Kan bekräfta att i5 tar mer än 50kW på en 400V stolpe. Detta lilla test var när jag inte hade kört särskilt långt innan, så batteriet var relativt kallt och hög SoC, ändå helt ok fart efter ca 10min. Jag antar att hastigheten hade ökat om jag stått längre. Stolpen är på 200kW/400V
Hoppsan! Dessa journalister som sagt… Kul att betala nästan 100 kr för en biltidning för att bara matas med felaktiga uppgifter. Vad säger att man kan lita på något annat de skriver i artikeln… Vari ligger existensberättigandet!?
För mig som är novis på elbilsområdet: det var ju ändå rätt låg hastighet. Jag förväntade mig laddning på typ 120-150 kw. Är det inte som ID4 plus lite (pga Hyundais skryt om snabbare än normalt).
Kan bekräfta att i5 tar mer än 50kW på en 400V stolpe. Detta lilla test var när jag inte hade kört särskilt långt innan, så batteriet var relativt kallt och hög SoC, ändå helt ok fart efter ca 10min. Jag antar att hastigheten hade ökat om jag stått längre. Stolpen är på 200kW/400V
Hoppsan! Dessa journalister som sagt… Kul att betala nästan 100 kr för en biltidning för att bara matas med felaktiga uppgifter. Vad säger att man kan lita på något annat de skriver i artikeln… Vari ligger existensberättigandet!?
För mig som är novis på elbilsområdet: det var ju ändå rätt låg hastighet. Jag förväntade mig laddning på typ 120-150 kw. Är det inte som ID4 plus lite (pga Hyundais skryt om snabbare än normalt).
Den verkar vara lite känslig för kyla och startar inte batterivärmaren i "onödan". Därför är det bra att förvärma bilen innan avfärd och/eller planera in laddning när batteriet har hunnits värmas upp mer under resans gång. Om man vill få maxfart dvs.
Den verkar vara lite känslig för kyla och startar inte batterivärmaren i "onödan". Därför är det bra att förvärma bilen innan avfärd och/eller planera in laddning när batteriet har hunnits värmas upp mer under resans gång. Om man vill få maxfart dvs.
Startar batteriförvärmningen automatiskt när man i kartan väljer att rutta till en snabbladdare?
Om du ser på kurvan så är den på väg upp. Bilen var relativt kall när jag startade. Jag tror inte du får så hög effekt med en ID4, det skulle betyda full fart, så snabbt den klarar trots kallt batteri och ganska hög SoC. Kolla denna bild från i somras, inte många bilr som klarar 96kW vid 89% SoC.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Startar batteriförvärmningen automatiskt när man i kartan väljer att rutta till en snabbladdare?
Hyundai har inte kommunicerat det, men hoppas det kommer. Polestar har ju precis introducerat samma funktion.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag väntar på en vit Essential 4wd som borde komma till handlaren i februari-mars. Jag försöker bilda mig en uppfattning om hur den ser ut på de få bilder som man kan hitta på nätet. De flesta tidiga testerna på YouTube är på Advancemodeller med gråsilver nertill och vid hjulhus. Är det någon av er som sett eller beställt samma färg i Essential? Hur är den i förhållande till andra färger? Hur uppfattas de svarta detaljerna vid hjulhus osv? Normalt sett är inte vit min favoritfärg på bil. Men leveranstiden blir avsevärt mycket längre om jag ska välja färg själv. Jag har sett en vit Advancemodell. Den var riktigt snygg. Fast den var i och för sig nytvättad.
Demobilen på Bilbyter Linköping är en Vit Essential. Om du inte har för långt dit så åk och kolla. Den vita passar absolut bäst med Essential! Snyggt med svarta kanterna.
Det är nog lite långt ifrån mellersta Norrland där jag bor, men tack för din försäkran om att det det blir en snygg kombo!
Här är Koreanska klippet där man kan se de olika färgerna på bilarna hyfsat väl
Inte bestämt mig än om jag ska hoppa av. Beror på vad säljaren kan ordna. Jag tycker synd om honom - han är ju säkert lika frustrerad som jag. Men jag blir jävligt lack när jag hör att man kan antingen få en bakhjulsdriven Advanced eller en fyrhjulsdriven Essential- men inte fyrhjulsdriven Advanced.
”Sverige är en för liten marknad för att Hyundai Syd Korea ska bry sig om att kunder väntar på sina 1st Ed AWD” fick jag höra. Vilka pundhuven - stor skillnad 500 bilar hade gjort… Nu får de bara bad cred och avhopp. Skärpning! Vad är det för kundvård egentligen!?
Inte bestämt mig än om jag ska hoppa av. Beror på vad säljaren kan ordna. Jag tycker synd om honom - han är ju säkert lika frustrerad som jag. Men jag blir jävligt lack när jag hör att man kan antingen få en bakhjulsdriven Advanced eller en fyrhjulsdriven Essential- men inte fyrhjulsdriven Advanced.
