https://www.nyteknik.se/energi/nu-blir- ... na-7021768
Nästa år kommer det också att presenteras ett lagkrav på att elnätbolag måste ta ut någon form av effektbaserad avgift från sina kunder, i områden där elnätet inte räcker till.
Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Moderator: Redaktion
Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Hur vore det om de såg till att elnätet och effekten räcker till istället.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
-
- elbilist
- Inlägg: 964
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Varför tog de inte tog som exempel att alla i området skulle installera 350kW snabbladdare i sina carports.Zalman3 skrev:https://www.nyteknik.se/energi/nu-blir- ... na-7021768
Nästa år kommer det också att presenteras ett lagkrav på att elnätbolag måste ta ut någon form av effektbaserad avgift från sina kunder, i områden där elnätet inte räcker till.
För då skulle de behöva 7000miljarder kiloampär…
För sannolikheten är typ lika stor att alla skall ladda med 22kW.
Om om nu killen har brutal klimatångest, varför kör han få en laddhybrid istället för en cykel, och slapp laddtopparna helt.
Så jäkla trött på denna typ av domedagsjournalister som har noll koll på verkligheten.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Finns någon sammanställning över vilka elbolag som tillämpar den nya maxeffekt-relaterade avgiften?
Har inte följt med i alla trådarnas vindlingar...
Har inte följt med i alla trådarnas vindlingar...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Känns som man redan gör de i se 4 med pris peakar på 2-3kr per kWh.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Det jag inte fattar med elsystemet är incitamentsdelen.
De lokala leverantörerna vill ju inte bygga ut/uppgradera sina system för det kostar pengar.
Det finns noll incitament för dom att ligga med överkapacitet.
På det här sättet så skjuter dom över problemet ich kostnaderna på oss kunder.
Enkel lösning för att lösa problemet:
Om staten gick in och krävde en viss procent överkapacitet, jag säger 20% i detta exempel, och om dom har för lite så åker dom på straffavgifter men om dom har för mkt överkapacitet, till nån övre gräns 30% ,så får dom bidrag.
Det ska kosta att förhindra samhällets utveckling.
Piskan och moroten.
Binus/Malus för elnätet.
Då skulle denna typ av infrastrukturproblem försvinna.
Nya företag skulle utan problem kunna etablera sig överallt utan problem.
Sen behöver ju naturligtvis Svenska kraftnät fixa stomnätet.
Obs procentsiffrorna ar tagna helt ur luften utan substans och skall ses som ett exempel för att illustrera konceptet.
De lokala leverantörerna vill ju inte bygga ut/uppgradera sina system för det kostar pengar.
Det finns noll incitament för dom att ligga med överkapacitet.
På det här sättet så skjuter dom över problemet ich kostnaderna på oss kunder.
Enkel lösning för att lösa problemet:
Om staten gick in och krävde en viss procent överkapacitet, jag säger 20% i detta exempel, och om dom har för lite så åker dom på straffavgifter men om dom har för mkt överkapacitet, till nån övre gräns 30% ,så får dom bidrag.
Det ska kosta att förhindra samhällets utveckling.
Piskan och moroten.
Binus/Malus för elnätet.
Då skulle denna typ av infrastrukturproblem försvinna.
Nya företag skulle utan problem kunna etablera sig överallt utan problem.
Sen behöver ju naturligtvis Svenska kraftnät fixa stomnätet.
Obs procentsiffrorna ar tagna helt ur luften utan substans och skall ses som ett exempel för att illustrera konceptet.
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Du menar att staten skulle betala för kapacitet som inte får användas?[JM] skrev:Det jag inte fattar med elsystemet är incitamentsdelen.
De lokala leverantörerna vill ju inte bygga ut/uppgradera sina system för det kostar pengar.
Det finns noll incitament för dom att ligga med överkapacitet.
På det här sättet så skjuter dom över problemet ich kostnaderna på oss kunder.
