Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Peter Andersson »


Tesla, Inc.2021 Annual Meeting of Stockholders

October 7, 2021  |  4:30 p.m. CT

The 2021 Annual Meeting will be presented from Gigafactory Austin on Thursday, October 7, 2021, at 4:30 p.m. Central Time in a virtual-only format
https://www.tesla.com/sv_se/2021shareholdermeeting

Tror några större nyheter lanseras på mötet?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av [JM] »

backe skrev:

Fast det här är fortfarande din slutsats, inte den definitiva sanningen.
Sen underlättar det såklart för Tesla när dom i princip bara haft en bil(Model 3 och Model Y som mer eller mindre är en svullen 3:a) i produktion under den här halvledarkrisen, de flesta andra biltillverkare har många bilar i produktionvilket försvårar. Tittar man på hur enkelt det är för Tesla att få igång tillverkningen av MS och MX så känns det geniala i deras produktion inte lika genial längre...

....klipp....

Tittar man på det här exemplet så skulle jag säga att det är betydligt snabbare att åka och handla en planka istället för 10 plankor.
Jag har inte sett någon information alls om vad det är som orsakar denna försening.
Dvs det är meningslöst att bemöta detta påstående.
Du drar en slutsats utifrån obefintlig information.
Eller om du råkar veta vad det beror på så får du gärna delge vad det är.

Angående plankorna så missade du poängen helt.
Det handlar inte om hur många plankor. Vilket jag också skrev ovan.
Det är alltså inte det faktum att VW gör 10ggr fler bilar som gör det svårare för dom utan hur bilarna är designade/konstruerade.
Dom hade haft exakt samma problem även om dom bara hade gjort en tiondel så många som tesla i stället för tio ggr fler.
Det handlar om hur artikeln/boxen/lådan designas och inhandlas.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av [JM] »

Här är en artikel på insideevs.com som handlar om hur Tesla hanterar chip-bristen.

https://insideevs.com/news/538601/tesla ... n-stanley/

Analytikern gör följande uttalande:
According to Tesla's shareholder deck, it was working to curb any production stoppages by using a series of new, in-house chips. Tesla explained in the deck:
Baserat på teslas Q2 earnings call:

“Our team has demonstrated an unparalleled ability to react quickly and mitigate disruptions to manufacturing caused by semiconductor shortages. Our electrical and firmware engineering teams remain hard at work designing, developing and validating 19 new variants of controllers in response to ongoing semiconductor shortages.”
Felet som de flesta gör, analytikern i detta fall, är att dom antar att tesla har designat egna chip när tesla säger controllers.
Controllern är lådan/boxen som tesla själva designat. Den innehåller standard chip i som tesla inte har designat.

Det är inte brist på chip. Bara brist på gamla skräpchip som övriga OEM använder och som nu chiptillverkarna valt att fasa ut under pandemin för att kunna få plats att tillverka nya.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Är det bara jag som är lite orolig för att biltillverkarna hoppar över testning när man desperat försöker använda vad som finns tillgängligt?
Och då menar jag inte bara Tesla utan alla biltillverkare.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Elon pratade om att MY kommer mest troligt vara världens mest sålda bil 2022, om man ser till värde.
Och världens mest sålda bil 2022 om man ser till antal.

Elon sa också att kinatillverkade MY var billigast att tillverka, med den högsta kvaliteten.
Screenshot_20211008-001336_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Trots att Tesla vara sålde ca 500.000 bilar 2020, tog man ca 26% av alla batterier som bilindustrin använde.
Screenshot_20211008-001648_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3388
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
Elon pratade om att MY kommer mest troligt vara världens mest sålda bil 2022, om man ser till värde.
Och världens mest sålda bil 2022 om man ser till antal.

Elon sa också att kinatillverkade MY var billigast att tillverka, med den högsta kvaliteten.
Elon säger så mycket, någon gång ibland får han rätt men sällan när det gäller årtal. Vi får se om det stämmer den här gången men det är en ganska dyr bil för att bli mest sålda i världen. Har över en miljon människor råd och vilja att köpa en MY? Kommer Tesla kunna producera över en miljon MY redan under nästa år?

