Verklig räckvidd 3P?
Moderator: Redaktion
Verklig räckvidd 3P?
Är i bytestagen från S70D till en 3P längre räckvidd är huvudsakliga anledningen till byte, idag kommer vi 30 mil på sommaren.
Ni som kör 3P - om man kör sansat vad får man för räckvidd sommar respektive vinter?
Ni som kör 3P - om man kör sansat vad får man för räckvidd sommar respektive vinter?
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Re: Verklig räckvidd 3P?
Beror som alltid på väder, vind, fälgar, gasfot etc etc...
Jag klarade iaf 40 i min på sommaren, ca 60% motorväg och resten landsväg.
Dock hade jag 18".
2021 har ju större batteri också..
Jag klarade iaf 40 i min på sommaren, ca 60% motorväg och resten landsväg.
Dock hade jag 18".
2021 har ju större batteri också..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 7481
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Verklig räckvidd 3P?

Om man gillar fälgarna från The New Aero så har de 19"-fälgar till 3P (i tre olika sorters finish). Undrar hur mycket extra räckvidd de kan ge jämfört med de original 20" som följer med bilen...
https://www.thenewaero.com/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Verklig räckvidd 3P?
M3P ’21 original hjul/däck men sänkt.
Förbrukning kollad i somras 4 vuxna med semesterpackning, full bil:
All förbrukning tagen under flera mil på farthållare med den farten. Bilen drar normalt mindre än så om man tycker sig köra tex 110, då man kör saktare i kö eller tillfälligt 70/90 etc.
Av 82 kWh batteri är genomsnittet kring 76-77 kWh användbart ned till noll %.
Ca 44mil i 110 km/h
Ca 38 mil i 125km/h
Under semesterresan, 340 mil drog bilen 175Wh/h i snitt( 44 mil range).
Vinterförbrukningen, 19” dubbdäck har legat på 160-170Wh (45mil) på resa när det vart några minusgrader.
Till och från jobbet kring 185wh/km i -10 till -15. Vid minus 30 har den dragit uppåt 220Wh/km( 35mil).
Har angett det man kan köra till 0% och inte vad rangemätaren visar.( det blir kring 2.5mil ytterligare).
Förbrukning kollad i somras 4 vuxna med semesterpackning, full bil:
Från sommarens semesterresa.110km/h 175 Wh/km
120km/h 193 Wh/km
125 km/h 204 Wh/km
130 kmh 217 Wh/km
All förbrukning tagen under flera mil på farthållare med den farten. Bilen drar normalt mindre än så om man tycker sig köra tex 110, då man kör saktare i kö eller tillfälligt 70/90 etc.
Av 82 kWh batteri är genomsnittet kring 76-77 kWh användbart ned till noll %.
Ca 44mil i 110 km/h
Ca 38 mil i 125km/h
Under semesterresan, 340 mil drog bilen 175Wh/h i snitt( 44 mil range).
Vinterförbrukningen, 19” dubbdäck har legat på 160-170Wh (45mil) på resa när det vart några minusgrader.
Till och från jobbet kring 185wh/km i -10 till -15. Vid minus 30 har den dragit uppåt 220Wh/km( 35mil).
Har angett det man kan köra till 0% och inte vad rangemätaren visar.( det blir kring 2.5mil ytterligare).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Verklig räckvidd 3P?
Är ju något lägre förbrukning än min S70D står på 30 mil vid 90% laddning, verklig förbrukning 25 kanske. Vinterns sämsta var väl 17 mil sen var jag nere på 4%.
Känns roligt med en lite mindre, effektivare och roligare bil. Semesterresa i Europa hade varit nice med gratis laddning, men man får väl vara som alla andra och betala för sig..
Känns roligt med en lite mindre, effektivare och roligare bil. Semesterresa i Europa hade varit nice med gratis laddning, men man får väl vara som alla andra och betala för sig..

Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Re: Verklig räckvidd 3P?
AAKEE skrev:M3P ’21 original hjul/däck men sänkt.
