Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Är du van vid e-tron så tror jag inte att det kommer bli sämre med Iq5 (även om den är lite "törstig", och långt ifrån lika snål som Tesla och ID-bilarna).

Tror det snarare blir något lägre förbrukning än e-tron.
Var nånstans kommer uppgifterna ifrån att ID-bilarna är mycket snålare än Ioniq5? Vad jag har sett i olika tester så är de ganska likvärdiga. Och jag utgår ifrån att e-tron är minst 50% törstigare än Ioniq 5.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

mati skrev:
martinot skrev:
Är du van vid e-tron så tror jag inte att det kommer bli sämre med Iq5 (även om den är lite "törstig", och långt ifrån lika snål som Tesla och ID-bilarna).

Tror det snarare blir något lägre förbrukning än e-tron.
Var nånstans kommer uppgifterna ifrån att ID-bilarna är mycket snålare än Ioniq5? Vad jag har sett i olika tester så är de ganska likvärdiga. Och jag utgår ifrån att e-tron är minst 50% törstigare än Ioniq 5.
Har sett flera tester som visar på att iq5 drar betydligt mer än både Tesla och MEB-bilarna, men har inte länkarna här på sekunden. Det som dock räddar iq5 är en den enormt höga och effektiva laddakurvan. Där är de klassledande, och tom. bättre än Tesla.

Så har du flera bra kraftiga 800V-laddare (tex. Ionity) längs din rutt, så vinner E-GMP (iq5 + EV6) över alla andra bilar tack vare att de laddar snabbare (fler körbara mil/per laddminut).

Så totalt sätt så är iq5 ändå en grymt bra bil att köra långt med tack vare sin snabba laddning. Där har ju MEB och ID-bilarna (iaf. de större), en klar nackdel med sin låga laddeffekt.

Så man måste alltid se på helhetsekvationen; både energisnålhet/elkonsumtion och laddkurva/effekt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Beror ju helt på hur man kör. Jag får ca 15-16kWh/10mil i förbrukning hur jag än kör med i5. Regn och lägre temperaturer verkar inte påverka nämnvärt. Med Tesla och Polestar gjorde tex regn att förbrukningen gick upp enormt. Nu kör jag på vägar med betydligt lägre hastigheter än i stora delar av Europa, men så länge man håller sig under 100, så är den snål, mycket snål!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Makkari
elbilist
Inlägg: 28
Blev medlem: 31 mar 2021 08:01

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Makkari »

martinot skrev:
Har sett flera tester som visar på att iq5 drar betydligt mer än både Tesla och MEB-bilarna, men har inte länkarna här på sekunden. Det som dock räddar iq5 är en den enormt höga och effektiva laddakurvan. Där är de klassledande, och tom. bättre än Tesla.
I senaste Vi bilägare som kom ut i veckan så var Ioniq 5 snålare än Audi Q4 e-tron 50.. Så medan jag håller med om att Ioniq 5 verkar vara ganska törstig så verkar det ju inte direkt vara på skräcknivåer och inte heller värre än andra SUV-modeller. Vi bilägare testade RWD med 19". Jag kan tyvärr inte hänvisa till testet då jag läste tidningen hos frisören och inte har tillgång själv :D

I teslabjörns test var Ioniq 5 något snålare än ID.4 GTX i 90 km/h, och lite törstigare i 120 km/h. ->

Så jag tror inte man kan säga att det drar betydligt mer än MEB i alla fall.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Makkari skrev:
martinot skrev:
Har sett flera tester som visar på att iq5 drar betydligt mer än både Tesla och MEB-bilarna, men har inte länkarna här på sekunden. Det som dock räddar iq5 är en den enormt höga och effektiva laddakurvan. Där är de klassledande, och tom. bättre än Tesla.
I senaste Vi bilägare som kom ut i veckan så var Ioniq 5 snålare än Audi Q4 e-tron 50.. Så medan jag håller med om att Ioniq 5 verkar vara ganska törstig så verkar det ju inte direkt vara på skräcknivåer och inte heller värre än andra SUV-modeller. Vi bilägare testade RWD med 19". Jag kan tyvärr inte hänvisa till testet då jag läste tidningen hos frisören och inte har tillgång själv :D

I teslabjörns test var Ioniq 5 något snålare än ID.4 GTX i 90 km/h, och lite törstigare i 120 km/h. ->

Så jag tror inte man kan säga att det drar betydligt mer än MEB i alla fall.
Vet att den är snålare i låga farter, och det är ju bra att den är snål i 70-90 när man kör lokalt och in till stan till jobbet eller för sport, handla, etc.

