Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

Apropå det, hur går det med den eventuella bonusens återinförande för Tesla? Finns chansen kvar?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Bjelke skrev:
Apropå det, hur går det med den eventuella bonusens återinförande för Tesla? Finns chansen kvar?
Införs med stor sannolikhet den 1 januari 2022. Frågan är hur stor den blir för Teslas del, 5000-8000 dollar?
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Antal sålda elbilar i USA 3:e kvartalet 2021:

Tesla Model Y 46600
Tesla Model 3 43558
Tesla Model S/X 9158
VW ID.4 6049
Ford Mach-E 5880
Chevy Bolt EV/EUV 4515
Nissan Leaf 2345
Porsche Taycan 1861
Audi GT 462
Audi e-tron+Sportback 447
BMW i3 426

Ser ut som Tesla har en marknadsandel på runt 82%, detta innan fabriken i Texas kommit igång :shock:
backe

Inlägg av backe »

Sabbe skrev:

Tesla Model Y 46600
Tesla Model 3 43558
Tesla Model S/X 9158
VW ID.4 6049
Ford Mach-E 5880
Chevy Bolt EV/EUV 4515
Nissan Leaf 2345
Porsche Taycan 1861
Audi GT 462
BMW i3 426

Ser ut som Tesla har en marknadsandel på runt 82%, detta innan fabriken i Texas kommit igång :shock:

Även innan konkurrenternas fabriker kommit igång...
Däremot är det imponerande att Tesla klarar av att växa under en tid när det är svårt att få tag på komponenter.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Borde vara enklare att få tag i halvledare till en miljon bilar jämfört med tio miljoner. Även om det är lätt att glömma så är Tesla sett till antal sålda bilar en liten spelare.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

dd88 skrev:
Borde vara enklare att få tag i halvledare till en miljon bilar jämfört med tio miljoner. Även om det är lätt att glömma så är Tesla sett till antal sålda bilar en liten spelare.
Rob Maurer (Tesla Daily) gjorde en genomgång av Morgan Stanleys analys av varför Tesla klarat detta bättre än "konkurrenterna", med en del egna tillägg, som jag tycker är väldigt bra (startar efter c:a 7 min).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Förändrar väl inte faktum att det är enklare att sourca material till ett betydligt lägre antal bilar?

Om det är något intressant i klippet så får du gärna skriva det, eller iaf ge en timestamp. Höll på att få hjärnblödning av klippet du länkade igår.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

dd88 skrev:
Förändrar väl inte faktum att det är enklare att sourca material till ett betydligt lägre antal bilar?

Om det är något intressant i klippet så får du gärna skriva det, eller iaf ge en timestamp. Höll på att få hjärnblödning av klippet du länkade igår.
Analysen av "supply shortages" kommer efter c:a 7 minuter precis som jag skrev i inlägget, pågår i kanske två minuter.

Vilket klipp menar du framkallar hjärnblödning?

/fth
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

fth skrev:
dd88 skrev:

Analysen av "supply shortages" kommer efter c:a 7 minuter precis som jag skrev i inlägget, pågår i kanske två minuter.

Vilket klipp menar du framkallar hjärnblödning?

/fth
Missade det, tack!
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

dd88 skrev:

Du påstår alltså att tex Toyota till sina 10 miljoner bilar använder exakt samma elektronik i alla modeller?
Ta valfri bil från valfri tillverkare och ta sedan valfri elektronikbox i reservdelskatalogen och kolla om den boxen passar alla modeller från samma bolag.
backe

Inlägg av backe »

[JM] skrev:
dd88 skrev:

Du påstår alltså att tex Toyota till sina 10 miljoner bilar använder exakt samma elektronik i alla modeller?
Ta valfri bil från valfri tillverkare och ta sedan valfri elektronikbox i reservdelskatalogen och kolla om den boxen passar alla modeller från samma bolag.

Vad ville du få fram med den här kommentaren? Vad spelar det för roll om en elektronikbox passar alla bilar?
Om det är generell brist på halvledare så är det väl troligen svårare att få fram halvledare till 10 miljoner bilar än 1 miljon bilar?