Enkel lösning för att lösa problemet:
Om staten gick in och krävde en viss procent överkapacitet, jag säger 20% i detta exempel, och om dom har för lite så åker dom på straffavgifter men om dom har för mkt överkapacitet, till nån övre gräns 30% ,så får dom bidrag.
Det ska kosta att förhindra samhällets utveckling.
Piskan och moroten.
Då skulle denna typ av infrastrukturproblem försvinna.
Nya företag skulle utan problem kunna etablera sig överallt utan problem.
Sen behöver ju naturligtvis Svenska kraftnät fixa stomnätet.
Obs procentsiffrorna ar tagna helt ur luften utan substans och skall ses som ett exempel för att illustrera konceptet.
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Se det som Bonus Malus för elnätet.
Vad menar du med FÅR användas?
Jag pratar om effektkapacitet i lokala näten.
Om det inte framgick
Vad menar du med FÅR användas?
Jag pratar om effektkapacitet i lokala näten.
Om det inte framgick
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Binus/malus för nätbolaget hade nog varit bra. De ska ligga med överkapacitet på näten annars blir det binus (eller malus aldrig bonus).
Om de lägger över bördan på konsumenten så kommer det aldrig bli bättre utan bara sämre. Om nätbolaget kan ta dubbelt när det är trångt i nätet så kommer de ju se till att det oftare är trångt… så klart.
Jag har inget emot att överkörningen är dyrare på morgonen och eftermiddag/kväll när behoven av el är stort, bara det blir billigare på natten när behovet är lågt. Helst ser jag så klart att det går att integrera med Tibber så att laddningen läggs till de billiga tiderna.
Om de lägger över bördan på konsumenten så kommer det aldrig bli bättre utan bara sämre. Om nätbolaget kan ta dubbelt när det är trångt i nätet så kommer de ju se till att det oftare är trångt… så klart.
Jag har inget emot att överkörningen är dyrare på morgonen och eftermiddag/kväll när behoven av el är stort, bara det blir billigare på natten när behovet är lågt. Helst ser jag så klart att det går att integrera med Tibber så att laddningen läggs till de billiga tiderna.
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Dom jobbar på det iaf[JM] skrev:Sen behöver ju naturligtvis Svenska kraftnät fixa stomnätet.
https://www.sydsvenskan.se/2021-09-25/h ... et-i-skane
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Ok. Jag förstod ditt förslag som om nätbolagen skulle tjäna på att ha en överkapacitet och att staten skulle betala för den genom att lämna bidrag om man har 20% överkapacitet. Det skulle ju innebära att bolagen skulle sträva efter att ha 20% överkapacitet som dom inte kan använda. Överkapacitet innebär ju extra reserv. När belastningen på nätet närmar sig 80% skulle man behöva begränsa uttaget för att vakta dom 20% annars mister man finansiering.[JM] skrev:Se det som Bonus Malus för elnätet.
Vad menar du med FÅR användas?
Jag pratar om effektkapacitet i lokala näten.
Om det inte framgick
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Inser att det inte var helt solklart vad jag menade så jag tar ett exempel:Fredrik j skrev:Ok. Jag förstod ditt förslag som om nätbolagen skulle tjäna på att ha en överkapacitet och att staten skulle betala för den genom att lämna bidrag om man har 20% överkapacitet. Det skulle ju innebära att bolagen skulle sträva efter att ha 20% överkapacitet som dom inte kan använda. Överkapacitet innebär ju extra reserv. När belastningen på nätet närmar sig 80% skulle man behöva begränsa uttaget för att vakta dom 20% annars mister man finansiering.[JM] skrev:Se det som Bonus Malus för elnätet.
Vad menar du med FÅR användas?
Jag pratar om effektkapacitet i lokala näten.
Om det inte framgick
Antag att ett bostadsomtåde har 1000 hushåll och alla har 20A trefas anslutning.
Det blir ju 60000A totalt om alla maxar samtidigt.
Elbolagen räknar ju iskallt med att alla inte konsumerar max samtidigt utan dom har domensionerat för en viss procent av maxet.
