Just nu genererar vindkraften 8GW när Sverige förbrukar 12GW, den som hade sagt att vi ens kunde nå den procentsiffran för några år sedan hade varit galen. Vi exporterar 5GW och därför genererar inte vindkraften 50%, den milstolpen är kvar att överträffa senare, men det kommer väl vid nästa vindkraftspositiva topp.
Det är förstås högst tillfälligt och säger inte mycket mer än att det blåser mer på hösten och att den installerade effekten hela tiden ökar. Topparna för maxeffekten från vind ökar hela tiden. Senaste tiden har vi ju haft priser som överträffar investeringspriset för ny kärnkraft, håller det i sig är jag beredd att byta sida igen, tillbaka till för kärnkraft i Sverige även om jag tror att den typen av pris kommer att vara kortvarigt så högt innan än mer installerad effekt och lösningar för effektbehovet i söder är gjord.
El20211001.PNG
Det man kan fundera på är varför vi kunder i Sverige och Norge kommer drabbas med prisökningar pga att andra inte har tillräckligt med energi i systemet och istället tänker sig att vi ska stå för den notan är en diskussion som jag tycker är intressant. Tyskland, Norge och Finland kommer inte tillgodose sitt behov utan kärnkraft. Vi behöver inte ny kärnkraft, men dessa länder behöver det i brist på vettiga alternativ. Jag har argumenterat emot ny kärnkraft i Sverige för att vi inte ska ha dyrare el men om det mesta av priset styrs av andras behov kanske vi behöver andra lösningar. Subventionerade priser till storförbrukarna hjälper ju inte heller, det verkliga priset på el för alla andra blir bara än högre om de har rabatter och speciella avtal.
Ja nu när det blåser är priset återigen lågt.
Med mer vindkraft,solkraft, bioenergi,vattenkraft, geotermi, vågkraft, tidvattenkraft i kombination med utbyggt elnät batterier, pumpkraft, energieffektivisering samt vätgas så lär vi ha ett fortsatt lågt elpris.
Inget enskilt kraftslag är lösningen utan olika tillsammans med lagring och ledningar samt effektivitet.
Med mer vindkraft,solkraft, bioenergi,vattenkraft, geotermi, vågkraft, tidvattenkraft i kombination med utbyggt elnät batterier, pumpkraft, energieffektivisering samt vätgas så lär vi ha ett fortsatt lågt elpris.
Inget enskilt kraftslag är lösningen utan olika tillsammans med lagring och ledningar samt effektivitet.
MVH
Vad jag har förstått så leder vätgas aldrig till någon som helst positiv effekt på energianvändningen. Fast du skriver iofs inte att det är det vätgasen ska användas till…
Tror att många som inte riktigt har begripit så kallat ”vanligt folk” ofta drar upp vätgas som lösningen på allt och allas problem. Faktiskt lite som kärnkraft används också i diskussioner… när jag tänker efter så använder ofta vanligt folk saker de inte förstår som lösning på de svåra problemen de tror de har.
Just nu genererar vindkraften 8GW när Sverige förbrukar 12GW, den som hade sagt att vi ens kunde nå den procentsiffran för några år sedan hade varit galen. Vi exporterar 5GW och därför genererar inte vindkraften 50%, den milstolpen är kvar att överträffa senare, men det kommer väl vid nästa vindkraftspositiva topp.
Det är förstås högst tillfälligt och säger inte mycket mer än att det blåser mer på hösten och att den installerade effekten hela tiden ökar. Topparna för maxeffekten från vind ökar hela tiden. Senaste tiden har vi ju haft priser som överträffar investeringspriset för ny kärnkraft, håller det i sig är jag beredd att byta sida igen, tillbaka till för kärnkraft i Sverige även om jag tror att den typen av pris kommer att vara kortvarigt så högt innan än mer installerad effekt och lösningar för effektbehovet i söder är gjord.