Eller menar du att när alla biltillverkare inkluderat Tesla kämpar med att få tag på komponenter så betyder det att alla har exakt samma komponent som man kan ta fram i en generell reservdelskatalog?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

backe skrev:
Om det är generell brist på halvledare så är det väl troligen svårare att få fram halvledare till 10 miljoner bilar än 1 miljon bilar?
Vi aktieägare i Tesla har ju fått höra i alla år att när traditionella biltillverkare som Toyota och Volkswagen verkligen börjar leverera elbilar så är det kört för Tesla. De traditionella biltillverkarna kan det här med massproduktion mycket bättre. Men två saker har blivit tydliga under pandemin.

1. Traditionella biltillverkare förstår inte bilarna de bygger längre. De har ingen djupare kunskap om mjukvara och är därför inte kapabla till att anpassa produktionen när underleverantörer inte kan leverera chip i samma utsträckning.
2. Traditionella biltillverkare saknar förmågan att planera för framtida produktion. Om hela produktionen vilar på tillgång till vissa chip måste man självklart säkra tillgången till de chipen under lång tid framöver. Att man misslyckas med det är alarmerande. Hur ska de klara av att säkra framtida tillgång till batterier när de inte lyckas säkra tillgången till chip idag?

Tesla har i jämförelse bevisat att de både kan anpassa produktionen och har god framförhållning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Jordad skrev:
Tesla har i jämförelse bevisat att de både kan anpassa produktionen och har god framförhållning.
Jag tror att Q3-rapporten kommer att vara vändpunkten då marknaden slutligen accepterar att Tesla faktiskt är bättre än dom traditionella tillverkarna på massproduktion, och att dom dessutom kan producera bilar med avsevärt högre marginal än konkurrenterna.

/fth
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

fth skrev:
Jordad skrev:
Jag tror att Q3-rapporten kommer att vara vändpunkten då marknaden slutligen accepterar att Tesla faktiskt är bättre än dom traditionella tillverkarna på massproduktion, och att dom dessutom kan producera bilar med avsevärt högre marginal än konkurrenterna.

/fth
När det gäller Model 3 och Y (som väl delar många komponenter), men Model S och X kan dom ju inte massproducera. Min gissning är att Tesla fokuserar mer på Model 3 och Y än på S och X.

Tesla har varit smarta och gjort så få konfigurationer som möjligt för att simplifiera produktionen, vilket är smart men i mina ögon gör att det blir lite tråkigt.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

fth skrev:

/fth
Intressant sammanställning på amerikanska forumet: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/5983703/
With Tesla likely to get $2b in profit this quarter (which is $8b annualized), here is the 10 year average of profits at other automakers (2011-2020):
(adjusting for inflation would increase these figures by about 10%)

$16,079m (6.4%) Toyota
$11,621m (4.6%) Volkswagen
$8,122m (4.8%) Daimler
$6,905m (6.5%) BMW
$6,110m (4.1%) GM
$5,824m (4.0%) Ford
$5,008m (4.0%) Honda
$2,740m (2.6%) Nissan
$2,685m (2.2%) Stellantis/FCA* (only 7 years)

Remember, almost none of these automakers are beating inflation for revenue growth.

I think Tesla will get $12 billion next year, which is already more than the 10 year average for VW!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Credde skrev:
När det gäller Model 3 och Y (som väl delar många komponenter), men Model S och X kan dom ju inte massproducera. Min gissning är att Tesla fokuserar mer på Model 3 och Y än på S och X.

Tesla har varit smarta och gjort så få konfigurationer som möjligt för att simplifiera produktionen, vilket är smart men i mina ögon gör att det blir lite tråkigt.
Jag tror iofs Tesla kommer effektivisera även produktionen av S och X, gigapress, strukturella batterier etc kommer nog att användas även där vid något tillfälle i framtiden.

Det vore också intressant att se en jämförelse mellan "gamla" och nya S/X, t.ex. av Munro, för att se vad, om något, dom har förändrat i tillverkningen i samband med refresh, jag är övertygad om att man passade på att effektivisera produktionen.

Jag är också lite kluven inför dom få valen, och till den "avlyxning" som pågått sedan jag köpte min bil. Det känns ju sådär att köpa en sprillans ny version av samma bil och göra ett rejält nedköp i bekvämlighet, med betydligt enklare och plastigare material etc i kupén. :roll:

Å andra sidan blir jag mest mörkrädd när jag går in i t.ex. Taycan-konfiguratorn och leker, där finns det ju så många val för varje detalj att man blir handlingsförlamad :D

Idelaet kanske är någonstans i mitten, men att Teslas obefintliga valmöjligheter känns lite begränsande är helt klart.

