100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Moderator: Redaktion
100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Läser:
Inom ett till två år kommer Teslas elbilar att kunna rulla 100 mil på en laddning, det garanterar Tesla Motors vd Elon Musk.
I en dansk intervju i förra veckan fick han frågan om när han tror att räckviddsgränsen 100 mil passeras. ”Inom ett till två år”, gissar Musk.
Alltså kanske redan under nästa år, men Musk vågar i intervjun gå så långt att han försäkrar oss om att 100 mil uppnås under 2017.
Vidare säger han att en årlig utveckling om fem till tio procents ökad räckvidd är sannolik, och att vid år 2020 är det 120 mil som gäller.
Är det bara nåt han ev kläckt ur sig i stridens hetta eller finns det substans bakom?
För pris per kWh går ju ner och nångång ska det väl tillgodo kunden. Kanske innan Model 3 redan?
Ref: http://teknikensvarld.se/100-mils-rackv ... ar-196409/
Inom ett till två år kommer Teslas elbilar att kunna rulla 100 mil på en laddning, det garanterar Tesla Motors vd Elon Musk.
I en dansk intervju i förra veckan fick han frågan om när han tror att räckviddsgränsen 100 mil passeras. ”Inom ett till två år”, gissar Musk.
Alltså kanske redan under nästa år, men Musk vågar i intervjun gå så långt att han försäkrar oss om att 100 mil uppnås under 2017.
Vidare säger han att en årlig utveckling om fem till tio procents ökad räckvidd är sannolik, och att vid år 2020 är det 120 mil som gäller.
Är det bara nåt han ev kläckt ur sig i stridens hetta eller finns det substans bakom?
För pris per kWh går ju ner och nångång ska det väl tillgodo kunden. Kanske innan Model 3 redan?
Ref: http://teknikensvarld.se/100-mils-rackv ... ar-196409/
MYLR-24
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
I förra veckan för tre månader sedan dock
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Ja texten är urklipp från nätbilagan.. och gammal med nu märkte jag. Men inte frågeställningen dock.
1000 km.. vad kräver det med dagens mått.. 170 kW ?
1000 km.. vad kräver det med dagens mått.. 170 kW ?
MYLR-24
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Om man dessutom läser hela artikeln så kan man inte låta bli att misstänka att Musk syftar på att man har lyckats köra 80 mil med dagens Tesla med en extremt försiktig körstil. Men inte ens de 80 milen hinner bli 100 om batteriutvecklingen går med 10% om året. Då blir det knappt 97 mil.
Så man kanske får anta att Musk räknar med nåt slags tekniksprång på batterifronten?
Så man kanske får anta att Musk räknar med nåt slags tekniksprång på batterifronten?
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Jag utgår precis som föregående "talare" att det är längdrekordet ala Bjørn som kommer överstiga 100 mil inom 1-2år. 70D klarar ju att hålla en väldigt låg förbrukning och kan man inom dessa år få en Model S med lite bättre aerodynamiska egenskaper och ett 105 kwh batteri så kan det nog gå.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Som jag uppfattade det som sades av Elon i intervjun så är det som sagt var längdrekordet som kommer gå upp över 1000 km inom ett par år. Det var ju en P85D som satte längdrekordet så redan en 90D lär ju kunna gå längre än nuvarande idag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Ja, det är ju vackert så. En Zoe kan gå 18 mil på sommaren under ideala förhållanden trots att den s.k. NEDC-cykeln anger 24 mil. Men när jag fått min bil ska jag göra tester och snålköra med den och se vad man kan klara av.Svenssons skrev:Som jag uppfattade det som sades av Elon i intervjun så är det som sagt var längdrekordet som kommer gå upp över 1000 km inom ett par år. Det var ju en P85D som satte längdrekordet så redan en 90D lär ju kunna gå längre än nuvarande idag.
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Nu va det nog inte björns och den andras körning som dom syftade på eftersom det är nån annan som körde längre än dom 2. Det va ju nån som kom upp i 80 mil, och det var det som han baserade beräkningen på.chpaulin skrev:Jag utgår precis som föregående "talare" att det är längdrekordet ala Bjørn som kommer överstiga 100 mil inom 1-2år. 70D klarar ju att hålla en väldigt låg förbrukning och kan man inom dessa år få en Model S med lite bättre aerodynamiska egenskaper och ett 105 kwh batteri så kan det nog gå.
Alltså ett helt meningslöst uttalande.
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
jaha det ante mig.. Inte ens NEDC räcker till för att slå rekord.
Och ja jag är en som när jag kör långt (inte så ofta) vill ligga å mata i många mil.
Och ja jag är en som när jag kör långt (inte så ofta) vill ligga å mata i många mil.
MYLR-24
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Elons statement är att det går att göra en bil som går 100 mil, men man skulle behöva packa frunk och trunk fulla med batterier så det är inte värt vare sig vikten eller priset.
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Givetvis går allt att lösa.Daoops skrev:Elons statement är att det går att göra en bil som går 100 mil, men man skulle behöva packa frunk och trunk fulla med batterier så det är inte värt vare sig vikten eller priset.
Man kan ju bara höja bilen lite, och sen stapla 3 batt ovanpå varandra. Så har du en bil som klarar 100 mil typ av range, men detta kommer ju inte att hända
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Jag tror inte att det är hållbart, varken ekonomiskt, miljömässigt eller bilglädjesmässigt att ha ett 250kWh batteri vilket säkert skulle krävas för att nå 100mil. Jag tror inte på någon revolution av batterier utan snarare en evolution . Varför ska man köra runt på 250kWh batteri som tar plats, väger mycket och gör att bilen drar mer och blir dyrare och ger bilen sämre köregenskaper när man oftast bara använder max en tiondel av energin i batteriet. Nej jag tror att även om priset halveras på batterier och kommer väga mindre och ta mindre plats så tror jag inte på mer än max 100kWh batteri. I framtiden med ett välutbyggt laddnät räcker nog 60kWh för de flesta. det finns också ett teoretiskt max på hur bra ett li.batteri kan bli till exempel. För att få 100mil i en elbil så krävs en riktig revolution och en helt annan biltyp. Tills dess kommer de som verkligen behöver den räckvidden att köra med hybrid eller vätgasbil tror jag, vilket kanske är 5% av Sveriges befolkning.