Men när jag åker långt och är ute och reser, så är det oftast i just farter runt 120-130. Det är också då man (eller iaf. minst jag) också har mest beroende av räckvidden (hemma så kör jag inte så långt, och kan alltid ladda hemma över natten).

Så, där det räknas (som jag ser det), så är MEB/ID och Tesla effektivare i sin energikonsumtion än Iq5/EV6.

Sedan förstår jag att det inte är en populär sanning i en tråd för de som bokar Iq5. Det köper jag absolut och har all respekt för.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1121
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Ocean skrev:
Då var det dags igen, efter intensivt testande och utvärderande blir det en Ioniq 5 som ny tjänstebil. Ska ersätta Etronen som såldes i våras. Ioniq 5 Advanced RWD med solceller på taket! Tittade på TMY, men Ekonomi fick gå före körglädje.. Däremot lite orolig för diverse rapporter från internet om att den är törstig på elen. Vi får se.
Grattis! Vad blev det för färg?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Walker »

Ocean skrev:
Då var det dags igen, efter intensivt testande och utvärderande blir det en Ioniq 5 som ny tjänstebil. Ska ersätta Etronen som såldes i våras. Ioniq 5 Advanced RWD med solceller på taket! Tittade på TMY, men Ekonomi fick gå före körglädje.. Däremot lite orolig för diverse rapporter från internet om att den är törstig på elen. Vi får se.
Vi sitter på exakt samma tåg! Frun och jag har dock ingått en pakt att om IQ5’an inte faller i smaken så byter vi snabbt till Y. Men vi ger koreanen minst 6 månader att charma oss.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1121
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Walker skrev:
Ocean skrev:
Då var det dags igen, efter intensivt testande och utvärderande blir det en Ioniq 5 som ny tjänstebil. Ska ersätta Etronen som såldes i våras. Ioniq 5 Advanced RWD med solceller på taket! Tittade på TMY, men Ekonomi fick gå före körglädje.. Däremot lite orolig för diverse rapporter från internet om att den är törstig på elen. Vi får se.
Vi sitter på exakt samma tåg! Frun och jag har dock ingått en pakt att om IQ5’an inte faller i smaken så byter vi snabbt till Y. Men vi ger koreanen minst 6 månader att charma oss.
Med tanke på lanseringsrabatten (40k) och klimatbonus (70k) så är det helt klart värt att testa. Lär vara svårt att gå back på bilen om man säljer strax efter mottagen bonus... :mrgreen:
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Makkari
elbilist
Inlägg: 28
Blev medlem: 31 mar 2021 08:01

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Makkari »

martinot skrev:
Vet att den är snålare i låga farter, och det är ju bra att den är snål i 70-90 när man kör lokalt och in till stan till jobbet eller för sport, handla, etc.

Men när jag åker långt och är ute och reser, så är det oftast i just farter runt 120-130. Det är också då man (eller iaf. minst jag) också har mest beroende av räckvidden (hemma så kör jag inte så långt, och kan alltid ladda hemma över natten).

Så, där det räknas (som jag ser det), så är MEB/ID och Tesla effektivare i sin energikonsumtion än Iq5/EV6.

Sedan förstår jag att det inte är en populär sanning i en tråd för de som bokar Iq5. Det köper jag absolut och har all respekt för.
"populär sanning".... Det var inte specificerat att det gällde höga farter och jag ville bara räta ut eventuella missförstånd. Jag menade inte att missleda någon på något sätt, vilket var hela anledningen till att jag tydligt skrev att den var törstigare i 120 km/h. Tråkig ton.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Walker »

DanneLKPG skrev:
Walker skrev:
Ocean skrev:
Då var det dags igen, efter intensivt testande och utvärderande blir det en Ioniq 5 som ny tjänstebil. Ska ersätta Etronen som såldes i våras. Ioniq 5 Advanced RWD med solceller på taket! Tittade på TMY, men Ekonomi fick gå före körglädje.. Däremot lite orolig för diverse rapporter från internet om att den är törstig på elen. Vi får se.
Vi sitter på exakt samma tåg! Frun och jag har dock ingått en pakt att om IQ5’an inte faller i smaken så byter vi snabbt till Y. Men vi ger koreanen minst 6 månader att charma oss.
Med tanke på lanseringsrabatten (40k) och klimatbonus (70k) så är det helt klart värt att testa. Lär vara svårt att gå back på bilen om man säljer strax efter mottagen bonus... :mrgreen:
…helt klart på samma tåg. Dessutom gör halvledarbristen att det kommer vara svårt att komma över bilar första halvan av 2022. Minst. De behöver ju inte sälja några elbilar förrän december 2022, då de vet vilka böter de måste mota.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Makkari skrev:
Tråkig ton.
Ber om ursäkt om det uppfattas så. Var inte min avsikt att kritisera bilen eller er köpare.

