Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Aida

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Aida »

martinot skrev:
Robertrimmevik skrev:
LarsL skrev:
Robertrimmevik skrev:
Nu är vi åter igen inne på Tesla. Det finns en verklighet utanför Tesla också. Sedan är ju frågan vad det kommer att kosta att ladda på SuC i framtiden och om den fortfarande kommer vara stängd för andra. Alla dessa olika abbonnemang tror jag snarare gör att man satsar på längre räckvidd.
Ja, men Tesla har ju visat hur man ska göra det är ju bara för andra att kopiera om de vill överleva i framtiden. Eller så får de köpa in sig i Superchargernätverket vilket kanske händer snart. Vi behöver ju inte hitta på en annan lösning bom nu Teslas är bäst.
Kopiera Tesla för att överleva? Teslas väg var en bra väg att gå för att komma dit de är idag. Men spelreglerna ändras och utvecklingen går framåt. Att Kopiera vad Tesla gjorde för 8 år sedan till nu låter bakåtsträvande.
Att andra biltillverkare skulle kopiera Tesla SuC är nog inte att vara bakåtsträvare. Det är nog snarare något av den smartaste investeringen de kan göra. VAG har gjort det i USA tack vare dieselgate som tvingade de, men det kommer nog att sluta med att vara ett av deras bästa investeringar någonsin.

Ibland tänker gammelindustri kortsiktigt och inte längre än vad näsan räcker. Vi behöver fler visionärer än Tesla som leder vägen. Inte färre.
Jag håller helt med! Det var detta jag trodde att Ionity skulle bli…
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Robertrimmevik skrev:
Kopiera Tesla för att överleva? Teslas väg var en bra väg att gå för att komma dit de är idag. Men spelreglerna ändras och utvecklingen går framåt. Att Kopiera vad Tesla gjorde för 8 år sedan till nu låter bakåtsträvande.
På vilket sätt har utvecklingen gått framåt på ett sådant sätt att Teslas väg blivit frånsprungen?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Därefter en Kona 64 kWh, nyköpt för två veckor sedan. Han väntade tills jag var färdig.

Såg att SoC låg på 81% när han började. Gratis laddning lockar uppenbarligen.
Sjukt (om den inte skulle toppa upp innan påbörjan på resa eller något annat vettigt).

Gällande appen så är den helt hål i huvudet. Har visar många gånger "grönt" på en eller två av laddpunkterna (är ju tyvärr aldrig fler på CK), men när man kommer fram så är en eller två trasiga. Sjukt att de inte kan bry sig om att indikera det i appen.

Fatta varför man älskar Tesla SuC. De är nämligen inte fantastiska. Men alla andra är så pinsamt dåliga.
Kona föraren bodde i Linköping, ursäktade sig med att han inte fått upp laddboxen hemma ännu. 18,1 kW laddeffekt fick han.

Ionity i Värnamo och Helsingborg funkade fint, men det börjar bli trångt. Fick sista platsen på båda idag på eftermiddagen.

Många helt nya elbilar ute med ovana förare.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Börjar få en känsla att det kommer bli total kaos när biltillverkarna (andra än Tesla) gör allt för att sälja bilar och inte infrastrukturen är klar för laddning på resande fot. Kommer bli ett väldigt stort missnöje bland deras kunder och en misskreditering att ha elbil.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

En del av problemet är att många är helt aningslösa när det kommer till laddning och långdistanskörning med elbil. Jag har flera gånger stött på andra vid bland annat vid Ionity som står och stampar i väntan på att bilen ska ha laddat klart till 100%. Det leder till låg genomströmning vid laddstationerna.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Vid Ionity i Värnamo finns även en 50 kW MER laddare.

Där stod en iPace ansluten och föraren gått iväg. På displayen stöd det kommunikationsfel laddning avbruten.

En Xc 40 EV med 75 årig förare som tog den lediga AC kabeln och stoppade i Volvon, försökte sedan få igång laddning.

Då jag föreslog CCS istället var svaret att detta var ju den ända kontakten som passade i hans bil. Det fanns Chademo också på just denna.

Frågade om han hade laddkort på Ionity, och det hade han.

Trodde att han redan stod på Ionity laddarna.

Sen flyttade han bilen till en av de fyra Ionity laddarna. Tyvärr just den som var ur funktion idag.......

Men det blev laddning till slut efter lite hjälp.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
Folk har räckviddsångest och vill därför ha jättestora batterier. Men i den verkliga världen utan räckviddsångest klarar man sig med en SR+. Den behöver inte laddas till mer än 80% dagligen, även om man kör mer än dubbelt så långt per år som genomsnittet.
De allra flesta som har räckviddsångest kopplat till elbilar har aldrig kört en elbil.