/fth
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

[quote="Jordad"] De traditionella biltillverkarna kan det här med massproduktion mycket bättre. /quote]

Det tror jag inte, de gör som de alltid har gjort de senaste 10-20 åren och tänker inte utanför boxen.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

fth skrev:
Jordad skrev:

/fth
Jag skulle vilja ändra sista meningen till ”…dom dessutom kan sälja bilar med avsevärt högre marginal än
konkurrenterna.” :)
(Även om produktionskostnaderna säkert ligger bra till också)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Sabbe skrev:

Tesla Model Y 46600
Tesla Model 3 43558
Tesla Model S/X 9158
VW ID.4 6049
Ford Mach-E 5880
Chevy Bolt EV/EUV 4515
Nissan Leaf 2345
Porsche Taycan 1861
Audi GT 462
BMW i3 426

Hur många nya bilar säljs det totalt på ett kvartal i usa?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

backe skrev:
[JM] skrev:
dd88 skrev:

Vad ville du få fram med den här kommentaren? Vad spelar det för roll om en elektronikbox passar alla bilar?

Eller menar du att när alla biltillverkare inkluderat Tesla kämpar med att få tag på komponenter så betyder det att alla har exakt samma komponent som man kan ta fram i en generell reservdelskatalog?
Här är det du missar eftersom du inte är elektronikkonstruktör och/eller inte har koll på bilelektronik.

Tesla är vertikalt integrerade och designar sina elektronikboxar själva. Övriga tillverkare köper sina boxar från olika underleverantörer.

Om jag minns rätt så berättade Sandy Munro i ID4 teardownfilmen att VW hade uppåt 30-40 boxar i bilen medans Tesla hade 6 (eller var det 8).

När Tesla får brist på ett/flera chip så kan dom designa om en box.
VW måste vänta tills Bosch, Delphi, Autoliv, osv har designat om en låda.
Omdesigner med externa leverantörer tar mkt mer tid pga omförhandligar av avtal, specar etc.

Liknelse:
Säg att du behöver byta en planka hemma på huset.
Jämför tiden det tar att själv åka ner till byggmax och köpa en snarlik planka som du sågar till i rätt storlek och spika fast den. Jämfört med att sätta dig och börja ringa upp snickare som du ska skriva avtal med för att dom ska komma och göra samma jobb.
Vad går fortast?

Har man dessutom 5-10ggr fler lådor i bilen ökar sannorlikheten att någon av dessa från någon underleverantör drabbas.
De olika underleverantörerna använder ju dessutom olika chip från olika tillverkare. Vilket ytterligare ökar på sannorlikheten att en viss bilmodell drabbas.

Sen som grädde på moset så använder biltillverkarna inte samma boxar i alla sina bilar utan tex lådan som har hand om tex rumpvärmen köps in från tre olika tillverkare i 7 olika modeller som sen sitter i 17 olika bilmodeller. Naturligtvis så funkar ju inte boxen från underleverantör 1 på samma sätt som nr 2 utan kräver ändringar i SW som biltillverkaren inte gör själv....

Slutsatsen är alltså att pga att Tesla (som i princip bara tillverkar model 3 och Y där alla lådor är lika ) designar dom själva har således enklare att lösa problemet än övriga OEM.
Det är alltså inte det faktum att VW gör 10ggr fler bilar som gör det svårare för dom utan hur bilarna är designade/konstruerade.
Dom hade haft exakt samma problem även om dom bara hade gjort en tiondel så många som tesla i stället för tio ggr fler.

Förstår du nu mitt inlägg?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

[JM] skrev:
Slutsatsen är alltså att pga att Tesla (som i princip bara tillverkar model 3 och Y där alla lådor är lika ) designar dom själva har således enklare att lösa problemet än övriga OEM.
Det är alltså inte det faktum att VW gör 10ggr fler bilar som gör det svårare för dom utan hur bilarna är designade/konstruerade.
Dom hade haft exakt samma problem även om dom bara hade gjort en tiondel så många som tesla i stället för tio ggr fler.