Förbrukning kollad i somras 4 vuxna med semesterpackning, full bil:
Från sommarens semesterresa.110km/h 175 Wh/km
120km/h 193 Wh/km
125 km/h 204 Wh/km
130 kmh 217 Wh/km
All förbrukning tagen under flera mil på farthållare med den farten. Bilen drar normalt mindre än så om man tycker sig köra tex 110, då man kör saktare i kö eller tillfälligt 70/90 etc.
Av 82 kWh batteri är genomsnittet kring 76-77 kWh användbart ned till noll %.
Ca 44mil i 110 km/h
Ca 38 mil i 125km/h
Under semesterresan, 340 mil drog bilen 175Wh/h i snitt( 44 mil range).
Vinterförbrukningen, 19” dubbdäck har legat på 160-170Wh (45mil) på resa när det vart några minusgrader.
Till och från jobbet kring 185wh/km i -10 till -15. Vid minus 30 har den dragit uppåt 220Wh/km( 35mil).
Har angett det man kan köra till 0% och inte vad rangemätaren visar.( det blir kring 2.5mil ytterligare).
Tesla är verkligen i en klass för sig när det kommer till effektiva drivlinor !
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Verklig räckvidd 3P?
Jag antar sänkningen jag gjort hjälper lite, och att hjulinställningen är noggrant gjord så hjulen rullar lätt.Nect skrev:
Tesla är verkligen i en klass för sig när det kommer till effektiva drivlinor !
Jag fyller en-två tiondelar mer tryck i däcken än Tesla skriver, och kollar alltid trycket med kalla däck.
Provade sänka till rekommenderat, 2.9, med kalla däck och tyckte mig se att den drog lite mer.
Det ovan kanske hjälper till litegrann men jag är jäkligt nöjd överlag med hela conceptet.
Ska man lägga till något till första inlägget med byte från S till model 3 kanske man ska tillägga att det är rätt många (främst utomlands) som upplever betydligt högre degradering i 3 mot S/X.
Vet inte om det beror på battericellerna eller om det helt enkelt är BMS som hanterar det annorlunda.
Ska man ha en 3 och måste ha räckvidd ska man nog ta höjd för 15% om man ska ha den några år. Bara så det inte räcker precis när man hämtar ut den och sen sitter man där 10-13% kort efter ett par år.
Just det, kan lägga till att vid pendling till/från jobbet(50km) med 80-ish och bara en kortare bit 100 och 110km/h så hamnar jag ofta på 140-150Wh/km, då är ju rangen >50mil
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Verklig räckvidd 3P?
Stockholm Göteborg med tung högerfot, 225wh/km
Så runt 34mil i hög fart
Så runt 34mil i hög fart
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Verklig räckvidd 3P?
AAKEE skrev:Jag antar sänkningen jag gjort hjälper lite, och att hjulinställningen är noggrant gjord så hjulen rullar lätt.Nect skrev:
Tesla är verkligen i en klass för sig när det kommer till effektiva drivlinor !
Jag fyller en-två tiondelar mer tryck i däcken än Tesla skriver, och kollar alltid trycket med kalla däck.
Provade sänka till rekommenderat, 2.9, med kalla däck och tyckte mig se att den drog lite mer.
Det ovan kanske hjälper till litegrann men jag är jäkligt nöjd överlag med hela conceptet.
Ska man lägga till något till första inlägget med byte från S till model 3 kanske man ska tillägga att det är rätt många (främst utomlands) som upplever betydligt högre degradering i 3 mot S/X.
Vet inte om det beror på battericellerna eller om det helt enkelt är BMS som hanterar det annorlunda.
Ska man ha en 3 och måste ha räckvidd ska man nog ta höjd för 15% om man ska ha den några år. Bara så det inte räcker precis när man hämtar ut den och sen sitter man där 10-13% kort efter ett par år.