Jag, för min del, tänker nästan aldrig på räckvidden, och jag oroar mig aldrig för den, ens vid långfärder. Det är bara en fråga om planering.

/SR+
Dom flesta som aldrig kört en elbil tänker aldrig på räckvidden, och oroar sig aldrig för den, ens vid långfärder. Dom kanske har ångest för att behöva börja planera?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Folk har räckviddsångest och vill därför ha jättestora batterier. Men i den verkliga världen utan räckviddsångest klarar man sig med en SR+. Den behöver inte laddas till mer än 80% dagligen, även om man kör mer än dubbelt så långt per år som genomsnittet.
De allra flesta som har räckviddsångest kopplat till elbilar har aldrig kört en elbil.

Jag, för min del, tänker nästan aldrig på räckvidden, och jag oroar mig aldrig för den, ens vid långfärder. Det är bara en fråga om planering.

/SR+
Dom flesta som aldrig kört en elbil tänker aldrig på räckvidden, och oroar sig aldrig för den, ens vid långfärder. Dom kanske har ångest för att behöva börja planera?
Jag menade att de flesta som tvivlar på att de kan äga en elbil själva eftersom de tror att de kommer att få allvarliga problem med räckvidden är sådana som aldrig har prövat.
Robertrimmevik
elbilist

Inlägg av Robertrimmevik »

martinot skrev:
Robertrimmevik skrev:
LarsL skrev:
Robertrimmevik skrev:
Nu är vi åter igen inne på Tesla. Det finns en verklighet utanför Tesla också. Sedan är ju frågan vad det kommer att kosta att ladda på SuC i framtiden och om den fortfarande kommer vara stängd för andra. Alla dessa olika abbonnemang tror jag snarare gör att man satsar på längre räckvidd.
Ja, men Tesla har ju visat hur man ska göra det är ju bara för andra att kopiera om de vill överleva i framtiden. Eller så får de köpa in sig i Superchargernätverket vilket kanske händer snart. Vi behöver ju inte hitta på en annan lösning bom nu Teslas är bäst.
Att andra biltillverkare skulle kopiera Tesla SuC är nog inte att vara bakåtsträvare. Det är nog snarare något av den smartaste investeringen de kan göra. VAG har gjort det i USA tack vare dieselgate som tvingade de, men det kommer nog att sluta med att vara ett av deras bästa investeringar någonsin.

Ibland tänker gammelindustri kortsiktigt och inte längre än vad näsan räcker. Vi behöver fler visionärer än Tesla som leder vägen. Inte färre.
Du menar alltså att kopiera andra och inte tänka nytt är de smartaste investeringarna man kan göra?
Själv tror jag på batteriutvevkling och enorm utveckling av V2H och V2G.
Tesla har gjort det mycket bra och helt rätt men det betyder ju inte att saker inte ser annorlunda ut om 10 år.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Det beror helt på vad och vilka idéer man kopierar/inspireras av.

Kopierar/inspireras man av gamla fossilfordon och fossilmotorer så kanske det blir hyfsat fel investering för framtiden.

Kopierar/inspireras man av att bygga upp ett bra alternativ till Tesla SuC så mycket troligen mer rätt investering för framtiden.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Robertrimmevik
elbilist

Givetvis är det ju bättre att kopiera/inspireras av Tesla än gammal fossilbilsteknik, men jag förstår inte riktigt vad det har med den här diskussionen att göra.

På vilket sätt har bättre batterier med hög densitet och lång räckvidd i kombination med V2X,(där man även utnyttjar batteriet/bilen när den står parkerad) med gammal fossilbilsteknik att göra? Är det inte bra att bilen får fler användningsområden?
Är lång räckvidd att kopiera/inspireras av fossilbil?
I så fall är väll snabbare laddning på stationer lika mycket att inspireras av fossilbil?

Jag skrev tänk nytt inte kopiera. De som tänker nytt i ett paradigmskifte som detta tror jag är de som kommer lyckas. Tesla tror jag mycket väl kan vara en av de som kommer med nya innovativa lösningar som kan dra iväg åt ett helt annat håll.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Vinnaren brukar ju vara den som utan prestige kopierar bra lösningar.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Robertrimmevik skrev:
På vilket sätt har bättre batterier med hög densitet och lång räckvidd i kombination med V2X,(där man även utnyttjar batteriet/bilen när den står parkerad) med gammal fossilbilsteknik att göra? Är det inte bra att bilen får fler användningsområden?
Lång räckvidd kan nog sägas vara inspirerat av fossilbil.
Men jag tror inte någon här på forumet skulle ogilla längre räckvidd hos elbilar. Det är andra saker som det handlar om.
För att ökad batterikapacitet hos elbilar på bred front ska ersätta (helt eller till större delen) snabbladdning under färd krävs att flera saker är uppfyllda, t ex:
1) batterierna blir betydligt billigare per kWh
2) batterierna blir lättare per kWh
3) batterierna tar mindre plats per kWh
4) kapaciteten att tillverka batterier är långt mycket större än idag, kanske uppemot 100 gånger större än idag