Precis som jag påpekade så finns det en massa + med Iq5, och "törstigheten" uppvägs som sagt helt av att den har så mycket högre laddeffekt och därmed kortare laddtider än alla andra bilar. Totalt sätt så känns det som en enormt bra och extremt prisvärd bil för rätt köpare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Fast jag vidhåller att det inte är törstig enligt "seriösa" tester. Den ligger i paritet med Enyaq och ID4, ibland är den lite bättre, ibland lite sämre. Bortsett från att vissa testare tydligen har lyckats trycka upp förbrukningen till orimliga nivåer har jag aldrig sett att den utmärker sig på något sätt genom att vara särskilt törstig. Det känns mer som det har blivit någon form av sanning just inom detta forum, men inte utanför vad jag kan se. Tvärtom, jag är alltid förvånad hur snål den verkar vara.
Nu senaste testet läste jag i tidningen Elbilen. Där ligger den nästan prick på samma förbrukning som ID4 (sistnämnda ligger 0,1kWh/100km över Ioniq5). Enda nackdelen jag kan se i det sammanhanget är att ID4 har större batteri, och därmed bättre räckvidd.
Jag tror att många har förväntat sig att Ioniq 5 får samma superlåga förbrukning som gamla Ioniq. Nu ligger den däremot i samma härad som alla andra bilar in den klassen, och då får den stämpeln att vara törstig. Det tycker jag är orättvist, för det verkar den absolut inte vara.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Ocean
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 mar 2018 09:22
Ort: Danderyd

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Ocean »

slugger75 skrev:
Ocean skrev:
Då var det dags igen, efter intensivt testande och utvärderande blir det en Ioniq 5 som ny tjänstebil. Ska ersätta Etronen som såldes i våras. Ioniq 5 Advanced RWD med solceller på taket! Tittade på TMY, men Ekonomi fick gå före körglädje.. Däremot lite orolig för diverse rapporter från internet om att den är törstig på elen. Vi får se.
Spännande!

Hur mycket skiljde det i kalkylen per månad ungefär?
I privata pengar blev skillnaden ca 2800 kr per månad, det är priset på bilen och försäkringskostnaden som blir avgörande. Förmånsvärdet (med utrustning) skiljer bara ca 500 kr per månad.
Tesla Model S75D -18
Hyundai Ioniq 5 ADV RWD -21
Användarvisningsbild
Ocean
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 mar 2018 09:22
Ort: Danderyd

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Ocean »