Jag är skeptisk ;)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2346
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av mans71 »

Zalman3 skrev:
Elon sa också att kinatillverkade MY var billigast att tillverka, med den högsta kvaliteten.
Vilken märklig sak att säga av en VD.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Elon pratade om att MY kommer mest troligt vara världens mest sålda bil 2022, om man ser till värde.
Och världens mest sålda bil 2022 om man ser till antal.

Elon sa också att kinatillverkade MY var billigast att tillverka, med den högsta kvaliteten.
Elon säger så mycket, någon gång ibland får han rätt men sällan när det gäller årtal. Vi får se om det stämmer den här gången men det är en ganska dyr bil för att bli mest sålda i världen. Har över en miljon människor råd och vilja att köpa en MY? Kommer Tesla kunna producera över en miljon MY redan under nästa år?

Jag är skeptisk ;)

Han menar den bil som ger mest omsättning. Dvs antal bilar ggr pris.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1311
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Credde »

mans71 skrev:
Zalman3 skrev:
Elon sa också att kinatillverkade MY var billigast att tillverka, med den högsta kvaliteten.
Vilken märklig sak att säga av en VD.
Han såger direkt sina anställda i USA med den kommentaren (att et säkert är sant är en annan sak).
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
termosen
Teslaägare
Inlägg: 517
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Aktien TSLA

Inlägg av termosen »

Credde skrev:
mans71 skrev:
Zalman3 skrev:
Elon sa också att kinatillverkade MY var billigast att tillverka, med den högsta kvaliteten.
Vilken märklig sak att säga av en VD.
Han såger direkt sina anställda i USA med den kommentaren (att et säkert är sant är en annan sak).
Tror det mer har att göra med fabriken och tillverkningsprocessen, varför vi har kvalitetsskillnader mellan Fremont och Shanghai. Berlin och Texas kommer antagligen vara lika bra, om inte bättre, än Shanghai.
Model Y LR
Model S 100D -18
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Peter Andersson »

Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Elon pratade om att MY kommer mest troligt vara världens mest sålda bil 2022, om man ser till värde.
Och världens mest sålda bil 2022 om man ser till antal.

Elon sa också att kinatillverkade MY var billigast att tillverka, med den högsta kvaliteten.
Elon säger så mycket, någon gång ibland får han rätt men sällan när det gäller årtal. Vi får se om det stämmer den här gången men det är en ganska dyr bil för att bli mest sålda i världen. Har över en miljon människor råd och vilja att köpa en MY? Kommer Tesla kunna producera över en miljon MY redan under nästa år?

Jag är skeptisk ;)

Ska MY bli världens mest sålda bil måste den ner i pris, rejält.
MG sa ju igår att deras MG 5 kombi ska kosta under 30.000 Euro, blir ju 21.000 euro med Tysklands 9.000 euro i stöd. Skoda Enyaq kostar ju redan under 23.000 Euro efter rabatt och stöd i Tyskland. Ska Tesla konkurrera med dessa 2 så måste man ner i pris rejält.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Peter Andersson skrev:
Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Elon pratade om att MY kommer mest troligt vara världens mest sålda bil 2022, om man ser till värde.
Och världens mest sålda bil 2022 om man ser till antal.

Elon sa också att kinatillverkade MY var billigast att tillverka, med den högsta kvaliteten.
Elon säger så mycket, någon gång ibland får han rätt men sällan när det gäller årtal. Vi får se om det stämmer den här gången men det är en ganska dyr bil för att bli mest sålda i världen. Har över en miljon människor råd och vilja att köpa en MY? Kommer Tesla kunna producera över en miljon MY redan under nästa år?