Vi behöver mycket mer vindkraft än idag för att den ska vara baskraft, inte minst mer havsbaserad vindkraft som är stabilare. Vattenkraften behöver öka sitt reglerområde och batterilagring kommer behövas. Kärnkraften skulle behållits längre, med undantag för O1. Nedstängningarna låg ett antal år för tidigt. Nybyggnation är helt uteslutet idag. Skulle gjorts före 2010.
MVH
Vad jag har förstått så leder vätgas aldrig till någon som helst positiv effekt på energianvändningen. Fast du skriver iofs inte att det är det vätgasen ska användas till…
Tror att många som inte riktigt har begripit så kallat ”vanligt folk” ofta drar upp vätgas som lösningen på allt och allas problem. Faktiskt lite som kärnkraft används också i diskussioner… när jag tänker efter så använder ofta vanligt folk saker de inte förstår som lösning på de svåra problemen de tror de har.
Ja vätgas har grymt låg verkningsgrad men kan lagra mycket energi (vätgas kan ses mer som ett batteri).
Ser "ett case" för vätgas där man via elektrolys (soliga och blåsiga dagar när elpriset är så när 0sek som möjligt) spjälkar fram vätgas och lagrar för tider på året när elpriset är som högst (lättare att lagra stora mängder el via vätgas än batterier).
Dock kan det visa sig att denna tanke redan är föråldrad då det nu kommer billigare och billigare järnbatterier/sodiumbatteri av olika sorter (du kanske inom tio år har ett hemmabatteri till din villa som mäts xxx-KWH och laddas upp mestadels med dina solceller vår, sommar och höst) se länk:
Första gången på månader som jag sett spotpriser ner mot noll/negativt.
00 - 01: 0,05
01 - 02: -0,03
02 - 03: -1,02
03 - 04 : -1,91
04 - 05: -1,97
05 - 06: -1,01
06 - 07: -0,06
07 - 08: -0,09
Passar på att trycka i fullt i bilen, knappt 60kWh ska jag plockat ut fram till 07:00
Nu byggs Sveriges största solfångare.
Klarar upp till 25% av Härnösands fjärrvärme behov.
Sverige största solvärmepark med koncentrerande solfångare för fjärrvärme.
Med byggstart 2020 bygger Absolicon Sveriges största solfångarfält på 20 år, Högslätten 2023 Solar Thermal Park. Solfångarna följer solen under dagen och koncentrerar ljuset så att de kan producera värme upp till de 120 grader som fjärrvärmenätet kan ta emot. Fältet uppförs i
anslutning till Absolicons huvudkontor i Härnösand.
Värmen från solfångarna matas in direkt på fjärrvärmenätet och mitt på dagen en vanlig sommardag kommer solfångarna att svara för en fjärdedel av värmebehovet i Härnösands fjärrvärmenät. Utöver fjärrvärmeproduktionen kommer fältet att fungera som demonstrationsanläggning för industriell solvärme.
Första gången på månader som jag sett spotpriser ner mot noll/negativt.
00 - 01: 0,05
01 - 02: -0,03
02 - 03: -1,02
03 - 04 : -1,91
04 - 05: -1,97
05 - 06: -1,01
06 - 07: -0,06
07 - 08: -0,09
Passar på att trycka i fullt i bilen, knappt 60kWh ska jag plockat ut fram till 07:00
Ja vi får snabba på oss i morgon är snittpriset tillbaka på höga nivåer i SE4 (180 öre)
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
9GW vind just nu, inte konstigt priserna är låga. Vi behöver de här perioderna nu som det ser ut med vattenmängden i magasinen så det är ju bra, vädret kommer styra den här vinterns priser ganska hårt som det ser ut. Antagligen går vi över milstolpen 10GW vind någon gång under vintern då det kallare vädret ger mer energi i vinden.