Jag tror att vi kommer att gå mot dessa mål, men det är en lång väg att vandra dit. Inom överskådlig framtid kommer vi inte att nå dit, men det är bråttom att elektrifiera biltrafiken, så vi måste ha en lösning som fungerar nu och i de närmaste åren.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Niklas Z skrev:
Men jag tror inte någon här på forumet skulle ogilla längre räckvidd hos elbilar. Det är andra saker som det handlar om.
Lika inspirerat som snabbladdning i närheten av butik som säljer fika kanske?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Fredrik j skrev:
Niklas Z skrev:
Lika inspirerat som snabbladdning i närheten av butik som säljer fika kanske?
Mycket tänkbart.
Men jag tycker idéer ska värderas på sina egna meriter. Varifrån de kommer, eller var inspirationen hämtats, är inte viktigt. Det spelar ingen roll om snabbladdning eller lång räckvidd inspirerats av hin håle själv, är idén bra så är den det.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Håller med helt.

Dessutom behöver det inte heller betyda att man låter bli att göra andra lösningar samtidigt. Det är helheten som är viktig för oss konsumenter.

Vinnaren för oss bilister blir ju som sagt kombinationen av både ett bra allt tätare laddnät och allt längre räckvidd i bilarna.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
dfa

Inlägg av dfa »

Tillbaka till ämnet så gillar jag att CK bygger "fik" på sina stationer (med snabbladdning). Nu senast bygger man om i GBG/Munkebäck ( där det ju alltid står taxibilar och laddar...)
Tyvärr har inget hänt i på CK Flodamotet utan det är fortfarande en tom asfalterad omålad yta med fundament för laddare.

Hallå CK! Vi vill veta era utbyggnadsplaner! Uppenbarligen så händer det ju saker.
Robertrimmevik
elbilist

Niklas Z skrev:
Robertrimmevik skrev:
För att ökad batterikapacitet hos elbilar på bred front ska ersätta (helt eller till större delen) snabbladdning under färd krävs att flera saker är uppfyllda, t ex:
4) kapaciteten att tillverka batterier är långt mycket större än idag, kanske uppemot 100 gånger större än idag

Jag tror att vi kommer att gå mot dessa mål, men det är en lång väg att vandra dit. Inom överskådlig framtid kommer vi inte att nå dit, men det är bråttom att elektrifiera biltrafiken, så vi måste ha en lösning som fungerar nu och i de närmaste åren.
Men visst är snabbare laddning på stationer minst lika inspirerat av fossilbil om inte mer än lång räckvidd.
Hörde en dokumentär på radion om en batteriforskare som tog sig från Stockholm till Norrköping på en laddning med en elbil runt sekelskiftet vilket då var ca 25 mil. Skulle tro att det var jämförbar räckvidd med ICE på den tiden. Men att ladda den var nog ljusår ifrån ICE förmåga att tanka fullt.

Men jag förstår din agenda och säger inte att den är fel heller. Skulle definitivt passa mig bättre som har en fat e-tron med suverän laddkurva. Andrahandsvärdet kommer på min bil skulle också hålla betydligt bättre. Men det ökar ju inte bilförsäljningen lika mycket. Vilket ju är bilförsäljarnas agenda. Jag bor också på ett ställe där V2X inte heller är lika attraktivt(dock attraktivt)
Sen ser jag inte din vision hända i samma utsträckning som ökad räckvidd och utveckling av V2X.

Dina fyra punkter kring ser jag definitivt hända inom en 10 års period.
Det är där jag ser själva kärnan av problemet. Bygga ut ett enormt laddnätverk som är totalt överdimensionerat om 10 år.
Och det ser nog biltillverkarna också. De rena elbilstillverkarna däremot har ju inget större val än att öka laddkapaciteten. De andra kan sälja laddhybrider med 10mils räckvidd på el under tiden vilket fyller behovet av att köra billigt på el för väldigt många. Rav4 säljer som smör och VAG ska nu dubbla räckvidden på hybriderna.
Gemene man bryr sig inte om en snabb omställning till elbil.
Som sagt, jag går gärna på din vision men jag är definitivt inte gemene man.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

dfa skrev:
Tillbaka till ämnet så gillar jag att CK bygger "fik" på sina stationer (med snabbladdning). Nu senast bygger man om i GBG/Munkebäck ( där det ju alltid står taxibilar och laddar...)
Tyvärr har inget hänt i på CK Flodamotet utan det är fortfarande en tom asfalterad omålad yta med fundament för laddare.