DanneLKPG skrev:
Ocean skrev:
Då var det dags igen, efter intensivt testande och utvärderande blir det en Ioniq 5 som ny tjänstebil. Ska ersätta Etronen som såldes i våras. Ioniq 5 Advanced RWD med solceller på taket! Tittade på TMY, men Ekonomi fick gå före körglädje.. Däremot lite orolig för diverse rapporter från internet om att den är törstig på elen. Vi får se.
Grattis! Vad blev det för färg?
Tack! Det blev Gravity Gold, med 20" fälgar, jag tyckte namnet var kul på färgen och har haft så många vita och svarta bilar.
Tesla Model S75D -18
Hyundai Ioniq 5 ADV RWD -21
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1121
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Ocean skrev:
DanneLKPG skrev:
Ocean skrev:
Då var det dags igen, efter intensivt testande och utvärderande blir det en Ioniq 5 som ny tjänstebil. Ska ersätta Etronen som såldes i våras. Ioniq 5 Advanced RWD med solceller på taket! Tittade på TMY, men Ekonomi fick gå före körglädje.. Däremot lite orolig för diverse rapporter från internet om att den är törstig på elen. Vi får se.
Grattis! Vad blev det för färg?
Tack! Det blev Gravity Gold, med 20" fälgar, jag tyckte namnet var kul på färgen och har haft så många vita och svarta bilar.
Snyggt! Det är den häftigaste färgen tycker jag. Jag var dock för feg för att välja en matt färg. Så det blev Digital Teal-Green på vår. :)
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Fast jag vidhåller att det inte är törstig enligt "seriösa" tester. Den ligger i paritet med Enyaq och ID4, ibland är den lite bättre, ibland lite sämre. Bortsett från att vissa testare tydligen har lyckats trycka upp förbrukningen till orimliga nivåer har jag aldrig sett att den utmärker sig på något sätt genom att vara särskilt törstig. Det känns mer som det har blivit någon form av sanning just inom detta forum, men inte utanför vad jag kan se. Tvärtom, jag är alltid förvånad hur snål den verkar vara.
Nu senaste testet läste jag i tidningen Elbilen. Där ligger den nästan prick på samma förbrukning som ID4 (sistnämnda ligger 0,1kWh/100km över Ioniq5). Enda nackdelen jag kan se i det sammanhanget är att ID4 har större batteri, och därmed bättre räckvidd.
Jag tror att många har förväntat sig att Ioniq 5 får samma superlåga förbrukning som gamla Ioniq. Nu ligger den däremot i samma härad som alla andra bilar in den klassen, och då får den stämpeln att vara törstig. Det tycker jag är orättvist, för det verkar den absolut inte vara.
Teslabjörn körde precis en i5 från Oslo till polcirkeln, ca 100 mil.
Den var 25 min snabbare än ID4, vilket till stor del kan förklaras med att det fanns en ny 150kw-laddare på slutet. När han körde ID4an fick han nöja sig med 50kw.

Så visst laddar i5 betydligt snabbare, men pga mindre batteri och lite högre förbrukning så jämnar det ut sig på längre resor.
Kommer VW med en uppdatering till 170kw, som ryktet säger, så är det ju inte omöjligt att ID4 i praktiken klår i5, trots lite lägre laddeffekt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Makkari
elbilist
Inlägg: 28
Blev medlem: 31 mar 2021 08:01

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Makkari »

taliz skrev:
Teslabjörn körde precis en i5 från Oslo till polcirkeln, ca 100 mil.
Den var 25 min snabbare än ID4, vilket till stor del kan förklaras med att det fanns en ny 150kw-laddare på slutet. När han körde ID4an fick han nöja sig med 50kw.

Så visst laddar i5 betydligt snabbare, men pga mindre batteri och lite högre förbrukning så jämnar det ut sig på längre resor.
Kommer VW med en uppdatering till 170kw, som ryktet säger, så är det ju inte omöjligt att ID4 i praktiken klår i5, trots lite lägre laddeffekt.
Du har rätt i att den har mindre batteri, men inte nödvändigtvis att den drar mer. Nu var det mer fördelaktiga temperaturer när Ioniq 5 gjorde arctic circle än ID.4, men den hade faktiskt lägre förbrukning - 202 wh/km mot 205 wh/km för ID.4. 1,5% lägre förbrukning för Ioniq 5. På 1000 km challenge var det mer jämförbar temperatur mellan Ioniq 5 och ID.4, och då var det istället 2%/4% (GTX/2WD) högre förbrukning för ioniq 5. Jag har inte gjort någon djupare titt i hur vädret i övrigt var, men jag vet att det åtminstone delvis var våt vägbana vid båda dessa tester för Ioniq 5.

Jag skulle säga att förbrukningen för bilarna är i princip identiska, men att räckvidden givetvis blir något längre för ID.4.
Användarvisningsbild
Ocean
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 mar 2018 09:22
Ort: Danderyd

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Ocean »

taliz skrev:
mati skrev:
Fast jag vidhåller att det inte är törstig enligt "seriösa" tester. Den ligger i paritet med Enyaq och ID4, ibland är den lite bättre, ibland lite sämre. Bortsett från att vissa testare tydligen har lyckats trycka upp förbrukningen till orimliga nivåer har jag aldrig sett att den utmärker sig på något sätt genom att vara särskilt törstig. Det känns mer som det har blivit någon form av sanning just inom detta forum, men inte utanför vad jag kan se. Tvärtom, jag är alltid förvånad hur snål den verkar vara.
Nu senaste testet läste jag i tidningen Elbilen. Där ligger den nästan prick på samma förbrukning som ID4 (sistnämnda ligger 0,1kWh/100km över Ioniq5). Enda nackdelen jag kan se i det sammanhanget är att ID4 har större batteri, och därmed bättre räckvidd.
Jag tror att många har förväntat sig att Ioniq 5 får samma superlåga förbrukning som gamla Ioniq. Nu ligger den däremot i samma härad som alla andra bilar in den klassen, och då får den stämpeln att vara törstig. Det tycker jag är orättvist, för det verkar den absolut inte vara.
Teslabjörn körde precis en i5 från Oslo till polcirkeln, ca 100 mil.
Den var 25 min snabbare än ID4, vilket till stor del kan förklaras med att det fanns en ny 150kw-laddare på slutet. När han körde ID4an fick han nöja sig med 50kw.

