13 elbilar under 3.000kr i månaden
Moderator: Redaktion
- Trevlig
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Re: 13 elbilar under 3.000kr i månaden
Vår MG ZV EV går inte ladda till annat än 100% så tror att de flesta leasingbilar slits på mer än snittet. Hade jag leasat en Tesla hade jag nog alltid laddat en LR till 90%
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Trevlig skrev:Vår MG ZV EV går inte ladda till annat än 100% så tror att de flesta leasingbilar slits på mer än snittet. Hade jag leasat en Tesla hade jag nog alltid laddat en LR till 90%
Jag tror inte din MG ens går att ladda till _100%_. Den har med största sannolikhet en stor buffert på toppen.
- RagWal
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Batteriet tar likväl mer stryk av 100% än 80%. Incitamentet att sköta bilen minskar med operationell leasing. Risken att det inte sköts på bästa sätt anser jag blir större vid leasing.MWall skrev:Trevlig skrev:Vår MG ZV EV går inte ladda till annat än 100% så tror att de flesta leasingbilar slits på mer än snittet. Hade jag leasat en Tesla hade jag nog alltid laddat en LR till 90%
Jag tror inte din MG ens går att ladda till _100%_. Den har med största sannolikhet en stor buffert på toppen.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
13 elbilar under 3.000kr i månaden
En kollega fick betala 15000 för ett stenskott vid dörren (Toyota). Så klyscha är det inte.fth skrev:Nej, det undrar jag också, jag hör också ofta skräckhistorier om hur leasingföretag granskar lacken med lupp för att hitta tillräckligt många stenskott för att kunna skinna kunderna när dom lämnar tillbaka bilarna, men det kanske också bara är klyschor?
Kan meddela att hon inte tog privatleasing igen.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Men om inte bilen har stöd för att sätta målprocent så blir det ju ohållbart att hålla på och försöka pricka 80% manuellt.RagWal skrev:Batteriet tar likväl mer stryk av 100% än 80%. Incitamentet att sköta bilen minskar med operationell leasing. Risken att det inte sköts på bästa sätt anser jag blir större vid leasing.MWall skrev:Trevlig skrev:Vår MG ZV EV går inte ladda till annat än 100% så tror att de flesta leasingbilar slits på mer än snittet. Hade jag leasat en Tesla hade jag nog alltid laddat en LR till 90%
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Det låter ju helt orimligt, en lackfirma fixar väl ett stenskott för en tiondel av den kostnaden?themax skrev:En kollega fick betala 15000 för ett stenskott vid dörren (Toyota). Så klyscha är det inte.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Nja, upp till 3000 kan det kosta. 15k är dock en regelrätt blåsning.fth skrev:Det låter ju helt orimligt, en lackfirma fixar väl ett stenskott för en tiondel av den kostnaden?themax skrev:En kollega fick betala 15000 för ett stenskott vid dörren (Toyota). Så klyscha är det inte.
/fth
- RagWal
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Isf kan man inte rimligen gnälla på leasingtagaren iaf.Jag skulle överväga begköp oavsrtt på den. De flesta bilar kan man nog ställa det på.MWall skrev:Men om inte bilen har stöd för att sätta målprocent så blir det ju ohållbart att hålla på och försöka pricka 80% manuellt.RagWal skrev:Batteriet tar likväl mer stryk av 100% än 80%. Incitamentet att sköta bilen minskar med operationell leasing. Risken att det inte sköts på bästa sätt anser jag blir större vid leasing.MWall skrev:Trevlig skrev:Vår MG ZV EV går inte ladda till annat än 100% så tror att de flesta leasingbilar slits på mer än snittet. Hade jag leasat en Tesla hade jag nog alltid laddat en LR till 90%
MY LR 2022
Tabellen är inte helt rätt, både för e-208 och Corsa-e gäller priset för 1500 mil/år, inte 1000.
Volvo TGB11
Bilfirmor har alltid fasta priser på deras bedömingar, oavsett skadans storlek. Stenskott dörr = Lackering hela dörren.fth skrev:Det låter ju helt orimligt, en lackfirma fixar väl ett stenskott för en tiondel av den kostnaden?themax skrev:En kollega fick betala 15000 för ett stenskott vid dörren (Toyota). Så klyscha är det inte.
/fth
Och kostnaden för det totala arbetet inom Stockholmsområdet med att ta in den på verkstad, strippa dörren slipa ner och grunda samt lackera är inte orimlig. Det kanske till och med bedömer att det är mest tidseffektivt att beställa en ny dörr och lackera.