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Om man drar en husvagn t ex. Ett inte helt utomjordiskt användningsfall för många. Jag upplever att man ofta köper bil efter sitt maximala behov, inte snittbehovet.apkungen skrev:Varför ska man köra runt på 250kWh batteri som tar plats, väger mycket och gör att bilen drar mer och blir dyrare och ger bilen sämre köregenskaper när man oftast bara använder max en tiondel av energin i batteriet.
Om man på något sätt skulle trolla bort pris, vikt och volym på batterierna tror jag man skulle vilja ha några hundra kWh kapacitet. Varför inte?
Riktigt snabb laddning de första 60%. Bra att ha marginal ifall något oväntat inträffar. Att kunna köra till närmsta sjukhus utan att behöva stanna och ladda. Kunna köra lång sträcka med släpvagn etc...
Samtidigt med dagens tekniska begränsningar, så håller jag med om att även nu är elbilar ett bra alternativ, även om det innebär lite kompromissande med räckvidd.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Husvagn med ett batteripack. Så man inte behöver släpa batteriet när man inte behöver det.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Ska bli väldigt intressant att se vilken range man får ut med ett släp efter Model X. Det är ju risk att det blir ordentligt nedsatt eftersom det drar en hel del extra soppa att dra släp med fossilbilen.
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Tänk att kunna ta sin powerwall och slänga upp som "takbox" kör extra kräm när man behöver. T.ex husvagnskörning. Kanske inte så smidigt.. Och kanske blir för tungt som taklast.. Men just tanken på att kunna utöka sitt batteri när det väl behövs. Kanske uthyrbara batteripack med trunkanpassning för husvagns eller släp-resor.. Eller bara för att kunna utöka sin range när det verkligen skulle behövas.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Känns ju inte som en dum idé egentligen. Problemet är nog vikten på husvagnen. Många stora husvagnar har redan problem att klara viktgränserna om bar bara monterar lite et tillbehör på den.bjelkeman skrev:Husvagn med ett batteripack. Så man inte behöver släpa batteriet när man inte behöver det.
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Man får ju designa husvagen för det. Men det är dyrt att ha ett batteri och bara förvara det i husvagnen för en husvagnssemester per år.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
När man är hemma kan man ha det som hemmabatteri.bylund skrev:Man får ju designa husvagen för det. Men det är dyrt att ha ett batteri och bara förvara det i husvagnen för en husvagnssemester per år.
Man kan ju också skippa gasol och använda batteriet i husvagnen också.
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Precis. En mobil Powerwall helt enkelt. Och dessa (kanske inte mobila nödvändigtvis ) kommer att behövas, åtminstone globalt sett:Martinen skrev:När man är hemma kan man ha det som hemmabatteri.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =28&t=3102
Kolla "overgeneration risk" kurvan till 2020 som tydligen orsakas av solcellsinstallationer. Samt 8-9 PM delen av kurven som man behöver få bukt med. Tänk på en familj som har två Tesla + husvagn, kanske 200 kWh lagring totalt. Skulle kunna göra underverk om det kunde användas för detta.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Ja nu är nog dom här batterierna för bra för att vara sanna, men 15kr/st på ebay 7104*15kr≈106000kr
6,8Ah*3,6*7104=173kwh i runda släng.
106000kr/173kwh = 612kr/kwh och om man tar det i dollar 612/8,53 =$72/kwh pris vid 10 st.
om man lägger en order på 50366*7104st ungefär 360 miljoner batterier, undrar om man kan komma under 15kr/st batteri, tar man bort skyddskretsen etc kanske ytterligare billigare?
kan man räkna såhär? Ser framtiden ljus ut?
tja tyvärr kanske inte:
6,8Ah*3,6*7104=173kwh i runda släng.
106000kr/173kwh = 612kr/kwh och om man tar det i dollar 612/8,53 =$72/kwh pris vid 10 st.
om man lägger en order på 50366*7104st ungefär 360 miljoner batterier, undrar om man kan komma under 15kr/st batteri, tar man bort skyddskretsen etc kanske ytterligare billigare?
kan man räkna såhär? Ser framtiden ljus ut?
tja tyvärr kanske inte:
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1738
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
En butiks uttalande om Ultrafire 4000 mAh-batterier de säljer. Antar att man anta något liknande om de på 6800mAh.
https://fyndiq.se/product/544379-2-pack ... batterier/
Från ovanstående sida
Teknisk specifikation:
• Livslängd: ca 300-600 laddningscykler
• Kapacitet: 1800 mAh - uppmätt av oss (4000 mAh angivet av leverantör))
https://fyndiq.se/product/544379-2-pack ... batterier/
Från ovanstående sida
Teknisk specifikation:
• Livslängd: ca 300-600 laddningscykler
• Kapacitet: 1800 mAh - uppmätt av oss (4000 mAh angivet av leverantör))
Driver sajten Car.info
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Men även om det är halva Ah så är det ju hyfsat pris/kWh
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Men nu är det snarare en tiondel så priset blir 10 gånger så högt...LarsL skrev:Men även om det är halva Ah så är det ju hyfsat pris/kWh
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.