Så visst laddar i5 betydligt snabbare, men pga mindre batteri och lite högre förbrukning så jämnar det ut sig på längre resor.
Kommer VW med en uppdatering till 170kw, som ryktet säger, så är det ju inte omöjligt att ID4 i praktiken klår i5, trots lite lägre laddeffekt.
Jag undrar om batteristorleken verkligen gör någon skillnad, förbrukningen och laddhastigheten måste vara avgörande. Batteriet måste annars vara såpass mycket större att man kan hoppa över en laddning på vägen för att det ska spela roll. Laddkurvan på IQ5:an är i nuläget såpass mycket högre än för ID4 att det måste vara en ganska stor skillnad i förbrukning för att ID4:an ska vara snabbare. Jag kan inte Cd-värdet (eller är det Cw-värdet) för bilarna, det ökar väl dock proportionellt mot tvärsnittsaren och med kvadraten på hastigheten. Har ID4 lägre Cd värde än IQ5:an så kommer hastigheten att bli avgörande.
Tesla Model S75D -18
Hyundai Ioniq 5 ADV RWD -21
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Walker »

Ocean skrev:
slugger75 skrev:
Ocean skrev:
Då var det dags igen, efter intensivt testande och utvärderande blir det en Ioniq 5 som ny tjänstebil. Ska ersätta Etronen som såldes i våras. Ioniq 5 Advanced RWD med solceller på taket! Tittade på TMY, men Ekonomi fick gå före körglädje.. Däremot lite orolig för diverse rapporter från internet om att den är törstig på elen. Vi får se.
Spännande!

Hur mycket skiljde det i kalkylen per månad ungefär?
I privata pengar blev skillnaden ca 2800 kr per månad, det är priset på bilen och försäkringskostnaden som blir avgörande. Förmånsvärdet (med utrustning) skiljer bara ca 500 kr per månad.
Dock så killgissar jag att Y kommer ha lägre värdetapp i %, så lite jämnar det nog ut sig.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Makkari skrev:
Jag skulle säga att förbrukningen för bilarna är i princip identiska, men att räckvidden givetvis blir något längre för ID.4.
Precis så. Att hålla på med några procent hit och dit blir ju nästan lite löjligt. Det ligger faktiskt inom felmarginalen eftersom förhållandena aldrig är identiska. Även om det är samma förare på samma sträcka så är det ju inte säkert att den skulle ha fått samma förbrukning även om han hade kört samma bil två gånger på samma sträcka.
Jag är övertygad om att man in praktiken inte märker någon som helst skillnad mellan ID4 och Ioniq 5. Bilarna verkar som sagt vara väldigt snarlika i förbrukningen. Det som Ioniq 5 är helt överlägsen på är såklart laddhastigheten. Men som Taliz är inne på tror jag inte att detta kommer vara en fördel som varar länge. VW har helt enkelt inte råd att ligga så långt efter. De kommer säkert med någon form av uppdatering så att ID4 kan konkurrera med koreanerna. Jag är ganska säker på att det pågår intensiva tester nu hos VW där man försöker ta reda på hur mycket man kan öka laddeffekten utan att kvadda batteriet. Det finns garanterat en massa marginal uppåt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Aida
Inlägg: 969
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