Hallå CK! Vi vill veta era utbyggnadsplaner! Uppenbarligen så händer det ju saker.
Jag skulle gärna se att de har allmänt tydligare information. Både gällande kommande stationer, men även att i förväg kunna se vilka laddare som är trasiga eller igång. Idag är det totalt random och uselt med information. Som ett lotteri innan man kommer fram.
Bild
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev:
dfa skrev:

Jag skulle gärna se att de har allmänt tydligare information. Både gällande kommande stationer, men även att i förväg kunna se vilka laddare som är trasiga eller igång. Idag är det totalt random och uselt med information. Som ett lotteri innan man kommer fram.
Man kan ju faktiskt se i appen om en laddare är trasig.. Sen måste de kanske jobba på att den informationen alltid ska vara rätt :roll:
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Problemet med parallellhybrider är ju att man får dras med svaga elmotorer, växlingar och oharmonisk drivlina.

Jag förstår verkligen inte varför de inte bygger fler seriehybrider. Dvs som BMW i3 REX där förbränningsmotorn enbart laddar batteriet och inte driver hjulen direkt. Mazda har ju sagt att deras MX-30 ska få en wankelmotor som räckviddsförlängare men jag vet inte hur det blir med det.

Tänk en Model S med ~50 kWh batteri (20-25 mils räckvidd på el) och en liten 50-hästars motor som får ladda batteriet. Den får alltid gå med optimalt motorvarv, den varvas inte för högt i kyla osv. Den borde kunna göras extremt robust. De flesta av årets dagar skulle man köra billigt på hushållsel. För mig kanske 350 dagar. Minst. De övriga fåtalet dagar kan man då antingen välja att snabbladda om plats och tid finnes men man skulle även kunna välja att fylla på 20-30 liter bensin (eller HVO100 eller vad som helst) och köra vidare direkt.

Bilarna skulle bli lättare, billigare och batterierna skulle räcka till fler bilar och framförallt skulle vi inte behöva bygga en massa snabbladdare. Det skulle även öppna upp för att dra husvagn osv när behov och vilja uppstår utan att behöva ladda var 15-20 mil och haka av vagnen och krångla.

Det skulle även bli möjligt för folk som inte bor där de kan ladda att köra "elbil". De får ladda när de kan. Kan de inte ladda under en period så går bilen ändå att köra.

Jag är övertygad om att det här skulle vara en lösning som snabbast skulle få ner våra totala utsläpp. Dock så kommer nu tråden att svämmas över av "rättrogna" som mest tycker att det de själva gör är viktigast.

Edit: Det skulle då gälla under en övergångsperiod tills det finns tillräckligt billiga och lätta batterier som skulle ge ~70 mil verklig räckvidd utan att bilen blir för dyr och tung. Dvs 90-100 mil WLTP.
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Robertrimmevik skrev:
Niklas Z skrev:
Robertrimmevik skrev:

Men visst är snabbare laddning på stationer minst lika inspirerat av fossilbil om inte mer än lång räckvidd.
Som jag sagt ovan spelar det ingen roll för mig. Jag ser hela diskussionen om varifrån idéer kommer som ett blindskott.
Robertrimmevik skrev:
Hörde en dokumentär på radion om en batteriforskare som tog sig från Stockholm till Norrköping på en laddning med en elbil runt sekelskiftet vilket då var ca 25 mil. Skulle tro att det var jämförbar räckvidd med ICE på den tiden. Men att ladda den var nog ljusår ifrån ICE förmåga att tanka fullt.
Vilket sekelskifte pratar du om? 1900 eller 2000?
Robertrimmevik skrev:
Men jag förstår din agenda och säger inte att den är fel heller. Skulle definitivt passa mig bättre som har en fat e-tron med suverän laddkurva. Andrahandsvärdet kommer på min bil skulle också hålla betydligt bättre. Men det ökar ju inte bilförsäljningen lika mycket. Vilket ju är bilförsäljarnas agenda. Jag bor också på ett ställe där V2X inte heller är lika attraktivt(dock attraktivt)
Sen ser jag inte din vision hända i samma utsträckning som ökad räckvidd och utveckling av V2X.