Det handlar ju inte heller bara om nya lådor utan även att snabbt kunna ställa om prouktionen till att använda de nya lådorna. Det kom nyligen en grym presentation som beskriver hela processen som Tesla använder (man kan skippa första 8 min):
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Jordad skrev:
[JM] skrev:

Det handlar ju inte heller bara om nya lådor utan även att snabbt kunna ställa om prouktionen till att använda de nya lådorna. Det kom nyligen en grym presentation som beskriver hela processen som Tesla använder (man kan skippa första 8 min):
Mycket intressant!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe

Inlägg av backe »

[JM] skrev:
backe skrev:
[JM] skrev:
dd88 skrev:

Här är det du missar eftersom du inte är elektronikkonstruktör och/eller inte har koll på bilelektronik.

Tesla är vertikalt integrerade och designar sina elektronikboxar själva. Övriga tillverkare köper sina boxar från olika underleverantörer.

Om jag minns rätt så berättade Sandy Munro i ID4 teardownfilmen att VW hade uppåt 30-40 boxar i bilen medans Tesla hade 6 (eller var det 8).

När Tesla får brist på ett/flera chip så kan dom designa om en box.
VW måste vänta tills Bosch, Delphi, Autoliv, osv har designat om en låda.
Omdesigner med externa leverantörer tar mkt mer tid pga omförhandligar av avtal, specar etc.

Liknelse:
Säg att du behöver byta en planka hemma på huset.
Jämför tiden det tar att själv åka ner till byggmax och köpa en snarlik planka som du sågar till i rätt storlek och spika fast den. Jämfört med att sätta dig och börja ringa upp snickare som du ska skriva avtal med för att dom ska komma och göra samma jobb.
Vad går fortast?

Har man dessutom 5-10ggr fler lådor i bilen ökar sannorlikheten att någon av dessa från någon underleverantör drabbas.
De olika underleverantörerna använder ju dessutom olika chip från olika tillverkare. Vilket ytterligare ökar på sannorlikheten att en viss bilmodell drabbas.

Sen som grädde på moset så använder biltillverkarna inte samma boxar i alla sina bilar utan tex lådan som har hand om tex rumpvärmen köps in från tre olika tillverkare i 7 olika modeller som sen sitter i 17 olika bilmodeller. Naturligtvis så funkar ju inte boxen från underleverantör 1 på samma sätt som nr 2 utan kräver ändringar i SW som biltillverkaren inte gör själv....

Fast det här är fortfarande din slutsats, inte den definitiva sanningen.
Sen underlättar det såklart för Tesla när dom i princip bara haft en bil(Model 3 och Model Y som mer eller mindre är en svullen 3:a) i produktion under den här halvledarkrisen, de flesta andra biltillverkare har många bilar i produktionvilket försvårar. Tittar man på hur enkelt det är för Tesla att få igång tillverkningen av MS och MX så känns det geniala i deras produktion inte lika genial längre...
Vad går fortast?
Tittar man på det här exemplet så skulle jag säga att det är betydligt snabbare att åka och handla en planka istället för 10 plankor.
Peter Andersson

Inlägg av Peter Andersson »

Tesla, Inc.2021 Annual Meeting of Stockholders

October 7, 2021  |  4:30 p.m. CT

The 2021 Annual Meeting will be presented from Gigafactory Austin on Thursday, October 7, 2021, at 4:30 p.m. Central Time in a virtual-only format
https://www.tesla.com/sv_se/2021shareholdermeeting

Tror några större nyheter lanseras på mötet?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

backe skrev:

Fast det här är fortfarande din slutsats, inte den definitiva sanningen.
Sen underlättar det såklart för Tesla när dom i princip bara haft en bil(Model 3 och Model Y som mer eller mindre är en svullen 3:a) i produktion under den här halvledarkrisen, de flesta andra biltillverkare har många bilar i produktionvilket försvårar. Tittar man på hur enkelt det är för Tesla att få igång tillverkningen av MS och MX så känns det geniala i deras produktion inte lika genial längre...

....klipp....

Tittar man på det här exemplet så skulle jag säga att det är betydligt snabbare att åka och handla en planka istället för 10 plankor.
Jag har inte sett någon information alls om vad det är som orsakar denna försening.
Dvs det är meningslöst att bemöta detta påstående.
Du drar en slutsats utifrån obefintlig information.
Eller om du råkar veta vad det beror på så får du gärna delge vad det är.

Angående plankorna så missade du poängen helt.
Det handlar inte om hur många plankor. Vilket jag också skrev ovan.
Det handlar om hur artikeln/boxen/lådan designas och inhandlas.
Skriv svar