Just det, kan lägga till att vid pendling till/från jobbet(50km) med 80-ish och bara en kortare bit 100 och 110km/h så hamnar jag ofta på 140-150Wh/km, då är ju rangen >50mil
Hade jag inte behövt bry mig om pengar i skrivande stund hade jag bytt till en S Raven eller ny S Longrange, där är jag inte just nu. Om denna fungerar bra i 3 år är jag nöjd. Kommer förhoppningsvis kunna byta tidigare än så.
Betydligt längre räckvidd än min nuvarande, kommer hantera veckoresorna på ett betydligt bättre sätt än nuvarande bil.
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
- KatarinaTH
- Teslaägare
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 21 okt 2019 08:37
Re: Verklig räckvidd 3P?
Vi hämtade ut vår i början av juni i år, vårt snitt än så länge ligger på ca 180 Wh/km. Vi har kört rätt mycket motorväg då den drar extra, och såklart under sommaren. Bor i Blekinge, så det är först nu det blivit lite kallare. Originaldäcken sitter på...
Märker stor skillnad i räckvidd om man ligger i 70 eller 120. Så har du tex 70-vägar till jobbet klarar du dig längre. Värsta hittills har varit när vädret är lite småkallt och regnigt, då drar den en hel del. Men detsamma gäller ju alla elbilar egentligen.
Märker stor skillnad i räckvidd om man ligger i 70 eller 120. Så har du tex 70-vägar till jobbet klarar du dig längre. Värsta hittills har varit när vädret är lite småkallt och regnigt, då drar den en hel del. Men detsamma gäller ju alla elbilar egentligen.
Re: Verklig räckvidd 3P?
Det gäller avgasbilar också. Men få noterar om bilen drar tex 0,6l/mil vs 0,4 trots att det är 50% mer.KatarinaTH skrev:Värsta hittills har varit när vädret är lite småkallt och regnigt, då drar den en hel del. Men detsamma gäller ju alla elbilar egentligen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3677
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Verklig räckvidd 3P?
Men det är missvisande att säga så. Avgasbilen ökar inte lika mycket, procentuellt sett, som elbilen.taliz skrev:Det gäller avgasbilar också. Men få noterar om bilen drar tex 0,6l/mil vs 0,4 trots att det är 50% mer.KatarinaTH skrev:Värsta hittills har varit när vädret är lite småkallt och regnigt, då drar den en hel del. Men detsamma gäller ju alla elbilar egentligen.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Verklig räckvidd 3P?
Glömde skriva det, mitt snitt sen ny (årsskiftet) är 176Wh/km.KatarinaTH skrev:Vi hämtade ut vår i början av juni i år, vårt snitt än så länge ligger på ca 180 Wh/km.
Ganska lika mao.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Verklig räckvidd 3P?
Tror att om det blåser mer än normalt så är med- och motvind den största parametern för hur stor förbrukningen blir.KatarinaTH skrev:Vi hämtade ut vår i början av juni i år, vårt snitt än så länge ligger på ca 180 Wh/km. Vi har kört rätt mycket motorväg då den drar extra, och såklart under sommaren. Bor i Blekinge, så det är först nu det blivit lite kallare. Originaldäcken sitter på...
Märker stor skillnad i räckvidd om man ligger i 70 eller 120. Så har du tex 70-vägar till jobbet klarar du dig längre. Värsta hittills har varit när vädret är lite småkallt och regnigt, då drar den en hel del. Men detsamma gäller ju alla elbilar egentligen.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Verklig räckvidd 3P?
Även regn/blöt vägbana drar upp förbrukningen.
Min slutsats är att 125 på torr vägbana motsvarar förbrukningen vid ung 110 på blöt vägbana (vanlig LR). Beror såklart på hur blött det är men det behövs inte mkt vatten för att förbrukningen ska sticka iväg.
Sen bör man ju hålla ner hastigheten om det är blött…
Min slutsats är att 125 på torr vägbana motsvarar förbrukningen vid ung 110 på blöt vägbana (vanlig LR). Beror såklart på hur blött det är men det behövs inte mkt vatten för att förbrukningen ska sticka iväg.