Jag tror att den viktigaste begränsningen för elbilsförsäljningen är batteriproduktion och inköpspris. Det skulle bli än värre om bilarna dessutom ska utrustas med betydligt större batterier än idag.
Att bygga snabbladdningsstationer är mycket billigare än att förse bilarna med mycket större batterier.
Robertrimmevik skrev:
Dina fyra punkter kring ser jag definitivt hända inom en 10 års period.
Det är där jag ser själva kärnan av problemet. Bygga ut ett enormt laddnätverk som är totalt överdimensionerat om 10 år.
Och det ser nog biltillverkarna också. De rena elbilstillverkarna däremot har ju inget större val än att öka laddkapaciteten. De andra kan sälja laddhybrider med 10mils räckvidd på el under tiden vilket fyller behovet av att köra billigt på el för väldigt många. Rav4 säljer som smör och VAG ska nu dubbla räckvidden på hybriderna.
Gemene man bryr sig inte om en snabb omställning till elbil.
Som sagt, jag går gärna på din vision men jag är definitivt inte gemene man.
Den utveckling vi sett de senaste åren 10 är inte i närheten av det jag skrev i mina fyra punkter. Det du "ser" kan kanske betecknas som önsketänkande. Det vore mycket trevligt om så skulle bli fallet, men jag vill inte satsa pengar på det.
När det gäller vad gemene man bryr sig om så tänker jag så här. För mig är detta huvudsakligen en miljöfråga. Av miljöskäl ska vi gå över till elbilar. Då gäller det att göra övergången så aptitlig som möjligt för gemene man. Viktigast i detta avseende är att få ner inköpspris och att få upp produktionen av elbilar.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

MWall skrev:
Problemet med parallellhybrider är ju att man får dras med svaga elmotorer, växlingar och oharmonisk drivlina.

Jag förstår verkligen inte varför de inte bygger fler seriehybrider. Dvs som BMW i3 REX där förbränningsmotorn enbart laddar batteriet och inte driver hjulen direkt. Mazda har ju sagt att deras MX-30 ska få en wankelmotor som räckviddsförlängare men jag vet inte hur det blir med det.

Tänk en Model S med ~50 kWh batteri (20-25 mils räckvidd på el) och en liten 50-hästars motor som får ladda batteriet. Den får alltid gå med optimalt motorvarv, den varvas inte för högt i kyla osv. Den borde kunna göras extremt robust. De flesta av årets dagar skulle man köra billigt på hushållsel. För mig kanske 350 dagar. Minst. De övriga fåtalet dagar kan man då antingen välja att snabbladda om plats och tid finnes men man skulle även kunna välja att fylla på 20-30 liter bensin (eller HVO100 eller vad som helst) och köra vidare direkt.

Bilarna skulle bli lättare, billigare och batterierna skulle räcka till fler bilar och framförallt skulle vi inte behöva bygga en massa snabbladdare. Det skulle även öppna upp för att dra husvagn osv när behov och vilja uppstår utan att behöva ladda var 15-20 mil och haka av vagnen och krångla.

Det skulle även bli möjligt för folk som inte bor där de kan ladda att köra "elbil". De får ladda när de kan. Kan de inte ladda under en period så går bilen ändå att köra.

Jag är övertygad om att det här skulle vara en lösning som snabbast skulle få ner våra totala utsläpp. Dock så kommer nu tråden att svämmas över av "rättrogna" som mest tycker att det de själva gör är viktigast.
Håller med om att det är ett mycket bättre alternativ med "Rex-lösning" än med komplexa parallell-hybrider.
Robertrimmevik
elbilist

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Håller med helt.

Dessutom behöver det inte heller betyda att man låter bli att göra andra lösningar samtidigt. Det är helheten som är viktig för oss konsumenter.

Vinnaren för oss bilister blir ju som sagt kombinationen av både ett bra allt tätare laddnät och allt längre räckvidd i bilarna.
Jo man kan ju önska allt och lite till. ;)

Håller med dig om att kopiera utan prestige är bra. Var aldrig rädd för använda andras bra idéer. Prestige tror jag alltid hämmar. Likt inte vara trygg nog i sig själv och det man gör och inte kunna erkänna sina misstag. Däremot ska man växa som företag måste man oftast ligga i framkant och hitta egna lösningar. Gäller i alla fall i de branscher där jag verkat.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
martinot skrev:
dfa skrev:

Man kan ju faktiskt se i appen om en laddare är trasig.. Sen måste de kanske jobba på att den informationen alltid ska vara rätt :roll:
Har inte fungerat för mig. Har checkat appen, men ändå flera gånger, till flera CK-stationer, kommit fram till en trasig laddare. Enormt irriterande och frustrerande!
Bild
Skriv svar