Jag är skeptisk ;)

Ska MY bli världens mest sålda bil måste den ner i pris, rejält.
MG sa ju igår att deras MG 5 kombi ska kosta under 30.000 Euro, blir ju 21.000 euro med Tysklands 9.000 euro i stöd. Skoda Enyaq kostar ju redan under 23.000 Euro efter rabatt och stöd i Tyskland. Ska Tesla konkurrera med dessa 2 så måste man ner i pris rejält.

"Om man ser till värde". Läs hela meningen. :)
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Peter Andersson »

mans71 skrev:
Zalman3 skrev:
Elon sa också att kinatillverkade MY var billigast att tillverka, med den högsta kvaliteten.
Vilken märklig sak att säga av en VD.
Volvochef säger ju samma sak.
Volvo-chef: Bilar byggda i Kina har högre kvalitet än de europeiska.

"Om man poängsätter de olika delarna och räknar ut ett medelvärde, då är Kina riktigt jävla bra", säger Volvos designchef Robin Page.

Det var inte så länge sedan det inte kom något annat än billiga och illa tillverkade bilar från Kina. Men, saker har förändrats. Faktiskt så mycket att Volvo nu menar att de fordon som är byggda i Kina är överlägsna i kvalitet än de som tillverkas i Europa.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... uropeiska/
Sabbe
Inlägg: 1378
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Peter Andersson skrev:
Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Elon pratade om att MY kommer mest troligt vara världens mest sålda bil 2022, om man ser till värde.
Och världens mest sålda bil 2022 om man ser till antal.

Elon sa också att kinatillverkade MY var billigast att tillverka, med den högsta kvaliteten.
Elon säger så mycket, någon gång ibland får han rätt men sällan när det gäller årtal. Vi får se om det stämmer den här gången men det är en ganska dyr bil för att bli mest sålda i världen. Har över en miljon människor råd och vilja att köpa en MY? Kommer Tesla kunna producera över en miljon MY redan under nästa år?

Jag är skeptisk ;)

Ska MY bli världens mest sålda bil måste den ner i pris, rejält.
MG sa ju igår att deras MG 5 kombi ska kosta under 30.000 Euro, blir ju 21.000 euro med Tysklands 9.000 euro i stöd. Skoda Enyaq kostar ju redan under 23.000 Euro efter rabatt och stöd i Tyskland. Ska Tesla konkurrera med dessa 2 så måste man ner i pris rejält.
Tesla säljer redan idag runt 1 miljon bilar på årsbasis med ett genomsnittligt pris på ungefär vad Model Y kostar idag. I teorin hade man alltså redan idag kunnat sälja 1 miljon Model Y om det var den enda bil de tillverkade. Så varför skulle Tesla inte kunna sälja 1 miljon Model Y i framtiden med ett lite lägre pris än idag?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Peter Andersson skrev:
Ska MY bli världens mest sålda bil måste den ner i pris, rejält.
Tesla är begränsade av produktionskapacitet, inte efterfrågan, det finns ingen som helst anledning för dom att sänka priserna, tvärtom, dom har ju höjt priset flera gånger den senaste tiden.

Elon säger också att Y först ska bli mest sålda elbil map värde, inte antal, det finns egentligen inget som tyder på att detta inte kommer att ske.

Mest sålda map antal kan det möjligen bli knepigare att nå, men jag tror nog det också kommer att ske.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
backe
Inlägg: 1884
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

fth skrev:
Peter Andersson skrev:
Ska MY bli världens mest sålda bil måste den ner i pris, rejält.
Tesla är begränsade av produktionskapacitet, inte efterfrågan, det finns ingen som helst anledning för dom att sänka priserna, tvärtom, dom har ju höjt priset flera gånger den senaste tiden.

Elon säger också att Y först ska bli mest sålda elbil map värde, inte antal, det finns egentligen inget som tyder på att detta inte kommer att ske.

Mest sålda map antal kan det möjligen bli knepigare att nå, men jag tror nog det också kommer att ske.