Sen att det kanske inte gör hela den processen är något annat men det är precis samma avdrag på privatleasing som vid inbyte, enda skillnaden är att vid inbyte kan du tacka nej och gå därifrån. Vid privatleasing är du körd.
Har alltid funkat för mig att lämna in bilen för slutbesiktning och sen själv bestämma om jag vill lösa det själv eller ej.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Ja, det låter ju rimligt när du beskriver det på det viset, lösningen är väl då förstås att själv först göra en bedömning av skador och åtgärda det man tror dom gör nedslag på?Esterox skrev:Bilfirmor har alltid fasta priser på deras bedömingar, oavsett skadans storlek. Stenskott dörr = Lackering hela dörren.
Och kostnaden för det totala arbetet inom Stockholmsområdet med att ta in den på verkstad, strippa dörren slipa ner och grunda samt lackera är inte orimlig. Det kanske till och med bedömer att det är mest tidseffektivt att beställa en ny dörr och lackera.
Sen att det kanske inte gör hela den processen är något annat men det är precis samma avdrag på privatleasing som vid inbyte, enda skillnaden är att vid inbyte kan du tacka nej och gå därifrån. Vid privatleasing är du körd.
Jag har själv fyllt i ett par små stenskott i lacken med ett reparationskit för ett par hundringar, och nu kan jag inte ens hitta dom lagningarna.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
För mig, några företag sedan.Esterox skrev:Bilfirmor har alltid fasta priser på deras bedömingar, oavsett skadans storlek. Stenskott dörr = Lackering hela dörren.fth skrev:Det låter ju helt orimligt, en lackfirma fixar väl ett stenskott för en tiondel av den kostnaden?themax skrev:En kollega fick betala 15000 för ett stenskott vid dörren (Toyota). Så klyscha är det inte.
/fth
Hade man en förmånsbil, och enligt avtalet företaget hade med bilfirman. så Varje skada på en ny plåtdel/fönster räknades som en ny självrisk.
Så hade du fått repor på 2 dörrar, så var det 2 självrisker.
Den som satte rekordet fick igop typ 66000kr i självrisk efter 2 år leasing som företaget fick pynta in.
Byta ruta tog bilfirman typ 8000kr för, som glasfirmorna tog på försäkringen för 0kr..
Får man inte ta det på den vanliga försäkringen då? Försäkring ingår väl sällan i privatleasing?Gargamel skrev:För mig, några företag sedan.Esterox skrev:Bilfirmor har alltid fasta priser på deras bedömingar, oavsett skadans storlek. Stenskott dörr = Lackering hela dörren.fth skrev:Det låter ju helt orimligt, en lackfirma fixar väl ett stenskott för en tiondel av den kostnaden?themax skrev:En kollega fick betala 15000 för ett stenskott vid dörren (Toyota). Så klyscha är det inte.
/fth
Hade man en förmånsbil, och enligt avtalet företaget hade med bilfirman. så Varje skada på en ny plåtdel/fönster räknades som en ny självrisk.
Den som satte rekordet fick igop typ 66000kr i självrisk efter 2 år leasing som företaget fick pynta in.
Byta ruta tog bilfirman typ 8000kr för, som glasfirmorna tog på försäkringen för 0kr..
Som jag skrev var det företag. Vi fick order att byta rutan helst timman innan bilen skulle lämnas in, för att slipper just den ocker-prislappen.MWall skrev:Får man inte ta det på den vanliga försäkringen då? Försäkring ingår väl sällan i privatleasing?Gargamel skrev:För mig, några företag sedan.Esterox skrev:Bilfirmor har alltid fasta priser på deras bedömingar, oavsett skadans storlek. Stenskott dörr = Lackering hela dörren.fth skrev:Det låter ju helt orimligt, en lackfirma fixar väl ett stenskott för en tiondel av den kostnaden?themax skrev:En kollega fick betala 15000 för ett stenskott vid dörren (Toyota). Så klyscha är det inte.
/fth
Bilföretaget kan ju inte nyttja försäkringar, så förstås är det bättre att fixa allt på sin egen försäkring innan man lämnar igen bilen.
Fast man kan anmäla skada i efterhand.tomenq skrev:Bilföretaget kan ju inte nyttja försäkringar, så förstås är det bättre att fixa allt på sin egen försäkring innan man lämnar igen bilen.