Vinden dör väl i natt någon gång och så är priserna uppe på astronomiska nivåer igen imorgon i söder.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
MVH
Ja vätgas har grymt låg verkningsgrad men kan lagra mycket energi (vätgas kan ses mer som ett batteri).
Ser "ett case" för vätgas där man via elektrolys (soliga och blåsiga dagar när elpriset är så när 0sek som möjligt) spjälkar fram vätgas och lagrar för tider på året när elpriset är som högst (lättare att lagra stora mängder el via vätgas än batterier).
Dock kan det visa sig att denna tanke redan är föråldrad då det nu kommer billigare och billigare järnbatterier/sodiumbatteri av olika sorter (du kanske inom tio år har ett hemmabatteri till din villa som mäts xxx-KWH och laddas upp mestadels med dina solceller vår, sommar och höst) se länk:
Problemet med det är ju att vätgasen skapar en efterfråga när det blåser mycket och ökar tillgången när det inte blåser. Detta gör att prisskillnaderna kommer minska och därmed även lönsamheten om mycket lagring byggs. T ex så får det stora batteriet i Australien inte i närheten av lika mycket pengar för att stabilisera nätet vid problem som gasverken fick tidigare. De tjänar fortfarande pengar samtidigt som elkunderna antagligen fått lägre elräkning men man måste ta hänsyn till detta. Ju mer lagring vi bygger ut ju mindre är chansen att vi har negativa elpriset i framtiden.
MVH
Problemet med det är ju att vätgasen skapar en efterfråga när det blåser mycket och ökar tillgången när det inte blåser. Detta gör att prisskillnaderna kommer minska och därmed även lönsamheten om mycket lagring byggs. T ex så får det stora batteriet i Australien inte i närheten av lika mycket pengar för att stabilisera nätet vid problem som gasverken fick tidigare. De tjänar fortfarande pengar samtidigt som elkunderna antagligen fått lägre elräkning men man måste ta hänsyn till detta. Ju mer lagring vi bygger ut ju mindre är chansen att vi har negativa elpriset i framtiden.
Precis så. Vi kan säkert få viss lagring i söder, men kommer vätgasprojekten igång så kommer de i norr och då kommer troligen lagringslösningar där inte bära sig då den största förbrukaren kommer kunna ställa om till 0 köp av el ett par dagar.
Jag är dock teknikoptimist och tror förstås att vi kommer kunna få lagring av energi i värmeform som är så billig att den kommer ganska snart, speciellt i värmeverk där det idag görs mest fjärrvärme när de i framtiden kommer producera maximalt med el istället och lagra värmen för att användas när den behövs.
och även Facebooks driftställe i Luleå suger väl i sig en del elektroner där med.. skapades minimalt med arbetstillfällen men förbrukar en hel del el. Har för mig den är subventionerad också.
Den 15:e september slogs ett nytt rekord med högsta dygnspriset i Sverige på el på 163 öre/kWh på marknaden. Det rekordet verkar dock inte stå sig ens en månad för imorgon så är dygnspriset preliminärt satt till 224 öre/kWh i elområde 4, några timmar kommer priset vara över 300 öre/kWh. Kollar vi på rekord för en timme så är vi fortfarande långt ifrån rekord men södra Sverige påverkas definitivt av priserna runt om i Europa.
Den 15:e september slogs ett nytt rekord med högsta dygnspriset i Sverige på el på 163 öre/kWh på marknaden. Det rekordet verkar dock inte stå sig ens en månad för imorgon så är dygnspriset preliminärt satt till 224 öre/kWh i elområde 4, några timmar kommer priset vara över 300 öre/kWh. Kollar vi på rekord för en timme så är vi fortfarande långt ifrån rekord men södra Sverige påverkas definitivt av priserna runt om i Europa.