Jag drar en procentsiffrora ur tomma luften för att illustera. Säg 50%
Dvs det lokala elsystemet kan maximalt hantera 30000A.
Nu kommer bolaget pågen och vill bygga en fabrik samtidigt som fler och fler byter till elbilar och då räcker inte de 30000A till.
Att bygga ut systemet i förväg kostar bara prngar för lokala Elbolaget/nätägaren så det vill dom inte göra.
Deras ekonomiska incitament att ligga på överkapacitet finns alltså inte.
Om staten kräver en viss överkapacitet, säg 20% från den normala maxförbrukningen. Så skulle dom bli tvingade att klara av 30000A×1,2=36000A.
Allt under 36000A bestraffas med kostnader och all överkapacitet från 36000A till 39000A (de 30% från ovan) blir man belönad för.
Då finns det ekonomiska incitament att ligga med överkapacitet och när Pågen vill bygga en fabrik så finns infrastrukturen på plats.
Efter att fabriken byggts så ökar konsumtionen och den nya nivån är högre och nu tvingas nätägaren att bygga ut ytterligare eller åka på malus-avgifter pga dom nu ligger med för låg överkapacitet.
Problemet vi har idag är att inga nätägare vill ta kostnaderna i förväg för att bygga ut och ha överkapacitet.
Edit stavfel
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Ännu enklare om jag har 20A och inte kan utnyttja det när jag behöver straffas elbolaget genom att de måste ge mig ersättning. Då kommer bolagen justera så att de har kapacitet eller styr mig till att ha maxeffekt utanför peak.
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Ja det blir ju mycket enklare. Att bolagen inte kan sälja en 20A anslutning utan att kunna leverera 20A. På lokal nivå då. När fler och fler byter till elbil är det ju risk för att elnätet, fortfarande på lokal nivå nu, inte orkar med när alla vill ta ut vad kapaciteten man betalar för. Just elbilar blir lite speciellt då man kan tänka sig att många skulle koppla in sina bilar vid 18-19tiden på vardagarna och kräma på med 11kW direkt.LarsL skrev:Ännu enklare om jag har 20A och inte kan utnyttja det när jag behöver straffas elbolaget genom att de måste ge mig ersättning. Då kommer bolagen justera så att de har kapacitet eller styr mig till att ha maxeffekt utanför peak.
Kanske kunde man ha ett system där nätbolaget styr när bilen laddas och att man bara knappar in när man ska åka nästa morgon? Det gör man ju sedan länge för att bilen ska vara varm.
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Det är ju så Tibber gör. Nätbolaget skulle ju kunna samarbeta med Tibber eller andra liknande appar så att allt blir optimalt för alla.Fredrik j skrev:Kanske kunde man ha ett system där nätbolaget styr när bilen laddas och att man bara knappar in när man ska åka nästa morgon? Det gör man ju sedan länge för att bilen ska vara varm.
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Hur man än formulerar bonus/malus för elsystemet så måste nog något göras.
Vi strävar idag på nationell nivå mot ett elsystem med mkt varierande produktion (vindkraft).
Om staten vill att vi som konsumenter skall kunna anpassa vår förbrukning mot produktionen, tex genom hembatterier eller ladda elbilen, så behöver vi kunna köpa mkt energi på kort tid. Dvs typ hög effekt på natten när det är ett överskott.
Nätägarna vill det raka motsatta att vi smetar ut vår förbrukning så mkt som möjligt.
Den här typen av effekttariffer mot fastighetsägare motarbetar alltså direkt de nationella målen....
Vi strävar idag på nationell nivå mot ett elsystem med mkt varierande produktion (vindkraft).
Om staten vill att vi som konsumenter skall kunna anpassa vår förbrukning mot produktionen, tex genom hembatterier eller ladda elbilen, så behöver vi kunna köpa mkt energi på kort tid. Dvs typ hög effekt på natten när det är ett överskott.
Nätägarna vill det raka motsatta att vi smetar ut vår förbrukning så mkt som möjligt.