Sen bör man ju hålla ner hastigheten om det är blött…
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Re: Verklig räckvidd 3P?
Typ samma här: Laddade fullt i Norrköping och hade någon mil kvar i Göteborg (c:a 31 mil). Sommartemperatur och original 20" på med en M3P 2021.Remuz skrev:Stockholm Göteborg med tung högerfot, 225wh/km
Så runt 34mil i hög fart
Sträckan (E4/RV40) har ganska blandad hastighet med 110/120kmh motorväg 3/4 av sträckan och 2+1 70/100kmh resten.
Helt OK tycker jag givet hastigheten, hade gått att snålaköra lite mer och säkert klarat upp mot 40 mil då.
Re: Verklig räckvidd 3P?
173Wh/km.
2021. Byggd feb. Leverans mars.
Mest Storstockholmtrafik 40-80km/h.
Få längre turer än så länge.
2021. Byggd feb. Leverans mars.
Mest Storstockholmtrafik 40-80km/h.
Få längre turer än så länge.
Model S Plaid 2023 Black/Black
Re: Verklig räckvidd 3P?
Ska bli spännande att se hur räckvidden blir med den nya M3P jämfört med min gamla S70D, vad jag sett så borde det bli som jag kalkylerat = enklare vardagskörning. Kommer sakna känslan med gratis laddning, laddstoppen blir ju mer sällan så det väger väl upp. Nog om snålheten i mig..
Har bara provkört min nya bil 15 minuter, satan i gatan vilket jäkla monter! Förstår hur lätt det är att få "hög förbrukning"
och högt däckkonto..
Min svåger skrek rakt ut "helvete, helvete, helvete, vafaaaan är detta" när jag tryckte på. Glädjefaktorn är maxad!! Fasen vad trevlig den är att köra, betydligt stötigare än min gamla, lite bullrigare, lite fel att jämföra en mjuk långfärdskryssare med en mindre räserbil - helt olika koncept.
Dock känns bilen betydligt modernare och mer ombonad iom olika material i dörrar, dörr fickor osv. Mysfaktorn är stor!
Jag gillar inte för stora fälgar, blir byte till 19" framöver (har original 20" till både sommar och vinterdäcken) new arero 19" är supersnyggt på denna modell!
Har bara provkört min nya bil 15 minuter, satan i gatan vilket jäkla monter! Förstår hur lätt det är att få "hög förbrukning"

Min svåger skrek rakt ut "helvete, helvete, helvete, vafaaaan är detta" när jag tryckte på. Glädjefaktorn är maxad!! Fasen vad trevlig den är att köra, betydligt stötigare än min gamla, lite bullrigare, lite fel att jämföra en mjuk långfärdskryssare med en mindre räserbil - helt olika koncept.
Dock känns bilen betydligt modernare och mer ombonad iom olika material i dörrar, dörr fickor osv. Mysfaktorn är stor!
Jag gillar inte för stora fälgar, blir byte till 19" framöver (har original 20" till både sommar och vinterdäcken) new arero 19" är supersnyggt på denna modell!
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Re: Verklig räckvidd 3P?
Försökte leta upp min "sämsta" månad, ser ut att vara februari.
Satt 19" Europeiska friktionsdäck på bilen i vintras.
Körningen är lejonparten motorväg och landsväg, men pga hemarbete så blev det många korta körningar ändå, tex. förskola, träningar, affären, etc.
Slutsatsen är att mycket energi går åt till att värma batteriet vid korta körningar eller ladda kallt batteri.
Satt 19" Europeiska friktionsdäck på bilen i vintras.
Körningen är lejonparten motorväg och landsväg, men pga hemarbete så blev det många korta körningar ändå, tex. förskola, träningar, affären, etc.
Slutsatsen är att mycket energi går åt till att värma batteriet vid korta körningar eller ladda kallt batteri.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model Y Performance - 2024
Model Y Performance - 2024