Helt sjukt är det. Sverige har under denna period hela tiden exporterat el. Kollade lite och det verkar som om våra priser kommer peaka nu eller i vinter och att det sedan tillkommer mer energi än förbrukning. Men att Europas elpriser påverkar både Norge och oss så kraftfullt är mot allt jag har förväntat mig i alla fall. Jag antar också att om Vattenfall förutspått detta hade man kunnat rusta en reaktor och Ringhals två för några år extra inkomster om det kunnat försvaras ekonomiskt.
Vad är de som driver denna pris uppgång. Har man lagt ner massor av produktion under corona åren i Europa? Visst vi har lagt ner också men kan inte bara vara ringhals detta beror på?
Eller är de så att efterfrågan på el är så mycket högre nu än innan corona och varför?
Visst olja är dyrare men inte så mycket dyrare än innan väl?
Naturgaspriset som var lågt lågt 2020 och de verkar ha missat att köpa in, och putin och ida stormen i usa drog ner volymerna och högkonjunktur i kina, köper gas är ju lite mindre co2 än kol
Japp, Sverigedemokraterna vill bygga kärnkraftverk... I Norrbotten, för att "sol och vind inte räcker".
Har SD helt fått hjärnsläpp och glömt att ~40% av Sveriges elproduktion består av vattenkraft, som ligger i norr?
SD, vad hade du förväntat dig?
Om man bortser från politiken. Investeringarna i norr kan komma att förbruka det mesta av elproduktionen från den landsändan. Var 15-20% av Sveriges totala elbehov som behöver finnas tillgängligt vid behov ska hittas är minst sagt en utmaning.
Vad är de som driver denna pris uppgång. Har man lagt ner massor av produktion under corona åren i Europa? Visst vi har lagt ner också men kan inte bara vara ringhals detta beror på?
Norges kabel till England är väl i drift, och elen kostar ju 3x i England, så de lär väl exportera en massa el dit för att tjäna pengar, varpå priset går upp för alla?
Knappast hela förklaringen, men det lär ju inte hjälpa att vi kopplar in nordens "elpool" till nån som redan är van att betala 3x mer.
Japp, Sverigedemokraterna vill bygga kärnkraftverk... I Norrbotten, för att "sol och vind inte räcker".
Har SD helt fått hjärnsläpp och glömt att ~40% av Sveriges elproduktion består av vattenkraft, som ligger i norr?
SD, vad hade du förväntat dig?
Om man bortser från politiken. Investeringarna i norr kan komma att förbruka det mesta av elproduktionen från den landsändan. Var 15-20% av Sveriges totala elbehov som behöver finnas tillgängligt vid behov ska hittas är minst sagt en utmaning.
Inte säker på om jag förstår dig men de känns som att i norr finns inga problem med effekt även om de byggs massa ny industri, däremot när vi i söder har ju egentligen redan idag behov av mer effekt och då bör man ju investera mer i söder i nya produktionsanläggningar istället för att göra de i norr och sedan transportera ner strömmen.
Norges kabel till England är väl i drift, och elen kostar ju 3x i England, så de lär väl exportera en massa el dit för att tjäna pengar, varpå priset går upp för alla?
Knappast hela förklaringen, men det lär ju inte hjälpa att vi kopplar in nordens "elpool" till nån som redan är van att betala 3x mer.
De höga elpriserna bygger ju inte på att Norge eller Sverige har elbrist. Sverige har dock överföringsbegränsningar utifrån behovet framför allt S2->S3->S4. Europa med Tyskland mfr har väl helt kvaddat sin elförsörjning genom att avveckla stabila energislag och har kvar energislag där priserna rusar i höjden samt kanske effektbrist. Det blir bättre pris för svenska /norska elbolag att exportera.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
De höga elpriserna bygger ju inte på att Norge eller Sverige har elbrist. (...) Det blir bättre pris för svenska /norska elbolag att exportera.
Jag menade inte att vi hade direkt brist på det viset, men det kommer ju inte dra ner priserna i Sverige (som just nu verkar importera från Norge i S1-S3) om norrmännen kan sälja det åt andra hållet för 3x priset.