Den här typen av effekttariffer mot fastighetsägare motarbetar alltså direkt de nationella målen....
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Nätbolagen kan ju enkelt göra det där själva. Det är ju inte ens avancerat tekniskt.LarsL skrev:Det är ju så Tibber gör. Nätbolaget skulle ju kunna samarbeta med Tibber eller andra liknande appar så att allt blir optimalt för alla.Fredrik j skrev:Kanske kunde man ha ett system där nätbolaget styr när bilen laddas och att man bara knappar in när man ska åka nästa morgon? Det gör man ju sedan länge för att bilen ska vara varm.
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Insändare i skittidningen GP (överst) med svar från avdelningschef Kundvård Göteborg Energi (underst).
Svar:Göteborg Energi har precis infört en ny avgift, effektavgift. På sin hemsida skriver man: ”Det finns ingen brist på el i Göteborgsområdet just nu, men för att klara omställningen och trygga elleveranserna även i framtiden behöver vi använda elen på ett smartare sätt” Det smarta ska vara att sprida ut elförbrukningen genom att förändra vårt sätt att leva eftersom det är det som styr elförbrukningen.
Men varför styr man inte istället när på dygnet och i veckan vi har våra effekttoppar?
Vad jag förstår så är det främst elledningar som är flaskhalsen för att kunna täcka ett stigande elbehov. För min del blir det en väldigt dålig styrning eftersom söndagseftermiddagens bastubad blir straffskatt på hela månaden. Vad jag förstått är det både billig el och gott om plats i nätet en söndagseftermiddag.
Mitt elbolag som jag köper elen av har en enkel och logisk app där jag får varningar i tid om riktiga effekttoppar på nätet och med det högre kostnad per kilowattimme, kanske något för monopolföretaget Göteborg Energi att kika på.
Samtidigt har vi en energiminister som envist hävdar att vi har ett enormt elöverskott. Inte på söndagar i alla fall enligt Göteborg Energi! Min elräkning gick upp 8 procent under augusti för att jag badar bastu på söndagseftermiddagar. Känner mig mest lurad på pengar, kanske det som är planen.
Bävar för vilka fler missriktade straffskatter vi ska utsättas för när elbilsförsäljningen tar fart. Kommer förresten konvertera min bastu till vedeldning.
Den 1 augusti införde Göteborg Energi en ny prismodell med en rörlig effektavgift. Syftet är att jämna ut effekttopparna i det lokala elnätet i Göteborg. Detta är nödvändigt om vi ska kunna elektrifiera Göteborg och göra det möjligt för fler att köra elbil.
En enda elbil som snabbladdas orsakar en 3-4 gånger högre belastning på elnätet jämfört med en genomsnittlig villakund. Vårt elnät är i dag helt enkelt inte dimensionerat för att snabbladda många elbilar samtidigt på en villagata. Om vi i stället, genom att ändra vårt beteende, jämnar ut effektuttaget över dygnets alla timmar så räcker elnätet längre och vi kan undvika onödig och kostsam utbyggnad som ska betalas av oss alla, även de som inte förbrukar hög effekt.
Detta är också orsaken till att vi tar ut effektavgiften på natten. Även om det generella effektuttaget, liksom elpriset, är lägre på natten hjälper det inte elnätet på den lokala villagatan från att bli överlastat. För att göra det möjligt för fler att till exempel skaffa en elbil behöver vi jämna ut effektuttaget över hela dygnet – inte skjuta elanvändningen till nattetid och skapa nya effekttoppar då.
Robert Fråhn, avdelningschef Kundvård Göteborg Energi Nät AB
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Snacka om konstigt svar från Göteborgs Energi. "snabbladda flera bilar på en villagata" och samma effekt som "3-4 villor"
Tror de folk sitter med 50Kw laddare hemma? Konstigt att ett elbolag inte har bättre koll.