Rutbyte tex, där fick kunderna fylla i en anmälan i samband med inbytet så löste vi rutbytet och självrisken senare.
Så funkade det hos de 2 olika bilhandlarna jag jobbat hos.
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
Kollade på en e-208 igår. Tycker fortfarande det är ett bra erbjudande för vad som verkar vara en klart duglig bil.
(2700/mån, 36månader, 4500mil totalt. ChargeAmp Halo inkl installation ingår.)
Men nä, undra om inte den är för liten för oss.
Vågar inte bedöma att den täcker våra behov tre år framåt.
BMW har nu en ”fuling” där de erbjuder 12mån-leasing på en i3s 120Ah för 3000kr/mån.
BMW spelar ju helt på att inkassera miljöbonusen, och det är väl relativt glasklart att den bilen kommer gå att avsätta till Norge med vinst om 12 månader.
Fult, tycker jag men men…
3000kr/månaden för en sprillans i3s. Jag kanske nappar på den.
BMW har nu en ”fuling” där de erbjuder 12mån-leasing på en i3s 120Ah för 3000kr/mån.
BMW spelar ju helt på att inkassera miljöbonusen, och det är väl relativt glasklart att den bilen kommer gå att avsätta till Norge med vinst om 12 månader.
Dizzycap skrev:Kollade på en e-208 igår. Tycker fortfarande det är ett bra erbjudande för vad som verkar vara en klart duglig bil.
BMW har väl avslutat det erbjudandet?
Ligger helt färska annonser på Blocket iaf.
Bilia, Nacka, samt Kristianstad om jag minns rätt.
Dizzycap skrev:Ligger helt färska annonser på Blocket iaf.
Fast nu är det 3495:-/mån istället för 2795:-/mån. Finns några på 2995:-/mån men det är inte S. Väl?
I3s-kampanjen avslutades sista september, men många handlare reserverade alla sina tillgängliga slots så hittar man en handlare med en osåld slot så kan man fortfarande få en.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Aaahaaa. Det har du rätt i. De jag sett nu i dagarna är alla i3 ej i3s. Ärligt talat kan jag både ha och förlora i3s:s ”sport mode” och svarta skärmkanter. Jag behöver bara en bruksbil.MWall skrev:Fast nu är det 3495:-/mån istället för 2795:-/mån. Finns några på 2995:-/mån men det är inte S. Väl?
Dizzycap skrev:Aaahaaa. Det har du rätt i. De jag sett nu i dagarna är alla i3 ej i3s. Ärligt talat kan jag både ha och förlora i3s:s ”sport mode” och svarta skärmkanter. Jag behöver bara en bruksbil.MWall skrev:Fast nu är det 3495:-/mån istället för 2795:-/mån. Finns några på 2995:-/mån men det är inte S. Väl?
Nä, i3S är inte nämnvärt "sportig" ändå. Lite stadigare och mindre vindkänslig kanske...
Jag tror det gäller allihopa faktiskt. Mig veterligen är det bara Tesla som "erbjuder" att verkligen ladda 100%. Nu verkar de dessutom ha smygt in lite toppbuffert i 3/Y.MWall skrev:RagWal skrev:"Klyscha" och "Folk" vet jag inte, men jag har ett exempel från den verkliga verkligheten. Utanför gemene mans kunskapsområde och alldeles säkert inget unikt. Kan tänka mig att det inte tas som "onormalt slitage" vid återlämnandet om den stått på 100% laddning ca 99% av leasingtiden.MWall skrev:RagWal skrev:Med räkneyxa: Ett leasingavtal som kostar 3000SEK/mån i 36 mån på en bil som kostar 450kSEK ger utan krusiduller ett restvärde på 76%.
Är det rimlig business? Tycker det verkar rätt desperata kalkyler.
En leasingbil kommer inte alls orimligt stå på 100% laddning år ut och år in. Jag skulle inte vilja köpa en sån.
Och så det här gamla slitna klyschan om att folk inte sköter om saker som de hyr. Är folk verkligen sådana?
Varför skulle någon aktivt gå in och göra fel? På flera av de där modellerna går det nog inte ens att ladda 100% på riktigt. Går t ex inte på i3. Vi har laddat vår till 100% massor av gånger. Den verkar inte ha tappat nämnvärt på över 5 år.
Visst finns det idioter men de sköter inte om saker de äger heller.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021