/fth
Tror inte någon annan biltillverkare har som mål att bara sälja två bilmodeller. Känslan är att det kan bli lite svårt att sälja +10 miljoner bilar per år helt utan urval. Människan är sällan så funtad att vi vill ha samma saker som alla andra.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

backe skrev:
Tror inte någon annan biltillverkare har som mål att bara sälja två bilmodeller. Känslan är att det kan bli lite svårt att sälja +10 miljoner bilar per år helt utan urval. Människan är sällan så funtad att vi vill ha samma saker som alla andra.
Jag håller helt med, men även här är det ju produktionskapacitet som begränsar Tesla, inte vilja.

Dom har ju faktiskt fyra bilmodeller i produktion (mer eller mindre), med ytterligare två planerade och presenterade (Roadster och Cybertruck), och en planerad men ännu inte presenterad (”lågprismodellen”), och dessutom Semi på väg.

Hittills ser det ju helt klart ut som att Tesla inte har några som helst problem att sälja allt dom producerar, deras bilar kommer aldrig att passa alla köpare, men dom köpare som vill ha Tesla räcker till och blir över inom överskådlig framtid.

Jag ser heller inte att det finns någon konkurrent som har både ett lika eller mer attraktivt erbjudande och produktionskapacitet att ta sig an Tesla? Den enda egentliga kandidaten är väl VW, men dom har ju uppenbarligen stora problem både att producera, sälja, och gå med vinst på sina bilar.

Det kanske är en massa faktorer jag missar, men ju mer jag sätter mig in i detta, och ju längre tiden går, desto större framstår faktiskt Teslas försprång, tvärtemot alla profetior om att dom ”riktiga” biltillverkarna bara behöver börja bry sig lite om elbilar för att slå ut Tesla över en natt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Model Ys pris är inte långt över genomsnittspriset för en ny bil på de marknader där Tesla säljer mest. Dessutom är det en stor SUV som människor är beredda betala mer för. Varken pris eller produkt är ett hinder. Det enda hindret är produktionskapacitet. Når Tesla siffrorna nedan kan Model Y vara världens mest sålda bil alla kategorier men det beror också på hur bra Toyota lyckas med Corolla. Model Y kan nå topp 3 redan nästa år.

Freemont 300t
Shanghai 300t
Austin 250t
Berlin 250t
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Aktien TSLA

Inlägg av 12man »

backe skrev:
.....Människan är sällan så funtad att vi vill ha samma saker som alla andra.
Jo de flesta vill det, i varierande grad såklart. De resonerar fram och tillbaks men...

Mobiltelefoner t.ex
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Säger det igen. Vet att jag inte borde då ingen verkar lyssna men...

Elon menar alltså inte att Model Y ska bli världens mest sålda bil i ANTAL. Bara i VÄRDE. Viss skillnad.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

MWall skrev:
Säger det igen. Vet att jag inte borde då ingen verkar lyssna men...

Elon menar alltså inte att Model Y ska bli världens mest sålda bil i ANTAL. Bara i VÄRDE. Viss skillnad.
Elon har sagt samma sak tidigare. Världens mest sålda i omsättning 2022. I antal 2023. Han var tydlig.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Säger det igen. Vet att jag inte borde då ingen verkar lyssna men...

Elon menar alltså inte att Model Y ska bli världens mest sålda bil i ANTAL. Bara i VÄRDE. Viss skillnad.
Nej, både och, 2022 respektive 2023.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

fth skrev:
MWall skrev:
Säger det igen. Vet att jag inte borde då ingen verkar lyssna men...

Elon menar alltså inte att Model Y ska bli världens mest sålda bil i ANTAL. Bara i VÄRDE. Viss skillnad.
Nej, både och, 2022 respektive 2023.

/fth

Ok, det där om 2023 hade jag missat. Får se hur det blir med den saken. Jag tror det blir svårt. Dock förenklas det ju av att Tesla har så få modeller medan konkurrenterna har en uppsjö som deras försäljning fördelas över. Det är lite fusk.
Skriv svar