Hej på er alla kunniga.
Helt nybliven ägare till en begagnad P100D från 2019.
Nu börjar ett nytt äventyr för ett inbitet petrolhead
Har ni några goda råd att ge för en nybörjare som knappt vet någonting ännu?
Typ vilka appar som behövs för o ladda, grattisladdning, dyrast billigaste osv.
Tack på förhand.
Hej på er alla kunniga.
Helt nybliven ägare till en begagnad P100D från 2019.
Nu börjar ett nytt äventyr för ett inbitet petrolhead
Har ni några goda råd att ge för en nybörjare som knappt vet någonting ännu?
Typ vilka appar som behövs för o ladda, grattisladdning, dyrast billigaste osv.
Tack på förhand.
Njuuuuuut!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
En tjänst som jag verkligen kan rekommendera är chargefinder.com där du kan se var laddplatser finns (med färgkodning för effekt) samt också ofta hur många lediga laddare det för ögonblicket finns på laddplatsen. Där framgår också ofta pris (ibland rent av gratis) samt vem som är operatör. Då kan du lätt se vilka operatörer som är mest aktuella för de områden där du oftast kör.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Kör på always low på luftfjädringen för att spara drivaxlarna.
Gör en fyrhjulinställning på low för att inte slita däck i onödan.
Kan du ladda hemma? Gör det så mycket du kan. Supercharger för långresor.
Titta runt i ditt närområde (10mil) vilka laddare finns i den ena eller andra riktningen m.m.
Kanske kan du förstå mitt tänk om jag säger att om jag kör söderut har jag en jätte SuC som nog aldrig är men än halvfull lite bortanför det några gratisladdare. Kör jag norr ut har jag ingen SuC men väl Incharge och Mer lite bortanför det några gratisladdare.
Enligt min mening har SuC blivit lite dyrt och jag klarar mig bra med en laddare på 50kW så jag laddar där jag själv vill och styrs inte av Teslas laddnätverk.
Tack för dessa nybörjartips Det börjar klarna lite grann i huvet på en som aldrig kört eldrift mer än på trucken på jobbet.
Vilken galen maskin med en känsla som var bättre än jag förväntat mig. Nu gäller det bara att i huvudet få till det med laddning så man kan vara spontan som man vill.
Jag bor ganska nära en supercharger så den vägen finns ju alltid att tillgå om man är oladdad och ska iväg lite kvickt.