Ocean skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
Fast jag vidhåller att det inte är törstig enligt "seriösa" tester. Den ligger i paritet med Enyaq och ID4, ibland är den lite bättre, ibland lite sämre. Bortsett från att vissa testare tydligen har lyckats trycka upp förbrukningen till orimliga nivåer har jag aldrig sett att den utmärker sig på något sätt genom att vara särskilt törstig. Det känns mer som det har blivit någon form av sanning just inom detta forum, men inte utanför vad jag kan se. Tvärtom, jag är alltid förvånad hur snål den verkar vara.
Nu senaste testet läste jag i tidningen Elbilen. Där ligger den nästan prick på samma förbrukning som ID4 (sistnämnda ligger 0,1kWh/100km över Ioniq5). Enda nackdelen jag kan se i det sammanhanget är att ID4 har större batteri, och därmed bättre räckvidd.
Jag tror att många har förväntat sig att Ioniq 5 får samma superlåga förbrukning som gamla Ioniq. Nu ligger den däremot i samma härad som alla andra bilar in den klassen, och då får den stämpeln att vara törstig. Det tycker jag är orättvist, för det verkar den absolut inte vara.
Teslabjörn körde precis en i5 från Oslo till polcirkeln, ca 100 mil.
Den var 25 min snabbare än ID4, vilket till stor del kan förklaras med att det fanns en ny 150kw-laddare på slutet. När han körde ID4an fick han nöja sig med 50kw.

Så visst laddar i5 betydligt snabbare, men pga mindre batteri och lite högre förbrukning så jämnar det ut sig på längre resor.
Kommer VW med en uppdatering till 170kw, som ryktet säger, så är det ju inte omöjligt att ID4 i praktiken klår i5, trots lite lägre laddeffekt.
Jag undrar om batteristorleken verkligen gör någon skillnad, förbrukningen och laddhastigheten måste vara avgörande. Batteriet måste annars vara såpass mycket större att man kan hoppa över en laddning på vägen för att det ska spela roll. Laddkurvan på IQ5:an är i nuläget såpass mycket högre än för ID4 att det måste vara en ganska stor skillnad i förbrukning för att ID4:an ska vara snabbare. Jag kan inte Cd-värdet (eller är det Cw-värdet) för bilarna, det ökar väl dock proportionellt mot tvärsnittsaren och med kvadraten på hastigheten. Har ID4 lägre Cd värde än IQ5:an så kommer hastigheten att bli avgörande.
Det beror ju på var nästa snabbladdare ligger - kommer du fram?! :lol: :lol: :lol:

Jag håller med Martinot lite här - I5 har visat sig ordentligt törstig i höga hastigheter i så gott som alla tester vilket förvånar och skrämmer mig. I lägre fart har den fått samma värden som MEB. Jag hoppades att den skulle vara snålare i högre farter.

Cd är väl engelska o cw är tyska för samma sak.

Helectric räddar hela bilden av bilens förbrukning för mig vilket är tacksamt!

Om jag bara kan få den snart… Hyundais generalagent har inte svarat på mitt mejl med fråga om varför jag ska vänta nu på 2 veckor…
i5rast
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 maj 2021 13:14

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av i5rast »

Om det möjligen är av intresse för fler så fick jag idag beskedet att min s k First Edition LR AWD Advanced Comfort i Cyber Grey är tillverkad och nu väntar på en båt.
Mats E
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 sep 2021 18:05

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Mats E »

Angående ID4 så måste jag säga att jag gillar bilen, som dessutom verkar vara vettig. Det går alltid att jämföra bilar på längden och tvären. Även om I5 skulle förlora jämförande förbrukningstester med liten marginal så handlar ett bilköp om så mycket mer. I5 är helt enkelt en bil olika alla andra just nu. Antingen faller man pladask för hela konceptet eller så förstår man det inte. Jag tillhör första kategorin. Lägger man så pass stora summor pengar på sin bil så måste man låta hjärtat styra. Man måste tycka om sin bil. Då kan man även bortse från vissa brister. Det är lite som att vara gift :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Så är det förstås. Jag gillar både ID4 och Ioniq5. Utseendemässigt är de väldigt olika, men jag skulle inte säga att jag gillar den ena mer än den andra.
Men Hyundaien vinner stort på en del avgörande punkter. Priset, dragvikten, V2L och laddhastigheten. Fast det sistnämnda har jag troligen ingen jättestor nytta av egentligen. Det finns inga planer på att vi ska göra nån längre resa eller så. Men det är ju ändå trevligt att den laddar så snabbt som den gör.
Nackdelen är de dåliga lysen. Jag hade gärna velat behålla e-trons fantastiska LED-matrix ljus. Men å andra sidan är det förmodligen ingen större fara eftersom jag numera sällan behöver ta bilen när det är mörkt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av PapaD »

Det är klart att det beror på hur man kört tidigare vad GOM tror om räckvidd, och TB kan vara herr Blyfot ibland. Men 17 s in i TB road trip så visas en inte särskilt smickrande räckvidd.
I5_range.jpg
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Skriv svar