Vore rimligt att försöka styra belastningen till natten. Tror belastningen skulle bli bra mycket jämnare om de flesta laddade sina elbilar nattetid. Misstänker att de flesta kör 3,7 kW effekt på sin laddning. För mig, liksom stora flertalet, som normalt pendlar 4-8 mil per dag räcker det väldigt gott för laddning av bilen.
Antingen förstår dom inte riktigt själva eller så är har de räknat på att det här blir en bättre inkomst för oss.
Tror de folk sitter med 50Kw laddare hemma? Konstigt att ett elbolag inte har bättre koll.
Vore rimligt att försöka styra belastningen till natten. Tror belastningen skulle bli bra mycket jämnare om de flesta laddade sina elbilar nattetid. Misstänker att de flesta kör 3,7 kW effekt på sin laddning. För mig, liksom stora flertalet, som normalt pendlar 4-8 mil per dag räcker det väldigt gott för laddning av bilen.
Antingen förstår dom inte riktigt själva eller så är har de räknat på att det här blir en bättre inkomst för oss.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Kan det inte vara så att bara för att det är billigt elpris och låg förbrukning totalt på natten kan det bli vissa delar lokalt av elnätet som blir överbelastat. En kall vinternatt och husen värms med jord/luft->vatten eller luft->luft eller direktverkande el etc. Det har stått för toppen tidigare, lägg då på att 1000 elbilar skall ladda under 3-6 timmar med säg 10AX3 (Knappt 7 kW/h eller totalt 7 000 kW/h) detta gör säkert att det blir en fördubblad förbrukning och då slår man i taket på effektmöjligheten på lokalnivå.FredrikR skrev:Snacka om konstigt svar från Göteborgs Energi. "snabbladda flera bilar på en villagata" och samma effekt som "3-4 villor"
Tror de folk sitter med 50Kw laddare hemma? Konstigt att ett elbolag inte har bättre koll.
Vore rimligt att försöka styra belastningen till natten. Tror belastningen skulle bli bra mycket jämnare om de flesta laddade sina elbilar nattetid. Misstänker att de flesta kör 3,7 kW effekt på sin laddning. För mig, liksom stora flertalet, som normalt pendlar 4-8 mil per dag räcker det väldigt gott för laddning av bilen.
Antingen förstår dom inte riktigt själva eller så är har de räknat på att det här blir en bättre inkomst för oss.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Rätt sjukt anti-elbilssvar. Låter som han nästan jobbar för fossilbilsindustrin.FredrikR skrev:Snacka om konstigt svar från Göteborgs Energi. "snabbladda flera bilar på en villagata" och samma effekt som "3-4 villor"
Tror de folk sitter med 50Kw laddare hemma? Konstigt att ett elbolag inte har bättre koll.
Vore rimligt att försöka styra belastningen till natten. Tror belastningen skulle bli bra mycket jämnare om de flesta laddade sina elbilar nattetid. Misstänker att de flesta kör 3,7 kW effekt på sin laddning. För mig, liksom stora flertalet, som normalt pendlar 4-8 mil per dag räcker det väldigt gott för laddning av bilen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Eller bara bygger upp ett case för att ta rejält betalt av sina kunder, dvs effekt-avgift deluxe…martinot skrev:Rätt sjukt anti-elbilssvar. Låter som han nästan jobbar för fossilbilsindustrin.FredrikR skrev:Snacka om konstigt svar från Göteborgs Energi. "snabbladda flera bilar på en villagata" och samma effekt som "3-4 villor"
Tror de folk sitter med 50Kw laddare hemma? Konstigt att ett elbolag inte har bättre koll.
Vore rimligt att försöka styra belastningen till natten. Tror belastningen skulle bli bra mycket jämnare om de flesta laddade sina elbilar nattetid. Misstänker att de flesta kör 3,7 kW effekt på sin laddning. För mig, liksom stora flertalet, som normalt pendlar 4-8 mil per dag räcker det väldigt gott för laddning av bilen.
Lustigt att så många elbilsägare kör vidare med samma säkringar som innan (eller går upp ett snäpp) om
dom nu drar 3-4 ggr högre effekt… hur fan kommer elen in i fastigheten då egentligen???