”Sverige är en för liten marknad för att Hyundai Syd Korea ska bry sig om att kunder väntar på sina 1st Ed AWD” fick jag höra. Vilka pundhuven - stor skillnad 500 bilar hade gjort… Nu får de bara bad cred och avhopp. Skärpning! Vad är det för kundvård egentligen!?
Exakt så. Jag har inte heller bestämt mig. Men om jag kommer fram till att jag inte vill ha en Ioniq 5 så är det först och främst på grund av deras attityd gentemot oss kunder. Och jag kan lova en sak, skulle jag avboka nu så kommer Hyundai vara stendöd för mig i all framtid, oavsett vad de lanserar för bilar. Det finns kanske folk som är mindre principfast än vad jag är, men om Hyundai inte vill ha kunder så är det väl så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag har beställt en First edition RWD Mystic Olive Green. Leverans mitten av november. En Google-sökning visar bara bruna bilar när man söker på det.
/Anton
Jag har beställt en likadan. Hur vet du att den kommer i november? Jag vet ingenting.
Min säljare ringde i torsdags och sa att den står på en båt som väntas ankomma till Sverige 26e oktober och att det tar ca 2 veckor efter det.
/Anton
Aha, spännande. Sist jag hörde nånting från min säljare så skulle min bil byggas tidigast någon gång under oktober månad. Men jag tror han hade egentligen ingen aning. Han sa det bara för att slippa höra mitt tjat.
Hursomhelst så påstod han att bilar med samma färg och samma utrustning skulle tillverkas batchvis. Det skulle i så fall betyda att min bil står på samma båt som din. Hade ju varit bra att veta så man slipper stå där med två bilar helt plötsligt. Jag måste ju ha en chans att sälja min nuvarande bil först.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag har beställt en First edition RWD Mystic Olive Green. Leverans mitten av november. En Google-sökning visar bara bruna bilar när man söker på det.
/Anton
Jag har beställt en likadan. Hur vet du att den kommer i november? Jag vet ingenting.
Min säljare ringde i torsdags och sa att den står på en båt som väntas ankomma till Sverige 26e oktober och att det tar ca 2 veckor efter det.
/Anton
Aha, spännande. Sist jag hörde nånting från min säljare så skulle min bil byggas tidigast någon gång under oktober månad. Men jag tror han hade egentligen ingen aning. Han sa det bara för att slippa höra mitt tjat.
Hursomhelst så påstod han att bilar med samma färg och samma utrustning skulle tillverkas batchvis. Det skulle i så fall betyda att min bil står på samma båt som din. Hade ju varit bra att veta så man slipper stå där med två bilar helt plötsligt. Jag måste ju ha en chans att sälja min nuvarande bil först.
/Anton
/Anton
Vem är din säljare?
Jag beställde bilen hos Biltjänst i Lidköping.
/Anton
/Anton
Jo jag tänkte mest om det var samma säljare som jag hade. Den var inte så kommunikativ direkt så jag tänkte att din upplevelse av Hyundai egentligen beror på själva säljarens sätt att vara.
Det kommer att släppas flera nya videos med IONIQ 5 från Björn Nyland inom kort.
Arctic Circle-testet är klart och nu håller han på med 1000km Challenge genom Sverige.
AWD med 20"
Livestreamas här just nu:
Del 2:
Inte så jätteintressant, men brukar ha igång hans stream i bakgrunden när jag jobbar.
Senast redigerad av DanneLKPG, redigerad totalt 1 gånger.
på fredag ska vi köra till Sverige igen med i5 (150mil t&r). Eftersom det eventuelt kan bli dåligt väder på fjället, så är jag tvungen att byta till vinterhjul redan nu (15 grader och sol här ). Men det blir iaf intressant att se hur det påverkar förbrukningen. Ser inte jättemkt fram emot att köra med vinterdäck, specielt inte när det är nordiska dito (har tyvärr inte haft möjlighet att byta till kontinentala däck som jag brukar på alla mina övriga elbilar). Nu är det självklart många andra faktorer som spelar in, men vi ska iaf inte ha cyklar bak på som under sommarsemestern.
Model 3-24/Polestar 3-24
Jag har nu efter lite petande fått bekräftad att min 1st RWD är nog i produktion just nu. Leveransdatum är dock fortfarande okänt. Det enda säljaren kan säga med säkerhet är att det inte blir oktober. Nähä, vilken överraskning. Det som gör mig lite förbannad är att han nu påstår att oktober skulle varit första möjliga leveransmånad redan när jag beställde bilen i våras. Det är skitsnack. Då hette det att den skulle komma kanske redan i augusti eller senast i september. Så dåligt minne har jag inte att jag skulle ha glömt det. Och om den är i produktion nu (om det ens stämmer) så kommer den ju garanterat inte innan årsskiftet.
En Advanced demobil finns inte heller att tillgå. Den kommer enligt säljaren inte före min bil. Det känns ärligt talat ganska meningslöst att vänta på en bilmodell som man inte ens har möjlighet att provköra innan.