtit den gå under 50% på vardagarna och laddar varje kväll.

För mina knappa 3mil tor jag kör till jobbet så har förbrukning ändrats.
Idag när jag kör så börjar det på 80% till och hamnar under 60% på de knappa 6milen när jag tidigare förlorade max 10%.
Och nej det har inget med vädret att göra då det inte alls var så förra vintern….

Men då ställer jag ner den till 60-70% som max och laddar varje dag istället. Jag har möjlighet just nu att ladda dagligen.

Just nu försöker jag ladda ur ordentligt till 10-20% och fyller på så börjar jag med mina ”korta” cykler.

Tack för tips!
Om du bara laddar mellan 50-80% så kan nog BMS tappa räkningen vilket skulle kunna få bilen att tro att den drar mer energi än vad den faktiskt gör. BMS kommer försöka underskatta kapaciteten i batteriet så att du inte ska bli stående. Det kommer inte gå att se i bilen hur mycket det egentligen finns i batteriet.

Det finns trådar med instruktion om hur man återkalibrerar batteriet.
Skriv svar