Ren djävla bullshit.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Jo, det är ju superenkelt. Men jag vill inte/kan inte ha två appar som styr bilen. Så på något sätt så får de samarbeta.Fredrik j skrev:Nätbolagen kan ju enkelt göra det där själva. Det är ju inte ens avancerat tekniskt.LarsL skrev:Det är ju så Tibber gör. Nätbolaget skulle ju kunna samarbeta med Tibber eller andra liknande appar så att allt blir optimalt för alla.Fredrik j skrev:Kanske kunde man ha ett system där nätbolaget styr när bilen laddas och att man bara knappar in när man ska åka nästa morgon? Det gör man ju sedan länge för att bilen ska vara varm.
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Ja, det är nog ganska uppenbart att Göteborgs energi bara är ute efter att sko sig. Synd att de ska göra sig osams med elbilsägare. Inser de inte att det kommer vara en väldigt stor grupp i framtiden? En grupp som är beroende av deras produkter… ja, just det man kan inte välja nätbolag.Bjelke skrev:Eller bara bygger upp ett case för att ta rejält betalt av sina kunder, dvs effekt-avgift deluxe…martinot skrev:Rätt sjukt anti-elbilssvar. Låter som han nästan jobbar för fossilbilsindustrin.FredrikR skrev:Snacka om konstigt svar från Göteborgs Energi. "snabbladda flera bilar på en villagata" och samma effekt som "3-4 villor"
Tror de folk sitter med 50Kw laddare hemma? Konstigt att ett elbolag inte har bättre koll.
Vore rimligt att försöka styra belastningen till natten. Tror belastningen skulle bli bra mycket jämnare om de flesta laddade sina elbilar nattetid. Misstänker att de flesta kör 3,7 kW effekt på sin laddning. För mig, liksom stora flertalet, som normalt pendlar 4-8 mil per dag räcker det väldigt gott för laddning av bilen.
Lustigt att så många elbilsägare kör vidare med samma säkringar som innan (eller går upp ett snäpp) om
dom nu drar 3-4 ggr högre effekt… hur fan kommer elen in i fastigheten då egentligen???
Ren djävla bullshit.
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Och du tror årligt talat inte en sådan regel inte skulle betyda högre avgifter för dig?LarsL skrev:Ännu enklare om jag har 20A och inte kan utnyttja det när jag behöver straffas elbolaget genom att de måste ge mig ersättning. Då kommer bolagen justera så att de har kapacitet eller styr mig till att ha maxeffekt utanför peak.
Det finns totalt 3,3 miljoner småhus och villor i Sverige, om vi antar att dessa har 16A 3-fas säkring så skulle den totala effekten dessa dra vara 33 GW. Till detta tillkommer 2,3 miljoner lägenheter som antagligen har ungefär 25 A enfas vilket motsvarar 13 GW. Lägg därutöver till alla fabriker, företag och allmänna lokaler som sjukhus mm. Ditt förslag skulle alltså betyda att om inte elbolagen tillsammans kan leverera över 50 GW(eller kanske över 70 GW?) så bör de betala straffavgifter till användarna. Om vi nu aldrig varit i närheten av denna effekten så kanske det inte är rimligt att ställa det kravet på elnätsägarna eller vad tycker du?
Nä, det ända en sådan regel kommer leda till är att säkringskostnaderna kommer gå upp som en raket och många kommer vara tvungna att säkra ner då de inte längre har råd att ha en 16A tre-fas säkring. Men visst, Zalman3 gjorde ju för ett tag sedan en tråd där han menade att det var lönlöst att man hade en 16 A 3-fas säkring eftersom man över ett dygn inte använder i närheten av hela effekten. Det var bättre att man säkrade ner ordentlig och sen skaffade ett batteri som kan laddas upp under dag och natt och sen kan kappa effekttopparna.
Framtiden kanske är att vi har en 5A säkring per villa?
https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... i-sverige/